Tips, ervaringen & aanraders #2

Weet niet of dit de juiste plek is, maar heeft iemand ervaring met terug in shape komen na het krijgen van een kind? Ik heb echt een slappe en nog wel bolle buik, weet niet zeker of ik niet ook nog een diastase heb, maar weet niet goed wat de beste manier is om het aan te pakken? Ik wil sowieso meer gaan hardlopen, wat mijn favoriete sport is, maar moet ik juist meer cardio doen of oefeningen? Of moet ik accepteren dat ik mijn broeken niet meer pas en krijg ik dat niet meer terug?

Op de insta van “getmomstrong” staat hoe je kan kijken of je een diastase hebt. Ook veel goede home workouts waarbij zij je coacht qua ademhaling ed.

2 likes

Oja hier ook. Sambabal = levuh

Foto weg
Dat ding

Dank voor jullie antwoorden! Goed om te lezen hoe jullie het aanpakken.

@Bergamot ik heb het ook nog niet besproken met mn vriend. Ik denk dat hij hem wel af en toe vlees en vis wil geven maar zeker niet elke dag. Een beetje zoals wij nu zelf ook eten. Vind het wel lastig. Maar sowieso tot hij 1 is helemaal niet.

@Dr.Watson hier dus een beetje dezelfde situatie! Interessant van die vleesvervangers. Ik eet het zelf weleens maar meer groente en peulvruchten/noten etc lijkt me gezonder. Ik ga me er nog maar eens verder in verdiepen.

Ja rammelt een beetje! Wij hebben deze https://speelpakhuis.nl/product/gevlochten-sambabal-la-mexicana/ o wee als je hem afpakt.

Diastase kan je makkelijk controleren door op je rug te gaan liggen, een vinger in je navel te leggen en een beetje omhoog proberen te komen zoals een sit up. Als je dan ‘in’ je navel voelt dat de buikspieren meer dan een cm gaan wijken is er vermoedelijk sprake van een diastase.
Ik was overigens voor mijn zwangerschap heel goed in vorm, het heeft zeker een jaar tot 16 maanden geduurd voordat ik dat niveau weer had. Dus gewicht / shape / conditie. Enige wat ik echt kut vind is dat ik echt een slechte bekken bodem er van overhouden heb. Deed altijd een beetje dat insanity/ HIIT maar als ik nu al 3 jumping Jacks doe heb ik al urine verlies :’(. Durf er ook niet goed mee naar een bekken fysio te gaan


1 like

Ik had ook een heel diepe diastase, maar sinds een maand of 3 zie ik heel veel verschil. Het is nog niet zo strak als voorheen, maar ik zie wel echt veel vooruitgang!
Ik voel nog wel wat ruimte tussen mijn buikspieren, maar ik kan nu weer spanning creëren met mijn core en de diepte tussen mijn buikspieren is bijna weg. Mij is verteld dat ook enige tijd na je zwangerschap dit nog gewoon kan herstellen. Let bij een diastase check niet alleen op de ruimte tussen je spieren, maar vooral ook de diepte. Ik kon 3 maanden na mijn bevalling echt een halve vinger steken, terwijl het normaal net zo stevig als een trampoline moet voelen :sweat_smile:
Ik doe nu 2x per week aan krachttraining (deed ik voor/tijdens zwangerschap ook, nu langzaam weer aan het opbouwen), maar wat mij de eerste maanden toen het echt nog slappe hap was heel erg heeft geholpen is pilates. Daar wordt je core echt heel erg mee aangepakt. Meld wel even van tevoren bij de instructrice dat je diastase hebt want je zult lang niet alles kunnen uitvoeren de eerste tijd.

Hardlopen zou ik mee uitkijken zolang je core nog niet sterk is. Je loopt dan wsl niet in een goede houding en dus kans op klachten.

Naast Getmomstrong wat @Unquestionable al noemde kun je ook eens kijken naar Sterkher op Instagram. Zij heeft ook heel veel kennis over diastase en geeft veel tips. Ik heb haar postpartum programma gevolgd, als je meer wil weten kun je me altijd pm’en!

2 likes

Getmomstrong en danalandgren en deliciouslyfitnhealthy (wat een kutnaam) hebben daar wel goede tips en oefeningen voor. Ook voor je bekkenbodem! Misschien vind je het helemaal niks, maar iig het proberen waard?

2 likes

@Dr.Watson er zijn meer soorten diastase dan alleen rond de navel. Kan best zijn dat het daar redelijk ok is, maar bijv bovenin je buik open staat. Je kunt het beste bovenin onder je ribben beginnen te voelen en dan helemaal je buik afgaan om te zien hoe breed en diep het voelt.

2 likes

Ja ik merk echt al verschil in de afstand tussen de buikspieren kort na de bevalling en nu 10 maanden later. Ik voel dichter bij m’n navel nog wel afstand, maar ja, is dat dan niet zo erg en wordt dat vanzelf nog minder of moet ik daar heel erg mee oppassen? Ik heb verder geen klachten of pijn ofzo, vandaar dat ik daarover twijfel. Mijn buik is altijd mijn probleemgebied geweest, dus ben bang dat ik nu ook een stuk harder moet gaan werken als ik het een beetje platter wil krijgen helaas. (Dikke hekel aan grondoefeningen en gewichten enzo, laat mij maar rennen).

Voor de liefhebbers :grin:

3 likes

Wat onwijs vervelend dat je daar nu zo’n last van hebt. Ik heb wegens Bekkenbodem problemen veel bij een bekkembodem therapeut gelopen, en zij gaf aan dat teveel vrouwen het voor lief nemen dat de ‘nu eenmaal urineverlies hebben wegens het baren van kinderen’. Het hoeft er niet bij te horen en je hoeft er geen genoegen mee te nemen. Er zijn een paar simpele oefeningen die een therapeut je kan geven om het probleem te verminderen of zelfs te verhelpen.
Misschien geeft het je een zetje in de richting :blush:

1 like

Ik ben voor dochter van 11 maand op zoek naar een kinderzitje dat op een ‘normale’ fiets (Met stuurslot) kan. Dus niet perse op een mamafiets (haat aan dat woord). Hebben jullie aan- of afraders?

Sorry als het te persoonlijk is, maar ga je vandaag de zwangerschapstest doen? :flushed:

Dankjewel
 dat is ook zo. Ik wil wel overwegen om toch eens langs te gaan. Lief!

1 like

En even @Unquestionable je laten helpen, zij is echt koningin rekbare doek.

2 likes

5x200 klinkt wel als flink voor zo’n kleintje. Althans: dat dronk de mijne niet. Dat is de enige ervaring waar ik het op baseer :stuck_out_tongue: Hoe zwaar is je baby? Ik weet dat ongeveer 150ml per kilo lichaamsgewicht, per etmaal wordt aangeraden, met een maximum van een liter.

Kan het zijn dat je kleintje misschien niet huilt van de honger als de fles op is, maar gewoon om een boertje of zomaar even? Het kan ook gewoon gewenning zijn om een kleiner flesje te geven. Of inderdaad eentje minder, dat kan denk ik prima, maar hangt dus een beetje van z’n gewicht af.

Edit: extra vraag, slaapt je kindje dan vanaf 20.00 uur de nacht door? Anders telt die nachtvoeding er natuurlijk nog bij.

Ik zou het CB even bellen en advies vragen! :blush:

Disclaimer: onderste is onze ervaring en verre van deskundig advies:
Wij hebben ook een flinke eter. Die eet echt alles op wat je hem geeft. Dus als je 210+7 maakt, grote kans dat het naar binnen gaat als jouw baby enigszins op de mijne lijkt. Je geeft al aan dat ‘ie niet uit zichzelf komt voor een volgend me voeding, dus dan lijkt het mij dat ‘ie het niet echt nodig heeft om op te hogen, toch? 5 flessen met 3 maanden vind ik helemaal niet gek. Volgens mij zaten wij toen nog op 6 of zelfs 7 (wel minder cc).

@Mhysa Ja ik help je graag als we komen!

1 like