Tips, ervaringen & aanraders #2

Ja in een stad lijkt het me inderdaad helemaal ideaal, ik woon in een dorp en heb sinds ik de fiets heb (half januari, dus niet eens de mooiste maanden) al ruim 400 km ermee gereden met alleen kleine stukjes zoals naar school en boodschappen.
Hier rijden bijna geen bakfietsen dus ik word er ook gewoon al aan herkend :joy:

Het is even wennen om mee te fietsen, maar de modellen die jij hebt uitgezocht en die ik ook heb fietsen vrijwel zoals een normale fiets, alleen de bochten moeten wat eerder ingestuurd worden.
Parkeren gaat vrij makkelijk, je hebt wel wat meer ruimte nodig. Hij past dus niet in zo’n traditioneel fietsenrek waar je met je voorwiel in rijdt dus daar zet ik hem dan naast maar hij past qua afmeting wel in van die poortjes waar je je gehele fiets in rijdt. Ik heb nog geen parkeerproblemen gehad eigenlijk.

Wij hebben sinds een paar weken een Urban Arrow en het is echt een geweldig ding. We hebben hem tweedehands gekocht en dat was alsnog een dure grap maar scheelde wel behoorlijk met nieuw. Er zit een extra opklapbaar bankje in die van ons, zodat ze straks als ze groter zijn ook tegenover elkaar kunnen.

We hebben er 2 peuterzitjes van Melia bij gekocht, daar kunnen ze in tot 18 maanden. Heb het idee dat ze er lekker in zitten, ze zitten iig breeduit te lachen als we ermee rijden.

Als je twijfelt tussen 2 zou ik altijd even een proefritje maken, dan kan je zoon ook aangeven welke hij fijner vindt zitten.

2 likes

Beter niet! Ze verbeteren veel maar niet genoeg imo. Zijn veeeeel betere verkrijgbaar voor minder geld. :wink:

1 like

Is het raar om een soort digitale cadeaulijst voor kraamcadeaus te maken? Ik vind het heel leuk dat iedereen ons van alles wil geven, maar heb eigenlijk geen zin om van dat rommel te krijgen wat we toch niet gebruiken. Maar wil ook weer niet hebberig overkomen haha, wat vinden jullie? (En nog tips voor leuke kraamcadeaus?)

In BE is het helemaal ingeburgerd en is het zelf bijna vreemd als je dit niet hebt. Dus ik ben helemaal pro. Vind het ook echt heel handig om te krijgen en te geven. Maar heb via het forum begrepen dat het bij jullie nog niet helemaal bekend is en sommigen vinden het soms een beetje raar of hebberig?
Maar als je bv. als cadeau suggestie vermeld vind ik het zeker niet vreemd.

1 like

Helemaal niet raar. Lijkt mij dat mensen het alleen maar fijn vinden als ze gewenste cadeaus kunnen geven. Wij vroegen om rommel te voorkomen enkel om cadeaubonnen of een lekkere avondmaaltijd maar een cadeaulijst lijkt mij gewoon prima.

1 like

Ik heb echt alleen maar lelijke dingen gekregen van mijn schoonfamilie. Gelukkig van 2 vriendinnen wel hoor. Maar zo’n lijst lijkt me helemaal niet gek. Sterker nog, mocht er een volgende komen dan ga ik dat zeker doen :joy: mijn schoonfamilie wilde ook echt die lelijke kleertjes aan zien en dingen in het kamertje zien staan.

2 likes

Ik (Nederlands) vind het ook niet raar. Handig zelfs.
Maar mijn schoonfamilie (ook Nederlands) doet hier heel moeilijk over “want een gever moet zelf beslissen wat hij of zij geeft”.
Ja leuk maar 90% van wat mijn schoonmoeder geeft gaat linea recta naar de kringloop omdat het mijn smaak niet is.
Als er wel een lijst is (ook van zwagers etc) wordt die lijst genegeerd.

Ik zou zeggen: go! Lijkt mij een uitkomst om ongevraagde troep te voorkomen.
Ga het zelf ook doen!
Lijkt mij als gever ook een fijne gedachte dat je euro’s goed besteed worden!

Hebben jullie tips om schoonmoeder op te voeden als het op eten aankomt?
Ik leg vaak een lijstje door met wat dochter mag eten, maar ze stopt er van alles bij (vooral zoet) wat ik echt onnodig vind. We hebben het al vaker aangegeven, maar ze lijkt het niet op te slaan.
De helft wordt half aangekauwd en vervolgens weggegooid. Ik vind het verspilling en een teken dat het genoeg is, maar ze is blijkbaar nogal van het ‘overvoeden’ omdat dochter ‘er nog van moet groeien!’
Ook al vaak genoeg aangegeven dat dochter niet kiest wat ze eet, maar wij. Dus als ze optie a niet neemt, bieden we geen optie b aan. Het is optie a eten, of geen eten.
(Of ben ik dan te strikt? Ze zit best in een fase waarin ze veel weer uitspuugt terwijl ze normaal op dat tijdstip wel graag wat eet)

Als je het al meerdere malen hebt besproken en het echt niet aankomt
 dan heel bot zeggen (maar schoonmoeder dus je partner op laten lossen) dat dochter niet meer daar eet. Werkte hier uiteindelijk wel, nadat het steeds was ze mag dit en dat en niet zus en dan werd toch zus ook gegeven. Zelfs als ik een appje stuurde omdat mijn man der bv bracht of eten mee gaf wat ze alleen nog maar op hoefde te warmen ging het mis



@tokio slim juist! Hier vroeg heel veel visite van te voren of we nog wensen hadden en dan is het fijn als je er over na hebt gedacht van te voren.

De echte "troep"cadeaus komen trouwens lekker cliche bij mn schoonouders vandaan. Zijn ze op vakantie geweest, nemen ze echt een te lelijk vestje mee (zelfs mijn man vond het lelijk) wat ook totaal niet past bij haar andere kleren qua stijl. Heel veel verschillende felle kleuren door elkaar en dan in andere felle kleuren daar hele grote vilten applicaties overheen gestikt met zo’n grove stik (bij een ander zou ik denken NMSVPE). Heb der dat vestje precies 1 keer aangedaan, toen ze met carnaval een paar uur daar was. Mn man had gezegd (die bracht haar) ja ik denk doe dat carnavalsding vandaag maar bij der aan, het is immers carnaval.

Of dat ze vroeg of we nog wensen hadden zodat ze wat namens haar moeder kon kopen, ik om een serviesje vraag, notabene voorbeelden en merken meestuur van wat we mooi vinden en ze aankomt zetten met iets totaal anders (wat prima is als het onze smaak zou zijn maar het was echt mega mega oudbollig en totaal niet onze smaak. Het bekertje wat erbij zat was okee en gebruiken we nu, borden gooit K. op de grond dus komen we goed mee weg).

2 likes

Ok ik heb advies nodig over slaap :sweat_smile:

S is overdag nooit een heel goede slaper geweest. Maar we zaten nu op zich in een goed ritme met 2 slaapjes per dag. De eerste rond 10 uur en de tweede tussen 14h en 14:30. Meestal sliep hij dan gemiddeld een uur,soms anderhalf uur. Prima.
Maar sinds een aantal dagen slaapt hij heel slecht overdag. Hij heeft dagen gehad waarop hij maar een half uurtje heeft geslapen in totaal. Dat is natuurlijk veel te weinig. Hij gaat keihard huilen en gillen als we hem naar bed brengen en is bijna niet te kalmeren. Soms lijkt hij bijna meteen te gaan slapen maar ineens knapt er iets ofzo en gaat hij huilen en wil dan absoluut niet gaan slapen. Ik dacht eerst dat hij misschien pijn had en daarom niet wilde liggen maar als ik er naast ga zitten dan gaat hij wel gewoon liggen zonder huilen (maar dan gaat hij spelen,staan,door zn bed kruipen etc dus ook niet slapen)
Dus:veel strijd,weinig succes en als we hem weer uit bed halen als het na uren proberen echt niet lukt dan is hij gewoon vrolijk en aan het spelen. Maar hij moet wel helemaal kapot zijn van vermoeidheid. Ik snap er echt niks meer van.
Herkent iemand dit? Hij is 11 maanden oud.
Mijn vriend denkt dat hij gewoon begint te snappen dat zijn gehuil effect heeft en dat we dan komen. Dat hij ons aan het testen is dus.

Misschien proberen naar 1 slaapje te gaan? Dat hij nu niet moe genoeg is als hij naar bed moet

Wij zijn bezig met slaaptraining en 1 van de dingen die hier een eye opener was, was dat we te veel tijd tussen slaapjes laten. We werken nu met de 2-3-4 regel: 2u wakker tot het ochtendslaapje, 3u wakker tot het middagslaapje en dan 4u tot het naar bed gaan 's avonds. Moet zeggen dat die laatste 4u in de praktijk te veel is gebleken voor die van ons, dus ga nu uitproberen of het 3,5 of zelfs 3 moet zijn.

Maar in ieder geval zou mijn tip zijn om het ochtendslaapje te vervroegen. Het klinkt alsof hij te moe is om in slaap te kunnen vallen en daarna over zijn vermoeidheid heen is. Of althans, zo is de tweeling als ze te moe zijn.

2 likes

Slapen L en S nog 3x per dag? Want dan is er een ander ritme dan 2-3-4 (weet niet precies welk maar dat kan ik opzoeken).

Nee verder niks specifieks, maar het schema is niet zaligmakend. Vandaag bijv weer 1u bezig geweest om ze kalm genoeg te krijgen zodat ze in slaap vielen. Ze vertoonden om 17.45 al tekenen van vermoeidheid maar ik dacht dat het nog te vroeg was om ze al naar bed te doen dus heb ze nog in bad gedaan. Met als gevolg dat ze dus te moe waren en het draaaaama was om ze te laten slapen. Dus let vooral heel goed op slaapsignalen, die gaan altijd boven een schema.

In BelgiĂ« is dat heel normaal, maar mijn Nederlandse familie vindt het allemaal heel raar en gierig. Als gever vind ik het juist wel fijn om een kado te kiezen waar de ouders ook echt wat aan hebben. Zeker als we samenleggen met vrienden hebben we vaak een aardig bedrag. Dan is het zonde om iets te kopen waar ze niks aan hebben. Er bestaat volgens mij een site waar je een lijst kunt maken zonder een specifiek artikel aan te duiden (dus bijv. “Aankleedkussenhoes”, maar niet “aankleedkussenhoes blauw van Little dutch”). Als je begrijpt wat ik bedoel haha. Dan kunnen mensen alsnog wel kiezen.

Qua tips voor kraamcadeaus, wij hebben onze geboortelijst gelegd bij een winkel (BE) en deze dingen staan er o.a. op:

  • zo’n grote washand om met de baby te douchen
  • hydrofiele doeken van een wat duurder merk
  • aankleedkussenhoes
  • slaapzakken in maat 70 en 90
  • tuula draagzak (in schijven van 30€)
  • boxkleed
  • slabbertjes
  • regenhoes voor de maxi cosi
  • zonneschermen voor de auto
  • knisperboekjes
  • badspeeltjes
  • accessoires voor de tripp trapp (kussen, tafelblad, opbergvak)
  • druiprekje

De winkel raadde ons ook aan om dingen voor ‘later’ erop te zetten, zoals een anti-lek beker, bordjes, bewaarpotjes voor voeding


Ik vond het vooral heel belangrijk dat er voor elk budget wat tussen zat en dat het een goede mix was tussen leuk en nuttig en dat is wel gelukt denk ik. Als ik zelf een online lijst zou maken zou ik er ook kadobonnen opzetten voor bijv een babyspa ofzo

Ik heb een nieuwe fiets nodig en ik dacht dat het wel handig zou zijn om meteen een fiets te kopen waar een zitje voorop kan
 hebben jullie een speciale mamafiets gekocht? En waar let je dan op? Ik geloof dat een lage opstap en een stevige standaard belangrijk is, maar vergeet ik dan ook iets?

Ik heb een gewone damesfiets en (normaal gesproken) meer dan genoeg ruimte om normaal op te stappen. Ligt misschien ook aan het stoeltje hoor.

Ik heb een Gazelle Miss Grace met bagagedrager en een Yepp stoeltje. Die fiets heeft wel zo’n tweepoot-standaard en je kan het stuur op slot zetten. Dat is wel chill als je een spartelend kind in het stoeltje moet zetten.

Dit zou bij ons in theorie ook wel moeten kunnen werken.
Maar ik vind dan dat het eerste slaapje zo vroeg is?
Ons zoontje is wakker om 06:30/07:00 dus dan zou hij om 09:00 alweer naar bed moeten?
Ik leg hem soms om half 10 al op bed als hij erg moe is maar dat is voor mijn gevoel ook al zo vroeg?
Misschien moet ik dit ritme toch ook maar eens gaan proberen want ik ben ook altijd aan het tobben met dat middagdutje wat niet lukt omdat ik dan weer te vroeg of te laat ben met op bed leggen.

Nou dan zou ik het gewoon proberen! Misschien kun je ze hiermee ook in hetzelfde schema houden. Want ik moest bijna plaatsvervangend huilen toen ik dat berichtje van je las laatst, een tweeling met verschillende schema’s
 :sob::confounded:

2 likes