Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Ja dat denk ik wel ja, dat hij dan dus in juni als hij 2 wordt naar de peutergroep gaat! Op onze opvang nu in DE is het alles tussen 1 jaar en 5 jaar, dat is echt super leuk want die kleintjes leren echt mega veel. Oke, maar ik ben er wel uit denk ik. Gewoon opvang 1, waar hij lekker lang kan blijven en dan gewoon in juni naar de peutergroep. Thanks :slight_smile:

Ik wilde eerst ook een groep van 0-4 maar J zit nu bij een groep van 2-4 en ze heeft sinds de baby’s zoveel stappen gemaakt! Ze was er ook echt aan toe om naar de grotere kinderen te gaan en ik heb wel t idee dat ze ook echt andere dingen doen dan bij de baby’s

3 likes

Oh dat vind ik wel een goede vraag. Ik heb idd geen normale cyclus maar ook nooit gehad eigenlijk.
Is dit iets om te bespreken met de huisarts? Ik voel me wel altijd ontregeld qua hormonen, slik nu ook even geen anticonceptie meer.

Het hoort eigenlijk niet dat je na 1,5 jaar nog steeds melk lekt. Dat hoort gauw te stoppen na staken van de BV. Ik ging ermee naar de internist (liep daar toevallig voor iets anders en vanwege hele lange anamnese en lichamelijk onderzoek kwam dit ter sprake) en die prikte het prolactine hormoon en inderdaad was wat verhoogd (2x geprikt). Dat was toen bij mij ook de verklaring van lange onregelmatige cyclussen en vermoeidheid (geen pcos). Ik heb toen enkele maanden medicatie geslikt en nadien normaliseerde mijn cyclus (tot ik op een andere manier ziek werd). De huisarts kan je zeker ook verder helpen!

Dank je wel voor je antwoord. Ik heb net de huisarts even gebeld en de assistente gaat overleggen en ik moet maandag terug bellen voor bloed prikken oid.

Heel erg bedankt! Als ik de symptomen lees dan herken ik het wel. Misschien is het ook niks hoor maar vind het fijn om dit uit te zoeken.

2 likes

Even een vlekkenvraagje.
Iemand enig idee hoe ik dit eruit krijg? Geen idee wat de vlek heeft veroorzaakt (jurkje van mn dochtertje)
Is al gewassen met ossengalzeep maar er blijft zo’n gekke vetvlek achter.

Als je denkt dat het een vetvlek is zou ik het met Dasty proberen (die gele vd wibra) dat is ontvetter :slight_smile: even vlek ermee insprayen, in laten trekken, nog een keer insprayen en wassen.

1 like

Als het echt vet is van bijvoorbeeld babyolie, dan ben ik bang dat het er niet uit gaat.
Hoe heb je het precies behandeld met ossengal? Ik smeer het altijd dik in, laat het inwerken en dan wrijf ik het er af en spoel ik het uit. Eventueel herhaal ik de behandeling. Ossengal heeft wel even de tijd nodig om in te werken.

Mocht je dat al gedaan hebben, dan is Vanish, Shout vlekkenspray of Biotex misschien nog een optie.

Edit: oh Dasty is inderdaad nog een goeie tip @Suikerklontje!

1 like

Dankjulliewel @Suikerklontje @FrauHelga :blush:

Ik heb echt geen flauw idee hoe de vlek erin is gekomen. Misschien heeft ze stiekem met de baby olie gespeeld. Want ze mag wel eens helpen haar babybroertje masseren.
Ik ga nog een keer aan de slag met de ossengal en loop zo naar de wibra voor dasty! Laat jullie het resultaat vanavond even zien haha :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dasty is echt top voor veel en niet duur :ok_hand:t3: gebruik dasty ook voor babypoepvlekken haha. Is voornamelijk vet en eiwitten dus insprayen met dasty en dan tot je gaat wassen in emmer koud water zodat het niet stolt/erin trekt. En dan daarna weer de vlek insprayen en wassen op 30gr. Bij hele hardnekkige vlekken evt laten drogen in de zon en alles is weer schoon.

Als het vet is dan heb ik idd dezelfde tips als hierboven, maar door de kleur doet het me ook wel wat denken aan bellenblaas. Heeft ze daarmee gespeeld?
Bellenblaas is echt troep en het is mij helaas nog nooit gelukt om dat er goed uit te wassen. Als ik weet dat ze ermee gespeeld hebben was ik de kleren altijd eerst goed uit in koud water, dan spoel je dat app eruit maar als je het niet weet dan was je de vlekken eigenlijk erin doordat de bellenblaas reageert met het wasmiddel.

Dit is ook mijn ervaring. Mijn zoon zat tot 2,5 jaar op een 0-4 groep en daar werd vooral veel gespeeld en wat geknutseld, maar voor mijn gevoel weinig peuter dingen omdat er veel babys waren. Nu op de 2-4 groep spelen ze ook veel, maar doen ze ook veel peuter activiteiten en gaan ze elke dag in de kring etc. De leidsters gaven zelf ook aan dat op een peutergroep meer ruimte is om aandacht te geven aan peuters die nog wat stimulans kunnen gebruiken met bijv taalontwikkeling.
Er is geen slechte keus, maar ik vind de peutergroep wel een aanrader.

Ik denk dat het ook erg afhangt van de samenstelling van de verticale groep. Mijn zoontje heeft in de verticale groep gezeten ( ging er vanaf zijn 2e heen) en zijn groep bestond toen hij begon met name uit 2 en 3 jarige met enkele baby’s. Dat zorgde ervoor dat een leidster zich ontfermde over de baby’s en de rest de peuters. Zo kregen de peuters voldoende aandacht en werden ook alle uitjes gedaan. De laatste weken voordat S 4 werd waren dan weer wat jammer omdat alle 4 jarige over waren naar de BSO en de groep meer uit baby’s bestond, haha.

Oh wat interessant, zo had ik er nog helemaal niet over nagedacht!

Ik heb dit wel eens gehad door vervetting van mijn wasmachine. Die vlekken kreeg ik er niet meer uit en de kleren kon ik weggooien. Ook altijd op witte kleding. Ik heb toen van HG zo’n smerige wasmachine reiniger gebruikt en daarna niet meer gehad op kleren.

Ik heb weer even een speen gerelateerde vraag.
Sorry, wordt een lang verhaal :slight_smile:

Zoon 4m zit in de 4-maanden slaapregressie. Wordt ‘s nachts om de haverklap wakker coor zijn speen, omdat hij niet zonder kan inslapen. Hij heeft geen honger, is ook niet verdrietig oid. Hij wordt wakker, brult omdat hij zn speen kwijt is, we doen speen in en hij slaapt verder. Op zich wel eenvoudig om hem weer verder te laten slapen, maar we zijn er na 2u ‘s nachts wel elk uur wakker van. En dat is tamelijk slopend.
Ik overweeg nu om zn speen af te nemen. Voorlopig lijkt het er nog niet op dat hij hem zelf gaat terugvinden omdat zijn motoriek nog niet zo gevorderd is.
Toch ben ik met het stoppen met speen een beetje bang voorn met wat ik ervoor terug krijg. Hoe krijg ik hem straks getroost? Nu is ‘s ochtends wakker worden, nog even speentje geven en hij slaapt zo nog weer even door. Zo ook overdag, het houdt hem rustig. En de speen biedt hem veel troost.
Kan iemand hun ervaring delen? Hoelang duurde het ontwennen?
Kreeg je je baby makkelijk getroost zonder speentje (dus ook ‘s nachts of heel vroeg in de ochtend?)
Of zeggen jullie: ‘nog even volhouden Heisenberg, over een maand of 3 pakt hij m zelf!‘
Ik ben (ook voor de dutjes overdag) het een beetje zat om speentje terug te stoppen.
Maar ben ook bang dat hij gaat duimen en moeizaam getroost kan worden en we daar dan middenin de nacht uren zoet mee zijn.

Wij hadden ook even dit gedoe, wel iets minder, hij ging dan kreunen en wilde z’n speen. Hij lag naast mij in de co-sleeper dus speen erin en door.

Maar met 5 maanden kon hij hem zelf pakken en in doen. Wel met een hoop gefriemel erbij van steeds in en uit doen. En sinds woensdag is hij 6 maanden en nu zijn we van dit hele gedoe af. Hij slaapt weer prima en heeft op de opvang (natuurlijk ook thuis) zoveel troost aan z’n speen.

Ik wilde toen ook met de speen stoppen maar mijn vriend was heel stellig dat we er even doorheen moesten. En dat kwam dus helemaal goed. Maar er zijn vast ook ervaringen waarbij stoppen met de speen fijn was.

2 likes

Wij hebben de speen vastgemaakt aan een knuffeltjes met een speenkoord. Hierdoor raakt de speen niet zo snel kwijt.
Ik weet niet of dat een oplossing is? Ik herken het probleem wel echt. Maar hier heeft ze tot 3 maanden op onze kamer gelegen dus was het een kleine handeling

Wij willen voor onze tweeling (6,5w) overstappen op het melkpoeder van de ah. Gebruiken nu nog Nutrilon, maar vinden dit in verhouding zo duur. Wat is jullie ervaring met switchen? Bij het CB zeiden ze dat we rekening moesten houden met wat meer krampjes. En zouden jullie gewoon van de ene op de andere fles overgaan of geleidelijk switchen (om en om aanbieden of zelfs 2 merken mengen…?).

Vind het een beetje spannend om ineens over te gaan omdat ik bang ben voor twee baby’s die er door van de leg raken, terwijl het eindelijk een beetje lekker loopt.

Ja we hebben zo’n speenknuffeltje. En voor ons inderdaad snel terug te vinden (al hebben we glow in the dark speentjes Dus ze zijn zo gevonden) maar ik zie nog niet zo hoe hij dit sneller kan terugvinden dan een los speentje?
Of ja, het terugvinden natuurlijk wel, maar het indoen vergt best wat fijne motoriek denk ik?

Edit: het kwijtraken van de speen is dus niet het punt. Vooral het uitspugen en erna weer in moeten hebben bij starten van een nieuwe slaapcyclus. Dat in doen van de speen kan hij nu nog niet.

@Printemps: dank. Man hier zegt ook: nog even doorbijten. Voor je het weet is hij 6 a 7 mnd en pakt hij hem zelf. Maar na 3 weken van elk uur wakker gebruld worden (zoon kent alleen HARD VOLUME) kan ik even niet nadenken over lange termijn maar WIL IK GEWOON EEN PAAR UUR ACHTER ELKAAR SLAPEN!