Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Had jullie tweeling erge last van krampjes in het begin?
Hoe erger de krampjes, hoe gevoeliger de darmpjes denk ik, en hoe groter de kans dat ze er wat last van kunnen krijgen. Anders langzaam overgaan.
Bijvoorbeeld 1/3 nieuwe voeding en 2/3 oude voeding, een paar dagen, om te kijken hoe ze reageren, en dan zo langzaam opbouwen tot je over bent?

Hier duurde die fase 2-3 weken. Daarna kon zs hem nog niet zelf pakken maar werd ze ineens nog maar 1 of 2x per nacht wakker voor de speen. Ik ben er ook bewust mee doorgegaan omdat het haar zo goed helpt met inslapen en kalmeren.

1 like

Geen ervaring met op die leeftijd ontwennen: K. vond rond de 5 maanden zelf haar speen terug. Ik legde er vaak gewoon meerdere in haar bed.

Een vriendin doet hem aan de arm van zo’n happyhorseknuffeldoekje, dat werkte daar heel goed maar voor K. werkte dat niet. Een andere vriendin hebben trouwens ook weer een tijdje de kleine terug op hun kamer gehad, omdat anders iedereen wakker was en het ff duurde voor iedereen weer sliep. Nu werd ze van de eerste kreuntjes wakker en stopte dan vanuit haar bed door de spijlen de speen terug en zo sliep iedereen zo weer en had iedereen het meeste slaap.

1 like

Kalmeert white noise hem misschien ook? Dat kan je op een mobile device opzetten en gewoon laten lopen terwijl je zelf slaapt.

1 like

Wij zijn begonnen met oefenen dat ze zelf de speen terug kan stoppen, ze is ook 4 maanden. Als ze nog niet slaapt of net wakker is, friemelt ze vaak met haar handjes en soms doet ze uit zichzelf nu al de speen spelenderwijs in haar mond stoppen en er weer uithalen en dat herhalen x10. Vaak eindigt ie in haar oog of haar wang nog wel hoor haha. Maar we oefenen soms bewust als ze wakker is en het lukt steeds ietsje vaker!

Hier dus ook de tactiek dat we er even doorheen moeten.

3 likes

Wij hebben ook best fanatiek overdag getraind op de speen. Spelletje van gemaakt zodat hij m snel zelf leerde pakken en terug stoppen.
Laten happen naar de speen. Speen aan speenkoort laten bungelen en dan laten pakken etc.

Speen is echt z’n intense comfort, zeker sinds de borst gestopt is doordat ik opnieuw zwanger was destijds. Dus ik vind het wel fijn dat hij dat comfort plastic ding heeft. Die neem je toch makkelijk overal mee naar toe :see_no_evil:

Edit.
Ps. Ik ben echt helemaal in de Gloria met m’n nieuwe onderschrift hahaha :joy::see_no_evil::cold_face:

6 likes

Wij zijn altijd zo overgegaan, hij heeft nooit verschil gemerkt. Ik klooide nog wel eens aan met half-half, maar dan bleek mijn vriend al een week alleen de nieuwe te geven haha.

2 likes

Thx allemaal. We doen nog maar even de kiezen op elkaar, en laten hem zn speentje toch nog (even?) houden.
We gaan overdag maar flink oefenen.

Hoe meer ik er over nadenk hoe meer mn hart breekt bij de gedachte zn speentje af te nemen.
Dochter heeft er ook nog altijd veel troost van.

@Adje inderdaad witte ruis werkt goed voor inslapen, maar geen vervanger van speen. Hele nacht opzetten nog niet geprobeerd. Wij hebben een knuffeltje die na 20 minuten uit gaat.

@Boppie is een hij, maar geen probleem :slight_smile:

De vlek is niet meer uit het jurkje gegaan
 ben bang dat het idd bellenblaas is! :frowning: troep haha

Wij zijn niet geswitched maar op het kdv kregen ze Nutrilon en thuis Kruidvat, nooit problemen gehad. Maar ze hadden hier ook niet veel last van krampjes dus verschilt misschien ook per kind. Hoeft geen probleem te worden in ieder geval!

1 like

Qua inhoud verschillen alle standaard voedingen maar heel weinig van elkaar. Gaat echt om hele kleine procenten, je kunt de samenstelling vergelijken op zo’n vergelijkingssite voor kunstvoeding. Wij zijn ook gewoon met een andere begonnen en dat ging prima. Op de opvang krijgt hij weer een ander merk, merken we ook niks van.

1 like

Weet iemand of de mini collectie van Zara nog steeds klein valt?
Vond dat de voorgaande jaren Zara altijd klein viel en nu ineens groot😰

Ja, ik recent nog heb van die babylijn (die van 0-12 maanden) een aantal items in maat 62 gekocht voor onze baby; die kon hij vrij vlot aan na de geboorte.
Valt zeker niet als een 62, ik vind het behoorlijk kleiner vallen.
Terwijl sommige items uit de grotere lijn juist wel naar maat of groter vallen. Altijd lastig in te schaffen vind ik, bij Zara.

Heeft iemand heel misschien een gouden tip waar ik moffel en piertje boeken nog kan kopen? Ik heb online gezocht en in een boekwinkel gevraagd, maar ze kunnen alleen het sinterklaasboek bestellen, ik zoek een gewone. Tweedehands liever niet, het is een cadeautje.

Vraagje aan de moeders: wat is leuk om te doen met een kindje van 13 maanden?

Of ja kan je daar al iets leuks mee gaan doen (en dat het kindje er dan ook wat aan heeft)?

Heb een vriendin met een kindje van die leeftijd, maar zij lijkt daar nooit echt iets mee te ondernemen.

Zou het al leuk zijn om daarmee bijv. te gaan zwemmen, naar de kinderboerderij of de speeltuin te gaan? Of zou ie daar nog een beetje te klein voor zijn? Het lijkt mij zo leuk namelijk om er ook een beetje op uit te trekken in plaats van altijd maar thuis te zitten, maar weet niet of dat al realistisch is of dat ie daar nog wat groter voor moet zijn.

Kinderboerderij of speeltuin (met ook wat toestellen voor kleienere kinderen dus bv zon schommel, lage glijbaan en zandbak) zijn leuk! Zwemmen is ook megaleuk, onze dochter van 14m is echt een waterrat maar als ze dat niet gewend zijn weet ik niet of ik dat als ouder zo fijn zou vinden.

Monkeytown is ook leuk, heeft een speciaal kleine kindergedeelte waar je mee in mag met bv van die grote zachte blokken, mega duplookken, lage dingen waar ze op kunnen klauteren en een ballenbak.

1 like

Eerlijk? Voor een kindje van die leeftijd is in de omgeving op verkenning gaan waarschijnlijk al leuk genoeg. Blaadjes voelen in het park, beetje aanrommelen in een zandbak. Hangt ook wat af van hoe bewegelijk het kindje is en of het bijvoorbeeld al loopt. Mijn zoontje vond toen de kinderboerderij leuk (met een aandachtsspanne van 10 seconde), maar door de straat lopen en naar huizen gluren misschien nog wel leuker.

Maar misschien voelt je vriendin die behoefte zelf niet? Neem jij lekker het kindje (met of zonder vriendin) een keer mee naar de kinderboerderij anders? :blush:

2 likes

Mijn dochter zit nu in 68 en dat begint wat klein te worden. Bij Zara van alles besteld in maat 74 en 80. Het meeste houd ik in maat 80 dus dat zegt al wat.
Voor sommige truitjes zat er weinig verschil tussen beide maten.
Een broek maat 74 was juist weer groter dan een ander model maat 80, dus echt logica zit er niet in.

We hebben vandaag een zaklampboek gekocht, het is echt superleuk! Tip voor kindjes vanaf 2 jaar ongeveer, en ook geschikt voor iets ouder doordat er ook een wat langer voorleesverhaal in staat, en wat leuke feitjes. Ze zijn er in veel thema’s zag ik.

Je gaat dan met een kartonnen zaklamp onder een soort van folie waardoor dat stukje ‘oplicht’, dan ontdek je allemaal dieren en leuke details. Er staan ook kleine opdrachtjes bij, ‘zoek het ei’ enz. Is tien euro.

Aanrader!

26 likes

Ik word echt altijd nagekeken en aangesproken als ik baby in de draagzak heb. Zo bijzonder is dat toch niet? :face_with_monocle: