Tips, ervaringen & aanraders #2

Mijn zoontje rolde met 4 maand al. Ik dacht wow hij is snel. Daarna kon hij wel vrij snel zitten als ik hem neer zette maar daar bleef het bij.
Pas rond 10 maand ging hij heel iets tijgeren.
En heel iets billen schuiven. Met 11 maand en 2 weken kon hij ineens tijgeren,kruipen en langs de tafel lopen :rofl::rofl:

1 like

Zo waar dit. Een vriendin die in het onderwijs werkt zei laatst tegen mij: als ze bij mij in de klas komen zie ik echt niet meer wie er als eerste omrolde/kroop/brabbelde/tanden had/wat dan ook. Maar ik zie wel wie er netjes dankjewel heeft leren zeggen thuis en wie altijd zijn zin krijgt thuis.

15 likes

Ja, je hebt helemaal gelijk hoor! We begonnen ons druk te maken omdat ze tummy time nog steeds niet leuk vindt en nu weer veel overstrekt. Ben er nu we thuis zitten/werken gewoon ook meer mee bezig.

@Suikerklontje :grin:

1 like

even snel een vraagje, ik wil proberen BV te geven… stel het komt niet meteen op gang is het dan handig om zo’n handkolf in huis te hebben?
Want ja nu is niet echt de tijd van joh ik ren snel naar de winkel / bestel het online :joy:

Ja, sowieso om te kijken hoeveel melk je hebt. Ik zou even bij je verzekering kijken vaak worden ze vergoed vanuit een aanvullend pakket.

1 like

Je kan ook een kolf huren

Zou ik sowieso doen. Altijd fijn als het aanleggen niet meteen goed lukt of als je stuwing krijgt.
Ik kon een lenen van de kraamverzorgster maar dat was een elektrische kolf. Kostte me uiteindelijk 30 euro aan de borstschilfen etc. en daar heb ik nu niks meer aan.

1 like

Je kan dan prima huren. Vaak kan je kraamhulp of verloskundige dat snel voor je regelen (binnen een dag). Bovendien zijn dat vaak krachtigere kolven dan die in de reguliere winkels te koop zijn. Dat is dan weer beter om je productie op gang te helpen.

2 likes

In principe heeft de kraamzorg vaak wel een kolf om te lenen. En verder is de 1e 6 weken echt om je productie af te stemmen op de baby, dus niet “extra” gaan kolven.
Wel natuurlijk als je dreigende borstontsteking hebt oid. Maar de kraamzorg kan hier de eerste week (waarin je de ergste stuwing krijgt ook) goed in begeleiden :upside_down_face:

En bij twijfel direct een LK inschakelen.
En zelf heel veel gehad aan “borstvoedingsforum” op Facebook. Zitten ook online lactatiekundigen in die groep

1 like

Ja wil eerst kijken of het sowieso lukt voor ik zeg maar een echte set ga huren / kopen.

Maar was nu aan het denken stel ze wordt midden in de nacht geboren, het lukt niet meteen… wil ik toch wel iets in huis hebben, want levertijden zijn vreselijk haha.

Fijn om te weten dat zij dan ook eventueel iets hebben, mja nu met de hele kwestie en hygiëne etc

In die gevallen had bij ons de kraamzorg gewoon een kolf achter in de auto. En goed om te weten dat een baby zo’n 24-48u na de geboorte zonder voeding kan. Althans ze drinken dan 3 druppels ofzo per keer… pas na een dag of 2 komt je melk productie echt op gang.

1 like

Ja snap je indd, maar ik vind zelf handkolven wel echt lastig. Wat je wel kan doen is zo’n haakaa kolf en die dan aan je lege tiet hangen. En dan af en toe meepompen. Dan wekt je baby de TSR op en dan kan je die andere ook stimuleren. En je bent geen bak met geld kwijt. Die dingen zijn een tientje ofzo

1 like

Ik wil graag een oefenbeker kopen voor mn kind (10 m) en zo’n munchkin 360 beker leek me handig maar ik vind ze ook heel lelijk. Is dit een onoverkomelijk kwaad of heeft iemand nog een gouden tip? :grin:

Het kwam bij mij niet op gang en heb zo’n power kolf gehuurd via verloskundige. Die was er na een belletje. Misschien heeft jouw praktijk ook een paar. Was 2.50 per dag. De opzetstukken moest ik kopen van idd 30e maar kon ook op een andere kolf als ik er 1 ging kopen.

1 like

Die van Munchkin zijn nog neutraal. Van andere merken zijn ze nog een stuk hysterischer :joy:

6 likes

Haha ok neon it is :sweat_smile:

Ik had voorafgaand aan de bevalling een kolf van Alie gekocht, the Real Bubee. Kostte geen drol en werkte als een tiet (see what I did there). Maar in de eerste dagen na de bevalling zou je wellicht eerst een Medela-kolf kunnen huren om e.e.a. op te wekken, indien nodig, en daarna kunnen overstappen op die van Alie.

1 like

Niet extra kolven, maar als de bv niet lukt bijvoorbeeld is het wel fijn als je wel kunt kolven. Ik moest helaas vanaf seconde 1 kolven omdat de baby niet aan kon happen, dus was heel blij om er in het ziekenhuis meteen een te hebben.

1 like

Ja ik vond het wel heel handig! Vooral omdat je na een paar dagen echt enorme stuwing krijgt, toen was het fijn om even de ergste druk eraf te kolven en zo kreeg de baby ook niet zoveel ‘water’ binnen.

1 like

Jaa precies! Maar dat doe je denk ik niet met een handkolfje? Daarvoor heeft de vk of kraamzorg er vaak in split second 1 voor je toch? Of was dat hier uniek :joy:? (Dat kan natuurlijk hihi)