Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

T van 16 maanden eet sinds een paar weken echt megaslecht. Hij eet van alles ineens maar een paar hapjes, ook dingen die hij eerst heel lekker vond (=eigenlijk alles). Fruit, brood, avondeten, yoghurt; alles spuugt hij na een paar happen uit.

Al een paar avonden wordt hij 's avonds huilend wakker en blijkt dan honger te hebben, dus hij komt wel echt calorieën tekort volgens mij. Ik geef hem dan een papfles, maar vraag me af of ik daar goed aan doe. Leert hij dan dat hij toch wel wat krijgt en er dus geen noodzaak is om te eten als het hem aangeboden wordt, moet ik zijn avondeten bewaren en hem dat dan geven, of nog andere tips?

Wij gaan de middag fles maar weer geven. Vannacht rond 3 huilen van de honger en ze wordt moe en hangry rond avond eten.
Gaf rond 15 of 16 sinds deze week snackje (baby koekje of rest van haar brood, of iets anders) en water. En dan 18 eten en 19-20 laatste fles.
Maar sinds stoppen is ze snel huilerig en hongerig.
Woensdag cb afspraak dus vraag nog wel keer na.
Soort kinder yoghurt wilde ze niet eten.

Bedankt voor je antwoord! Ik ga inderdaad gewoon rustig afwachten tot ze wat ouder is, nu vind ik het nog geen probleem.
Bij ons op de opvang eten ze tussen de middag brood helaas. Ze kunnen eind van de middag warm eten geven als je daar thuis geen tijd voor hebt maar dan moet je een potje meegeven. Ivm hygiëne mag je geen vers eten meegeven van de GGD (?). Helaas, ik had haar graag tussendoor ook warm eten gegeven. En goed, die groente kan ik haar ook wel zelf geven :slight_smile: Ze eet toch nog niet met de pot mee.

Ah wat lastig… Want je wil niet dat hij honger heeft maar je wil inderdaad ook niet dat hij “leert” dat hij toch wel iets krijgt. T heeft deze fase 3 jaar lang gehad (sorry…) en zij had echt specifieke dingen die ze dan wel at. Bijvoorbeeld penne, kip sate en sperziebonen. Dan aten we dat gewoon echt mega vaak, zodat ze toch iets binnen kreeg.

2 likes

Ja dat is bij ons ook! Maar wij vielen nog net onder de “oude” regels dus mocht nog een bakje groenten meegeven. Tussen de middag eten ze ook brood en dan rond 4 nog een groentehapje en na een jaar eten ze mee met stukjes paprika en komkommer.

Ik vind het herkenbaar in zoverre dat R ook ineens ‘s nachts weer twee flessen drinkt, terwijl hij ook altijd overdag goed at. Maar het kan ook een reden hebben dat hij even minder eet, bijv een kies ofzo. Ik denk trouwens niet dat hij dit echt als link legt, vooral niet als die fles pas gegeven wordt nadat hij weer wakker is geworden. Trekt vanzelf wel weer recht :slight_smile:

1 like

Weet iemand of deze voeding ook ergens in een fysieke winkel te krijgen is? Ik kan het alleen online vinden.

Hier hetzelfde. Hadden de middagfles na middagslaapje eraf gehaald, nu weer ingevoerd. Hij was dan heel de dag super vrolijk en na slaapje één brok chagrijn tot z’n avondfles.

1 like

Ja, echt hangry. Het is gewoon nog te vroeg voor ze denk ik.

Ja soms helpt het, maar vaak is ze super ongeduldig met losse stukjes en wil ze gewoon snel eten ofzo? Andere keren ligt er idd te veel en gaat ze met 2 handjes over haar dienblad schuiven en vliegt het weer rond.
Pap wil ze eindelijk wel s’ochtends met een lepel, maar soms dan wil ze ineens weer even niet en duwt ze de lepel weg of trekt ze hem uit mijn handen.
Blijven proberen dan maar!

1 like

Ja het is vast een fase, hoewel ik hoop dat die sneller voorbij is dan bij @Taartje :joy:

1 like

Ik weet nog dat ze ons de tip gaven om stukjes brood in z’n wang te duwen (van binnenuit hè, anders is het wat raar). Dat zou het kauwreflex moeten activeren. Werkte wel!

5 likes

Heeft iemand een goede truc om baby (11 maand) neusspray toe te dienen?

Ik deed het altijd eerst bij mijzelf (beetje van veraf) en dan keek hij heel aandachtig en dan meteen in zijn neus :innocent:

2 likes

Een paar extra handen die de baby in de houtgreep kunnen houden en het hoofd stil? :crazy_face:

Wat hier soms wel eens helpt is iets in haar handen geven wat ze heel leuk vindt, probeert ze iig dat ding niet steeds vast te pakken. Werkt wel alleen voor het eerste neusgat :sweat_smile:

1 like

Yep zo doen wij het ook.

1 like

Baby op commode, met hoofdje links. Met je linkerarm beide handjes vastpakken en met je onderarm het hoofdje tegenhouden. Dan met rechterhand neusspray spuiten, en daarna baby troosten :smile:

2 likes

Ik ben op zoek naar schoentjes/slofjes. Dreumes loopt aan de tafel, bank en andere dingen maar nog niet los. Straks voor de herfsr/winter wil ik hem toch iets van schoentjes aan zijn voeten doen want alleen sokken glijdt hij op uit. Nu heeft hij al schoenen maar zijn vrij stugge zolen (sneakers) en is dus meer voor de leuk. Moeten het echt mega soepele zooltjes zijn voor de eerste losse stappen straks? En hebben jullie aanraders? Ik kan vrijwel niks leuks vinden (met soepele zool) in maat 21.

Hier hebben ze tot voor kort steeds op de leren ‘schoentjes’ van Bobux gelopen binnenshuis. Zijn meer slofjes maar dan iets steviger en gaan niet zo makkelijk uit als sokken. Pas toen ze alleen nog maar liepen en niet meer kropen hebben we echte schoenen gekocht met zo’n flexibele zool die wel steun geven maar ook makkelijk afwikkelen. Qua merken werd ons Shoesme en Falcotto aangeraden.
Overigens bleken ze hier allebei een maat groter te hebben dan ik had gedacht op basis van mijn meting thuis, dus misschien toch ff laten checken bij een speciaalzaak?

1 like

Dankje. Gelijk naar gaan googelen. Ga inderdaad wanneer hij echt alleen maar loopt eens naar een speciaalzaak.

1 like