Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Ik reken meer per maand, en mijn bank app geeft aan dat we ongeveer e600 per maand aan boodschappen uitgeven. :woozy_face:
Is toch wel meer dan ik zou willen eigenlijk, want daarnaast bestellen we ook nog met de nodige regelmaat eten (zeker 4 a 5 keer per maand)

Met z’n vieren; waarvan 1 baby die nog niet eet, maar grotendeels bv krijgt. Kosten worden wel hoger straks als hij volledig overgaat op kv.

@Unquestionable; dit is ook mijn doel, gemiddeld e100 pw. Heb je het gevoel dat je erg je best moet doen om hier binnen te blijven?
Ik doe soms wel eens m’n best maar ben echt slecht in bezuinigen op voedsel.

Wij geven ook veel geld aan eten uit, zo 100e of meer per week. 1 kind die flesvoeding en mee eet en 2 volwassenen.
En dan halen wij vaak ook nog 1 of 2x in de week.

Incl dingen als wasmiddel/wcpapier/etc komen we ook wel aan de 120/130 denk ik per week. Voor 2 volwassenen en 1 kind, ik werk niet dus ook alle lunch voor mij en zoontje (excl 2 dagen).

Ik vind die Nixnut jas ook heel leuk

Maar 75 euro oef

Wij -2 volwassenen en 3 kinderen- hebben een week budget van 100 euro. Onze boodschappen rekening staat ook zo ingesteld. Iedere zondag avond komt er 100 euro van de “doorschuif rekening” naar de boodschappen rekening. Hier zitten geen luiers bij maar wel melkpoeder.

1 like

Wij zitten denk ik rond de 100.
Sommige weken rond 65-75, en andere weken 110 omdat dan de luiers of wasmiddel in de actie is.

Dat is dan voor 2 volwassenen, een dreumes en normaal dus 4 dagen per week 1 of 2 cliënten die mee eten.

We hebben geen melk poeder ofzo voor de baby (bv), luiers voor beiden zitten er wel bij in.

Nee valt mee. Ik maak vaak een weekmenu, waarvan alle maaltijden sowieso met verse groentes en meestal 1x per week vis. We eten niet elke dag vlees, dus dat scheelt misschien ook. Moet wel zeggen dat wij beiden graag gezond (willen/proberen te) eten en ook geen frisdrank drinken. Dus we drinken alleen water en thee. Verder weinig koek/snoep in huis. Alleen vaak schoolkoeken.

Wij zitten daar dus ook op (100€).

We eten naar de aanbiedingen, ik ga wel naar Max twee winkels. Niet het hele dorp door.
Meestal Albert Heijn en de Deen.
En dan maak ik een lijstje met de aanbiedingen, ik betaal eigenlijk nooit de volle mep… bijna alles in m’n kar is bonus haha.

En doordat de folder elke week anders is, eet je dus elke week anders haha! Heel gevarieerd :stuck_out_tongue_winking_eye:.

En bij pasta of nasi ofzo kook je vaak voor 4 en gaat 1x de vriezer in. En zo eten we dus 1 van de 7x uit de vriezer. En vaak ook 1x per week of pizza of patat (uit de airfryer/oven, dat zijn ook relatief goedkope maaltijden), of bij een van onze ouders.

1 like

Oh ja @Heisenberg dit doe ik ook. Albert Heijn en Lidl. Zitten waar ik boodschappen doe tegenover elkaar. Dus ik ga eerst maar lidl en daarna aanbiedingen en dingen die ze niet bij Lidl hebben, haal ik bij de AH

1 like

Ik denk dat wij ook zoiets uitgeven en dan hebben we alleen een baby en een hond.
Het is maar net waar je graag je geld aan uitgeeft en op bezuinigt. Voor ons beide is koken een hobby en het is echt ons favoriete wekelijkse uitje om op zaterdag naar de markt te gaan en allemaal lekkere ingrediënten te kopen. Dat we dan een hoog boodschappenbudget hebben maakt me niet zoveel uit, ik bezuinig liever op andere dingen.

Ik heb een haar nieuwe mollen muts verpest door het achteloos in de wasmachine te gooien en op 40 graden te wassen. Mag alleen hand was en nu is ie heel stijf.

Iemand nog tips om het weer normaal te krijgen?

Edit : ik las iets met baby shampoo. Ik ga dat proberen.

Ik denk dat de vergelijking een beetje oneerlijk is. Wat de meest recente cijfers zijn weet ik niet, maar in 2018 waren boodschappen in België bijna 11,5% duurder dan in Nederland. En dat klopt wel bij het beeld dat ik heb als ik ga funshoppen over de grens (toen dat nog mocht, haha, nu al een jaar niet gedaan). Elke keer schrok ik weer van de prijzen in de Belgische supermarkten.

1 like

Welke appels zijn het beste voor fruithapjes. Wij hebben nog Granny Smith liggen maar die lijken me zo zuur daarvoor?

Die lijken me erg zuur, ik zou Elstar proberen.

1 like

Jij woont in Belgie toch? Dat scheelt wellicht ook al iets qua prijsniveau?

Wij zijn gemiddeld €100,- in de week kwijt aan boodschappen (2 volwassenen en 1 kind die met de pot mee eet, geen melk), af en toe iets meer maar dan hebben we wat luxere dingen gekocht of bv geen weekboodschappen gedaan en dan die week 4 of 5x in de supermarkt geweest.

Ik let niet super erg op maar wat wij doen is op zondag vast bedenken wat we die week willen eten, meestal 5 maaltijden en dan eten we 1x restjes en de andere keer friet of ergens anders of net wat. Wij doen boodschappen bij de Lidl en dat scheelt gewoon echt heel veel vind ik. Ik haal daarna (niet wekelijks) nog dingen bij de AH of Jumbo die ze daar niet hebben (bv vega leverworst, bouillonblokjes met minder zout of koekjes van de kleine keuken voor K.) en ben daar zo nog €20,- kwijt dan voor die paar dingen. Verder helpt het om vooral seizoensgroenten en fruit te kopen, dat is goedkoper dan dat wat niet in het seizoen is. Als je de tijd hebt en boeren in de buurt loont het ook om daar dingen te halen. Heb nu de ruimte even niet in mijn hoofd, maar bij ons in de buurt (echt op fietsafstand) zitten best veel boeren die dan bv van die kleine winkeltjes hebben of automaten met aardbeien, aardappels, eieren etc. Van de zomer deed ik dan regelmatig bij goed weer op mijn vrije dag met K. een rondje fietsen, vindt ze ook nog eens super leuk. Wat ook besparend werkt: geen voorgesneden/geschilde aardappels maar gewoon een grote zak. Geen voorgesneden groente, kaas etc. Maar zelf snijden, raspen. Nu ga ik momenteel op dat gebied graag voor gemak, maar als ik denk shit we geven wel erg veel geld uit in de supermarkt zijn dat de eerste dingen die ik aanpas.

Dingen zoals shampoo, tandpasta en dingen in blik koop ik alleen in de aanbieding. Wij hebben bv altijd bonen in blik, maak ik graag chili mee als mn man late dienst heeft en 1-2 x per jaar zijn ze bij de AH of Plus 2 voor €1,-. Dat is echt een goede deal en lang houdbaar, dus dan haal ik gewoon voor €10,- 20 van die blikjes. Shampoo sla ik in als het 2+2 gratis is.

Nu ik het zo uitschrijf, brood halen wij wekelijks bij de lokale bakker en dat kost met ook nog €8,- per week. Dat heb ik niet meegerekend met ons budget.

Ik werk met een maandbudget. Die van ons is €650 per maand, maar meestal zit ik er wel iets overheen.
Dit is voor 2 volwassenen, 1 peuter, 1 baby en een hond. Probeer dan ongeveer 120 per week voor boodschappen,120 per maand voor de hond en 50 voor luiers.

Wat denk ik ook aan kosten scheelt is dat Hellofresh natuurlijk best duur is, maar ook ‘gepast’ voor het aantal personen. Wij maken ook vaak gerechten waarvan we de volgende dag nog kunnen lunchen of avondeten. Ook maken we 1x per week een salade van de restjes, dus dat is ook alweer twee hele porties minder.

Hoeveel geef je per maand uit aan luiers voor 1 kind? In euro’s

• 1-20
  • 21-50
  • 51-100
  • 100+
  • Ik gebruik wasbare luiers

0 stemmers

De man van de groenteschuur hier zegt golden delicious!

1 like