Tips, ervaringen & aanraders #2

En hoe lang doet hij over de fles? Misschien gaat het te snel waardoor hij huilt en het lijkt of hij nog honger heeft?

1 like

Zou het nog zuigbehoefte ipv honger kunnen zijn? Ik geef borstvoeding, dus niet helemaal vergelijkbaar natuurlijk maar dat was wat door mijn hoofd ging toen ik je verhaal las. Als K. op de opvang binnen de 20 minuten haar fles leeg heeft, is ze daarna ook niet voldaan en wil ze meer. Alleen als ze haar meer geven, komt het er weer uit bij haar omdat het teveel is. Als ze er meer dan 20min over doet is ze daarna wel tevreden. Als ze te snel gaat laten ze der af en toe pauzeren en anders daarna evt een speentje.

2 likes

Nee, dat is wel oké inderdaad. Lastig. Dan weet ik t niet haha

1 like

Wat doe je een baby aan die in juli geboren is? Wel lange mouwen toch? Maar al die wollen en gebreide pakjes lijken me wel te warm.

En ik wil deze keer weer bv geven alleen dan ook wel eens afgekolfd. Vanaf hoeveel weken bied je dan een fles aan en hoe vaak? Bij I heb ik het gewoon een paar keer geprobeerd en dat ging prima. Maar toen ik moest werken gunde ze de fles nog geen blik waardig.

J is van half juli 2018 en had inderdaad lange mouwen aan, de eerste 2 weken denk ik… maar ze was vaak aan de lage temp dus daarom. In augustus toen had zo heel heet was wel vaak alleen een romper of tshirtje.

Ik heb niet zo lang bv gegeven maar wij gaven wel eens poedermelk tussendoor en later afgekolfde omdat ik aan t afbouwen was. Dat ging prima.


Iemand gaf hier toch aan dat haar kindje huilt bij weggaan op kdv? Nu bracht ik haar vandaag omdat ik ziek thuis ben en vriend al weg was, maar bij mij nu ook kei hard janken. :disappointed:

Onze zomerbaby lag meestal in een romper met lange mouwen, behalve toen het echt 36 graden was. Toen een korte. En heel soms een broekje erover. Ons werd 1 laagje aangeraden :slight_smile:

En qua die fles, volgens mij is 1x per week genoeg. Maar vanaf wanneer? Ik zou in ieder geval even wachten tot de borstvoeding goed op gang is en dan ook daarmee beginnen.

Elke baby is heel verschillend. Onze baby geraakte pas met 7 maand van de 5e fles af. Hier ook vanaf een maand of 3 flessen van 180/6 (dus 200) gaan geven. Onze baby was meestal (sprongen niet meegerekend, dan dronk ze juist slecht) een heel flinke drinker. Bijna alle flessen gingen tot de laatste druppel leeg.
En pas met 10 maand van de 4e fles af. Veel te laat volgens de ‘richtlijnen’, maar ik vond het het belangrijkste dat ik onze baby en/of ons gevoel volgde. Hoe moeilijk soms ook.

1 like

Bij mij was de borstvoeding goed op gang en ben toen met 2 weken begonnen om 1 keer per week de fles te geven. Volgens mij raden ze het na 4 weken aan en dan om 1 keer per week te doen. Nu krijgt hij de ene week wel een fles de andere week 2 keer, dit ligt een beetje aan of ik wegga.

De 4 seizoenen slaapzak is al binnen :see_no_evil: gister besteld.

1 like

Je kan het simpelweg nog niet zeggen? Ik heb er eentje in juli gekregen die zichzelf slecht op temp kon houden. Die heeft zeker 2 weken lang 2 lagen aangehad :woman_shrugging:t3:

1 like

@Ohappyday en @anon18050057 Ahh oke, ja zat te twijfelen of ik ook rompertjes met lange mouwen moest hebben. Maar toch maar een aantal inslaan.

@Patagonia Dat valt nog wel mee hoe vaak eigenlijk! Ja, want je had iets als tepel/speenverwarring toch?

@Tessa Nee dat niet, maar moet natuurlijk wel het een en ander in huis hebben. Twijfelde een beetje over korte of lange mouwen. :stuck_out_tongue:

K. is 1 juli 2019 geboren en toen was het vrij snel vrij heet. De eerste 2-3 dagen had ze een lange mouwen romper aan en een broekje, maar daarna een korte mouwen romper of romper zonder mouwen en evt kort broekje. Het was toen het buiten zo heet was bij ons binnen ook 26-28gr. Nou kon zij zich vanaf dag 1 wel super goed op temperatuur houden. Vrienden van ons kregen 10 dagen later een baby en als zij dan in een romper + broekje zat, zat die baby in 2 lagen + wikkeldoek omdat ze het anders koud kreeg (terwijl het buiten 35+ graden was).

Het is lastig in te schatten, qua weer en ook qua wat je baby nodig heeft. Ik zou van alles iets kopen, gewoon een paar stuks en meer is zo bij gehaald. En 1 of 2 fijne zachte vestjes als makkelijk extra laagje. Mijn vriendinnen stonden te popelen om in de kraamweek leuke rompertjes en pakjes met korte mouwen en pijpen te halen voor der :wink:

Mbt fles geven: het algemene advies is de eerste 4-6 weken niet consequent kolven ivm verstoring van je productie en kans op overproductie. Ook niet eerder met de fles beginnen ivm tepelspeenverwarring. En dan 1x per week, om flesweigering als je weer gaat werken te voorkomen. Maar ook dat verschilt zo per baby, de ene doet het zonder problemen en de andere gaat na 5 maanden ineens flesweigeren.

Jaa, met die hittegolven van vorig jaar! Ben benieuwd of het dit jaar weer zo heerlijk warm word. Is natuurlijk ook wisselend per kind. Mijn dochter is van januari dus bij haar had ik gewoon alles lang en dan kan je makkelijk meerdere laagjes doen.

Ja, dat is mij toen inderdaad ook aangeraden. En dan af en toe met de fles oefenen, maar misschien heb ik af en toe verkeerd begrepen :stuck_out_tongue: Weet dat je nooit garantie heb hoor, maar vond het echt heel stressvol dat ik moest werken en mijn dochter moest achter laten terwijl ze dus weigerde te drinken. Mijn productie ging ook mega achteruit en ben toen uit eindelijk na 9 maanden helemaal gestopt. Vind het echt jammer dat ik de bv periode niet echt ‘‘mooi’’ heb kunnen afsluiten en ik er niet echt van heb kunnen genieten.

Hier ook een die bang is voor de hittegolven. Heb nu een november kindje, dus makkelijk laagjes stapelen. Straks eind augustus, en vorig jaar werd het gemakkelijk 34gr in huis. De VK vertelde dat ze vorig jaar voor het eerst een wiegje moest koelen met ice packs ipv verwarmen met kruiken, omdat het gewoon ri de 40gr ging overdag. Toen dacht ik echt: dat wordt bevallen in een ijsbad ofzo haha!

Maar voor het zelfde geld is het nat en 21gr, je weet het niet in dit land…

En over de bv: hier ook geleerd 4-6wk niet ivm productie en ook speenverwarring. Maar als je druk af moet kolven zou ik dat zeeeeker opvangen en invriezen haha. Ik hoorde laatst iemand die met de hand de druk af kolfde (makkelijk 50ml) en het had weggespoeld. Zo zonde!

Ik zit nog op 7 flessen (baby is 20 weken) van 150. Inmiddels naar 160 + 5 omdat ze veel last had van verstopping. Mijn CB vond het teveel, ze was toen 5,6 kg…zal inmiddels wel boven de 6 zitten. Ze komt soms om de 2 uur…verdikken is geen goed plan hier denk ik ivm die verstopping. Ik zou echt graag naar minder voedingen willen gaan, maar wat denken jullie zal ik dan meer geven per fles en kijken hoelang ze dan door slaapt of ook eens Forte proberen? Ze krijgt meestal ergens tussen de : 07:30 - 11:30 - 14:30 17:30 - 21:00 - 00:00/00:30. Die laatste is ongeveer 90 want ze drinkt dan niet zoveel en ze valt weer in slaap. Maar vaak eerder dan om de 3 uur en momenteel slaapt ze minder overdag en schuift de boel een beetje. Ze slaapt de laatste dagen ook ineens niet meer tot 07:30 maar tot 05:00/05:30. Is dit dan een sprong, of groeispurt of gewoon een kwestie van meer geven per voeding?

Inderdaad! En wil niet zo heel veel kopen, mijn dochter heeft toen zoveel niet eens gedragen. Jeetje wiegjes koelen, echt omgekeerde wereld. :stuck_out_tongue:

Dat deed ik ook met stuwingen inderdaad! Onder de douche me borsten leeg laten lopen omdat ze zich anders bijna stikte in de hoeveelheid die eruit spoot :joy: Toen ik later ging kolven dacht ik ook wat zonde dat dat allemaal in het doucheputje is beland.

1 like

Zouden jullie de Puckababy Mini en Piep aanraden?

Ik heb van mijn broertje de 4 seizoenen slaapzak gekregen, die is vanaf 6 maanden. Maar zijn de 2 kleinere (voor een relatief korte tijd) ook hun geld waard?

Jaaa! Maar ligt er wel aan of je kindje ingebakerd moet worden of niet. Ik heb ze altijd met veel plezier vanaf dag 1 gebruikt

2 likes

Ik kan er nog niet over meepraten want mijn eerste moet nog komen. Maar zag het toevallig voorbijkomen en weet dat hier veel liefhebbers zitten. Ik lees dus even mee met je vraag :smile:

1 like

De Piep hebben we veel plezier aan, inmiddels de mini aangeschaft. Maar die is nog geen succes, ze zit nu in een fase dat ze aan haar vingers wil sabbelen en heeft nog teveel beweegruimte. De armpjes eruit werkt nog niet, ze gaat dan teveel wurmen en valt niet in slaap.

1 like