Tips, ervaringen & aanraders #2

Die gouden fles van Vanish! Wonderspul. Niet die roze fles dus, echt die gouden. Op spuiten, inwrijven, in de was er mee en schoon :tipping_hand_woman:t3:

1 like

Thanks! Morgen maar even halen dan… sinds ze meer KV krijgt en de bv terug loopt is het regelmatig feest :poop:

Ik ben dankzij het forum ook groot ossegalzeep fan.

2 likes

Wij gebruiken ook vanish! En meteen wassen of als dat niet kan meteen uitspoelen zoveel mogelijk en in een emmer koud water met vanish erop zetten tot het in de was gaat. Ik was kleding alleen op 30 graden en nog niks wat ik niet schoon heb gekregen

1 like

Wie heeft er ervaring met wasbare luiers? Denk erover om die te gaan gebruiken, iig voor thuis. Zijn er nadelen, en zo ja welke? Op internet lees je uiteraard alleen de positieve punten :grin:
En welk soort raden jullie aan? Is het handig om er direct mee te starten, of zijn wegwerpluiers in het begin makkelijker?

1 like

Ik gebruik wasbare luiers. Ik heb luiers van little lamb. Ik ben er heel tevreden over.
Nadeel is dat je wel wat wasjes meer moet draaien. Persoonlijk vind ik dat niet erg. Ik vind de was doen geen probleem. Verder zou ik geen nadeel weten.
In de kraamweek hebben wij wel wegwerp gebruikt. Maar dat kwam ook omdat we toen de luiers nog niet in huis hadden.

2 likes

Thanks voor alle tips. Nog een vraag: hoe slapen jullie kleintjes? Mijn dochter slaapt nu in een puckababy piep, met een lakentje en dekentje en is 15 weken. Ze draagt dan een romper, broekje en soms een vestje of truitje. Lees van alles over warmte stuwing, maar heb nooit iets gemerkt dat ze het te warm heeft of gehoord vanuit de kraamzorg hierover. Maar maak me hier nu dus weer druk om… is het nodig om iets uit te doen?

Zou even d’r nekje voelen als ze slaapt of net wakker wordt. Als dat zweet dan is het te warm. Als het gewoon goed voelt en niet te heet zou ik me er niet druk om maken!

1 like

Ik gebruik bambino Mio, vooral de overbroekjes met inlays van Amazon en ook af en toe de all in ones. Meer was is nu bij 6 maanden het grootste nadeel. In het begin waren de broekjes wat te groot, dus toen wel wat gelek gehad, maar dat was relatief snel over. Ook moesten we vaker de luier verschonen, want T merkt heel snel dat het nat is en in het begin heeft de baby een kleine blaas en plast heel regelmatig (15 op een dag was het record, we zitten nu bij rond de 8)

Ze adviseren om in het begin of wegwerpluiers te gebruiken, of speciale stoffen luiers voor pas geboren babies. Dit om er voor te zorgen dat de luier niet over de navel zit en de navel dus snel kan opdrogen.

We gebruiken als we een paar dagen weg zijn wel wegwerpluiers en toen T diarree had ook. Voor de rest alleen de stoffen luiers…

3 likes

Dit is inderdaad precies hoe ik het doe. Zelfs kerriekleurige vlekken van borstvoedingspoep gaan uit witte rompers op deze manier.
Ossengal is ook zeer effectief bij bloedvlekken, zweetvlekken, braakselvlekken, en vieze boorden aan overhemden etc.

2 likes

Misschien een stomme vraag, maar moet er een matrasje onder het boxkleed? :sweat_smile:

1 like

Vaak zijn die kleden lekker dik dus dan is het niet nodig! Bij de allerkleinsten vond ik een extra dekentje of nestje wel fijn :slight_smile:

1 like

Ik heb zelf wel een matrasje speciaal voor een box gehaald voor eronder. Is ongeveer 10 cm dik, en ligt een stuk fijner dan alleen een boxkleed.

Ik zou zelf ook niet op alleen een boxkleed willen liggen met alleen een harde ondergrond denk ik dan. Vind boxkleden, zelfs de dikste (heb koeka) toch net niet dik genoeg.

3 likes

Wij hebben een nestje erin liggen, vond het ook iets te dun als ze er nog zo veel in ligt.

1 like

Ik gebruik tweedelig systeem van totbots, we zijn er mee gestart toen ze in maat 2 paste want we hadden geen zin om met een verse baby het moeilijker te maken dan nodig. En om maat 1 te moeten kopen.
Ik geloof dat de billenboetiek een keer in de zoveel tijd informatie middag organiseert, in de watertoren in U.
Ik heb 20 (eerst 10 om te testen en erna nog een keer 10) ecru bamboozle gekocht bij blabloom met ik dacht twee overbroekjes totsbots. En nog 3 overbroekjes bij billenboetiek, waarvan twee met drukknoopjes en dubbele lekrandjes (blueberry capri).
En bevalt echt goed, we hebben veel minder afval en ook blijft ontlasting veel beter in de luiers. We hebben wel een pak pampers voor als we ergens heen gaan en t net makkelijk is met wegwerp.

De tasjes waar je natte luiers in kan doen (zoek op wetbags) heb ik op ali gekocht, net als de grote waszakken. Scheelt ook best veel. En qua luieremmer hebben we een gewone luieremmer maar dan wat groter, niet een speciale.

4 likes

Thanks voor de info, ben me ook aan het verdiepennnn.
Die meegroei luiers lijken me ook wel chill.

Ik heb een hele excel gemaakt om uit te vogelen waar ze t goedkoopste zijn :sweat_smile::joy:

2 likes

Thanks!! Was die bijeenkomsten van de Billenboetiek al eens tegengekomen op fb, maar wist de naam niet meer en kon het niet meer terugvinden. Daar ga ik iig eens heen voor informatie.

@coffeebreaks en @Oelek ook bedankt voor jullie reacties!

Hahaha wat staaaaaat hier?!

7 likes

Geheim genootschap der wasbare luiers :joy::sweat_smile::see_no_evil:

Blabloom is een Vlaamse webshop
Bamboozle is een productnaam van tweedelig wasbare luiers systeem
Ecru is een kleur
Totsbots is de merknaam

3 likes