Tips, ervaringen & aanraders #2

Ik stond toevallig net nog iets te lang in een schap in de supermarkt te turen. Staat ‘ie ineens recht overeind in het zitje van de winkelwagen. Ben er maar heel zachtjes naartoe gelopen om hem niet te laten schrikken zodat ie zou vallen, maar elke keer een halve hartverzakking als ‘ie dat soort fratsen uithaalt.

Nog een paar maanden de ‘2’ gegeven en daarna overgegaan op gewone melk. Dreumesmelk of andere opvolgmelk nooit gebruikt, bij beide kinderen niet.

Daar zit ik nu ook mee. Flesmelk of gewone melk? En dan koemelk of plantaardig. Ik neig naar plantaardig, maar welke dan.

Volgens mij kan plantaardig geen zuivel vervangen tot een bepaalde leeftijd, omdat kinderen tot een bepaalde leeftijd (ik dacht 2??) zuivel nodig hebben. De voorkeur heeft dan moedermelk, en (na 1jr) volle koemelk of KV1. Maar soja oid kan volgens mij niet in de voedingsstoffen behoeften voldoen… Tenzij weer speciale kv hebt op soja basis of bijv van Alpro van die aangevulde soja melk. Maar daar zit weer suiker in haha


Hier staat ook onder aan dat je dus alleen “aangevulde” soja zou kunnen geven :slight_smile:

1 like

Ja maar als drinken zegmaar, net als dat je thee geeft. En niet als vervanger van die 300ml aanbevolen zuivel.

In koemelk of moedermelk zit ook suiker he. In Alpro Groeimelk zitten in ieder geval wel ook voldoende eiwittenen, calcium en B12. Zit ook wel wat suiker in maar niet echt schrikbarend veel (2,4 op 100ml geloof ik).
Blauwe Oatly uit de koeling zou bijvoorbeeld ook kunnen, daar zit ook veel in en alleen suikers die uit de haver zelf komen.

2 likes

Ja als je dus die alpro bijv met toegevoegde vitamines geeft… maar niet gewoon amandelmelk of ongezoete soja. Want daar zit dat voldoende eiwit en calcium en B12 in waar ze er over hebben

Huh maar dat is toch precies wat ik zeg haha? Dat je alleen volwaardig plantaardig kan geven als vervanger van melk, als je zo een kiest die “aangepast” is, en niet “random” plantaardige melk…

Ik las toen op het Alpro pak als 2e/3e/4e ingrediënt “maltodextrine, ruwe rietsuiker, fructose”, dat is toch echt niet van nature aanwezige suiker of lees ik het verkeerd?

1 like

Ik reageerde vooral op het suiker gedeelte.
In Alpro is de suiker inderdaad toegevoegd. Vind dat zelf niet zo’n probleem maar ieder z’n ding. Kind dat koemelk of moedermelk gewend is (zoet) zal de overstap naar ongezoete sojamelk niet zo 123 maken denk ik.

2 likes

Ooh oke, niks gezegd :crazy_face:

Hier de mazzel dat echt alles naast tiet gedronken wordt… Krijgt hier wisselend ongezoete soja/amandel/haver/water/melk voor het slapen overdag, zo lang er maar een fles is is meneer oké. En ‘s ochtends en ‘s avonds dus moedermelk.

Ik heb schoonouders die alles omzetten in suikerklontjes, sinds dien zie ik dat voor me als ik iets met suiker drink of geef :cold_face::joy:
Dan hoor ik die zoetgevooisde stem van de schoonmama: “nou zo’n fles zit dan wel 2.5 suikerklontje in hè!!1!!”
Ja. Thanks.
drinkt nog een glas appelsap
Voor mezelf vind ik dat op een of andere manier minder erg als voor m’n “baby”, best suf misschien… Waarom de baby niet en ik wel? Of andersom? Geen idee

Mijn baby wil alleen maar bij mij slapen vandaag en niet in bed. Best gezellig, maar zo kan ik natuurlijk niks doen.
Iemand tips voor een draagdoek / draagzak voor een kleine baby (2600 gram)?
Ik zie vooral draagzakken vanaf 3 of 3,5 kilo. Zou een draagdoek beter zijn? En waar moet ik dan op letten?

Wij willen met onze dreumes op vakantie. Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Vorige vakantie afgelopen zomer was ze 7 maanden, en zaten we in een appartement. Maar vond dat toen best lastig omdat ik merkte dat we al behoorlijk aan haar slaaptijden gebonden waren. We probeerden dan vaak een ritje te maken tijdens een van de slaapjes, maar vond bijvoorbeeld eten ‘s avonds ook best complex met zo’n kleine.
Hebben jullie suggesties? Ik kijk nu naar all inclusive, maar dat lijkt me weer minder handig omdat we dan op een kamer zitten, en we dan ‘s avonds na 19u niet meer kunnen praten en in het donker zitten :smirk:

(Even afgezien van alles omtrent Corona nu, want we willen op korte termijn even weg, maar kunnen mega last minute boeken ivm alle ontwikkelingen)

Ja, dat is idd wel fijn. Ik heb zelf geen idee wat goed is en hoe ik moet dragen…
Daar moet je natuurlijk met je baby samen heen? Anders weten ze nog niet wat past. Pfff, zie nog even niet voor me hoe ik dat moet organiseren, maar komt vast wel goed.

Oh, natuurlijk! Kan niet meer helder nadenken :sweat_smile:
Ga ik dat even opzoeken, dankjewel.

1 like

Wij hebben ook al in geboekt (voor over 2 weken, hopelijk) met het idee van dan hoeven we savonds niet weg als ze dat niet trekt die dag. Maar wij zitten gewoon in een bungalow met dus aparte slaapkamer :slight_smile:

Zak voor zo’n klein beter niet, maar een Storchenwiege zou kunnen. Draagdoek heeft echter voorkeur. Als je meer advies wil mag je me pmen (ben consulent)! Liefst via insta maar dan pb ik mn account. Vind deze pm zo kut praten haha.

1 like

Ah, thanks!! Een draagdoek kan je ook gewoon tot ze groter zijn blijven gebruiken, toch? Niet dat je dan over moet naar een draagzak?
Denk dat ik gewoon eens een consulent aan huis hier in de buurt moet contacteren. Ken je toevallig iemand in omgeving Utrecht die je aan kan raden? :blush:

Ik woon zelf in Utrecht.:ghost: Doek kan je inderdaad blijven gebruiken!

5 likes

Wat zit er in je buik, mama? Die is erg leuk met flapjes.

1 like

Ja die @Saturnus zegt en heeft hij een pop oid? R was ook 23 maanden oud (ugh ik vind dit dat altijd zo stom met die maanden, maar is nu wel ff handig) toen S geboren werd en ze vond het mega interessant allemaal!

1 like