Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Ja wij zijn ook lid vd bieb via boekstart en bij ons hebben ze die boekjes ook! Heb er een paar thuis en haal af en toe andere ter afwisseling :stuck_out_tongue:

1 like

Zeeman heeft nu in oa beige en roze (en ik geloof geel en bruin) met rib erin en veel stretch. Randje kun je omslaan of niet. Die heb ik gehaald want K. had een groot hoofd en alleen het mutsje van haar eerste pakje paste haar toen. Gelukkig was het zomer en kon ze zich goed op temperatuur houden.


Deze twee van Prénatal? Die bovenste hebben ze ook in beige. Heb deze mutsjes ook gehad en ze pasten goed. Baby had een gemiddeld hoofd maar ik vond toch veel mutsjes die ik had gekregen vrij klein. Deze twee niet.

Edit: ik twijfel toch over die onderste. Volgens mij paste die wel maar hij was niet zo lang zeg maar, dus kon je m niet goed helemaal over het hoofd trekken waardoor hij misschien niet goed bleef zitten. Weet niet zeker of ik het juiste mutsje voor me heb nu, de roze weet ik wel zeker :slight_smile:

Ik vind het nog zo lastig om zoutloos te koken voor mijn kleintje, ze is bijna 1 en begint nu stap voor stap meer met ons mee te eten.
Wat zijn goede baby proof vlees vervangers? Merk dat mijn dochter graag de vegetarische producten lust, ik geef haar nu vaak een paar kleine stukjes om haar te laten proeven. Kip wil ze niet, wit vis een klein beetje, ander vlees ook niet echt. En dat vind ik prima, maar er zit natuurlijk wel weer zout in.
En wat is een geschikte yoghurt of voor een dreumes? Ik eet zelf nooit een toetje, en mijn vriend alleen af en toe kwark.

Onze dochter krijgt gewoon volle/vette yoghurt met fruit er door. Soms ben ik te lui om dat zelf te maken en koop ik bij de supermarkt gewoon zo’n emmer yoghurt met fruit er al door. Daar zit dan vaak wel suiker bij toegevoegd, die van de jumbo vind ik meevallen qua hoeveelheid toegevoegde suikers.

1 like

Mijn man kookt altijd maar hij doet er dan gewoon nog geen zout bij, dan schept hij het eten van M eruit en dan kan hij zout toevoegen.

Qua vleesvervangers kijk ik vaak naar hoe zout het is en houd ik een beetje aan dat als het rond de 1,5 g per 100 g zout is ik het nog oké vind. Maar dit is een zelfgekozen grens hoor.

Qua yoghurt kopen wij nu steeds een liter-emmer Griekse yoghurt van de AH. Dit is lekker dikke yoghurt en kan M goed eten daarom. Het is ook vet, wat zij echt nodig heeft (en wij vinden het zelf ook lekker). Maar in principe is alle naturel yoghurt prima voor een dreumes hoor!

Edit: je kindje kan ook prima kwark eten natuurlijk, als jullie dat toch al in huis hebben.

1 like

De bamboo mutsjes van de hema waren de enige die bleven zitten.

1 like

Hoe oud is je baby nu? Want wij zijn cold turkey gestopt en daarna was het even heel irritant. Maar nu hij kan rollen slaapt hij heel lekker op z’n zij en is dat slaan ook helemaal klaar. Hij is nu 5 maanden.

Snap ik helemaal! En als ze helemaal rollen is het bij jullie hopelijk opgelost. Het is ook gewoon mega irritant. :kissing_heart: dikke knuffel voor vannacht!

1 like

Waarom wil je vleesvervangers? Voor de proteïne of smaak / structuur?

Wij eten vega maar K eten zelden vervangers. Ik zorg voor voldoende peulvruchten (kikkererwten en rode bonen zijn favoriet) en in bijv broccoli en spinazie zitten ook veel eiwitten. Vandaag heeft ‘ie bijvoorbeeld met soja yoghurt ontbeten, met lunch brood met van die vegan creamcheese, spinazie spread van Zonnatura en pindakaas en dan vanavond at ‘ie met ons orzo met champignons en kaas er doorheen mee (hello fresh).

Probeerde vandaag ook een eitje te geven met lunch maar dat wil ‘ie niet. Een omeletje in bijvoorbeeld pokebowl eet hij dan weer wel… :roll_eyes:

1 like

Dankje, lief! Ik hoop zo dat ze binnenkort lekker helemaal los kan slapen

Ik was vandaag bij de C&A en zag Dat ze daar zelfs maatje 42 verkopen. Ieniemienie echt!

Voor ons niet nodig, maar misschien heeft iemand iets aan deze kennis :see_no_evil::yellow_heart:

Beide denk ik!

We zitten nog sowieso in een fase dat ik haar vooral veel wil laten proberen en proeven. We eten hier 4 a 5 keer in de week vlees, en dan bijv 1 keer een vleesvervanger en 1 keer gewoon veel groentes in een gerecht. Het leek me fijn om iets te vinden wat wij zelf ook eten en zij zo mee kan eten zonder teveel toevoegingen.

Ik ben geen waanzinnige kok, en vind het echt lastig om voor haar te koken. Ze eet nog niet alles, en wil wel dat ze voldoende binnenkrijgt want ondertussen bouwen we nu af met de kunstvoedingen. Ze krijgt vaak broccoli, courgette, zoete aardappel, pompoen, gewone aardappel, pasta, rijst of risotto.

@Dr.Watson Ik heb griekse yoghurt gehaald, morgen gaan we het proberen. Ben benieuwd! Mijn vriend eet meestal stracciatella kwark, dus dat laten we haar nog maar even niet eten. :wink:

L slaapt vaak van 23-8 (wel wakker tussendoor, maar over het algemeen slaapt ze dit). Ze laat vaak al 2x 4u tussen haar flesjes zitten (ze is 4 maanden nu, krijgt 5 flessen van 150+5), waardoor ze ook zo laat pas haar laatste flesje krijgt. Ik hoor vaak van moeders dat hun baby van 21-7/8 slaapt oid. Hoe doen mensen dat? Daarnaast zou ik haar graag wakker weg willen leggen, maar overdag lukt dit niet en ‘s avonds valt ze in slaap na haar flesje. Ze slaapt overdag vaak in op ons en dan leggen we haar of over of we blijven maar gewoon met haar zitten :grimacing:. Soms denk ik dat we te makkelijk zijn ofzo…

Hmm, misschien wel een idee ja. Ze ligt soms (niet altijd) de halve avond ook op me te slapen dus wie weet haha. Maar ze krijgt dan de dag dat je haar door laat slapen wel een keer een fles minder? Dat vind ik nog een beetje spannend :grimacing:. Ze weegt iig meer dan 5.5 kilo maar krijgt nog steeds flesjes van 150+5, alleen drinkt ze er maar 1/2 leeg op een dag. Andere flesjes drinkt ze tussen de 100/130 leeg, dat is best weinig denk ik soms.

Ik ga het wel een keer proberen, dankjewel voor je tip!

M heeft de afgelopen dagen steeds aangekondigd dat ze moest poepen, om vervolgens inderdaad verschoond te moeten worden. Ze is nog geen 1,5 dus het lijkt me vrij vroeg om met zindelijkheidstraining te beginnen? We kopen binnenkort wel een potje denk ik, dan kan ze dat vrijblijvend proberen. Ze hoeft van mij helemaal nog niet zindelijk te worden hoor, maar omdat ze het met poepen zo duidelijk aankondigt heb ik het idee dat ik er iets mee moet doen?

Heeft iemand tips voor leuke peuternachtponnetjes? M. is gek op d’r Siepie-pon van de Hema, maar die hebben niet meer soorten (lange mouw). En het staat haar zo verdomd schattig dat ik er nog een paar wil.

Ik ben even benieuwd. Hoe lang sliep of slaapt jouw baby van 5 a 6 weken ‘s nachts? Ik merk dat ik even onzeker ben. Waar hij 2 weken geleden met gemak 5 a 6 uur achter elkaar sliep en daarna nog eens 3 a 4, is dat nu 4 (met geluk richting 5) en nog eens 3. Hij wordt wakker van de honger en laat zich daarna wel weer makkelijk wegleggen. Ik begin haast te twijfelen aan de kwaliteit van mijn borstvoeding. Hij krijgt namelijk vrij veel. 6 a 7 x 130 ml per dag (ik kolf alles en geef geen live borstvoeding meer). Ben benieuwd naar ervaringen van anderen!

1 like

T heeft heel lang om de 2-3u voeding gehad. ‘S nachts hogere frequentie als overdag ook…

Niet onzeker over zijn hoor. Denk dat veel mensen alleen maar kunnen dromen van een baby die zo jong al 4-5 uur achter elkaar slaapt.

Ik weet het niet precies meer, maar K kwam rond die leeftijd volgens mij nog wel iedere 3 uur en die kreeg flesvoeding. Dus no worries. Volgens mij doe je het hartstikke goed!

1 like