Tips, ervaringen & aanraders #2

Heeft iemand nog tips voor een cadeau voor een meisje dat vijf wordt? Mag zo’n 30-40 euro kosten. Paw patrol is favoriet, kleuren, knutselen. Ze hebben een grote tuin, maar ook al veel speelgoed voor buiten.

Ik let nooit op de vleesvervangers en zout. Voor de kinderen krijgen ze altijd maar een klein stukje of 2 nuggets. Dit wordt aangevuld dmv peulvruchten, noten, groene bladgroente etc.

Vleesvervangers vervangen voor ons geen hele kip of whatever. Het is een bijgerecht en wordt altijd aangevuld met meer van ander eten dan die vleesvervanger zelf.

2 likes

Weet iemand of Prenatal alweer normale levertijden heeft? (De laatste keer moest ik 3 weken wachten op m’n pakket)

Ik had laatst iets op donderdag besteld en het werd al op zaterdag geleverd (bij een pakketpunt).

1 like

Ik heb een vraagje over eetschema’s voor een 1 jarige. Toen we begonnen met hapjes heb ik het boek Easy Peasy gekocht en daar een voorbeeldschema uitgepikt. Zij gaan uit van 2 warme maaltijden per dag. Tot nu toe kreeg ons zoontje dus 2 keer per dag een groentehap. Eigenlijk zou er wel wat verschil moeten zitten tussen de 2 maaltijden,de ene is echt een diner en de andere noemen ze ‘supper’ volgens mij maar wij gaven gewoon 2 keer hetzelfde en dan niet zoveel in 1 keer.
Sinds 2 dagen zijn we gestopt met de warme maaltijd in de middag en geven we in plaats daarvan brood met fruit of rauwkost erbij. 'S avonds krijgt hij dan zn groente.
Dit is nu zn schema:
Een fles als hij wakker wordt.
Na een uurtje een bak havermout
Als lunch brood met wat komkommer,tomaat etc erbij of evt een eitje.
In de middag na zn slaapje fruit en een snack zoals rozijntjes,rijstwafel oid.
Avondeten (warm)
En voor hij naar bed gaat nog een fles.

Ik twijfel of dit nu genoeg is. En of we niet beter toch 's middags warm eten kunnen geven omdat hij dan meer energie nodig heeft dan voor hij gaat slapen. Maar geef je 's avonds dan brood? Nouja ik hoor graag ervaringen haha.

Die van ons is 11 maanden en eet echt precies hetzelfde! Wij doen soms ook ‘s middags nog wat warm eten, maar is een beetje hoe het uitkomt. Ik had het er vanochtend nog met mijn man over dat we Easy Peasy een aanstellerig boek vinden haha :stuck_out_tongue: dacht echt dat ik het leuk zou vinden, maar teksten als: “als je dan al per se aardappel wil geven is 1 genoeg” of “if you must: een banaan dan in de namiddag en NOOIT in de ochtend” denk ik echt whatever. Net alsof je tijd hebt om elke dag makreelsalade met basilicumsaus te maken?!

5 likes

Waarom mag een kind geen banaan in de ochtend? Is ie dan giftig?

5 likes

Ik dacht precies hetzelfde.
Ik heb er best wat uit opgepikt, maar zo panisch over dingen in de magnetron (magNEEtron) of fruit voor een ‘grote snoep’ moment bewaren… pfff ik voelde me instant slecht na het lezen van dat boek en besloot het met een kilo zout te nemen. Want inderdaad, ain’t nobody got time for that??
Terug naar de vraag: kijk naar je kind, groeit hij/zij goed en eet het lekker, of heeft het nog honger tussen de voedingsmomenten door?

Onze dochter van 1,5 krijgt een flinke kom havermout bij ontbijt, fruit in de ochtend (banaan, ze leeft nog), 1 of 2 boterhammen en soms wat groente erbij (tomaatjes, komkommer), een klein flesje voor het slapengaan. In de middag een snackje als rijstwafel, avocado, cracker, rozijntje oid. En ‘s avonds gekookte groente met een zetmeelbron en soms wat vlees. Voor de nacht nog een klein flesje.
Ze groeit er prima op en oogt gezond en tevreden.
Denk dat het met jullie kleine wel goed zit.

3 likes

Ik ben ook echt extreem benieuwd :crazy_face::see_no_evil::see_no_evil:

1 like

Oh ja hier krijgt ze idd ook een nugget of een balletje en voor de rest groente en pasta/rijst/aardappel.
Ik vind het alleen lastiger voor haar dat ze wel genoeg binnenkrijgt en niet teveel zout dan voor mezelf. In principe eten we vegetarisch (en nu het zo makkelijk is ook steeds meer vegan), en ik ben soms een beetje onzeker of ze wel genoeg binnenkrijgt.
Maar hierboven te zien heeft iedereen daar last van :joy::joy:

@Vivre ik weet niet meer wat we betaald hebben maar ik vond het iig niet heel duur. Maar ik heb ook niet verder veel uitgezocht ofzo hoe duur een “normaal” geboortekaartje is.

2 likes

Haha ja helemaal met jullie eens over dat boek. Ik vond de toon soms ook echt zo van: we verwachten niet dat iedereen het meteen net zo perfect doet als wij hihi maar als je al 1 dingetje aanpast doe je je kind zoveel goed! Alsof iedereen die dat boek leest zn kind elke ochtend een blikje redbull geeft ofzo.En hun manier de enige manier is.
Maar toch heb ik er ook wel dingen van geleerd en wat recepten uitgehaald.

En ik vind het dus lastig om te bepalen of hij nog honger heeft want hij eet bijna altijd alles op wat je hem voorzet (op welk moment dan ook) en als zn bord dan leeg is denk ik ok en nu? Heeft ie dan wel genoeg? Soms geef ik dan nog wat yoghurt ofzo na het avondeten.

Ze raden aan ‘hét zoetmoment’ in de namiddag te doen :crazy_face:

1 like

GEEF JIJ JE KIND ZETMEEL??!

Ja echt precies dat haha, zo storend.

2 likes

Ja stel je voor. En (ik voel me echt heel erg living on the edge nu) zelfs een likje van mijn geheel niet biologische Raket vandaag. Stout hè???

1 like

Pffff wel in de middag dan? :cold_face:

1 like

@Limoncello klinkt als een prima eet schema!

K is atuurlijk even oud en eet ongeveer dit;
Ontbijt- papfles (want wij zijn luie donders)
Ochtendsnack: fruit, vaak banaan met wat anders
Lunch: 2 boterhammen avocado / pindakaas / violife spread / humus
Middagsnack: zo’n ‘gezond’ reepje voor baby’s, een eitje, cracotte, soms rauwkost maar dan kan hij nog niet goed eten want nog steeds alleen 2 ondertanden…
Diner: potje of zelf gekookte groenten met aardappel/pasta oid, moeten we nog wel klein maken meestal. Vega maar geen vlees vervangers.

En de fles voor het slapengaan zijn we nu net aan het afbouwen.

K doet het er hartstikke goed op zo!

1 like

Hoezo, krijgt die sochtends niet al een blikje red bull? Wat zielig :stuck_out_tongue_winking_eye:

Nee, maar ff serieus als ik het vergelijk met mijn 11-maander lijkt het me een prima schema. Wat gebeurt er als je nog iets aanbiedt als het bord leeg is? K. geeft echt wel duidelijk aan als ze genoeg heeft gehad (uit der stoel klimmen, ermee spelen, op de grond gooien) en volgens mij kunnen veel kindjes dat goed aangeven.

Ja hier gooit die als die klaar is de rest op de grond :rofl:

1 like

Ja ik! Of ja, het is nog niet af maar ik heb m’n beste vriendin gevraagd het te doen, ze is illustrator en ik vind haar andere werk prachtig!

Ik vind het sowieso een aanrader als je een leuk beeld in je hoofd hebt, maakt het ook veel persoonlijker!

Ja is weer redelijk normaal. Tijd terug inderdaad drama ja!