Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Ga duimen dat ze het vandaag heel leuk heeft!

@Neverland Mijn eerste zin als kindje was: “zelf doen”. En ik geloof dat onze baby dat ook heeft want hij houd z’n fles het liefste zelf vast, vanaf 6 maanden denk ik. Maar alleen als hij ligt te chillen op het voedingskussen of in je armen hangt. Dus echt een lig houding.

4 likes

Ze is 14 maanden.

@HotMomma Gek hoe ze ineens ergens genoeg van hebben he. Die van mij is altijd gek op peer en nu als ze er een ziet wil ze er alleen maar mee gooien. Ze wil ook echt niet gevoerd worden en kan zelf nog niet echt met bestek omgaan, dus ik wil graag iets geven wat ze zelf kan doen.

1 like

Dat niet gevoerd worden hebben wij ook idd, ze is bijna 16m. Maar met bestek lukt niet alles al vlekkenloos. Wat wij doen is haar een klein kommetje geven met het eten erin plus een lepel. En dan voeren wij haar tussendoor alsnog terwijl ze zelf ook met haar lepel bezig is. Maybe werkt dit voor jullie ook

1 like

Wij wisselen qua ontbijt af met brood (roomboter, pindakaas, kaas, suikervrije jam, geprakte avocado), Griekse yoghurt (evt net fruit), bananenpannenkoekrn (1 baan, 1 ei, wat havermout en prakken en bakken maar), crackers of omelet.

1 like

Niet. Doe haar handjes soms eromheen maar ze houdt liever een doekje, knuffel oid vast. Of zit aan mijn gezicht.
Ze pakt de fles alleen om aan te geven dat ze genoeg heeft.

Uit een beker etc kan ze wel zelf drinken.
Denk dat ze uit de fles drinken gewoon chill vind. Te chill om zelf vast te houden. Je ziet haar ook soms beetje wegdromen tijdens het drinken.

1 like

Ik ben op een gegeven moment de fles en het broodje om gaan draaien, dus eerst een broodje geven en dan nog een fles om de gaatjes te vullen zeg maar. Toen ging ze het broodje wel goed eten. Ik geef hier ook vaak Chavroux op brood, dat is smeerbare geitenkaas, of zuivelspread.

Overigens heeft ze hier ook vaak yoghurt of pap gewoon met haar handjes gegeten hoor (en nog steeds 50/50 met bestek en zonder) maar dan moet je wel tegen een beetje geknoei kunnen.

1 like

Ja dat heb ik wel eens geprobeerd, maar dan zet ze het op een huilen en dan gaat ze met het brood gooien :sweat_smile:

@HotMomma ik denk dat we wat ander bestek ook moeten proberen en iets wat niet gelijk over haar dienblad weg te schuiven is.

@Suikerklontje Thanks voor de input. Suikervrije jam staat gewoon bij de normale jam of moet je een bepaald merk hebben?

T Wilde dat al heel snel, en toen hebben we deze gekocht:
Bekijk Philips Avent SCF262/06 Natural oefenbeker - 4m+ - 1 stuk op: https://www.bol.com/nl/p/philips-avent-scf262-06-natural-oefenbeker-4m-1-stuk/9200000094640841?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp

Daarmee lukte het ‘m vrij snel goed! Ik dénk rond 5mnd, maar beetje slag om de arm haha. Is lang geleden :joy:

1 like

Is de puckababy-4 seizoenen-slaapzak echt zo geweldig en een must?? En weet iemand of ze toevallig meedoen aan black friday?:see_no_evil:

Mijn baby sliep altijd ingebakerd, maar na de vaccinaties mocht dit niet, dus in een slaapzakje gedaan. Dit ging eigenlijk prima, dus besloten om maar cold-turkey te stoppen met inbakeren! Alleen ze lijkt nu opeens zo groot😭

Ik haal die bij de bakker waar wij ook het brood halen, komt van een plaatselijke boer die het zelf maken. Dat zijn niet zo’n grote potjes, naar omdat het dus echt alleen 100% aardbeien of frambozen is, is het ook minder lang houdbaar dus zijn die kleine potjes fijner.

Denk dat je het in de supermarkt ook wel hebt, gewoon bij het broodbeleg.

Ik denk dat diegene die hem hebben, het zullen aanraden ja. Maar ik moet zeggen dat ik hem niet heb gemist. Ze slapen ook prima in slaapzakjes van 10 euro van de Ter stal bij wijze van.
En ik moet zeggen dat ik toch liever wat extra slaapzakjes op voorraad heb. En dan zit je met 2 van puckababy al gauw op 200 euro natuurlijk. Voor slaapzakjes…

1 like

Eens met Kapstok! Wij hebben alleen de puckababy piep en mini gehad, daarna slaapzakken van Hema en soms van Prenatal. Wij hadden liever ook meer slaapzakken die snel afgewisseld konden worden dan 1 welke je continue moet wassen.

1 like

Voor de mensen die 's avonds een papfles geven: hoelaat doen jullie dat? En hoelang zit er dan tussen het avondhapje/maaltijdje en de pap?

Qua hoeveelheden per voeding zie ik niks geks. K. heeft zelfs nooit meer dan 130ml per fles gekolfde melk gedronken en is altijd prima gegroeid. Ze begon toen ze met 3 maanden naar de opvang ging met 80-90ml, 3 dagen per week en het was niet dat ze dan ‘s avonds ineens aan het inhalen was ofzo. Ook met kunstvoeding zitten ze met 7 weken volgens mij meestal nog niet aan hoeveelheden van 150ml per fles, maar dat is sowieso niet met elkaar te vergelijken eigenlijk. Toename van gemiddeld 180gr per week klinkt mij ook niet gek in de oren, volgens mij moet het de eerste 2 maanden iets van 150-250gr per week zijn bij borstvoeding en daarna neemt het iets af?

Hoe zit ze op de curve? Volgt ze een beetje haar eigen lijn?

1 like

Kom net terug van de 8 weken afspraak! Mijn zoontje drink inderdaad wel meer per keer (ook volledig BV, ik kolf 1x per dag voor een flesje, hij drinkt dan 130-140 cc). Hij drinkt daarom ook wel een stuk minder vaak maar bij CB vonden ze dat dit wel nog minder kon (van 7 naar 6 voedingen per dag) maar juist omdat hij heel groot is (nu 6,5 kg). Bij mij dochter gaven ze destijds tegenovergesteld advies - zij was ‘te’ klein en kwam niet voldoende aan. Dus vaker voeden en omdat ze kleiner was kon er ook minder in haar maagje, ze dronk toen ene stuk minder per keer dan mijn zoontje nu!
Groei is volgens mij ook niet echt af te lezen aan aantallen grammen per week maar meer of ze hun eigen groeilijn volgen. Kun je dat ergens nakijken voor je dochtertje als je haar zelf weegt?
Als ze voldoende weegt en genoeg aankomt kun je misschien proberen (als je dit zelf wilt) de voedingen wat meer te consolideren?
Maar ja elk kindje is weer anders en ik moet zeggen dat ik ook altijd meer mijn eigen gevoel volg dan advies CB. Als jullie beide tevreden zijn dan is het prima toch? Zo te zien slaapt ze trouwens wel lekker s nachts!

1 like

Ik heb even teruggekeken in ons voedingen-overzicht van rond 6-7 weken (houden al vanaf 2 weken per dag bij wanneer en hoeveel hij drinkt). Wij zaten toen meestal op 90 cc per voeding. Gemiddeld 720 cc per dag maar wel nog veel variatie. Met 7-8 weken werd het meer (780 cc gemiddeld per dag). Wij zaten toen op gemiddeld 8 voedingen per dag. Daarbij wel de kanttekeningen dat E dysmatuur was en dus wat in te halen had, en dat we alleen kunstvoeding gaven.
Ik vind jouw schema niet heel vreemd klinken maar ik zou het zeker bespreken met het cb/cjg. Als je de afspraak nog te lang vindt duren, zou je ook altijd nu al kunnen bellen of mailen om te overleggen. Zeker omdat ze in het begin als ik het me goed herinner veel afviel en niet goed aan kwam. Helemaal niet gek als je dan nu wat onzeker bent.

2 likes

Edit: nog even wat aangevuld @Wonderland, ging iets mis, te snel opgeslagen allemaal halve zinnen.

Snap je zorgen, omdat ze in het begin natuurlijk veel is afgevallen. Maar, ze volgt vanaf week 2 al consequent dezelfde lijn. Heb je tijdens de bevalling een infuus gehad (met bv vocht of opwekkers)? Dit kan namelijk ook voor een valsgeboortegewicht zorgen. Als ze zich goed ontwikkelt, voldoende plasluiers heeft en zelf duidelijk aangeeft dat ze genoeg heeft qua drinken zou ik het even aankijken en idd sowieso bij de 8 wekenafspraak bespreken. Eventueel zou je je vraag ook inc curve kunnen stellen op de fbgroep “vraag een lactatiekundige”. Ze zullen je dan wss wel vragen om ook de gewichten uit de kraamweek erin te zetten, iig het laagste gewicht.

K. haar curve is ook geen precies rechte lijn die ze volgt, die is ook nooit meer op de lijn van haar geboortegewicht gekomen (hier geen infuus tijdens bevalling). CB heeft zich nooit zorgen gemaakt, ik wel rond de 4-5 maanden en ben toen 2 borsten per keer aan gaan bieden (ze dronk maar 1 borst per keer).

Op de CB-curve liggen haar laatste paar gewichten trouwens ook op de middenlijn, dit is de WHO-curve.

1 like

Wat fijn dat het goed ging zonder inbakeren! Puckababy staat ook veel op MP en Vinted. Misschien kun je daar eens kijken en laatst zei iemand hier dat ze Puckababy met korting met BLack Friday had aangeschaft.

Wij zijn ermee begonnen nu paar dagen, maar ze is nog veel te wild. Zelfs Fedde en Kees wurmt ze zich tussenuit en krijgt ze haar armen bij haar gezicht. Wij gaan toch nog inbakeren tot 4 maanden, als ze eerder gaat rollen van rug naar buik natuurlijk niet meer. Hopelijk is ze dan wat rustiger in haar bewegingen.
Ik kreeg ook als tip om een slaapzakje aan te doen dat wat stijver/dikker is bij de armen, zodat ze dan niet goed kan maaien naar gezicht. Weet iemand welke slaapzakjes dat hebben?

Waar kan je die op deze manier invullen? Ik heb een papieren waar we het op invullen haha

Dit is de app “growth” (iphone, maar als je op android zoekt op who curve heb je vast wel soortgelijke apps).

1 like