Tips, ervaringen & aanraders #2

Heb je dat pakje in een zip lock tasje gedaan? Dan weet je zeker dat ie niet vies of nat wordt. Net als dat reserve pakje en daarin ook een opgevouwen A4 met geboorte pakje en één met reserve pakje doen. Dan is dat ook duidelijk voor de vk of Kraamzorg etc.

Ja! Maandelijks een soort drempel en dan steeds ook naar het totaal kijken. Dus per maand zie ik ons inkomen en dan schat ik het een beetje in. Bij ons is het vooral aan het einde van het jaar spannend ivm bonussen/13de maan/ feestdagen dus dan ga ik wel echt uittellen wat we tot dan samen verdiend hebben per jaar

Ja zeker doen! Inderdaad wat @Peyton zegt. Ik heb laatst duizenden euro’s moeten terugbetalen aan kinderopvangtoeslag van paar jaar geleden (ook kindgebonden budget en zorgtoeslag) omdat ik van tevoren geen rekening had gehouden met bonussen van mijn (fiscale) partner :cry:

Heb het inderdaad in een ziplock zakje gedaan. Favo pakje zit bovenop en t reservepakje er onder. Denk je dat dat voldoende is of zou ik er ook nog een briefje bij doen?

1 like

Zou het wel doen. :sweat_smile: Zekere voor het onzekere. :heart:

1 like

Ja, daarom het is zo moeilijk! Ben altijd bang voor terug betalen.

@carrotcake Jaaa, ik moest dit jaar ook zorgtoeslag terug betalen van jaren geleden. Maar dat is ook het enge eraan. En het zijn zulke hoge bedragen. ‘‘Gelukkig’’ heb ik nu alleen nog maar recht op kinderopvang en is dat mijn enige angst.

1 like

Zou ik doen, niks zo vervelend als je pasgeboren baby die de verkeerde kleren aan heeft. Lang leven de hormonen :joy:
En inderdaad een briefje naast je tas leggen, die tip heb ik ook van hier opgevolgd. Moest ook nog een aantal dingen in de tas doen op het moment suprême.

1 like

Dan ga ik toch nog maar even briefjes maken. :blush:

1 like

Zeker briefje erop leggen! Ik werd ingeleid dus wist in principe wanneer we ons moesten melden, maar was de dag zelf blij dat we even het briefje afkonden vinken. Ik had trouwens gewoon op de rand vd ziplockzakjes geschreven met watervaste stift en dan met nummertjes 1/2/3 (had ook wat extra bij omdat als haar suikers niet goed waren we evt langer moesten blijven.

1 like

Ik vind dat toeslagensysteem voor de kinderopvang zo achterlijk hè. Er kan zoveel fout gaan en als je uren wilt wisselen of je inkomen verandert, wordt alles weer gewijzigd. En natuurlijk niet erg snel, want daar zijn de overheidssystemen niet op berekend. Las laatst in de krant dat iemand zei: Laat de overheid gewoon de toeslag per kind direct aan de crèches betalen en de ouders alleen het deel dat zij moeten betalen. Dat is echt veeeel makkelijker en omdat die crèches in 1x veel kinderen tegelijk regelen uiteindelijk ook veel minder moeilijk voor iedereen. Vind het echt irritant als ik er al over lees haha. En we zijn langzaam de verhuizing terug naar Nederland aan het plannen dus ik moet er ook aan over een tijdje :sweat_smile:

2 likes

Wij hebben dit. Ik betaal alleen wat overblijft, het kdv ontvangt al de toeslag.

Maar dan kan t toch alsnog fout gaan? Want als de aangevraagde toeslag onterecht blijkt achteraf, gaan ze dat toch alsnog verhalen? Ook al heeft het nooit op mijn rekening gestaan?

Zeker! Maar dan hoeven geen individuele mensen het terug te betalen, zoals je nu ziet. Lijkt me voor iedereen makkelijker als er 1 partij met 1 partij onderhandelt. Snap alleen ook wel dat die kdv’s daar geen zin in hebben, maar misschien zou een iets makkelijker systeem daarvoor sowieso geen slecht idee zijn.

Jawel! Dat is een van de dingen die mis ging met dat kinderopvang toeslag debacle. Dat sommige gastouders/kdvs fraudeerden of fouten hadden gemaakt en de ouders van niks wisten en dan opeens ook fraudeurs waren en bizar veel moesten terugbetalen…

Maar het is sowieso kut, wij moeten nu ook voor december en januari weer dingen aanpassen want ander kdv en ander aantal dagen en alles duurt zo lang en je weet niet of je het goed hebt gedaan etc.

Maar het kdv gaat dan toch niet terug betalen? Want dan komen zij geld te kort? Dus dan komen zij het alsnog bij de individu halen?

Nu betalen we 8.50€. de overheid betaald direct 6€ aan het kdv en ik betaal de overige 2.50€. Als dan blijkt dat ik dan maar recht had op 4€, dan moet iemand die 2€ terugbetalen, en het kdv zou dan te kort komen toch?

Of begrijp ik het verkeerd :crazy_face:

Haha shit, nou weet ik het ook niet meer :smile: maakt niet uit welk systeem, het blijft ingewikkeld. @Bergamot Oké dan heb ik het misschien niet helemaal goed begrepen. Conclusie blijft staan: het is een lastig systeem. Ik vind het gewoon altijd zo erg als er moeilijke systemen zijn die gewone mensen maar net begrijpen en waar je veel fouten mee kunt maken. Terwijl het over duizenden euro’s én kinderen gaat, dat is gewoon stom…

1 like

Hahaha ja ik onderschrijf die conclusie volledig.
En ik vind het ook stom dat kinderopvang zo duur is.

Of ik begrijp het niet hoor hahaha
Ingewikkeld systeem dus :crazy_face:

Wij zijn allebei zzp-ers en met 2x bso en 1 x kdv x 2 dagen, tikt het allemaal wel aan :sweat_smile:. Ik heb ons jaarinkomen heel hoog staan. Houdt er rekening mee dat je bij wat hogere inkomens voor een tweede kind meer toeslag krijgt!

Oh echt? Dat is wel chill. Hoeveel heb jij ongeveer extra op jullie jaarinkomen gedaan? Ik dacht aan ongeveer €10.000, dan hebben we wel wat ruimte.

Hoeveel verschil je doet heeft te maken met wat je per maand kan missen en in hoeverre je inkomens wisselt. Omdat wij allebei een wisselend inkomen hebben, heb ik de jaarinkomens vrij hoog staan. Just in case. En de naheffing is altijd lekker :joy: