Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Haha ja precies. :rofl:

Hebben jullie een rekening geopend voor je kind(eren) en waar dan? En op de eigen naam van het kind of op jouw/jullie naam?

1 like

Wij gebruiken dat op aanraden van de kinderarts omwille van hele erge darmkrampjes doordat m’n zoontje en ik antibiotica heeft gekregen voor, tijdens en na de bevalling. Het zou de darmen sneller doen rijpen en daardoor zouden de darmkrampjes sneller overgaan.

1 like

Wij willen een Zilvervloot spaarrekening openen en daar maximaal sparen. Dan krijg je redelijk veel rente (volgens mij noemen ze het bonus) en dat komt op de 18de verjaardag vrij.
We weten ook zeker dat de grootouders regelmatig wat willen toestoppen dus daarnaast nog een gewone spaarrekening. We moeten nog even kijken wat we met dat geld gaan doen, maar daar kunnen we dan nog even over nadenken. Gewoon bij onze eigen bank dan, denk ik.

1 like

Dank je! Onze dochter heeft ook antibiotica gehad bij de geboorte. We gaan zien of het iets doet.

Wij hebben een kinderspaarrekening geopend bij de Rabobank kort na J’s geboorte. Daar storten we maandelijks geld op.
Het staat echt op haar naam, en op die van mijn man. Als zij dan 18 is mag ze met toestemming van ons het geld gebruiken.

1 like

Wij hebben zo’n groei groter rekening gekoppeld aan onze gezamenlijke rekening. Van de ING. Geen idee waarom deze handig is maar we sparen braaf.

1 like

@Nefertiti wij hebben een spaarrekening op onze naam voor de kinderen. Daar storten we iedere maand geld op en met haar verjaardag heeft ze bv van mijn man zijn oma een flink bedrag gekregen (die doet een klein cadeau en geld geven, aan alle achterkleinkinderen hetzelfde bedrag) en dat storten we er dan bij. Het vast zetten voor een bepaalde termijn levert vaak meer rente op, wij hebben alleen heel bewust gekozen om het wel op onze naam te zetten want:

  • we willen niet dat ze zomaar een groot bedrag ter beschikking heeft als ze 18 wordt, je weet namelijk niet hoe het dan met haar gaat. Reden: mijn zusje is drugsverslaafd + psychotisch als zij toen in een keer het bedrag had gekregen wat ik ook kreeg, had ze dat volledig opgemaakt aan drugs
  • ookal staat de rekening op naam van het kind, tot de 18 wordt het bedrag bij het spaarvermogen vd ouders geteld en betaal je er dus gewoon belasting over. Dat was voor ons namelijk een overweging; als het dan niet bij ons spaargeld werd geteld, was dat fiscaal voor ons erg interessant geweest.

In principe is de intentie gewoon om dat geld te gebruiken voor grote dingen: een reis die ze graag wil maken, studie, meubels, rijbewijs etc. Ze mag ook gewoon zelf kiezen wat ze ermee doet, hoeft zich niet te verantwoorden bij ons (heb ik ook nooit gehoeven terwijl ik dan wel zelf vertelde wat ik er van had gedaan als ik wat van die rekening had gehaald) maar we willen dus vooral de mogelijkheid hebben om het dan nog wat langer vast te houden, bv zoals bij mijn zusje, die nu 10 jaar later gelukkig de goede kant op gaat en nu dat geld nog ter beschikking heeft voor dingen ipv dat ze het toen allemaal opgemaakt had aan drugs en nu ook niet vooruit kwam omdat ze in al die jaren natuurlijk niks heeft opgebouwd qua werk/basis etc.

4 likes

Over zo’n rekening hè, telt dat dan bij mijn vermogen?
Zal vast wel

Edit al op google gevonden…
Het spaargeld van minderjarige kinderen valt inderdaad onder het vermogen van de ouders. Hierbij maakt de Belastingdienst geen onderscheid tussen vermogen dat op een spaarrekening op naam van het kind staat en geld dat op een spaarrekening op naam van de ouders staat. Is je zoon of dochter 18 jaar of ouder? Dan rekent de Belastingdienst zijn/haar spaargeld niet tot het vermogen van de ouders.

Omg moet eens leren lezen hahaha @Suikerklontje je typt gewoon mijn vraag :joy::joy:
Maar jullie hebben dus gewoon zelf een extra spaarrekening als ik het goed begrijp? niet een voor de kid(s)

Deze heeft een vriendin ook voor haar kindje. Krijgt goede reviews ook. Die @1207 zegt ook! Ik wil er een aanschaffen, maar omdat iedereen een andere zegt kan ik geen keuze maken haha

Dit is eigenlijk wel slim om over na te denken, was niet eens in me opgekomen. En fijn dat het goed gaat met je zusje!

Ja, deze heb ik dus ook gebruikt. Hier heeft het heel goed geholpen.
Tijdens mijn tweede zwangerschap heb ik dit al tijdens de zwangerschap genomen, en mijn tweede heeft echt zoveel minder last gehad van krampjes dan mijn oudste. Je weet niet of het toeval is, maar ik vond het wel goed helpen.

1 like

Ja precies, op onze naam maar hij heeft wel de Naam “baby” haha, we hebben meerdere spaarrekeningen bij dezelfde bank en dan kun je iedere rekening een naam geven.

1 like

Wij hebben een rekening geopend op haar eigen naam. We storten daar iedere maand een bedrag op en hopen eigenlijk dat opa’s en oma’s met haar verjaardag ook iets willen storten in plaats van dat ze heel veel andere meuk gaan kopen.

1 like

N.a.v. van de vraag over over spaarrekening voor kids begon ik mij af te vragen. Wat als de spaarrekening voor het kind op naam staat van de ouders en je gaat scheiden. Je hebt afgesproken dat al het vermogen 50/50 moet worden verdeeld, dan moet neem ik aan het geld wat bedoeld was voor het kind ook 50/50 worden verdeeld. Je kan dan natuurlijk afspreken dat je elk dat geld braaf geeft aan het kind. Maar stel dat je expartner dan zegt: ik wil mijn deel niet meer af staan aan het kind. Super sneu.

Ik heb even gegoogled of dat zomaar mag. Het is niet zo zwart/wit blijkt: https://nieuwestap.nl/wat-doe-je-met-de-spaarrekeningen-voor-kinderen-bij-scheiding/

1 like

Wij hebben ook een rekening die niet automatisch op naam vervalt.
We zullen het geld voor 99% zekerheid aan T (en ook E) besteden, denk aan studie / rijbewijs en als er over is voor een huis oid, maar niet iedereen kan de verantwoordelijkheid aan met 18jr…

Daarnaast staat het niet 100% vast. Dat is een bewuste keuze nav persoonlijke ervaring van mijn man.

Haal dit zo weer weg:

Samenvatting

Mijn schoonvader is heel ernstig ziek geweest en in NL uitbehandeld en eigenlijk in slaap gebracht om te overlijden. In het buitenland was er een optie. Maar… heel duur en particulier.
Zij hebben toen gekozen om de spaarrekeningen van alle kinderen (en ze hebben wel 5 kids dus dat was veel geld), leeg te halen en de gok te wagen. De man is nu kern gezond en leeft nog.
Geen van de kinderen vind dit natuurlijk erg dat ze daardoor zelf hun studie betaalden etc.

Hoe klein de kans ook, het geeft ons rust dat we dit zouden kunnen doen als noodzakelijk is… Dus 99% kans dat het gewoon voor T/E is :slight_smile:

12 likes

Erg he dat mensen zo zijn; hier ook zoiets moois: mijn ouders zijn gescheiden toen ik 2 was en mijn zusje 2 maanden en hij heeft vanaf onze geboorte iedere maand geld voor ons gespaard, wat vrij kwam op onze naam op ons 18e maar wel (gelukkig gezien de situatie met mijn zusje) in een constructie waarbij hij dan mocht bepalen of wij het kregen of dat het vast bleef staan nog. Mijn vader is hertrouwd toen ik 12 was, in gemeenschap van goederen. Zij was de medereden dat mijn ouders uit elkaar gingen en kende mij ook al vanaf mijn geboorte. Toen ik 19 was gingen zij uit elkaar, mijn zusje was toen 17. Ik had het geld al, maar zijn ex vond dat ze recht had op de helft alles wat ten tijden van het huwelijk was gespaard op die rekeningen. Zelfs de rechter vond dit erg ver gaan en benoemde dit ook. Saillant detail: ze is niet armlastig uit die scheiding gekomen, dus het is niet dat ze niks kreeg en dus maar achter het geld voor ons aan ging. Ten tijden van hun huwelijk heeft mijn vader een goedlopend bedrijf opgebouwd, ze hadden samen flink wat gespaard & belegd en ze gingen net voor de crisis uit elkaar dus het huis had flinke overwaarde. Mijn vader heeft keurig alles gedeeld met haar waar ze recht op had + haar uitgekocht uit het huis. Ze kon daarna een vrijstaand huis kopen in een van de duurdere gemeente van Nederland, met maandelijks zeer lage hypotheeklasten. En nog genoeg geld over om part time te werken en toch lekker te leven. En alsnog meende ze de helft van het geld van onze spaarrekeningen te moeten hebben. Want daar heeft ze volgens de regeltjes recht op. Uiteindelijk heeft haar advocaat op haar ingepraat het te laten gaan (zelfs die vond het achterlijk) omdat de advocaat van mn vader heeft gedreigd anders álle vuile was op tafel te gooien bij de rechter. En die was blijkbaar zo vuil, dat ze het toch maar heeft laten gaan…

2 likes

Hoe kan je zo zijn… :cold_face:

1 like

Geld doet bijzondere dingen met mensen blijkt wel weer. Mijn vader is echt niet heilig geweest in dat huwelijk (zij ook niet overigens) en verre van perfect, maar uiteindelijk is hij degene die zichzelf als rijk omschrijft omdat hij relatief gezond is en zn kinderen ook (weer). Omdat hij kleinkinderen heeft. Terwijl zij hem nog om de helft terug vraagt van de €10,- bijdrage aan de avondvierdaagse (terwijl hij een vrij fors bedrag aan alimentatie betaald en de afspraak op papier is dat dit soort dingen daarvan worden betaald).

Lees ook nu pas jouw verhaal over je schoonvader, wat fijn dat ze die mogelijkheid op deze manier hadden!

1 like

Nog iets grappigs qua geldzaken, ik verdien prima dus ik heb echt geen extra’s nodig. Dus toen mijn moeder laatst ineens zei: Weet je die 17.000€ die we voor je gespaard hadden? (Heeft ze me aangeschoten eens verteld) Daar hebben we een nieuwe keuken van laten bouwen :grin: nou you do you moeders haha. Lekker van je pensioen genieten. Gun het haar echt heel erg.

18 likes