Tips, ervaringen & aanraders #2

Onrustig in de wiegbak bedoel je hè. Ik zou het zelf dan ombouwen, maar ik ken jou kindje verder niet. Dus gewoon je eigen gevoel volgen.
Mijn neefjes zijn ook 8 maanden en net begonnen met af en toe omrollen en mijn zusje heeft een kleine maand geleden de wagen omgebouwd.

2 likes

Hoe hebben jullie de overstap gedaan van opvolgmelk naar gewone melk? En dan vooral: wanneer geven jullie de gewone melk? Zijn jullie snel gestopt met opvolgmelk? Geven jullie de gewone melk in een beker of nog in de fles?

Ik lees overal dat een dreumes van 1 ongeveer 300 ml melk mag krijgen, maar M krijgt nu nog zo’n 600ml opvolgmelk per dag? Ik snap ook niet helemaal wanneer het Voedingscentrum en het CB dan aanraden dat een kind de melk krijgt, want ik kan me niet voorstellen dat M snel zonder avondfles kan. Voor het beeld, ze krijgt nu nog ongeveer dit:

12.00 uur: fles van 120+4 of 150+5 (bouwen een beetje af)
17.00 uur: fles van 180+6
23.00 uur: fles van 210+7

Vaak komt ze ook om 4 uur ‘s nachts nog, die fles proberen we af te bouwen dus dan krijgt ze 120+3.

Als ik Google kom ik alleen maar op andere fora en vind nergens een duidelijk overzicht.

Eerlijk: Ik doe ook maar wat. Ons zoontje is 14 maanden en krijgt ook nog poedermelk.

Ik geef hem soms tussen de middag bij zijn boterham een beetje koude gewone melk uit een rietjesbeker. Drinkt hij maar een paar slokjes van, niet al te enthousiast.

Opvolgmelk nummer 2/3/4 enz. heb ik nooit gegeven. Daarmee bedoel ik dat ik na het stoppen met de borstvoeding alleen maar poedermelk nummer 1 (0-6 maanden) heb gegeven en dat krijgt hij nu nog steeds.

Sochtends na t wakker worden
rond 7:00u een fles van 150ml.
Savonds voor het naar bed gaan
rond 19:00u een fles van 150ml.

Hij wordt zo lekker loom van die avond fles, ik wil er nog niet mee stoppen eigenlijk.

En als hij nog wel eens snachts ergens tussen 2 en 4 loopt te spoken geef ik hem ook gerust nog een fles van 150ml.

Oh en verder drinkt hij op een dag wel heel veel water of een smoothie of sapje. Maar koude gewone melk, niet echt een succes.

1 like

Toen J 1 was geworden heb ik m’n Nutrilon opgemaakt en ben daarna koemelk gaan geven. Had hem daarvoor al een paar keer een bekertje gegeven en dat ging er meteen goed in. De overgang was hier dus heel makkelijk.

Hij krijgt ongeveer 150 ml bij het ontbijt en 150 bij de lunch. Na het avondeten nog wat yoghurt. Ik dacht zelf trouwens dat 300 ml het minimum was, maar misschien heb ik dat ooit verkeerd gelezen. Verder drinkt ‘ie water, thee en soms roosvicee.

Na het eten krijgt hij hier niks meer te drinken (we eten meestal rond 18.30 en tussen 19.00 en 19.30 gaat hij naar bed), maar wij hebben dan wel het geluk dat hij daarna niet meer komt.

Als jouw kindje die behoefte nog wel heeft, kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat die avondfles “kwaad” kan.

2 likes

Wij geven met 16 maanden nog een ochtend en avondfles poedermelk (momenteel 210+7 tijdje geleden nog 240+8). Het CB hier raadt juist aan om poedermelk te blijven geven, dus kwaad zou het vast niet kunnen. Met de 15 maanden controle zei de arts dat 2 flessen per dag ideaal is. Jou kindje is wat jonger toch? Ik denk dat jullie goed bezig zijn met het af proberen te bouwen, maar ik zou er ook geen drama van maken je kindje het wel nodig heeft.

1 like

Ik ga vanaf volgende week een combinatie maken. Hij is dan 1 jaar.

Geen idee of hij gewone melk ook lekker vind. Hij geniet nu nog erg van de poedermelk.
Wat ik ga doen. De ochtend en avond krijgt hij dreumes poedermelk en tussen de middag half volle melk (warm of koud)

1 like

Wij doen wat goed voelt voor J, ze is anderhalf.

In de ochtend 120 ml poedermelk. Voor het middagdutje 90 ml poedermelk. Voor het slapengaan in de avond een halve papfles van zo’n 150 ml.
Ze kreeg eerst een hele papfles en die bouwen we af.

Overdag drinkt J veel water, af en toe thee, en fruitsap verdund met water. Laatste doe ik vooral om haar aan verschillende smaken te laten wennen.
Volgens het CB mogen we stoppen met poedermelk maar ze heeft er nog wel echt behoefte aan, ze slaapt er beter op.

1 like

@Kindercola @Bathwater @morange @Maison @FrauHelga

Bedankt voor jullie reacties! We kijken sowieso altijd een beetje aan en moeten hiermee ook maar een beetje gaan testen.

Geen gek idee om de flessen overdag te vervangen voor gewone melk en dan ‘s avonds nog opvolgmelk te geven. We geven ‘s ochtends vaak geen melk trouwens (ze eet een broodje) omdat ze ‘s nachts nog een flesje wil.

2 likes

Helemaal prima toch, kijk gewoon hoe het gaat!

Zullen kindjes snel een schoenmaat overslaan? Hij is nu 16 maand een draagt al een tijd maat 20. Hebben schoenen gezien met goede korting, maar twijfel over 21 of 22.

Hier niet gebeurd en ook heel lang in maat 22 gezeten. Nu al een hele tijd 23/23,5

1 like

Wij zijn met een jaar meteen over gegaan naar gewone (volle) melk. We warmen het wel op, de overgang ging prima! Net alsof hij niks doorhad

En hoeveel flesjes gaf je nog? Mijn kind eet en drinkt ook alles wat ik d’r geef dus denk dat de smaak etc niet echt een probleem zal zijn, maar misschien wel de hoeveelheid.

2 flessen melk. Ik houd me eerlijk gezegd niet precies aan de hoeveelheid die hij mag hebben. Weet niet eens wat dat is haha.
Doe meestal 2 flessen van 180 cc.

Overigens giet ik het nu vaak in zo’n 360 graden beker. Dat vindt hij fantastisch!

1 like

Ohja, hier is ‘ie inmiddels 2 jaar en 3 maanden, maar nog steeds wil hij z’n melk inderdaad het liefst opgewarmd.

Heeft iemand tips hoe ze thuiswerken allebei met een baby van ~10 maanden. @360 @Limoncello @Zitzak @Taartje @Nikkie86 (en iedereen die ik vergeet). Hoe doen jullie dat? Hebben jullie handige schema’s om elkaar af te wisselen oid?

Wij zijn nog behoorlijk zoekende wat überhaupt werkbaar is…

Ik werk op een verpleegafdeling dus ik werk (THANK GOD) niet thuis. Mijn man werkt wel vanuit huis. De dagen dat T bij haar vader is werkt hij dus alleen tijdens slaap tijden overdag en 's avonds als de jongens in bed liggen.

1 like

Ik ben begonnen met melk geven bij de lunch, maar toen was die fles er al wel af. Toen ik wist dat hij lustte, verving ik de ochtendfles voor gewone melk. Verder drinkt hij alleen water. Na het avondeten krijgt hij vaak nog yoghurt of kwark. De avondfles hebben we ook gewoon opeens laten vallen, hij (vr)at heel goed 's avonds dus hadden niet echt het idee dat hij die per se nodig had. Hier werd het allemaal gewoon meteen geaccepteerd.

Edit: Dit was trouwens al wel in gang gezet voor hij 1 was, vanaf die leeftijd waren alle flessen er volledig af. Mede doordat hij dus zoveel (vr)eet haha.

In jouw geval zou ik dan dus de fles van 12.00 vervangen voor gewone melk en die van 17.00 (of 23.00u, weet niet na welke hij gaat slapen?) laten vervallen. Als hij dan 's nachts voor een fles komt zou ik dat gewoon als extra zien en niet per se meerekenen in de hoeveelheid zuivel die ‘mag’. Overigens heb ik daar zelf nooit echt op gelet, meer gekeken naar wat handig uitkwam voor ons/ons kind haha.

Edit: Ik bedoelde uiteraard niet dat dit is hoe jij het zou móeten doen, maar wat ik in jouw situatie zou doen gebaseerd op wat ik gedaan heb. Het is vooral, zoals met alles haha, kijken wat voor jullie werkt.

1 like

Ik ben nog niet fulltime aan het werk, maar de uren dat ik werk of calls heb vangt mijn man ze idd thuis op.
Als ik mijn volledige 4 dagen zou moeten werken zou ik denk ik kijken of ik 3u 's avonds kon maken, 3u tijdens de slaapjes en dan nog 1-2u in wisseldienst met mijn man. En dan dat laatste op zolder, want werken als er kinderen om me heen zijn lukt me echt niet.

Maar moet erbij zeggen dat ik niet weet of ik het op zou kunnen brengen om ook in de avond nog te werken hoor…

1 like

HAHAHAHAHAHAHA send help.

afbeelding

Nee enige tip is om als je calls hebt en video meetings, die niet langer dan een half uur te houden. Heb dat tegen mijn team gezegd en man ook. Want die liepen hier een beetje de spuitgaten uit en kregen ‘ruzie’ over wie er wanneer kan bellen. En verder vooral qua dingen uitwerken dat zoveel mogelijk tijdens slaapjes doen. Mails beantwoorden etc doe ik tussen het spelen door op mn telefoon.

@Zitzak savonds nog werken heb ik geprobeerd maar dat vind ik zelf niet te doen. Dan heb je er al een dag van 12+ uur op zitten van schakelen tussen kind en werk. Ik ben blij dat we om half 8 eindelijk ff met wat te eten en een domme serie aan op de bank kunnen ploffen.

1 like