Tips, ervaringen & aanraders #2

Ik denk dat we vanaf dit weekend maar gaan proberen sochtends fruit en smiddags groenten aan te bieden, dus twee hapjes.

Heb je toevallig ervaring met pap maken van BV? Ik lees overal verschillende verhalen over wel/niet succesvol binden van de melk.

@anon18050057 toch bedankt voor het meedenken! Zo jammer dat er nooit wen handleiding bij een baby zit

Altijd nieuwsgierig geweest hè, hoe noemen jullie dan pap? Als melk = pap.
Wat is dan bijv dit:

Ik bij de jongste, maar ze vindt het smerig

Die van mij vond het met 6 tot 11 maanden heerlijk, maar toen hij de boterhammen goed onder de knie had moest ‘ie er niks meer van weten. Ik heb het laatst nog geprobeerd, maar hij keek me heel boos aan :joy: Ik dacht: laat ik eens wat anders proberen dan altijd maar brood.

1 like

Haha nee nog nooit. Maar in NL geven mensen wel snel een granen met melk in een fles. Pap dus - zo noemen wij granen+melk.

Maar ik at zelf vroeger (en ook in de winter) bijv graag Brinta! Met beetje suiker en kaneel :smirk::ok_hand:t2:
Het is een soort heel fijn gemalen havermout denk ik ja? In Nederland kan je voor baby’s wel 40 soorten krijgen denk ik haha

@Peyton ik heb wel eens havermout geprobeerd; ging niet. Er schijnt 1 soort te zijn, biobim ofzo? Waarmee het kan!

1 like

Hahaha ja ! Heel herkenbaar ik als NL dacht ook patat?

Ze is nog vrij jong met tien weekjes, misschien wil ze wat dichter bij je zijn? De eerste drie maanden heeft onze jongen heel veel op ons geslapen vooral.

En @Boppie en @seveneleven. Dit is echt een bepaalde ‘stroming’ binnen het moederschap en dan vooral bv gericht. En ook hierover denkt niet iedereen hetzelfde. Lekker je eigen gevoel volgen, bij advies het cb raadplegen en vooral naar je baby kijken. Jullie doen het top :kissing_heart:

3 likes

Oh wauw… ik denk dat hier heeeeel veel moeders een moord zouden doen voor slapen van 23 tot 7 uur met hooguit 1 nachtvoeding​:upside_down_face::upside_down_face::upside_down_face:. Wil helemaal jouw verhaal niet bagataliseren hoor maar een baby van 10 weken die bijna 8 uur aan 1 stuk slaapt. Dat is de holy grail.

Van 15 uur tot 23 uur wakker is wel erg lang bij 10 weken ja. Nu kunnen ze rond die periode nog wel clusteren, vooral in de avonden. Verder een kwestie van na iedere voeding proberen te laten slapen. Eventueel in een draagzak/op jou op de bank/in de box/kinderwagen waar je bij bent. In ieder geval met nabijheid van jou/jullie. 10 weken is echt nog wel jong…

2 likes

Ik weet dat hier veel vrouwen baat hadden bij een ritme, hebben jullie dat al eens geprobeerd? Dus baby echt na 1,5 uur wakker zijn, met een klein ritueeltje (muziekje, gordijnen dicht doen, slaapzakje aan) in zijn bedje leggen. Dat wordt op veel kv’s ook gedaan. Kleintjes kunnen echt baat hebben bij duidelijke voorspelbaarheid. Dat betekent niet dat je elke dag je baby stipt om 10 uur in bed moet leggen, maar na 1,5 uur zou een goede houvast zijn. Misschien doen jullie dit al hoor :slight_smile:

En inderdaad geldt over het algemeen hoe beter ze overdag slapen, hoe beter ook ‘s nachts.

3 likes

Slaap een weekend bij mij moeder en zusjes. En gisteravond gezellig een terrasje gepakt en vanochtend werd mijn dochter om 06:30 wakker en is mijn zusje eruit gegaan, zo lief :heart:. Straks lekker high tea-en en mag morgen weer uitslapen. Had dit zo nodig voel me weer een beetje opgeladen.

14 likes

Mijn baby sliep ook zeer weinig overdag. De gemiddelden van hoeveel andere baby’s slapen die je overal leest is hij nooit in de buurt te komen. Probeer niet te veel naar anderen te kijken, ieder kindje is anders.
Leg je je kindje overdag in bed? Ik lees dat je een draagzak hebt besteld, dat lijkt me niet slecht om te proberen. Mijn baby sliep met die leeftijd alleen maar op mij overdag en heel soms in voedingskussen naast mij. Als ik hem weg legde sliep hij sowieso niet. 10 weken is nog zo jong, dan kunnen sommige kindjes alleen slapen als ze bij jou zijn. Dat veranderd meestal wel als ze wat ouder worden.
Het is inderdaad heel vervelend dat je zelf dan geen moment rust hebt. Probeer dan misschien als je vriend thuis is (of misschien heb je familie/vrienden in de buurt wonen) even wat tijd voor jezelf te nemen.

1 like

Misschien een beetje veel prikkels voor de baby waardoor hij moeilijk aan zijn slaap toegeeft? Niets mis mee dat je veel op pad bent overdag, maar denk dat er dan aan het slaappatroon lastiger wat te veranderen is. Misschien dat je baby zich in de draagzak dan wat makkelijker afsluit van de omgeving.

1 like

Ik weet natuurlijk niet wat voor baby je hebt, maar die van mij was veel te nieuwsgierig om beneden te slapen. Wilde alles zien en meemaken en sliep dan heel slecht bij geluiden om zich heen. Hij had er juist weer baat bij om ook overdag gewoon in z’n wieg gelegd te worden. Misschien ongezellig, maar hij sliep er aanzienlijk beter van en werd er ook een relaxter kind van.

1 like

Mijn baby sliep alle 1,5 uur een half uurtje ofzo in de draagzak. Kun je ook gewoon onderweg doen en ging ook goed met bijv kerst bij familie enzo.

Dat een baby overdag wakker moet blijven en/of alleen in zijn bedje moet slapen op vaste tijden is best wel ‘nieuw’ en wordt alleen in de westerse wereld gedaan. Je moet vooral kijken naar wat voor jou en jouw baby ok is.

2 likes

Die angst on je nachtrust te verliezen snap ik heeeeel goed! Maar in de nacht worden ze op deze leeftijd alleen wakker van ongemak. Honger/vieze luier, koorts, kramp etc. Niet omdat ze denken ‘woow ik voel me zo lekker uitgeslapen nu’

Draagzak is denk ik heel fijn ja. Als je in de namiddag de eerste slaapsignalen ziet (daar zou ik echt extra op gaan letten) dan lekker in de draagzak tegen je aan. Dan is er warmte en geborgenheid van mama, plus gewiebel. Je hebt dan je handen nog wat vrij om dingen te doen.

Ik lees dat een vast ritme inbouwen lastig is, maar het is toch ook een kwestie van accepteren dat baby’s tot een maand of 9 echt een ritme nodig hebben. Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat jullie nergens heen kunnen, maar als je uitgaat van 2 uur wakker, zou ik wel proberen baby na 2 uur weer in slaap te krijgen. Ritme en regelmaat is voor baby vooral slapen, eten en wakker in een soort vast ritme/patroon. Dat hoeven geen vaste tijden te betekenen, maar wel een voorspelbare gang van handelingen waarbij ze uiteindelijk weten ‘aaah ja ik ga nu mijn ogen dicht doen’.

4 likes

Is het leuk / handig een pop te kopen voor een dreumes die over een half jaar grote broer wordt? :woman_shrugging:t3:

Hij is er in het zwembad bij babyzwemmen overigens doodsbang voor. De blanke baby’poppen duwt ie weg, van de donker getinte poppen wordt ie hysterisch. Idk why :cold_face:

Maar ik dacht, misschien voor het baby idee ofzo hahah

Er wordt boven ergens de tip gegeven na elke voeding een dutje. Dit zou ik juist niet doen want dan krijg je verkeerde slaapassociaties, en kn je kindje straks alleen maar in slaap komen dmv voeding. Ik heb hetzelfde probleem gehad als jij, wat mij erg hielp:

-Baby maximaal 90 min wakker, daarna wegleggen.
-baby eerder wegleggen bij vernoeidheidsignalen (gapen, ogen wrijven, wegkijken etc)
-probeer te voeden na het dutje als dat uitkomt en het liefst een uur of drie ertussen.
-niet meer dan 2 vaste slaapplekken (dus bv wandelwagen en bedje)

Als baby gaat huilen bij wegleggen, proberen te troosten, maar niet oppakken. Mocht ze nou echt overstuur raken dan wel eruit en weer terugleggen als ze weer rustig is. Liefst niet aankijken en zachtjes of niet praten.

Klinkt als een hele waslijst maar het valt reuze mee. Bij mij hielp het binnen 2 dagen al!

4 likes

Nou na dagen ellende is er eindelijk licht aan het einde van de tunnel (of beter gezegd :poop:) een beetje lactulose heeft goed geholpen. Maar wat nou de oorzaak was van de verstopping geen idee…

En nu ze regelmatig poept is het ook tijd voor een fatsoenlijke luier emmer. Nu hebben we gewoon een emmer… wat zijn de aanraders?

Edit: en nog een vraag! Ze sliep vannacht voor het eerst in de puckababy mini, met dr armpjes eruit. Maar haar handjes zijn zo koud, lijken wel blauw aan te lopen. Is dat wel goed?

Oh wat fijn dat de verstopping is verholpen! Zo sneu voor die kleintjes.
Ik heb nooit een luieremmer gebruikt, gooi alle luiers gewoon in de vuilnisbak en poepluiers meteen buiten.

1 like