Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Dit!

1 like

Grappig hoe dat zo per kind verschilt he. Die van ons vond die inzet namelijk verschrikkelijk :joy: ben benieuwd of baby 2 het wel wat vindt!

Ik doe ook altijd romper met lange mouw en shirt mrt lange mouw/vestje, vind t anders echt wel snel te koud? Maar wij hebben bijv verwarming thuis ook niet zo hoog staan

@Gradje ik heb nu ook net Slaap! gelezen, maar voor mn gevoel weinig echt handvatten uit kunnen halen. Wat vond je t grootste verschil tussen de boeken? Of wat maakt dat t wel werkt met dit boek?

Iemand hier ervaring met voorkeurshouding? Mijn dochter van 8 weken wil alleen maar op links liggen. Hebben al fysio ingeschakeld, maar helpt tot nu toe niet. We oefenen veel, ze ligt nu veel op haar buik en houden er met elke handeling rekening mee. Maar s nachts weigert ze naar rechts te kijken en ben ik vaak te moe om de strijd aan te gaan. Soms krijg ik haar wel op rechts, maar draait ze alsnog in haar slaap weer op links, waardoor haar hoofdje nu erg afgeplat is:(

Misschien heb je dit al lang gedaan, maar heb je al eens geprobeerd haar andersom te leggen? Dus het hoofd aan het voeteneinde? Bij ons hielp het om haar zowel in de box als in haar ledikant en babynestje af en toe om te keren.

1 like

Wij hebben bijna altijd lange mouw romper en dan daar overheen shirt met lange mouw of vestje. Maar soms ook korte mouw romper, is maar net wat er schoon is :sweat_smile: Temperatuur is eigenlijk altijd 37.0 dus denk dat dit voor ons goed is!

Slaap gaat uit van vermoeidheidsignalen rn wakkertijden en ik liep de hele dag te rekenen, en mijn dochter liet haast geen vermoeidheidssignalen zien. Deze methode hanteert ook wel wakkertijden, maar met een veel strakker schema wat mij meer houvast geeft. En het gecontroleerd laten huilen heb ik eerder nooit aangedurfd (maar wordt ook vanaf 6 msanden geadviseerd en had ik hiervoor niet gewild)

1 like

Jaa dat hebben we ook al geprobeerd, maar alle tips van fysio en wat ik online kan vinden halen niets uit helaas! Maar bedankt voor t meedenken!

1 like

Ons kindje had ook een voorkeurshouding. We hebben de afplatting niet kunnen voorkomen, maar de voorkeurshouding is wel weg.
We hebben het bedje anders gezet zodat links leuk werd (voorkeurshouding naar rechts), het speelgoed in de box ook allemaal aan 1 kant gelegd en telkens de baby zo weggelegd dat hij naar de muur keek als hij in zijn voorkeurshouding lag.
Wij gaven flesvoeding en gaven die op de rechterarm, zodat hij zijn hoofdje naar links koest draaien om naar ons te kijken. En toen hij ouder werd en liever de kamer in keek tijdens het drinken zijn we hem op links gaan voeden.
Tevens zijwaarts optillen, bij elke handeling. Dus uit bed zijwaarts optillen, uit de box, van de grond, uit de wagen, uit bad.

1 like

@LunaLovegood thanks voor de tips, deze hebben we allemaal al geprobeerd, maar het lijkt gewoon niet te helpen
 Heb bijna het gevoel dat het iets lichamelijk is, dus zat vandaag denken om eens naar een ostheopaat te gaan met haar (??)

@SeatLeona ahh dat geeft hoop! Wij proberen ook echt alles, maar niets werkt en haar hoofdje wordt steeds platter links. Fijn dat het bij jouw kindje iig nauwelijks meer te zien is!

Oh zou zeker even bij een osteopaat laten checken. Baat het niet dan schaadt het niet! Misschien zit er een werveltje niet lekker ofzo en is dat misschien met 2 sessies verholpen.

1 like

Ons zoontje had niet een hele erge voorkeurshouding maar een korte periode. Ik legde hem op zijn zij in bed met zn hoofd naar de kant van niet voorkeurshouding, en draaide dan zn rompje terug naar de rug.
(Ipv, op de rug in bed leggen en dan hoofdje draaien) Hij bleef dan langer op die kant liggen.

Hij sliep ook wel minimaal 1 slaapje op onze arm of in de draagzak. Dat heeft bij ons ook geholpen. Zijn hoofdje is nooit aan 1 kant platter geweest.

@Gradje oh wat fijn zeg!! Ik twijfel een beetje tussen beide boeken. Maar dat er binnenkort 1 komt staat wel vast. Het is ook zo lastig!

1 like

‘Slaap’ staat op kobo plus! Heb ik de eerste maanden wel veel aan gehad hoor.

Net iets voor 7 meisje op bed gelegd, 5 minuutjes gehuild en slaapt als een roos. Echt heerlijk, vooralin vergelijking met de afgelopen maanden waar ik uiteindelijk buikpijn kreeg als het haar bedtijd was.

4 likes

Wij hebben er ook ervaring mee en ik heb hier toen ook om advies gevraagd. Hebben ook fysio gehad maar dat waren tips die ik hier ook al had gelezen, het schuin tillen, stimuleren, anders voeden en andere kant aantrekkelijk maken.

In z’n slaap omdraaien deed ik ook vaak maar hij draaide ook rustig weer terug. Ik heb hem uiteindelijk overdag (toen deed hij nog dutjes in z’n babynestje in de box) op zo’n kussentje laten slapen met inkeping. De Consumentenbond raad dit af vanwege veiligheid dus ‘s nachts deed ik het absoluut niet. Ik kon het kussentje lenen, weet niet of ik er anders Ă©Ă©n gekocht had hoor. Maar het hielp wel iets.

En misschien een veel beter advies: onze baby kon met 4 maanden rollen en sindsdien waren we van het hele gedoe af en trok het snel bij. Nu is het nog iets plat maar de fysio en het consultatiebureau vonden het totaal niet boeiend meer, trekt sowieso weg volgens hen. Hij slaapt nu op z’n buik en nu is het helemaal snel aan het wegtrekken. Maakte me er toen zo druk om terwijl het achteraf niet heel erg was. Ben er wel van overtuigd dat het door de vacuĂŒmpomp is gekomen, want vanaf het begin wilde hij niet op die kant.

Succes! :kissing_heart:

1 like

Ah daar heb ik geen abbo op. Maar zat al wel op marktplaats te kijken. Hier zijn het opeens vooral de nachten. Heb vannacht ontdekt dat hij met het licht aan minder huilt dus ben al een nachtlampje aan het bestellen.

Maar het is zo’n nieuwsgierig jochie, hij valt gewoon niet uit zichzelf in slaap. Wil overal naar kijken.

Hij is nu 6 maanden trouwens
 slechte slapen s nachts is nu 3 weken. Maar dat niet zelf in slaap kunnen vallen is al vanaf het begin. Alleen na zijn avondfles valt hij meteen uit zichzelf in slaap. Dat is de enige keer :yum:

1 like

Dat nieuwsgierige herken ik wel! Heb eerst geprobeerd om haar in slaap te laten vallen terwijl ik in de kamer bleef, maar dan was ze alleen maar op mij gefocust.
Heb je al white noise geprobeerd? Werkt hier ook al vanaf het begin goed.

Vriendin van mij is ook 2x bij de osteopaat geweest vanwege voorkeurshouding en heeft daar baat bij gehad. Fysio hielp bij hun ook niks.

@DahliaDavin je kunt koboplus een maand gratis proberen :slight_smile: kan ook gewoon via hun app op je telefoon als je geen kobo ereader hebt, dus dan zou je het boek evt kunnen lezen gedurende die maand en als je er wat aan hebt na die maand alsnog aanschaffen :slight_smile:

1 like

Dank voor alle reacties mbt m’n 2 punten haha!
Ik denk inderdaad dat de kleine een associatie heeft met voeding in de nacht, hij is borsrvoeding gewend. Nu geef ik dat nog wel maar nu ook kv en gekolfde melk, dus het is wel veranderd. Toch komt ie dan in de nacht nog voor bv en als ik hem aanleg merk ik dat hij niet hoeft, laat hij los en rolt hij van mij weg. Maar slapen daarna, ho maar :sweat_smile: zucht.

En thanks voor de rompertjes tips, kan ik wat mee! :grin:

Stomme vraag misschien, maar is er eigenlijk een app groep van hier? Met mama’s waar je beetje info kan uitwisselen enzo? :slight_smile:

1 like

Geen app maar veel mama’s hebben elkaar op Instagram. Dat vind ik leuk, een inkijkje in elkaar leven/kindjes en ook handig om elkaar wat te vragen. Dus als je insta hebt, laat het weten! :blush:

1 like

Leuk! Ja heb ik. Mensen die ik mag toevoegen mogen me dm’en. Liefst ook even met eigen instanaam zodat ik weet wie je bent op insta :grin:. Aantal van hier heb ik denk ik al, maar weet niet wie dat op het forum zijn haha :sweat_smile:! Ben wel ‘anoniem’ verder en wil dat zo op het forum zelf houden :slight_smile:.

2 likes

Hier ook een voorkeurshouding en afplatting van hoofdje. Heb ook alles geprobeerd en de fysio helpt niet veel tot nu toe. Ze kan haar hoofd prima bewegen en naar beide kanten draaien merkte ze op, maar ze ligt gewoon altijd op rechts. Ik lees dat jouw kindje voorkeur naar links heeft, de fysio gaf aan dat het dan ook in de buik kan zitten
 krampjes of voeding die niet lekker valt.
Osteopaat zijn wij ook langs geweest, maar heeft ook niet geholpen. We proberen haar overdag zoveel mogelijk op de ‘bult’ te leggen en vast te houden. In bed mocht ik een opgerold spuugdoekje onder hoeslaken leggen. Ik leg haar daar slapend tegenaan zodat ze hoofd moet draaien. Als ik haar dan in de ochtend uit bed haal, ligt ze weer verkeerd
 ik denk dat je heel weinig anders kan doen. Echt shit he!
Mijn huisarts die kindergeneeskunde heeft gestudeerd vond het trouwens totale onzin die voorkeurshouding en afplatting. Ze zei dat het nergens voor nodig is fysio etc, het komt altijd wel goed.

1 like