Ja hoor, ik denk zeker dat dat moet lukken! Ik heb geen idee van wat ‘normaal’ is hoor overigens, maar volgens mij zijn er best wat ouders die hun kindje vroeg op de avond een laatste voeding geven en dan 's ochtends pas weer. Wij probeerden het gisteren weer eens een keertje (mijn dochter is 5 maanden dus een stukje jonger dan jouw baby). Ze heeft gisteren om 20:00 haar laatste voeding gehad en vanochtend om 5.45 uur weer een voeding. Normaal gesproken krijgt ze een late voeding rond 23.00 en komt ze tussen 06:30 en 07:30 weer. Nu was ze wel al halverwege de nacht wakker maar dat konden we met een speentje wel oplossen. Ik geef altijd een flesje als laatste voeding omdat ik het gevoel heb dat ze het daar iets beter op volhoudt dan op borstvoeding.
Wij mogen binnenkort gaan oefenen met hapjes bij N! Ik heb hier enorm veel zin in hahaha, maar daar kom ik nog wel op terug waarschijnlijk. Nu lees ik hier vaak over Rapley / Kleintjes etc. Maar de kinderarts vertelde dat we ‘gewoon’ groenten moeten pureren en dat moeten aanbieden. Begin je dan eventueel pas later met het aanbieden van grote(re) stukken? En wanneer dan? Zoveel vragen!
@Oprah en @Ovenschaal @Minnepin ik tag jullie even want ongeveer even oude baby’s. Zijn jullie al begonnen? En zo ja, waarmee? Ik wil in het begin wel gewoon zelf dingen ‘maken’ voor haar, kijken hoe lang ik dat volhoud haha.
En voor degenen die begonnen met groentehapjes bij hun baby. Welke groente?
- Wortel
- Broccoli
- Bloemkool
- Avocado
- Pompoen
- Zoete aardappel
- Anders?
0 stemmers
@carrotcake ik zou het gewoon een keer proberen! Onze baby gaat om 18.00/18.30 naar bed en een tijdje leek de avondvoeding haar juist uit haar diepe slaap te halen. Dus toen kreeg ze na 18.00 pas weer een voeding als ze zelf wakker werd 's nachts en dat was meestal tussen 3-5.
Ik weet niet of het komt dat ze hard ontwikkelt nu (bijna 6 maanden) maar ze wil zoveel drinken. We geven al forte voeding voor hongerige baby’s en zitten nog altijd op 6 flessen. We zijn begonnen met oefenhapjes maar daar heeft ze geen zin in. Ik word helemaal zenuwachtig van die schema’s waar dan in staat dat een baby van 6 maanden maar 4 flessen zou moeten drinken want no way dat dat hier gaat lukken. Komt dit goed?
Ja op dat laatste hoop ik ook! Ik vind het vooral lastig dat ik niet weet waarom hij 's nachts wakker wordt, hij kan soms echt wel een half uur huilen en als ik die 22:00 uur voeding niet doe dan ga ik toch twijfelen of hij geen honger heeft. Ik zie in voedingsschema’s vaak dat er rond 18:00/19:00 de laatste fles gegeven wordt, dus het zou op zich moeten kunnen.
Over de hapjes; ik zou gewoon kijken wat ze lekker vindt! Er wordt meestal aangeraden om te beginnen met 1 groente (dus niet door elkaar), en ik denk dat alle groentes die je noemt wel geschikt zijn! Avocado is hier een enorme hit. En als ze gewend is aan hapjes (ook wat grover) en goed zelf rechtop kan zitten kan je beginnen met stukjes geven. Stronkjes gekookte broccoli zijn hier een succes!
Onze baby is ook bijna 6 maanden en we zijn met hapjes begonnen in de hoop dat ze misschien iets voller zit maar het is echt geen succes. Wortel de eerste keer ging nog, maar nu draait ze haar hoofd weg voor hapjes. We hebben nu wortel, bloemkool en pompoen geprobeerd. Ik had er ook superveel zin in maar m’n baby duidelijk niet
Eh ja, vast wel? Haha, ik word daar ook zo onzeker van. Ik was dus laatst met N in het ziekenhuis voor controle en dan vragen ze ook altijd naar de voeding en toen zei ik dat ze over het algemeen 6 voedingen per dag krijgt nog. En toen zei de kinderarts: ‘Ze kan nu echt wel naar 5 voedingen hoor, want straks is ze vier maanden (gecorrigeerd dan) en dan moet ze naar 4 voedingen.’ Toen dacht ik ook: nou ze kan helemaal niet naar 5 denk ik, laat staan naar 4??? HOE DAN. Maaaar komt vast goed. Soms zeg ik gewoon tegen de kinderarts wat ze wil horen en leg ik haar een keer extra aan de borst. Wordt ze echt niet slechter van.
Maar die 5 voedingen heeft toch niet betrekking op borstvoeding?
Hier raden ze pas een een flesvoeding eraf te halen als je baby een hele maaltijd eet (maar dat is ook een beetje vaag, want wanneer is het een hele maaltijd?), en dat is vaak pas bij 7-8 maanden. (@Ketel)
Dat stelt me wel gerust! We zitten nu een beetje te stoeien met die late avondvoeding en ze komt sowieso elke nacht nog voor een voeding, vandaar dat we aan die 6 zitten. De vorige keer zei het consultatiebureau dat het prima was als we maar niet over die liter flesvoeding per dag heen gaan. Ben benieuwd wat ze straks zeggen als we met 7 maanden weer die kant op gaan.
@Neverland wij wilden ook rapley doen maar zijn dus iets eerder begonnen. Ik heb het gevoel dat rapley hier wel beter gaat werken omdat ze nu ook liever zelf de lepel pakt dan dat ze gevoerd wordt. En alles verdwijnt in dat mondje behalve de hapjes die ik haar wil geven dus wie weet als ze straks grotere stukjes krijgt het weer beter gaat!
Bij ons zijn ze best streng. Mijn dochter krijgt 2 borstvoedingen en 3 flesvoedingen per dag en dan willen ze dus wel echt dat ze op vijf voedingen zit. Misschien ook omdat ze redelijk boven haar curve groeit? Maar echt wat een gedoe. Ik denk niet dat onze baby’s slechter worden van een voeding meer of minder dus als ze er behoefte aan hebben, zou ik het vooral geven @Ketel
Hoe pakken jullie ongewenst gedrag aan bij kindjes onder de 2? Mijn zoontje is anderhalf.
Ik vind het zo lastig want hij begrijpt best veel maar het concept straf denk ik niet. En ik ben eigenlijk ook niet zo van het straffen maar wil wel grenzen stellen natuurlijk en duidelijk maken dat sommige dingen niet mogen.
Hij zit nu bijvoorbeeld in een fase waarin hij veel met spullen gooit. Hij doet dat echt expres en gaat nog even door nadat ik zeg dat het niet mag of spullen af pak. Ik heb het idee dat ik iets moet doen/zeggen wat meer impact heeft dan alleen zeggen dat het niet mag.
Nu doe ik: oogcontact maken,hem soms vast pakken (niet hardhandig uiteraard) en dan duidelijk zeggen dat hij niet mag gooien. Hij komt dan meestal een minuutje daarna ofzo knuffelen. Om het weer goed te maken lijkt het. Dus hij snapt dan denk ik wel dat hij iets heeft gedaan wat niet mag.
Vind het echt lastig op deze leeftijd. Straf stoeltje of in de hoek heb ik een beetje een aversie tegen maar misschien werkt het wel heel goed? Wat zijn jullie ervaringen?
Ik doe op dit moment hetzelfde als jij. Heb niet het idee dat het werkt, want ik moet 100x zeggen dat hij niet aan de plant/lamp/nachtkastje/whatever mag zitten maar er komt een moment dat hij het toch doet. Ik pak hem dan ook vast en praat heel duidelijk tegen hem en zet hem dan ergens anders neer. Echt straffen heb ik nog niet aan gedacht, dat vind ik ook (nog) geen fijn idee. Heb nu het idee dat het er even bij hoort en hij over een tijdje wel checkt wat mag en wat niet.
Nog meer kindjes die slecht drinken? Hier drink F. van 15 maanden alleen zijn melk goed. Water neemt hij een paar slokjes van en thee lust hij niet. Wil eigenlijk geen zoet drinken aanbieden…
Ja ik heb ooit gelezen dat kinderen van een bepaalde leeftijd (maar welke leeftijd dat precies was weet ik niet meer) gewoon echt nog niet kunnen onthouden dat iets niet mag. Dus doen ze het inderdaad 100 keer opnieuw en moet je steeds weer corrigeren.
Mijn vriend wilde hem laatst even op zn kamer zetten als straf haha (zn kamer is wel gewoon op dezelfde verdieping als de woonkamer etc,klein appartement) maar dat vond ik echt heel zielig en denk dat hij daar ook niks van snapt.
Wij geven gepureerd eerst. Dacht dat ze stukken mogen als ze zelf kunnen zitten, maar dat weet ik niet zeker haha. Wij hebben nu broccoli en wortel geprobeerd maar vind ze niks ook hebben we mango gemaakt. Wij hebben zo’n blender pureer ding van avent en dan maken we een hoop en verdelen we dat in een ijsblokjes vorm en vriezen we in. En dan elke dag een blokje eruit halen. Is heel weinig maar L snapt het doorslikken nog niet dus meer heeft nog geen nut haha
Jouw kindje is ongeveer net zo oud als die van mij geloof ik. Ik heb toevallig van de week voor het eerst M op de deurmat gezet als ‘straf’. Ze bleef maar hoog gillen en elke keer als ik zei dat ze het niet mocht doen ging ze het harder doen. Toen heb ik haar op de mat gezet en heb ik op m’n horloge gekeken voor 30 seconden. Elke keer als ze gilde begon ik opnieuw met tellen. Toen ze 30 seconden stil was mocht ze eraf haha. Ik moet eerlijk zeggen dat ik verbaasd was dat ze wel bleef zitten en dat ze ook stil werd.
Later die week was ze de hele tijd aan het bonken met een stuk speelgoed. Elke keer als ik zei dat ze dat niet mocht doen ging ze toch door. Toen heb ik het stuk speelgoed afgepakt en hoog op een plank gezet. Ik moest wel heel erg lachen want toen ze het een dag later weer had om mee te spelen, ging ze bonken terwijl ze zei ‘bonke’ haha, deugniet dat het is.
Ik probeer wel heel duidelijk en consequent te zijn, als ze iets doet waarvan ik al meerdere keren gezegd heb dat het niet mag, dan zorg ik dat ze het niet meer kan doen. Ik leg altijd uit waarom iets niet mag (bonken maakt herrie voor de buurvrouw etc.) en verwijder haar dan uit de situatie. Ik geef vaak ook een andere optie om wél te doen (ga maar met de puzzel spelen, wil je niet een boekje lezen, kom je mama even helpen etc.).
Ik ben begonnen met worteltjes (uit een potje) en als ze bij m’n ouders is krijgt ze zelf gemaakt.
Ondertussen vreet ze alles, vindt ook alles lekker.
M’n moeder maakt dan een worteltje / broccoli / witlof met beetje aardappel en dat gaat er goed in!!
Fruit gaat er ook goed in.
Merk wel nu dat ze al wat grovere stukjes kan eten, dus potjes zijn iets te waterig.
Ik voer haar gewoon, heb echt geen zin om elke avond de toko te poetsen omdat me het eten overal hangt.
Oh chill dat het zo goed gaat! Ik heb goede hoop dat dat bij N ook zo is. Ze kijkt nu al zo ongeveer al het eten uit mijn handen en ze wordt ook helemaal hyperactief als ze haar medicijnen krijgt (dat is heel zoet spul) haha, dan gaat ze helemaal hijgen en super wild met haar benen trappelen alsof ze een hond is die een snoepje krijgt. Ben benieuwd.
@Minnepin oh wel een goed idee met die ijsblokjes. Ik heb verder geen flauw benul van wanneer ze grotere stukken mogen en zo hoor. Ik heb me hier nog totaal niet in verdiept. Maar wat groente koken en pureren moet wel lukken.
K weet dus dondersgoed wat wel en niet mag. Want als hij iets gaat doen want niet mag (aanbod drankkar zitten, of het eten van de kat bv) dan roept hij zelf al uh-oh. Ik straf ook niet echt want ik kan me niet voorstellen dat hij al snapt dat hij in de hoek moet blijven staan bijvoorbeeld. Wat we wel doen is 2x waarschuwen en dan als hij het bij de 3e keer nog doet, dan pak ik hem zonder iets te zeggen beet en zet hem ergens anders neer, dus dan haal ik hem weg uit de situatie.
Heeft 9/10x een dramatische ‘ik-stort-ter-aarde’ tot gevolg maar het werkt wel.
T (23mnd dus ook bijna 2) zuigt zichzelf ook nog in slaap. Dat heeft ie natuurlijk 17mnd aan de borst gedaan en toen dat stopte hebben we ‘m een flesje water gegeven. Geen melk ivm tandbederf maar wel water dus…
Ik moet eerlijk zeggen dat ik t prima vind
Ik vond het ook leuk om ermee te starten en nog steeds want baby vindt alles lekker en wordt helemaal wild.
Ik kook af en toe eens wat broccoli bloemkool pompoen wortel sperziebonen (Net wat we hebben of wat we zelf eten), pureer het en stop het in blokjes in de vriezer. Na een dag haal ik de blokjes eruit, in een zakje en weer terug in de vriezer (met datum erop). Steeds drie dagen hetzelfde eten aan het begin.
Nu hij gewend is geven we elke dag wat anders en mag het ook wel wat minder gepureerd zijn. Grote stukken gaan we geven als hij kan zitten en wat meer gewend is aan grotere stukjes.
We geven nu af en toe bijv een stukje brood en eerst maakten we dat een beetje nat met melk maar nu krijgt hij het ook weg zonder dat het vochtig is.