Tips, ervaringen & aanraders #2

Ik ben gister maar even naar de huisarts geweest om toch nog advies te vragen voor de darm probleempjes van mijn dochter. Hij adviseerde op wat meer water toe te voegen, om zo de voeding wat makkelijker verteerbaar te laten worden en zo van de verstopping af te komen zonder het moeten gebruiken van lactulose. Maar hij had alleen geen idee hoeveel ml dan nodig is? Iemand ervaring hier mee?

Ze drinkt nu 150 + 5… 6/7 voedingen. CB vond dat te veel, maar met 120 is ze gewoon niet happy en slaapt ze niet goed. Vind het dan ook wel spannend om nog meer water toe te voegen, maar dat kan op zich geen kwaad toch? De eerste maanden gingen voedingen moeilijk en ze kwam niet genoeg aan. Ze lijkt gewoon wat in te moeten halen lijkt het wel.

Ik deed bij mijn zoontje vaak 10 ml extra in de voeding. Hij was al wel 6 maand ongeveer. Geen advies gehad maar het hielp wel vaak.
En potje fruit met pruimen hielp ook.

1 like

Heb je al eens aan probiotica gedacht? Mijn dochter heeft ook snel last van harde ontlasting en verstopping. Maar sinds ze elke dag probiotica krijgt (ik heb de Orthiflor Start, speciaal voor baby’s) is haar poep stukken zachter.

Bij echt verstopping gebruik ik op aanraden van de huisarts weleens Microlax. Dat is een gel die je inbrengt en echt binnen een paar minuten komt de ontlasting dan op gang. Vaak wel heel pijnlijk omdat het enorme klonten poep zijn die er uit moeten, zo zielig. Maar goed, inmiddels dus al een paar weken niet meer nodig vanwege die probiotica.

Nee, wel van gehoord. Ik ga het checken thanks allemaal.

Krijgen jullie kinderen vlees en/of vis en vanaf welke leeftijd zijn jullie hiermee begonnen?
Mijn zoontje is nu 9 maanden en krijgt alleen nog groente en dingen zoals quinoa,babypasta,aardappel enzo. Ik eet zelf heel weinig vlees en denk eraan volledig vegetarisch te gaan eten. Voel me er ook niet echt goed bij om mijn kind vlees te geven.
Denk dat het nu sowieso nog niet nodig is.
Zijn hier mensen die hun kindje geen vlees geven? Eten ze dan vervangers? Ben benieuwd!

2 likes

Mijn ene baby eet alleen potjes dus hij eet vlees.
De andere baby weigert potjes. Wij zijn vegetarisch dus ik maak geen vlees of vis. Hij eet nu alleen penne/rijst/aardappelen/zoete aardappelen en dan de groente die we zelf eten. Ik ben een beetje huiverig om hem vlees vervangers te geven? Toch het idee dat het niet goed is voor baby’s ofzo. Ik ben ook nog heel erg zoekende daar in.

1 like

Wij eten vegetarisch, ik kook ook vegetarisch voor m’n zoon (10 maand). Bij de AH hebben ze ook eigen merk potjes zonder vlees. Volgens het voedingscentrum kan je je kind prima zonder vlees opvoeden. Je kan peulvruchten en ei heel goed als vleesvervangers gebruiken. Hier zijn bruine bonen en kikkererwten erg geliefd! Een vitamine b12 supplement is verder ook alleen nodig als je vegan bent maar kan overigens ook geen kwaad.

1 like

Wij. K eet ook geen vlees (ik zelf namelijk ook niet). Als ik zelf hapjes maak is dat altijd met groente + koolhydraat bron. Vaak ook wel met bonen of kikkererwten ivm eiwitten. Maar in principe krijgt hij ook zat eiwitten nog vanuit zijn melk en vind ik het ook nog niet echt nodig. Enige wat we heeeel af en toe doen, is een potje kopen met witvis er in. Omdat ik wel wil dat ‘ie een beetje aan die smaak went, en we er gewoon nog niet uit zijn of we hem 100% vega willen opvoeden of met af en toe wel vis en misschien zelfs sporadisch vlees.

Ook zoekende, dus. Maar sowieso tot zijn 1e verjaardag geen vlees.

2 likes

Mijn baby weigert potjes te eten of en heeft 't liefst heel saai bloemkool met aardappelen zelf gekookt. We doen er dan geen vlees bij. Nu ze een jaar is (en eigenlijk dus geen baby meer omg) eet ze bijna elke dag mee met de pot en krijgt ze wel vlees,maar nog steeds weinig

1 like

Mijn zoon van 11 maanden hebben we nog geen vlees gegeven. Voelt niet goed om hem dat te geven. Zelf eten we af en toe wel vlees.

1 like

Ja bij ons precies hetzelfde, en wat @360 zegt tot een jaar vind ik het sowieso niet nodig.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog niet met mijn partner heb overlegd hoe we dat straks gaan doen.
We eten weinig vlees en ik wil wel dat ze straks een beetje kan proeven ofzo. Dus ik denk niet helemaal vegetarisch maar max 1x per week?

1 like

Iemand nog tips voor leuk speelgoed voor baby’s van 6/7 maanden? Mijn baby is niet makkelijk te entertainen en snel uitgekeken op wat simpeler speelgoed… (freddie de vuurvlieg is al in bezit en die vind ze leuk)

Je zegt dat hij alleen potjes ‘dus vlees’ eet, maar er zijn ook veel vega potjes toch?

Ik zat hier toevallig net op te zoeken wat het Voedingscentrum daarvan vindt. Ik wil mijn kind graag vegetarisch opvoeden (mijn man wil wel af en toe vlees geven dus dat is nog steeds een kleine strijd).

Ik las dat het Voedingscentrum zegt dat vleesvervangers wel kunnen maar dat je dan op de hoeveelheid zout moet letten. Ik eet zelf gelukkig ook weinig vleesvervangers, maar gewoon meer peulvruchten en groenten enzo. Hoop dat ik het zo ook kan doen voor mijn dochter, heb haar tot nu toe nog geen nepvlees gegeven.

Alles wat blokjes is, vindt onze baby heel leuk! Dus bijvoorbeeld zo’n klein torentje waar je dan de blokjes omheen kunt schuiven (ik hoop dat ik dit goed uitleg). Hij kan er heel lang mee slaan, schuiven, zwaaien. Is dus niet echt entertainment, maar omdat ze er zelf mee aan de slag moeten merk ik dat hij veel langer geïnteresseerd blijft.

1 like

K. (7m) heeft met kerst van over-opa een houten trein gekregen met circusdiertje erin vd Hema. Daar vermaakt ze zich lang mee; rijden, beestjes eruit, beestjes in de mond, trein uit elkaar etc.

Verder de tuimeltoren van little dutch, wiebelt en als je hem omgooit gaan de blokken eraf die ook nog eens rollen.Sowieso alles wat rolt/rijdt vindt ze heel leuk.

En knuffeltjes/balletjes ed met labeltjes/friemeltjes eraan. Zoals bijvoorbeeld die kwal van de aquaminis van de lidl nu; die tentakels zijn ook geweldig momenteel.

Klopt. Die eet hij ook maar ook wel eens met vlees er in. Er zijn maar weinig vega opties en ik probeer wel zo veel mogelijk verschillende smaken.

Hier heeft ze een sambabal. Helemaal t einde dat ding

1 like

Ik ben zoekende naar informatie over eerste hapjes en pap.
F. is bijna 4 maand, dus ben wat aan het inlezen over hapjes. Maar nu kwam ik ook wat tegen over pap.
Heeft iemand goede info over het hoe, wat, waarom van pap?
F. slaapt goed op haar gewone flessen, dus voor doorslapen is het niet nodig.
Ik lees ook dat je eerst alleen rijstebloem mag geven, maar dat dat niet elke dag mag. Hoe krijg je daar dan een lekker ritme in?
Alle info (sites, tips voor boeken) over pap en eerste hapjes is welkom!

Ik gooi m er maar weer eens in,

https://groenevrouw.nl/blog/darmrijping-eerste-hapjes-bijvoeding

Ik heb veel gehad aan dit artikel. Ben rond 6 maanden begonnen met vast voedsel introduceren op de kleintjes manier. Ze krijgt ook wel af en toe pap en yoghurt. Maar dan geef ik het lepeltje aan haar en dan mag ze dit zelf in d’r mond doen en dit gaat eigenlijk al best goed.

3 likes