Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Ja het is een lange meisje, altijd al geweest. En ik ook, dus het ‘past’ wel zegmaar. Ach ja, ooit zal ze wel een tijdje stil blijven staan hoop ik!

Lange meid inderdaad! Ja, die leeftijdsindicaties kloppen voor mijn (iets kleiner dan gemiddelde) dochter ook niet, ik probeer altijd naar het getal /cm te kijken. Dat klopt vaak wel aardig, maar ook dan vallen bepaalde winkels weer heel groot of klein. Blijft lastig.

Volgens mij is alles tussen de 0 en 7 normaal. Bij mij was het na 1 dag ‘wit/licht geel’. Ik had bij beide vervolgens enorme overproductie (met alle gevolgen van dien) dus het kwam veel te goed op gang.

1 like

@Boppie @Timeless

Leuk om te weten! Bij mij kwam er dus bij kolven niks uit de eerste dagen, met de hand kreeg ik wel colostrum eruit, 1 ml ofzo. Ze was ook 13% afgevallen. Had tijdens zwangerschap totaal 60ml colostrum gekolfd en dat heeft ze allemaal moeten krijgen + kunstvoeding.

Ik heb later ook overproductie gekregen (nog steeds een beetje), want moest de eerste week na elke voeding nog kolven, dus ik ontplofte toen de melk eenmaal op gang was. Niet verrassend paar dagen later opgenomen met fikse borstontsteking.

Even inbreken op je vraag, maar hier ook ervaring mee. Als er grote kans is dat een kindje bijvoeding nodig heeft na de geboorte (oa kindjes die heel zwaar worden geschat of omdat de moeder zoals ik diabetes type 1 of zoals @Ovenschaal zwangerschapsdiabetes heeft) kun je tijdens de zwangerschap al colostrum kolven om hiermee bij te voeden bij een te laag bloedsuikergehalte (want daarom hebben ze dan meteen na de geboorte bijvoeding nodig). Door bijvoeden (met bv of kv) kan in veel gevallen een glucoseinfuus worden voorkomen.

Overigens zegt het wel of niet slagen van prenataal kolven niks over het op gang komen van je bv, die komt namelijk pas op gang als de placenta is geboren. Blijkt ook wel: bij mij liep het er vanaf dag 1 bij de andere borst uit als ze aanhapte, bij ovenschaal duurde het wat langer.

2 likes

Ik had zwangerschapsdiabetes en dan kan het zijn dat na de bevalling de baby extra glucose moet krijgen, en colostrum is dan het beste. Het hoeft niet hoor, maar ik vond het een fijn idee om al wat te doen voor de baby als die het moeilijk zou hebben na bevalling. En ik kreeg 2-3 ml per dag zonder veel moeite gewoon met de hand eruit. Bleek achteraf dus een hele goede zet, omdat ze zoveel afviel en mijn melk best laat op gang kwam.

Edit wat @Suikerklontje zegt dus haha

3 likes

Ik had me er helemaal op voorbereid dat ik de eerste paar keer niks zou hebben idd. Goed ingelezen, ervaringen gevraagd, filmpje voor de juiste “greep” gekeken. En toen kwam er zowaar een druppel uit al. Helemaal verbaasd haha! Het is een bepaalde techniek die je even in de vingers moet krijgen, maar daarna niet per se heel lastig. Met stuwing vond ik het wel weer lastiger, maar toen waren mn borsten ook zo vol en hard.

Edit: er wordt trouwens in NL en BE vrij weing over verteld heb ik het idee. Zowel de verloskundige als de gynaecoloog keken me aan van uhhh ja geen idee. En heb wel van meerdere gehoord dat het dus niet actief wordt geadviseerd in specifieke gevallen. Terwijl het bij @Ovenschaal in een ander land dus wel ter sprake werd gebracht/aangemoedigd meen ik me te herinneren?

De verpleegkundige tijdens mijn bevalling wist er wel mee om te gaan, maar het kwam ook niet vaak voor vertelde ze.

2 likes

Ja wederom eens met @Suikerklontje haha

Bij mij kwam toen ik een keer kneep bij 25 weken zwanger ofzo wat druppels uit per ongeluk. Dus ik wist wel wat ik er iets uit kon krijgen later. Idd met de juiste greep valt het allemaal mee, is alleen veel werk voor weinig ml :sweat_smile: in mijn geval achteraf dus ook heel nuttig, de verpleegkundigen waren ook helemaal onder de indruk en heel blij dat ik 60 ml ik de vriezer had en mijn man moest acuut op en neer rijden om het te halen. Toch nog eer van mijn harde werk.

Het werd bij mij idd aangemoedigd toen eenmaal duidelijk was dat ik zwangerschapsdiabetes had!

1 like

Wat goed dat jullie dat hebben gedaan! Zou zo mooi zijn als over dat soort dingen meer voorlichting wordt gegeven, dat je in ieder geval weet dat het een optie is.

Wel een kanttekening over prenataal kolven. Doe het wel in overleg met een verloskundige/lactatie deskundigen. Het kan namelijk harde buiken/weeën opwekken wat dus risicovol is als je al extra kans hebt op een vroeggeboorte.

2 likes

Lieve meiden, ik ben benieuwd wat jullie zouden doen. Vooral naar de meningen van de mensen hier die zelf op de opvang werken :slight_smile:

Lang verhaal over nieuwe opvang

Wij hebben net gehoord dat er vanaf november plek is op een opvang in ons nieuwe dorp, super fijn! Nu zijn er een paar opties en ik ben benieuwd of jullie misschien nog dingen zien die wij missen. R zou vanaf november 2 dagen gaan en vanaf december 4. Hij wordt in juni 2.

Nou is er plek op opvang 1 in de babygroep (0-2 jaar) Deze is 10 minuten fietsen van ons huis. Hier zou hij dus terecht kunnen. In januari opent ook de nieuwe kleine locatie opvang 2, op maar 5 minuten afstand van ons huis en met kindjes van 0-4.

Nou heeft opvang 2 onze voorkeur omdat R grotere kindjes leuk vindt en hij dichterbij is. Dan zouden we alleen over 3 maanden weer van opvang moeten wisselen, dat wordt wel heel veel verandering na deze aanstaande verhuizing. Opvang 1 is dus een optie, maar wat gebeurt er als je uit de babygroep groeit? Ga je dan sowieso naar een andere groep? Dan moet hij ook wisselen, of is het zo dat er bij wisselen op een locatie ook andere kindjes meegaan? Dat zou dan weer fijner zijn. Opvang tot januari door grootouders is helaas geen optie.

Ben benieuwd wat jullie zouden doen :slight_smile: is een beetje een luxeprobleem hoor, maar je kunt er toch je hoofd over breken. Vooral gezien het feit dat we hier een best gekke opvang hebben, kan ik het niet zo goed inschatten wat handig is. Alvast bedankt als je tot hier gelezen hebt :grimacing:

Wanneer je gaat verhuizen is opvang 1 dan dichterbij?
Volgens mij ga je bij optie 1 naar de grotere kinderen groep en zullen er van tijd tot tijd kindjes van de 0-2 meeverhuizen naar de grotere kinderen groep.

Nee, we wonen nu 700km verderop dus alles is dichtbij dadelijk haha. Maar opvang 2 is dichterbij, die vanaf januari dus. Bij opvang 1 zou hij in de babygroep komen, maar daar zou hij dus ook maar tot juni zitten voor hij moet wisselen :slight_smile:

Op de opvang waar ik werk hebben we beide. 1 locatie een verticale groep en 1 locatie een baby en peutergroep. Als je kindje 2 word gaat hij naar de peutergroep, vaak is dit zonder andere kindjes, tenzij die ook toevallig dan 2 zijn. Ze gaan dan van te voren een paar keer wennen en kennen de kindjes al van bijv buiten spelen etc. Ik zou even informeren hoe deze opvang het doet, het kan verschillen met hoe wik het doen maar denk het niet. Ik zou niet met 3 maand van opvang wisselen als je ook net verhuisd bent.

Bedankt voor je inschatting. Nee misschien is dat niet fijn hè, dat wordt dan wel heel onrustig. Jammer haha, want die andere is echt veel dichter bij :sweat_smile: maar ja jammer dan. Ik heb ook een paar vragen opgeschreven, die ga ik ze vanmiddag stellen. Zal dan even naar het wennen vragen, goeie.

Bij ons gaan ze tot 4 jaar naar de kinderopvang en daarna na de basisschool. Er bestaan 2 soorten “groepen” waaruit je kan kiezen. Net wat je fijner vindt:

Verticale groep:
Hier zitten kindjes van 0 tot 4 jaar allemaal door elkaar in de groep.

Horizontale groepen:
Hierin worden de kindjes gesplitst in een babygroep en peutergroep.
Dus dan is er een groep van kindjes van 0-2 jaar en daarna gaan ze naar een nieuwe groep met kindjes van 2-4 jaar.

Echt een heel klein beetje als ik erop drukte, verder geen lekkages gehad ofzo.

1 like

De eerste keer niet (tot ik dus zelf met de hand ging kolven). Nu lekt er wel heel af en toe een druppeltje, maar onze dochter is pas sinds een week echt gestopt met drinken.

1 like

Maar vanaf 2 gaan ze toch naar de peutergroep?
Dat is wel in hetzelfde pand neem ik aan?

Ik vind zelf de splitsing heel fijn. Omdat ze nooit op de baby’s hoeven te wachten als die nog slapen (dat is bij de horizontale groep op onze opvang soms wel zo, omdat ze dan net niet genoeg bezetting hebben etc) en altijd met de hele groep leuke dingen doen (naar de binnenspeeltuin, kinderboerderij) etc.

Maar voor 0-4 valt ook van alles te zeggen natuurlijk :crazy_face::see_no_evil:

Ik heb nog steeds een druppel melk (na ruim 1.5 jaar) als ik m’n borst druk. Doe het maar niet te vaak maar soms ben ik benieuwd hahaha.
En ik heb eigenlijk geen borstvoeding gegeven omdat het niet op gang kwam (en ingetrokken tepels au)

Heb je wel een normale cyclus erbij? Ik had enkele maanden na stoppen met BV geven alsnog lekkages en bleek toen bij mij te berusten op verhoogd prolactine. Heb toen kortdurend wat medicatie moeten slikken om de hormoonhuishouding op orde te krijgen.