Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Ja ze beseft nog niet het verschil tussen wat zij eet en wat wij eten. Dat komt vast nog wel.

Ook leuk als ik iets eet en zij niet, dan gaat ze mee kauwen :face_with_hand_over_mouth:

2 likes

Vind de toon van jouw bericht best betweterig. Je trekt ook nogal snel je conclusies over je vriendinnen, die geen “autonomie respecten”. Kan me heel goed voorstellen dat als je kindje gewoonweg erg slecht eet, je alles uit de kast trekt in de vorm van liedjes en spelletjes. Het voorbeeld van @Suikerklontje (waarbij met een vinger een mond wordt open gehouden) is inderdaad autonomie ontnemen, maar een kindje dat wegkijkt en waarbij je nogmaals het lepeltje aanbiedt
 Ja
 Nouja kan aan mij liggen, maar daar zou ik niet zulke conclusies over mijn vriendinnen aan verbinden. Let it go

1 like

Eerlijk; de keren dat wij als gezin met elkaar aan tafel hebben gegeten zijn op 2 handen te tellen zo’n beetje, en K is 16 maanden.

Ik had dit plaatje heel sterk, dat ik gezellig met elkaar aan tafel wilde eten, maar dit is gewoon niet haalbaar voor ons. Werken allebei op 45-60 min reistijd en zijn dus (pre Corona) nooit voor half 7 allebei thuis, en K gaat 7 uur naar bed. Dus hij eet bij de opvang / opa’s en oma’s of vroeg bij ons, en wij koken en eten altijd pas als hij in bed ligt.

En dit ritme zit er nu eigenlijk nog steeds in. Want nog steeds zijn we niet voor half 6 klaar met werken en K ophalen.

Oh ja en aanvullende ‘biecht’: toen hij jong was at hij altijd zelfgemaakte hapjes. Ook zo’n perfect plaatje wat ik in mn hoofd had. Alles gezond en vers en gezellig met elkaar. Inmiddels wijst ‘ie de magnetron aan als hij honger heeft omdat we daarin de potjes of ingevroren maaltjes in klaarmaken. :sob: :joy:

Ik heb het losgelaten. Ik denk dat we verder namelijk echt hele leuke ouders voor hem zijn. Dus dan maar wat vaker maaltijden uit potjes of de vriezer.

12 likes

Ja ik snap dit dus heel goed. Hoop dat het ons wel lukt straks, maar als het niet gaat dan gaat het niet :woman_shrugging:t2:

Haha moest lachen om je biecht :rofl: Maar inderdaad ik denk dat het vooral belangrijk is dat jullie fijne en leuke ouders zijn, en dat hij te eten krijgt. Eten uit de vriezer is ook zelf gekookt (denk ik?) en ook met potjes is niks mis. Voor mij heeft vers de voorkeur en dat geef ik dan ook, maar ik kan bij wijze van spreken 1x koken en daar eet ze een hele week van. Ze eet nog niet zoveel natuurlijk. Ik moet nog zien hoe en wat ze eet als ze groter is dus ik mag niks zeggen :grin: En je kunt je tijd maar Ă©Ă©n keer gebruiken, als dit voor jullie werkt helemaal prima toch? Dan blijft er meer tijd over om nog met K. te spelen voordat hij naar bed gaat, dat is ook heel belangrijk :smiling_face_with_three_hearts:

Wij eten allemaal tegelijk rond half 6. Ik werk tot kwart voor vijf, ben om 17.15 thuis en dan haalt mijn man de kinderen op en ik kook. Rond half 6 is alles klaar en kunnen we eten. Het kost militaire precisie en veel voorwerk maar ik weet dat het over een paar jaar makkelijker gaat. T at vaak rond 18.00/18.30 met ons mee maar met L&S lukt dat echt niet. Nog 3 jaar wachten.

Betweterig? Ik leg uit wat ik zie in mijn omgeving
 Ik heb het in het kort samengevat omdat ik geen zin had om een uitgebreid verhaal te typen, dat zijn maar enkele voorbeelden die ik geef. Ik heb echt meerdere voorbeelden in mn omgeving (o.a. schoonmoeder) die als het aan hun ligt echt een heel ander idee hebben over hoe een kind moet eten incl smoesjes vertellen om er maar eten in te krijgen


Het is absoluut niet mijn bedoeling om te oordelen, mijn dochter eet ook matig, nauwelijks groente, weinig fruit, dus ik begrijp ook het zorgen maken om eten, maar ja.

1 like

We zijn net naar babypark geweest en zie door de bomen het bos niet meer :joy: We hebben een duur bedje uitgezocht en willen daarnaast een cosleeper. Maar liever dus niet te duur.

https://www.babypark.nl/topmark-cozee-co-sleeper.html?color=4581 Deze vond ik het mooist maar is toch weer 200 euro
https://www.babypark.nl/maxi-cosi-iora-co-sleeper.html?color=4565 vond ik er ook oké uitzien.

Het Ikealedikantje of zelf maken gaat hem niet worden. Hebben jullie nog tips?
Heb nog even naar huren gekeken maar dat is vaak ook al minstens 100 euro voor zes maanden en dat moet dan opnieuw als er nog een kleine komt.
Denk dat het Marktplaats afstruinen gaat worden.

Haha bijzonder hĂš dat ze zo gelijk lopen! Letterlijk zelfs straks. Hij gaat nu ineens toch ook nog kruipen en wat meer kletsen. En nu in een slaapregressie, die van jou ook? Afgelopen 3 nachten in totaal 6 uur geslapen :flushed:. Mega verlatings angst.

@Ovenschaal wij hebben alles gepureerd en vanaf 5/6 mnd. Maak het nu steeds grover, want hij eet ook gewoon zelf een boterham en koekjes etc. Maak wel alles vers, kook 1 keer in de week/2 weken en vries dan alles in (bij zeeman hebben ze superhandige bakjes) en ontdooi dat dan per dag. Brood vroor ik ook in zakjes per dag in, en haalde ik er elke dag 1 zakje uit. Van de week een potje gegeven maar dat moest hij echt niet terwijl hij heeeeel graag eet. Dus heb hem zelf een beetje ‘verpest’ haha.

Wat betreft pushen
 als hij niet wil eten eet hij niet, maar ik snap Ă©cht de machteloosheid van moeders van kindjes die niet eten en niet groeien. Mijn zoon wil niet drinken, en die strijd voer ik elke dag, en af en toe weet ik t ook niet meer en zit ik er ook een beker in te duwen terwijl hij gilt en krijst. Lost niks op maar je wil graag dat het goed gaat met je kind, en dan ga je soms over grenzen waarvan je eerder denkt: zo wil ik het niet.

5 likes

Hm, S is bijna 4 jaar en we eten eigenlijk al heel lang samen. S deed op 6 maanden een middagdutje van half 3 tot half 5 en ging vervolgens rond half 8 naar bed voor de nachtrust (soms werd hij 11 uur nog kort wakker). Hierdoor hadden wij rond half 7 a 7 uur altijd tijd om met z’n 3en te eten. Meestal kookte we dag ervoor voor twee dagen. Dus opwarmen en samen eten. Ook nu met kinderopvang / bijna basisschool slaapt hij rond 8 uur waardoor wij altijd samen eten in de avond. Voor ons is de avond ook echt bedoeld om samen te eten en even samen te zijn (met z’n 3-en) omdat wij beide werken. Misschien de slaaptijden wat aanpassen?

1 like

Aah wat balen zeg dat hij nog steeds zo slecht drinkt :frowning: Je hebt volgens mij ook echt alles al geprobeerd. Hopelijk komt dat ook snel goed! Scheelt je toch een zorg.

Ja ik heb inmiddels nog een andere beker, pakjes drinken maar houdt z’n mond stijf dicht, ook op de opvang. Maandag naar de arts dus hoop niet dat ik daar een preek krijg haha.

En anders ene oor in, andere oor uit. Evt de tips eruit meenemen waarvan je denkt daar kan ik nog wat mee. Je doet wat je kan en je hebt hartstikke veel geprobeerd. Zolang hij niet uit aan het drogen is, komt het wel goed toch. En als ik N. zo voorbij zie komen doet hij het volgens mij hartstikke goed :slight_smile:

1 like

Yes hier ook slaapregressie. Heb paar dagen geleden nog in andere topic gevraagd of het bij anderen ook bekend is om met 10 maanden nog flesjes te geven snachts :grimacing:. Alleen zo krijg ik hem het snelst in slaap. Verder veel kreunen, woelen en moeilijk doen. Gaat nu gelukkig al beter dan een week geleden!

1 like

Nog een leuke tip misschien: ik kocht vorige week bij Kruidvat dit boekje voor €3,49 en het was meteen een grote hit. K. (14 maanden) wordt zó blij ervan, loopt er al 1,5 week mee te slepen, zoals je wel aan de foto kan zien is het echt overal heengesleept al. Ze drukt op het knopje en als het muziekje dan komt zit ze te lachen, dansen en te blij te kijken. Als er bezoek is komt ze met het boekje naar het bezoek lopen om het te laten zien :joy: Het geluid is qua volume niet te hard en de muziekjes zijn kort per pagina. De pagina’s zijn stevig en de teksten niet te lang (deze gaat over een beer die verschillende stijlen gitaar speelt).

Sowieso is muziek helemaal je van het bij K. momenteel, zodra we in de keuken komen loopt ze naar de radio daar om die aan te zetten (kan ze bij) en dan gaat ze staan swingen. hebben ze ook van andere instrumenten en van Bach en Mozart.

6 likes

Ja voor mij komt het betweterig over. Maar dat komt wellicht doordat het mij triggert, vanwege dezelfde reden als bij @June88. Op melk na drinkt mijn kind ook niets. Dan ga je gewoonweg rare trucjes uithalen, dan zou ik er niet aan moeten denken dat een vriendin van mij zou stellen dat ik de autonomie van mijn kind ontneem als ik hem voor de 600e keer water aanbied terwijl hij z’n mond dichthoudt. Als ik het aan hem en zijn autonomie overlaat dan is dat net zo goed niet goed voor ‘m.

Ik heb het in mijn bericht ook vooral over de kindjes die vooral op hun eigen tempo eten/drinken en niet over vriendinnen/moeders die echt ten einde raad zijn. Kan me voorstellen dat je dan op zoek gaat naar andere manieren.

1 like

Ja ik geef hem gewoon overal water bij, door z’n fruit, z’n avond eten, in bad. Op de opvang vonden ze het wel gek, maarja
 dat is hij nu eenmaal haha! De kinderarts is vaak wel lief en realistisch hoor en als hij 12 is drinkt hij vast wel :flushed:.

@Adje nou ben blij dat het bij jullie ook zo is. Hier al een paar nachten met amper slapen, hij krijst en huilt zo hard dat hij er van moet spugen. Dus hij ligt prins heerlijk overdwars bij ons in bed. Dan slapen we allemaal en stiekem vond ik het vanmorgen heerlijk om wakker gemaakt te worden door zo n klein warm handje in m’n gezicht.

3 likes

Gelukkig maar. Hopelijk besluit hij eerder dan 12 goed te gaan drinken haha :stuck_out_tongue_winking_eye:

Niks fijner dan zo’n kleintje wat je dan heel lief wakker maakt he!

Als je zegt slaaptijden aanpassen denk ik echt ‘hoe dan?’.
Ze is overdag heel onregelmatig qua slapen. Meestal slaapt ze kort (35 minuten), maar soms opeens langer variërend van 1 tot 2 uur. Daar zit geen ritme in dus er valt ook weinig op aan te passen denk ik.

Ik wil haar niet nu al in een ander ritme duwen alleen maar omdat ik met z’n drieĂ«n wil eten, als dit voor haar werkt dan vind ik dat voorlopig prima. Maar als je tips hebt hoor ik die graag want die kan ik op termijn vast wel gebruiken :slight_smile:

1 like

En als ie 18 is
 :stuck_out_tongue_winking_eye::joy: