Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Mijn S was geen moeilijke slaper, dat scheelt denk ik. Sliep toen hij 6 maanden was minimaal 45 minuten tot maximaal 2 uurtjes (dan maakte ik hem wel wakker want anders zou hij echt spoken in de nacht). Voor ons was het belangrijk dat wij het ritme zouden bepalen, voorzover dat mogelijk is, omdat wij anders de quality time met hem zouden missen door ons werk. Tja, dat betekende bij ons dat S pas rond half 8 a 8 uur naar bed ging. Maar dat heeft voor ons super goed geholpen. Ook nu doen we dat zo. Zal straks met de basisschool wel meer richting half 8 dan 8 uur worden. Dus echt goede tips voor jou heb ik dan niet, haha.

2 likes

Ah leuk, thanks voor de tip! M is ook helemaal dol op muziekboekjes. We hebben al die boekjes van paco en dan zit ie ook helemaal mee te dansen (met la nozze de figaro bijvoorbeeld hahaha). Maar die hebben dunne bladzijdes en die komen er helaas niet ongeschonden vanaf haha

2 likes

Dochter is 1j9m, zoon bijna 4 mnd. Dochter eet volledig met de pot mee, zoon krijgt nog geen vaste voeding.
Ze zijn beide vroege slapers. Dochter is om 19u in slaap, zoon vaak al rond 18.30u.
Vooral dochter is altijd al vroeg moe geweest. Ik ben wel eens jaloers op kinderen die wat later naar bed ‘kunnen’, omdat je dan ‘s avonds nog wat quality time kunt besteden. Bij ons is het altijd een ‘gehaast’ waarbij we ze zo relaxed mogelijk op tijd in bed proberen krijgen, om oververmoeidheid te voorkomen.
Ik heb hoop dat het met een tijdje wel beter wordt. We hebben ook wel dagen waarop de oppas heeft gekookt of ik na het weekend een ingevroren hap voor ons allen opwarm zodat we wel eens met z’n allen aan tafel kunnen. Want ze eet vaak beter als wij gelijktijdig hetzelfde eten als zij.

1 like

Maar mag ik vragen hoe je avond er dan uitziet? Hoe laat ben je ongeveer thuis, en kook je dan of heb je het al voorbereid?
En hoe laat aten/eten jullie dan en weet je nog of S. zijn laatste fles voor of na het eten dronk?
Haha zoveel vragen, sorry :see_no_evil:

Ik denk toch dat ik het straks moet gaan zoeken in het eten al eerder koken of ver voorbereid hebben in ieder geval, ook als ik het bericht van @Heisenberg lees. Is inderdaad ook nog een idee om als het niet haalbaar is om alle dagen samen te eten, dat dan wel een aantal dagen te doen.

Wij hebben hetzelfde als @360, we halen het gewoon niet. Nou is R een extreem vroege slaper, om 18:15 ligt hij erin haha. Dan kan hij niet meer. Was eerst een uur later maar sinds hij naar de opvang gaat niet meer. Dus wij eten helaas ook bijna nooit samen. Echt jammer want daar leert hij wel van. We hebben wel als tip van de opvang om altijd iets mee te eten, al is het maar een boterham. Zodat hij dan in ieder geval ziet hoe jij eet en drinkt en daar weer van leert :slight_smile:

3 likes

Onze peuter gaat eigenlijk al sinds er een ritme was rond half 8/8 uur naar bed en slaapt overdag nog 1 uur. Ze is 2. Toen ze nog wat jonger was, was het half 9
 Eerder hoef(de) je bij haar niet te proberen. Dan was en is het drama omdat ze nog Niet moe genoeg is. Ze at dus ook gewoon altijd met ons mee. We proberen altijd rond 18 uur te eten. Ik werk vaak tot 16 uur en dan ben ik, met haar, rond 17 uur thuis. Eten koken, eten, nog even spelen/in bad, fles (ja. Nog steeds), boekje en naar bed. Mijn vriend kan haar dan ook nog zien en dit werkt super voor ons!

3 likes

Oh dit klinkt heel chill :blush:

Is het ook en het werkt voor haar echt super! Nu moet ik wel zeggen dat t denk ik wel tot t jaar geduurd heeft dat er zo’n goed ritme in zat haha. Maar t scheelt zoveel dat ik vaak tot 16 werk, anders is het hier ook haasten als ik tot 17 werk.

Werktijd verschuiven heb ik stom genoeg nog niet aan gedacht. Is in de ochtend wel niet zo leuk maar dat went wel. Dit geeft echt wel wat extra ruimte dan, goed idee :blush:

Ze begint nu te kruipen en ik merk aan alles dat dit haar veel energie kost. Ze eet meer en haar slaapritme is helemaal anders. Dus wie weet hoe het zich nog ontwikkelt.

Bij mijn werk kan het en de meesten willen juist later beginnen. Dus dat is voor mij top. Dat betekent wel dat mijn vriend in de ochtend alleen is met haar en dus ook alles moet doen. Dat gaat nu prima en het is ook echt hun ding samen. Alleen ik ben wel benieuwd hoe dat gaat als de 2e er is :joy:.

Denk dat er vanzelf een ritme ontstaat. Toen J net begon te kruipen was het hier ook zoeken. Ze leren ineens zo veel wat ze inderdaad veel energie kost. Dus je zal daar sowieso wel wat in mee moeten bewegen denk ik

1 like

Tegen die tijd kan hij ook gelijk met de baby na de ochtendfles weer naar bed :rofl:

Heel fijn alle antwoorden van iedereen trouwens, thanks! :smile:

Haha. We werken beide tot relatief laat tov anderen. Man is pas half zes klaar en ik ben afhankelijk van drukte rond half zes a kwart voor zes klaar en moet dan nog 45 min in de auto naar huis. Man haalt S op van de opvang rond 18.00 of soms 18.15 maar soms ook 17.45. Dat is een straat van onze huis. Eten kook ik meestal op zondag uitgebreid, zodat we het maandag ook kunnen eten en dinsdag een snelle pasta gerecht. Woensdag is m’n vrije dag dan kook ik weer voor donderdag en vrijdag. Soms kookt m’n moeder ook wat en kan ik of m’n man na werk ophalen. Meestal is dat op de vrijdag. Dat scheelt. Meestal lukt het om voor zeven uur te eten. Soms al half zeven als ik geluk heb op werk. Dan eten we lekker samen. En na eten snel opruimen. Half 8 flesje klaar maken. S omkleden tanden poetsen etc. Lichten uit. Dan op onze bed de fles geven en na enkele minuten gaat hij naar z’n eigen kamer. Dan slaapt hij voor acht uur soms kwart over acht. Dus hij dronk na het eten nog een flesje. Soms 180 CC soms wel meer. Overigens drinkt hij nu voor het slapen gaan nog steeds een fles :see_no_evil: dat zit er zo in gebakken dat hij het echt opdrinkt. Ondanks dat S redelijk goed eet is hij best slank, dus kan het wel hebben. Dus 4 dagen in de week is het echt passen en meten bij ons, maar de routine zit er goed in. Overigens sta in om zes uur op, zeven uur naar werk toe, 8 uur beginnen. S staat dan rond 7 a half 8 op.

2 likes

Pfoe, ik wil zulke werktijden als ik hier voorbij zie komen ook voor elkaar zien te krijgen in mijn nieuwe werk weer. In mijn branche is het gebruikelijk van 09.00 tot 18.00 uur te werken, maar eigenlijk pas om 18.00-18.50 naar huis te gaan. Alleen moet ik dan nog een uurtje reizen. Maar dan zou ik R dus helemaal niet meer zien :pensive: vind dit wel lastig hoor aan een nieuwe baan zoeken. Toch maar echt op die andere uren en flexibiliteit gaan zitten! Wat dat betreft is al dat thuiswerken door Corona echt top


1 like

Dankjewel, heel fijn om een keer te lezen hoe het bij iemand anders gaat!

@anon18050057 juist bij het aannemen van een nieuwe baan is het het perfecte moment om over werktijden te onderhandelen. Ik ken jouw branche niet maar volgens mij moet zoiets best mogelijk zijn.
@Boppie had dat toch ook pas, in haar branche is parttime werken heel ongebruikelijk maar ze overtuigde hen toch voor een contract van 28u o.i.d. Dat kun jij ook, weet ik zeker! :muscle:t2:

Haha @Boppie en ik werken toevallig in dezelfde branche :wink: zij wel in een iets ander bereik, bij mij is het erg lastig, maar ik ga het inderdaad wel proberen.

3 likes

Haha hoe toevallig. Ik duim in ieder geval voor je :crossed_fingers:t2:

1 like

Over tijden en eten, bij ons ging en gaat T niet voor 20.30-21u naar bed. Vinden we heel fijn omdat mijn man dan hem ook nog ziet door de weeks
 zou hij om 19u er in gaan, dan zou m’n man hem alleen in het weekend zien. Dat vinden we best een heftig idee ofzo?

Maar we hebben ook de mazzel dat het T z’n natuurlijke ritme een beetje is en was als baby al. En dat ik nooit voor 12u werk, dat is wel een bewuste keuze sinds T er is. Daarvoor werkte ik meer ook in ochtenden op scholen etc, nu meer focus op naschoolse opvang. Op 1 dag na, en dan werkt m’n man thuis. Dus hij kan en kon ook altijd gewoon 21-8 slapen - of langer als nodig.

Koken is 3 dagen deel van m’n werk (dan eten cliĂ«nten mee) en eten dan rond 18u - daarna breng ik cliĂ«nten naar huis. Dan eten we met z’n alle, soms met m’n man als die al thuis is. Soms met alleen cliĂ«nten.

Ik ben dan 19.30 helemaal thuis en klaar met werken. En de andere twee dagen kookt 1 van ons of doen we diepvries maaltijd (van pasta saus of nasi oid maak ik altijd 3x zoveel: 2x vriezer, 1x ‘“live”)

Als er geen cliënten zijn eten we wat later: 19u.
We eten dus wel altijd “met z’n alle”. Ook zonder m’n man zitten we wel met 4 aan tafel minimaal :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Haha nee niet altijd, maar er is geen keus vaak omdat delen van het project nou eenmaal langer duren en leidinggevenden het vaak verwachten. Maar volgens mij werken wij toch in heel andere functies, die niet echt te vergelijken zijn :slight_smile:

Haha snap ik. Ik zit vol in de agency life :sweat_smile: maar ben ook wel op zoek naar ieeets chiller.

Ik heb door corona situatie eigenlijk wel geluk met vele thuiswerken.
Anders was het 7 uur / 7.30 van huis en 18.30/ 19.00 thuis ivm reistijd van 1 tot 1.5 uur. Soms zelfs 2 uur.
Maar dan was ik wel weggeweest bij deze baan denk ik.
Wij eten nu rond 18.00/18.30 met baby.
En 19 in bad, fles en bed.

Ik mag van werk trouwens ook eerder wegrijden en thuis verder maar no way dat ik 20.00 nog even ga werken als ik voor mijn gevoel hele dag heb gewerkt.