Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Wat fijn dat ze weer op haar geboortegewicht is! Wat je zou kunnen doen, is haar nu telkens eerst aanleggen (voor 20 minuten ofzo) en dan kijken wat ze daarna nog uit een flesje wil drinken. Als dit veel is, dan lukt het haar waarschijnlijk nog niet zo goed om het uit je borst te krijgen en kan je nog niet volledig over op borstvoeding. Is wel een pittig schema dan (want aanleggen, flesje, kolven), maar dit werd ons aangeraden in het begin. Vervolgens goed haar gewicht in de gaten houden en als je het idee hebt dat dat echt goed en stabiel gaat, kan je wat meer op verzoek gaan voeden en 's nachts eventueel langere pauzes er tussen houden. Maar dat werd ons in het begin in ieder geval afgeraden omdat hij eigenlijk nog te weinig kwam (en dus in een week bijvoorbeeld maar 10 gram aankwam). Dit zijn trouwens ook wel vragen waar je het consultatiebureau over kan bellen. Die kunnen ook meedenken over een voedingsschema

1 like

Geen katoen of bamboe maar ik heb twee wollen rompertjes van Joha en die zijn echt heerlijk zacht. Het is merinowol dus kriebelt niet en ik doe er met dit weer een broekje over en klaar.

@Fredje Wat goed! :heart: Nooit gedacht dat ik nog eens bruikbare tips kon geven haha. Als ik hier nog een keer over begin, laat het dan weten. Als ik als one-issue forummer steeds over de douche sessies met m’n baby begin dan kan ik beter stoppen. :joy:

2 likes

Hoe hebben jullie dat gedaan, speentje afwennen? Maar niet helemaal weg nemen? Want ik zou dat bij zoon ook wel willen. Word gek van het terugstoppen van z’n speentje als hij er middenin de nacht van wakker wordt (soms is dat na de nachtvoeding 6 keer oid).
Zelf pakken maakt hij nog geen aanstalten, maar helemaal wegnemen wil ik ook niet. Wil alleen niet dat het zijn enige manier is om in slaap te komen.

We zijn bezig met oefenhapjes, maar ze snapt er niks van. Ze slikt het gewoon niet door maar houdt het in haar mond en dan drukt ze het met haar tong er weer uit. Zijn er dingen die ik kan doen zodat ze weet dat ze het moet doorslikken? Of is het gewoon kwestie van oefenen :blush:

Neehoor! Gewoon blijven oefenen haha. Ineens gaan ze het snappen!

Ik zou het voor nu even laten, ze is er blijkbaar nog niet aan toe. Over een paar weken gewoon weer proberen!

Komt echt wel. Die van ons deed hetzelfde en eet nu met 6 maanden ineens wel goed. (Tenminste, fruit, groenten mwa haha) Gewoon niet forceren.

Geen tip maar wij hebben hetzelfde! We doen morgen nog een poging en anders wachten we nog maar even.

Onze peuter loopt nu een aantal dagen zonder luier overdag (supertrotse moeder hier :partying_face::partying_face::partying_face:). Niet dat ik het heel snel verwacht, maar wanneer ga je het ook ‘s nachts proberen? En maak je hem dan wakker om te te plassen?

13 likes

Toen onze peuter overdag zindelijk was zijn we het een paar maanden later ook 's nachts gaan proberen. Hij werd zelf nooit wakker als hij moest plassen, maar we gingen het toch maar proberen.
We lieten hem dan plassen als wij naar bed gingen. Maar we merkte dat zijn luier dan vaak al vol zat of dat hij 's nachts alsnog niet zelf wakker werd om te plassen.
We zijn toen gestopt en hebben het iets voor zijn 4e verjaardag weer opgepakt. Zonder succes. Het leek dan een tijdje goed te gaan, maar na een paar dagen plaste hij toch weer in bed.
Toen zijn we er pas weer mee begonnen toen hij zelf aan gaf zonder luier te willen slapen. En toen ging het eigenlijk ook direct goed. Heel soms een ongelukje, maar dat is altijd als hij direct na het eten (en dus drinken) naar bed gaat of als hij voor het tandenpoetsen nog wat water heeft gedronken. Als dit nu de situatie is, laten we hem vaak rond 21.00u plassen en dan gaat de rest van de nacht goed.

2 likes

Ohja, lekker ongedwongen dus. Denk dat wij het ook inderdaad zo willen doen.

Vanmorgen wilde hij ineens weer een luier aan, maar met een beetje afleiding heb ik het toch af kunnen houden. :grimacing: Als hij het Ă©cht wil vind ik het ook best hoor. T kind wordt in december 3, dus tijd zat, maar het is wel lekker makkelijk om maar 1 kind te hoeven verschonen :grimacing:

Sorry dat ik hier zo kom binnenvallen, ik lees alles mee maar ben niet zo snel (en goed) met reageren. Ga proberen dat wel meer te doen, maar heb jullie advies nodig eigenlijk:

1. hoe doen jullie het met rompertjes? Ik doe meestal een lange mouwen romper aan binnen en een broekje. Maar zie overal in winkels (en in m’n kast) korte mouwen rompers, kan ik daar nog wat mee qua herfst en winter? Of is het beter om een korte mouwen romper aan te doen met een shirt met lange mouwen erover?

2. Onze kleine wordt 2-4x per nacht nog wakker en is een baby die lastiger weer in slaap komt. Soms wordt ie zo moe van de borst of fles dat ie wel weer crasht, maar soms zijn we een half uur of langer bezig hem weer in slaap te krijgen. We proberen het boek droomritme te volgen, maar ik kolf, geef live bv en we geven kunstvoeding. Maakt het voor ons momenteel ingewikkeld om er echt een goed schema in te krijgen, soms weten we niet goed hoeveel ml hij moet drinken bijvoorbeeld. Daarbij komt ie snachts voor voeding terwijl ie soms geen honger heeft en dus niks pakt? Als we echter speentje geven in plaats daarvan gaat ie ook niet slapen en wil ie vaak dan toch wat drinken.

Hij ligt sinds een tijd uitgebakerd, maar wappert nog erg met z’n handjes. Ook een reden van onrustiger slapen.

We vinden het maar ingewikkeld soms :sweat_smile: alle tips zijn wel welkom na 6 maanden amper slaap :yawning_face:haha

Ik gebruik rompers met lange mouwen alleen de eerste weken, onder pakjes zonder mouwen, als pyjama of als het echt vriest. Verder rompers met korte mouwen en een trui of jurk erover.

Met punt 2 kan ik je helaas niet helpen.

1 like

Ik gebruik juist alleen maar lange mouwen rompers haha (overslag vaak). Dat is dan de ‘bovenkleding’, met een broekje. En als het kouder is een vestje erover.

Wel een korte mouwen romper onder een boxpakje. Maar dat is het dan wel.

1 like

@YoMrWhite ik doe vaak een lange mouwen romper en dan gewoon met een broekje of een korte mouwen romper/mouwloze romper en dan een shirt met lange mouwen erover. De overslag rompers met lange mouwen gebruik ik vaak overdag of lange mouwen rompers zonder die zijkantjes (snap je wat ik bedoel) die gebruik ik wel vaak als pyjama.

Deze dus

1 like

Mijn baby heeft een romper met lange mouwen + shirt met lange mouwen aan nu :face_with_hand_over_mouth: Ik ben zelf een koukleum en zij is ook niet te warm dus het zal wel goed zijn.

2 likes

@YoMrWhite een paar dagen terug heb ik hier over het slaapprobleem van mijn dochter gepost (ook 6 maanden) en ben vrijdagavond gestart met de slaapgids van snuggles en dreams. En ik durf voorzichtig te zeggen dat we echt al verschil merken!
Hiervoor gebruikte ik het boek slaap icm allerlei tips van overal en nergens, nu heb ik Ă©Ă©n plan em dat geeft ons veel overzicht. Had erg veel moeite met het laten huilen maar blijkbaar had baby dat echt even nodig. Vannacht 2x wakker en 2x binnen een kwartier in slaap door gecontroleerd laten huilen, terwijl dat eerder rustig een uur wiegen, voeden etc. kon zijn. Ook op de wakkertijden lijkt ze goed te gaan.
Dus ja, 45 euro is best duur maar als je zo wanhopig bent als ik was
 vraag me over een week nog maar eens hoe het gaat :sweat_smile:

5 likes

Wij doen baby weleens in zo’n inzet in bad op de grond en dan douchen we zelf. Past niet in elke douche maar als het past is het heel handig.

1 like

Ik prop mijn baby altijd in een lange mouwen romper en lange mouwen shirt. Heb de korte mouwen rompers niet gebruikt volgens mij. Misschien 1 dag toen het bloedjeheet was. Ik ben snel bang dat ze het te koud heeft en verkouden raakt.

1 like

Wat voor inzet bedoel je? Klinkt wel fijn!

1 like