En water aanbieden? Wij boden S op gegeven monrntvwater aan om dorst te dempen.
Je kunt het altijd ptoberen natuurlijk. Als het errkt is het leuk en zo niet dan zou ik er geen heel drama van maken. Na 10 weken kwam er echt ritme in (wel met onze hulp uiteraard) en ben ik haar voor alle slaapjes in bed gaan leggen en lukte dat ook. Daarvoor probeerde ik het wel steeds maar lukte het vaak niet. Zeker met 4 weken zat ik hele avonden met de baby op mn borst af en aan te voeden. Niet mijn favoriete activiteit, maar vooruit.
Ik ben met die nachtflessen de strijd aan gegaan, vastberaden om het af te leren. Maar kwam na een week met nachtenlang gekrijs er ook wel achter dat ze gewoon echt honger kunnen hebben snachts. Ze dronk er bij het slapen gaan 1 en snachts sowieso 1 en soms 2. Het ging vanzelf over met ruim 1,5 jaar. Je kunt water geven, maar als het echt honger is zou ik er geen heel drama van maken. Ze groeien zo hard in die periode dat het niet gek is dat ze in de nacht (die in hun geval de halve dag duurt) ook honger hebben.
Hij krijgt geen tandjes ergens? Dan wilde M bij ons ook altijd meer drinken. Verder niet echt tips helaas.
Nee dan wordt hij heeeel boos haha!
@itakepictures Ha, grappig. Ik heb er dus nog niet over nagedacht dat het ook gewoon honger kan zijn? Beetje dommig, maar dacht echt: neeee dat kan niet. Ik heb hetzelfde als jij, mijn vriend denkt ook: lekker geven, boeien. Gevalletje: let it gooooo, dus.
@Dr.Watson ja wij krijgen sinds een paar maanden alle kiezen tegelijk dat kan er ook nog mee te maken hebben…
We hebben een soort van ritueeltje nu sinds een aantal weken in de avond, ze is nu bijna 10 weken. Rond 21.00 laatste fles, tijdje omhooghouden op schoot en knuffelen. Daarna tv wat zachter en lampen dimmen (prikkelgevoelig kind) rondlopen in de arm, valt ze half in slaap. Na 15 minuten inbakeren en weer rondlopen. Dan valt ze meestal snel in slaap na 10/15 minuten. Tijdens het lopen neuriën we liedjes. Daarna naar boven en in bedje. Verschonen doe ik altijd voor de voeding. Meestal slaapt ze dan van 22.00 tot 6.30, maar nu aantal dagen is ze om 5.00 al wakker. Dan geef ik haar een klein flesje en leg ik haar bij me in bed en slapen/liggen we tot 7.00.
Overdag is het qua voeding best structureel rond deze tijden: 7.00, 10.00, 13.00, 17.00, 21.00. De dutjes lukken nog niet echt, ze is klaarwakker overdag en dan in de avond kapot moe. Daar ben ik nu mee aan het experimenteren. Gisteren in de middag een dutje in het nestje gedaan in de box. Vandaag proberen in haar eigen bed.
Misschien proberen om de fles voor het slapen of de eerste fles als hij 's avonds/'s nachts wakker wordt pap te geven? Dat blijft een stuk langer zijn maag vullen dan alleen melk.
Ik denk na een maand of 3-4 voor het eerst ergens alleen geslapen (boven in bedje bijv). Sporadisch nog… En vanaf 6-7mnd herkende ik echt een ritme een beetje.
Wij hebben bij K. (Bijna 16m) in bed gewoon een 360gr beker liggen met water erin. Soms zit die ‘s ochtends nog vol, soms is die helemaal leeg en soms half. Werden op een gegeven moment paar keer door haar gewekt ‘s nachts dat ze duidelijk aangaf te willen drinken. Nu wordt ik heel soms daar nog wakker van, maar dan hoor ik hoe ze zelf haar beker vindt en drinkt en weer gaat slapen.
Het kan natuurlijk ook echt honger zijn, maar 600ml melkvoeding in een nacht is idd wel veel. Misschien voor het slapengaan nog een fles of een papfles ofzo proberen? Of een bakje yoghurt oid.?
En wellicht voelt hij ook de veranderingen rondom de verhuizing enzo.
en @Zitzak ohhh die pap, daar ben ik zo slecht mee. Heb het wel eens geprobeerd, maar kreeg de consistentie niet goed en er kwam nooit iets uit het gaatje (welk gaatje, van welke fles dan ook) dus ik heb mezelf toen beloofd dat nooit meer te hoeven doen
Water vindt hij niet interessant, maar misschien als ik een extra fles in zijn bed leg dat het wel helpt. Die vergeten we nog regelmatig. Voor het slapengaan drinkt hij nog een fles, maar een bakje yoghurt is ook wel een goeie! bedankt voor het meedenken.
Pap was hier ook geen succes, ik dacht makkelijk ontbijt als ik dat der in een fles kan geven maar ze vond het gewoon écht niet lekker ook niet als ik het met een lepel gaf, Ik heb trouwens gewoon het gaatje van een Difrax L-speen wat groter gemaakt
Ik heb toen echt aaaaalles geprobeerd, ook met zo’n vork in zo’n speen staan poeren. Maar toen zoog hij er 2x aan en gooide de fles weg en volgens mij heb ik dat toen ook meteen gedaan haha. Ik wilde die kl*tefles gewoon niet meer zien maar hij vond het ook niet zo lekker volgens mij haha. Wij zitten nu ook elke ochtend om 6.30 al boterhammen te eten. Had zo’n papfles ook wel top gevonden.
Probeer eens de spelt pap van AH. Dat was het enige waar mijn zoontje happy van werd. We hadden het speentje gewoon groter gemaakt. Dat voor de nacht icm waterflesje in bed was bij ons de goude combinatie.
Haha, ja dat leek mij dus ook ideaal toen ze ‘s ochtends echt ging ontbijten maar ze dat nog niet alleen kon. Ben niet zo’n ochtendmens zelf, moet altijd ff op gang komen maar helaas. Heb nu zelf wel geleerd om ook te ontbijten dankzij K., want als we dan toch aan tafel zitten
Ik zou er nog lekker van genieten op deze manier! Volgens mij is het onmogelijk om een ritme te krijgen met zo’n jong baby’tje!
Ik probeer het nu met mijn baby van bijna 10weken, maar elke dag is nog steeds heel anders. Alleen in de avond krijgen we een ritme. Ze gaat dan om 19u naar haar eigen bedje na de voeding, ik maak haar om 23u wakker voor voeding en daarna slaapt ze vaak tot 3/4 uur, daarna komt ze vaak rond 7 uur weer… Ben al heel blij hiermee, maar lijkt me ook heel fijn als ze al iets meer gaat doorslapen!
Met een week of 4 zijn wij begonnen met een slaapritueel en alle slaapjes in bed. Het zal per kind verschillen, maar hier werkte het héél goed en sliep ze er zoveel beter door wat resulteerde in minder huilen etc.
Vaste bedtijd kwam vanzelf, dat ritme heeft zij zelf aangegeven. Ik heb vrij lang (zeker tot 7 maanden denk ik) gewoon een bepaalde wakkertijd aangehouden, en nu (8 maanden) komt het steeds vaker voor dat ze op vaste tijden slaapt.
Zolang wat jij doet goed voelt zou ik daar lekker mee doorgaan. Ik heb vriendinnen die vanaf het begin heel strak aan schema’s uit boekjes vasthouden. Ik zou dat niet kunnen maar voor hen werkt het. Daarmee wil ik zeggen dat er niet één manier is om het aan te pakken.
Ik wil nog even zeggen dat je hier overkomt als een hele lieve zorgzame moeder. Respect ook voor je inzet mbt borstvoeding, ik weet hoe pittig ik dat zelf vond
Mijn tweede is nu even oud als jouw kindje! Slaapritueeltje zijn we nu net mee begonnen (of ja: positieve slaapassociaties maken) maar vaste bedtijd zal nog wel even duren! Tot wij naar bed gaan halen wij hem wel na elk slaapje nog uit zijn bedje en/of doet hij de korte dutjes op ons. Rond 22/23 inderdaad naar bed en slaapritueel. Zo hebben we het bij de 1e ook gedaan maar pas later gestart met slaapritueeltje (8 weken). Hielp toen wel heel goed met inslapen dus vandaar nu eerder begonnen.
Maar wat super fijn dat jouw kindje al zo lang kan slapen ‘s nachts!! Dat is hier nog niet aan de orde helaas haha.
Wij zijn dus nu pas sinds een paar dagen bezig N eerder naar bed te brengen (ze is 5 maanden). Daarvoor ook wel eens pogingen gedaan maar ze bleef altijd veel huilen en erg onrustig, terwijl ze beneden bij ons super goed sliep. Dat was een strijd die ik even niet wilde voeren. Maar goed, nu zijn we vier dagen bezig en het gaat best goed! Na het eten gaan we met haar naar boven, badje, verschonen, pyjama en slaapzak aan en dan krijgt ze een voeding. Meestal is het dan rond 20:00 uur. En sinds die vier dagen dus geen late voeding meer. Vanochtend kwam ze om 06:00 voor weer een voeding en ze is vannacht even onrustig geweest van 02:00 tot 02:30. Overdag leggen we haar nog niet in bed voor een dutje, dat doet ze in de wagen, op ons of in de box.
@anon18050057
Herken de papfles horror! Maar je kan ook gewoon de pap in een schaaltje maken ipv fles? Vond ik veel makkelijker om een goede structuur te krijgen, daarna gewoon met lepeltje aanbieden.
Ja, dat doen we soms ook als ontbijt maar dan gaat wel een beetje het: even in bed een papfles erin gooien er vanaf haha. Hij eet sinds kort zelf pap, gewoon havermout met diepvriesfruit, dus dat is wel makkelijk dan kan ik er gewoon naast zitten en m’n koffie drinken. En zorgen dat ie het niet op de grond pleurt.