Tips, ervaringen & aanraders #2

Bij beide kinderen werkte het goed om een maatje groter te gebruiken, andere luiers hebben we wel eens geprobeerd maar dit werkte niet beter dan een luier van het vaste merk.

Bij het slapen (in dit seizoen) hadden ze altijd romper, pyjama en dikke slaapzak met lange mouwen. Ik dacht altijd dat slaapzak en laken/deken niet gecombineerd mochten worden ivm het rollen maar misschien is dit alweer achterhaald, mijn jongste is alweer een tijdje uit de slaapzak.

2 likes

Heel erg bedankt voor alle tips!
We gaan vannacht maar eens even uitproberen.

F. doet ook maar hele korte slaapjes overdag. Ze slaapt langer als ze buiten ligt, thuis ligt ze in de kinderwagenbak (dat past nog nét) en op het kdv in een lutjepotje.

1 like

Volgens mij is het ‘aan elkaar koppelen’ van slaapcycli (die dus ieder 45 min duren) iets wat ze met de tijd leren en kun je er niet echt iets aan doen om dat te versnellen.

Ik zou de tijd dat ze wakker is tussen korte slaapjes gewoon ook verkorten dan denk ik, zodra ze tekenen van vermoeidheid vertoont gewoon weer naar bed doen. Is lastig maar denk dat het iets is wat je ff uit moet zitten. Je kindje is nog niet zo oud toch?

1 like

Ik denk dat je baby dit zelf op den duur gaat regelen. Hier deed hij eerst ook alleen maar slaapjes van 45min.
Toen hij voor de eerste keer 1,5uur sliep stond ik echt te juichen.
Nu slaapt hij al maandenlang 2x per dag tussen de 1,5 en 2 uur. Soms 2,5uur, maar dat gebeurd zelden.

@Kameleon
Ik gebruik Zwitsal luiers en aangezien wij een jongen hebben die op z’n buik slaapt draai ik de luier voor de nacht om.

Hier werkte een lakentje en dekens ook niet dus hij slaapt in een puckababy 4 seizoenen slaapzak met mouwen eraan. Eronder een romper en pyjama voor de nacht. Op zijn kamer is het altijd 18 graden.

2 likes

Ja dat punt dat ze van echte newborns naar baby gaan en dus niet meer uren aan een stuk slapen :sob:

Sterkte :heart:

1 like

Hier een baby van 16 weken die hetzelfde doet en soms ineens langer slaapt. Als hij veel korte slaapjes doet laat ik hem in elk geval 1 keer bij mij slapen, dan merk ik het als hij wakker aan het worden is en help ik hem verder te slapen. Dan kan hij zomaar 2 of 3 uur slaap pakken. Ik maakte me er ook druk om maar het is iets wat veel baby s doen en ook vanzelf ‘goed’ komt!

1 like

Ja donker maken en elke keer precies hetzelfde ritueel doen als ‘s avonds doen werkt goed. Dat dagnachtritme krijgen ze vanzelf wel door. Maar hier heeft hij ook lang maar 45 minuten per keer geslapen. Daarna gewoon wakker en dan 1,5 uur later weer in bed leggen voor weer drie kwartier slapen.

1 like

Hier draagt ze al vanaf 6,5 kilo maat 4 snachts (pampers baby dry werken hier het beste).

Qua slapen momenteel snachts romper, pyjama en (winter)slaapzak zonder mouwen. Het is 18-19graden op haar kamer. Als het savonds erg koud is heeft ze een lange mouwen romper onder haar pyjama aan anders eigenlijk altijd korte mouw. Omdat haar kamer oo het zuiden is en het nu zonnig is, is het overdag vaak 21gr en dan heeft ze qua slapen haar kleren aan (romper + 1 laag) en ligt ze in een dunnere slaapzak, de jip&janneke van hema zonder mouwen (tenzij ze een shirt met korte mouwen en vestje aan heeft, dan doe ik het vestje uit en de mouwen aan de slaapzak). Wij gebruiken geen laken of dekentje.

Ik zou sowieso voor een slaapzak gaan waar de mouwen af kunnen want dat kan soms al zoveel schelen. Als je dan bv merkt dat je kindje het koud heeft (de nek voelen is de beste maatstaaf) kun je de mouwen erop doen of bv een extra laagje eronder.

1 like

En hebben jullie dan nu de hele 4 seizoenen slaapzak aan? Alle delen?

Ja alle delen. Ik deed hem eerst zonder mouwen aan maar dan werd hij sneller wakker met hele koude armen en handjes.
Maar misschien hebben wij wel een koukleum?
Hij ligt nu te slapen met z’n kleren aan plus de hele slaapzak :woman_shrugging:t3:

1 like

Heeft er iemand ervaring met een kind van 13 maanden dat veel eet? Ben een beetje bang dat mijn baby teveel eet
Gaat huilen als het niet snel genoeg klaar is en weer huilen als het op is. Dan geven we maar wat meer
We geven nu zo’n 300 gram (groenten, pasta en soms wat vlees) en dat is een stuk meer dan ik online lees :face_with_hand_over_mouth: Alles gaat verder volgens mij prima en baby weegt denk rond de 11 a 12 kilo

J doet (deed) dat ook, vooral avondeten eet ze gewoon een volwassen portie mee en soms wil ze meer. We laten t maar gebeuren, andere dagen eet ze minder en in de ochtend eet ze bijv heel slecht. Ze is nu 20 maanden (zucht haha) en nu begint dat wel wat meer te reguleren. Met de 1,5jr consult was ze precies gemiddeld dus ik zou je geen zorgen maken

1 like

Ah thanks, daar was even een kleine taalbarriere maar ik snap m!

Het soort badstof elastiekje van jouw foto die blijven vaak niet goed zitten, gaan glijden in kinderhaar.
Hier werken de kleine siliconen elastiekjes het beste en anders de kleine stoffen.
Qua knipjes gewoon de klik-klak knipjes.
Schuifspeldjes en klemmetjes glijden er ook weer snel uit.
afbeelding

1 like

Ik zie allemaal leuke shirtjes voor N. Hij zit nu in maat 62 van h en m. Welke maat zou ik voor hem moeten kopen voor de zomer? Heb nu maat 74, maar blijven ze niet lang in 68? :upside_down_face: voor al die moeders met een glazen bol!

Wat bij mij hielp is de baby een dutje laten doen in de kinderwagenbak. Ik hield dan rond de 45 min de wagen goed in de gaten en zodra de eerste tekenen van het wakker werden kwamen dan begon ik een beetje met de kinderwagen te schommelen en dommelde baby zo weer in slaap. Ik had dan weer 45 min extra in de pocket en baby was inderdaad stukken vrolijker.

1 like

Mijn zoon schoot juist uit de 68 van andere merken dus denk dat dat voor iedereen anders is. Shirtjes H&M van 68 flubberen nu nog, terwijl Hema 74 al passend zit.

1 like

Ik vind de kleertjes van H&M wel altijd redelijk groot vallen, maar niet elk kindje groeit even snel, dus klein risico. Het andere risico is dat je straks met ongedragen maat 74 kleertjes zit :yum:

Nou, succes hĂš! :joy:

2 likes

Ja thnx heb hier echt wat aan :rofl::rofl:
H en m is idd echt groot maar maat 62 past hij nu goed. Ik doe gewoon 74, valt het maar lekker baggy. Beter te groot dan te klein :upside_down_face:

Hartjes voor de woorden froufrou en rekkertje

3 likes