Tips, ervaringen & aanraders #2

Zag dat @Grey me al voor was!

1 like

Zou haar zeker op dag 3 of 4 laten komen, als de stuwing begint. Zo’n voorbereidende cursus is echt heel fijn maar mbt hormonen kun je je simpelweg niet voorbereiden (sorry ik wil niet betweterig klinken hoor). Zeker met borstvoeding kan je die dagen alle hulp gebruiken.

1 like

Gefeliciteerd!
Kan me voorstellen dat je het spannend vindt. Ik weet dat er ook Nederlandse organisaties zijn die kraamzorg in het buitenland verlenen. Misschien is het iets om daar eens een rondje google aan te wijden? Ik weet er zelf verder niets van maar heb me er destijds wel even over ingelezen. Misschien stelt de wetenschap dat dat misschien een mogelijkheid is ook al wat gerust.

1 like

Volgens mij is een vriendin van mij in Denemarken bevallen! Ik kan als je wil wel eea aan haar vragen?

1 like

Ik ben in Duitsland bevallen, hier heb je ook geen kraamzorg. Wel een soort verloskundige die na de bevalling af en toe langs komt om te wegen en je litteken of buik te checken. Heb je misschien een soort familiecentrum in de buurt? Wij hebben er bijv een in de wijk waar je middagen had waarop verloskundigen aanwezig zijn die je alles kunt vragen. Misschien kun je daar eens heen om alvast zulke dingen te vragen?

Bizar trouwens dat alles in Zweden perfect geregeld is en dit dan niet. Het gaat sowieso goedkomen en je hebt je op tijd hier aangemeld, wij zijn een soort kraamzorg op afstand :wink:

3 likes

Hier blijf je standaard twee dagen, maar omdat ik een keizersnede had moest ik sowieso 3 nachten blijven. Dat was wel heel fijn. Kraamzorg heb ik helemaal niet gemist :slight_smile: na het ziekenhuis was ik heel blij dat er geen vreemde mensen meer in de buurt waren. Dat is dan weer het voordeel van mannen met lang verlof, die kunnen zelf lekker thuis alles doen. Die kraamzorg miste ik dus niet.

De ‘hebamme’ kwam zo vaak als nodig, meestal maar een half uurtje per keer. Even vragen of de borstvoeding lukte en de baby wegen. Over dat laatste was ik ook het ongerustst, dus dat zou je kunnen ondervangen door zelf een weegschaal te kopen.

Ik zou ook die lactatiedeskundige je situatie uitleggen en haar inderdaad langs laten komen. En mijn grootste tip: wacht niet af OF de wijkverpleegkundige de onzekerheid in je ogen ziet, maar ZEG haar dat je heel veel onzekerheid hebt en dat je je afvraagt hoe dit allemaal moet gaan werken. Het is super spannend in een ander land, maar daar gaat het inderdaad ook allemaal goed :slight_smile: dus het gaat helemaal goedkomen!

1 like

Er is 20% korting op Jolein bij de baby dump! Weet niet of andere merken ook mee doen.

Blij dat ik vorige week niet heb besteld hahaha, toch zo’n €50 bespaard nu :v:t3:

4 likes

Ik zou haar meteen al laten komen denk ik. Ik vond het echt super lastig in het begin. Het vasthouden en aanhappen enzovoort

2 likes

Oooh @Ovenschaal!!! Gefeliciteerd!!!

1 like

@Ovenschaal ik kan foto’s maken van het boekje/schriftherkenning van de kraamzorg? Daar staan veel tips in voor de eerste dagen en een schema wat ze bij hielden.
Qua borstvoeding zou ik ook de lactatiekundige meteen laten komen. Vooral het aanhappen vonden wij lastig in het begin.

1 like

Geweldig!
Bij ons was IUI ook geen succes. Uiteindelijk zwanger geworden met ICSI, verse terugplaatsing en 1e cryo geen succes, bij de 2e cryo zwanger geworden van onze dochter die inmiddels 4 maanden is.

2 likes

Oh dat scheelt heel veel. Dan komt het vast allemaal goed!

2 likes

Dat is de Philley. Las vandaag dat ze vanaf 17 februari te koop zijn bij Kruidvat!

1 like

Philley heet het en ik heb het 2x teruggestuurd omdat ik het zo’n kutding vond. Draaisysteem komt melkpoeder tussen en omdat je het boven een warme fles houdt klontert dat, ring viel er een keer uit waardoor de hele keuken onder het poeder zat etc. Heb na de eerste een nieuw model gekregen maar dat was ook ellende.

Zie online heel wisselende reacties dus misschien tref je het en heb je een goeie. Of misschien kon ik er gewoon niet mee omgaan :grinning:

@Ovenschaal ik heb antwoord!

Ik deel ff het eerste stuk omdat ik het echt grappig vond hoe ik t moest introduceren en haar antwoord is hopelijk al geruststellend dat je niet de enige bent. De rest zal ik je pben!

Ik: Een (internet) vriendin van mij woont in Denemarken en die is zwanger en ze komt uit nl en maakt zich een beetje zorgen over het snel weer naar huis en geen kraamzorg gedeelte. Ik dacht ik vraag aan jou hoe dat voor jou was dan kan ik haar hopelijk geruststellen :slight_smile: als je het wil delen hoor

Mijn vriendin: ALLE Nederlandse vrouwen maken zich erover zorgen! (Ze is Duitse dus daar gaat t vast weer anders)

5 likes

Mijn kind kost alleen aan medicatie al 1500 euro per maand :rofl:
Alle kosten er uit. Haha nee serieus best klote dat hij medicatie moet.

Ja mijn zoontje word volgende week ook geopereerd dus ik maak nog even wat extra kosten

Even zomaar een andere tip tussendoor: kennen jullie de serie Dropje op npo? Ik vind het geweldig! Mijn zoontje kijkt nooit tv, maar mag wel een filmpje kijken wanneer ik zijn nagels moet knippen haha. Eerder keken we Gonnie en Gijsje, ook leuk. Maar Dropje: ik ben helemaal fan. Zo leuk qua onderwerpen, personages, mooi uitgevoerd. Is gewoon op npo.nl te zien. Echt een aanrader.

5 likes

Maar als je 150 euro betaalt, ben je dan niet aanvullend verzekerd? Ik was denk ik 125 per maand kwijt en heb alles vergoed gekregen, mijn hele bevalling, bloedcontroles, eigen bijdrage kraamzorg enzo.

Overigens ben ik het met je eens dat wij echt veel maandelijks betalen, en dat als er dan iets is, je daar eerst zelf een bijdrage aan moet doen :thinking:

Ja dat is zuur dat je afgelopen jaar niet aanvullend was verzekerd!