Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Hahaha als je bij elke spuitluier een romper weggooit, gaat HEMA in ieder geval niet failliet.

Ik heb regelmatig gedacht ‘deze vlek gaat er echt niet uit!’ maar met ossengal zijn poepvlekken er bij ons altijd uit gegaan.

4 likes

Ik krijg ook vrijwel alles schoon met Vanish, ossegalzeep of citroensap. Voel me ook echt een pro vlek verwijderbaar sinds ik moeder ben :joy: Weggooien vind ik ook echt zonde en verspilling. Maar een shirt met schimmel waar je al zoveel op geprobeerd heb, zou ik wel als verloren beschouwen.

@Suikerklontje

3 likes

Echt magisch spul is het hé? Ik krijg ook eigenlijk alles er wel uit. (Schimmel niet denk ik hoor, nog nooit gehad)
Als ik het gebruik vraag ik me er altijd af wie er heeft bedacht ossengal te gebruiken om vlekken te verwijderen, en of dat wel diervriendelijk is. Ga het gelijk even googlen.

1 like

Zelfs kerrie heb ik er mee kunnen verwijderen maar dat had wel heel veel sessies nodig. Poep is dan makkelijker.

Volgens mij was ossengal vroeger echt van een os, maar is het tegenwoordig synthetisch. Vind ik wel een fijner idee.

Ossengal werkte hier ook niet op schimmel helaas. Ik denk dat schimmel echt de stof aantast en niet op de stof ligt, zeg maar.

Wat ik zo snel kan vinden is het wel echt gal van runderen wat als ‘restafval’ van de slacht gebruikt wordt. Dus niet vegan maar goed, ik eet ook vlees dus voor mij nu geen reden om het niet te gebruiken.

Ja ik heb ook even gekeken. De Dr Beckmann die ik gebruik is niet vegan. Maar ik gebruik af en toe vlees en ei dus het is ook geen dealbreaker voor mij. Ergens goed dat het gewonnen wordt uit afval. Dat liever dan alles maar weggooien en opnieuw kopen.

2 likes

Het leren eten van vast voedsel bij babietjes

Welke methode?

Edit: purée en prakken zijn 1 keuze/hetzelfde
(Kan poll niet aanpassen dan verliest iedereen zijn stem)

  • Puree
  • Kleintjes
  • Rapley
  • Combi kleintjes + puree
  • Combi rapley + puree
  • Anders

0 stemmers

En wanneer zijn jullie begonnen?

  • 4 maanden oud
  • 5 maanden oud
  • 6 maanden oud
  • Anders

0 stemmers

Ik snap trouwens nog steeds niet goed wat Kleintjes nou precies is en het verschil met Rapley en je kan het ook wel combineren toch met puree?

Ik prak alles, dus niet echt puree, want er zitten wel wat stukjes in. En soms een stukje brood, of een groter stuk groente om zelf te proberen. Weet niet goed wat Rapley / Kleintjes inhoudt en wat de verschillen zijn en of wat wij doen daar iets mee te maken heeft.

1 like

Kleintjes en rap zijn in de basis hetzelfde: je biedt grote stukken. Pureert niks. Laat alle regie bij het kind en voert dus niet.
Kleintjes heeft daar alleen een inteoductieschema bij wat gebaseerd is op allergieën voorkomen en lief voor de darmen te zijn…

Over combineren bestaat wat discussie. Ik geloof dat 1 van de twee vrij duidelijk zegt niet doen. Omdat je kind anders “leert” bij puree: heee eten ik moet slikken (want anders stik je, want je hebt puree in je mondje). En als je dat zelfde principe bij stukken toepast, verslikt je kind zich veeel vaker. Want bij stukken moeten ze juist zelf kauwen etc.

Edit: maar ik moet t boek nog een keer lezen als E straks 5mnd is haha. Om weer alles exact te weten :see_no_evil:

2 likes

Wat een leuke reactie, thanks! :smiley:

Een van de redenen waarom ik Kleintjes/Rapley wilde doen is omdat ik mijn dochter zelf de regie wil geven over haar eten en dat ze zelf weet of ze nog trek heeft of vol zit.

In mijn omgeving zie ik te vaak nog dat moeders hun kind willen voeren met een lepel met liedjes/vliegtuigjes/tablet etc etc. Ik zeg niet dat dit elke x bij puree gebeurt maar dit is wel mijn ervaring…

En wat hierboven werd genoemd, ik had echt geen zin in iets apart bereiden, pureren et cetera. Met Rapley krijgt je kind de kale versie van de maaltijd, wat goed werkte voor ons

4 likes

Met 4 maanden af en toe wat gepureerde groente op een lepel waar hij wat aan likte. Veel stelde dat niet voor.

1 like

Ik vind ‘voeren’ zo’n negatieve term, alsof je het over een dier hebt. Komt misschien ook door mijn werk, collega’s die het hebben over 'cliënten ‘voeren’ worden altijd gecorrigeerd dat je ze helpt met eten en niet voert.

Denk dat je kind de regie geven altijd kan. Eten is ook één van de weinige dingen waar je kind regie over heeft. Als hij zijn mond niet opendoet of alles uitspuugt, wordt er niet gegeten. Stukjes, hapjes of puree. Zeker bij die eerste ervaringen vind ik het belangrijk het tempo van mijn kind te volgen en haar vooral plezier met eten te laten ervaren.

13 likes

Oh ik stond er niet bij stil dat het ook een negatieve lading heeft, inderdaad helpen met eten dan.
Regie bij gepureerd eten is ook hoe het hoort natuurlijk, maar ik zie helaas vaak in mijn vriendinnengroep dat zij de autonomie van het kind onvoldoende respecteren en maar dat lepeltje blijven geven ook al zie je signalen zoals wegkijken/mond dicht etc.

Maar gelukkig hoeft het niet altijd zo te gaan😁

2 likes

Met 6 maanden en het eerste jaar vrijwel geen suikers ed (dus echt strikt Kleintesmethode) en volgens dat introductieschema qua wat vanaf wanneer. Grootste verschil Kleintjes/Rapley is voor mij het introductieschema, maar ook dat als je de Kleintjesmethode strikt volgt het allemaal zonder toegevoegde dingen, geen snoep/chips/ongezonde dingen etc en veel afwisseling is, veel zelf maken. Nou is ons avondeten ook altijd vers en heel afwisselend, maar ik sta niet iedere week van alles te bakken voor tussendoortjes hoor. Gewoon koekjes vd kleine keuken gaan bv mee onderweg en ze krijgt ook bijna dagelijks brood

Zelfde reden trouwens als hierboven genoemd: de regie bij K. en ook gemak. Ze eet tegelijk met ons en behalve het begeleiden/in de gaten houden hoeven wij niks te doen. Inmiddels eet ze ook zelf met bestek, daar is ze wel vroeg mee maar als we haar geen bestek geven gaat ze ons bestek jatten. En daarnaast is het gewoon super leuk als ze zelf eet en er zo ultiem van geniet.

K. is nu nog een hele goede eter, ze lust alles, eet goed en geniet er overduidelijk van. Kan goed aangeven dat ze meer wil of er klaar mee is. Of het door de methode komt die we hebben gevolgd, geen idee. Mijn ouders hebben 2x hetzelfde gedaan qua eten en ik was een heel goede eter en mijn zusje was een lastige eter (ze at wel goed maar vooral beperkt in wat ze luste). Denk dat ze nu al zo goed zelf eet er wel aan te danken is: vanaf dag 1 heeft ze zelf gegeten (met haar handen).


@Jeezlouiz wij hebben ook zo iemand in onze omgeving helaas. Ik moet dan echt op mn tong bijten, maar het wordt bij dat kindje zelfs nu die 1 is echt nog naar binnengepropt, want het moet op. Lippen stijf op elkaar, weg kijken maar huppa vinger er tussen om de mond open te krijgen en snel de lepel erin. Ik vind persoonlijk dat je als ouder naar je kind moet kijken en als die aangeeft niet te willen, moet dat goed zijn. Tenzij een kindje natuurlijk niet goed groeit/er een andere onderliggende oorzaak is (maar dat is bij dat stel uit onze omgeving niet). Ook met helpen met eten kun je ze idd zelf de regie geven en gelukkig zie ik dat wel veel in mijn omgeving verder: kindjes die zelf naar de lepel toe gaan, zelf happen etc.

5 likes

Hoe doen jullie dat met samen eten?
Mijn dochter eet om 6u, krijgt om 7u de fles en gaat dan naar bed.
Ik red het echt niet om om 6u al het eten klaar te hebben dus wij eten later dan zij, vaak als ze in bed ligt want dat is makkelijk. We doen het in deze volgorde omdat ze die fles als ze moe is toch wel naar binnen krijgt. Zitten en eten is dan misschien teveel gevraagd. Ook komt het zo beter uit qua melk, iedere 4u een fles overdag, en na de fles van 7u pas weer om 7u in de ochtend. Of eigenlijk tussen 6.15u en 7, afhankelijk van wanneer ze wakker wordt.

Ze is pas 6 maanden dus ik vind het nu nog niet zo’n probleem, maar ik zou komend half jaar toch wel graag willen verschuiven naar samen eten. Heb er al over nagedacht om steeds te koken als ze in bed ligt voor de dag erna, dan hoef ik het alleen op te warmen. Maar eigenlijk vind ik dat een beetje overdreven :sweat_smile: Kan me niet voorstellen dat iedereen dit doet die samen eet, dus ben benieuwd wat jullie doen. Zijn jullie allemaal zo vroeg thuis van werk? Wat is het geheim?

(Voel me echt een amateur ouder dat ik dit moet vragen :rofl:)

2 likes

Bij ons is het naarmate ze ouder werd vanzelf wat verschoven dat ze het tot wat later haalde. Wij eten nu vaak tussen 6-7, beetje afhankelijk van hoe laat we thuis zijn. Sinds kort (ze is nu 14m) krijgt ze dan om half 5 op de opvang nog een tussendoortje als een cracker of stukje fruit omdat ze anders tot het eten klaar was stond te huilen vd honger (ze zit nu ook een een fase van mega veel eten… zal ze wel ff nodig hebben).

Toen we begonnen met andere dingen aanbieden dan melk was dat net wanneer het goed uitkwam qua slaapjes en melkvoeding. De ene keer was dat dus ‘s avonds en de andere keer ‘s middags of soms een dag niet.
Zat dus niet echt een ritme in.

@Ovenschaal ik weet niet hoe dat met rapley zit, maar dat is ook misschien een verschil: Bij Kleintjes wordt eten ook benadrukt als iets wat je samen doet en aan tafel. Dus als het dan in het begin (zolang melk de hoofdvoeding nog is) niet uitkomt met slaapjes etc, dan maar niet.

1 like

Hier heb ik het geheim ook nog niet ontrafeld.
Dochter is na 17.30u te moe om te eten.
Maar wij zijn allebei pas rond 17.15u op z’n vroegst thuis. Dus nu krijgt ze op werkdagen vaak nog iets van wat ik de dag ervoor heb gemaakt. Dan brengen we de kinderen naar bed en eten erna met z’n tweeen.
Niet ideaal, want ik eet het liefst met z’n allen aan tafel.
Ik heb nog hoop dat zodra ze wat ouder wordt ze wat langer wakker kan blijven, en we zodoende wat meer tijd hebben om iets gezonds op tafel te krijgen voor het gezin…

2 likes

Ah ja dat is een beetje wat ik hoop, dat het inderdaad nog verschuift naar later. En als ze beter zelf kan eten dat ze haar dan op de opvang nog een snack kunnen geven inderdaad.
Ik wil het eten niet weglaten, ze eet nu al als een bootwerker terwijl ze ook al vrij grote flessen melk drinkt. Dus voorlopig eet ze nog even alleen. Soms eet ik iets kleins tegelijkertijd met haar, al is het maar de rest van het gekookte ei wat ze door haar eten heeft. Ze vindt het hilarisch om mij te zien eten, zo grappig :sweat_smile:

@Heisenberg hoe oud zijn jouw kinderen nu? Ik geef inderdaad haar nu ook iets wat ik eerder heb gekookt, ze eet nog niet met de pot mee dus dat scheelt.

Ja dat doen wij ook wel eens als het echt ff niet uitkomt met een maaltijd, eten we zelf iets kleins erbij (wel iets wat ook op haar bord ligt want anders moet ze dat van ons ook hebben haha). Toch het gevoel van samen eten. En ik merkte in het begin soms ook dat doordat ze ons iets zag eten ze het zelf ook deed. Ging ze eerst kijken hoe wij het deden en dat dan na proberen te doen.

3 likes