Tips, ervaringen & aanraders #2

Heel erg leuk! Je brengt me op ideeën haha

Het hangt ook af van je kinderwagen, sommige passen zelfs in de kofferbak van een fiat 500 heb ik begrepen! Ik vind zelf sowieos een 5deurs wel heel fijn en bv toyato aygo of peugot 108 zijn er in 5 deurs en compact en bij mijn oma (die heeft een 5deurs 108) past er een boodschappenkratje in de kofferbak dus ik denk een kleine kinderwagen ook wel!

1 like

Op zich zou een Opel Corsa, modellen van 2009-2010, ook prima kunnen. Van de Joolz kinderwagen moet ik wel de wielen eraf klikken en dan past die prima in de achterbak. Wij hebben een isofix achterin met een ruime autostoel welke te draaien is. Daarnaast blijft achterin nog ruimte voor 1,5 persoon, hehe. Je kunt dus nog een auto stoel ernaast zetten. Ik vind het een prima stadsauto (alhoewel ik het al 3 jaar als snelweg auto gebruik). Vind deze versie van auto echt veel stabieler dan een Peugeot 101 of een C1. Mocht je meer ruimte in budget hebben kun je ook kijken naar een BMW 1 serie (evt nog een 2 serie), een Mercedes A1 evt een B serie of een golf.

1 like

Ik heb een Aygo gehad en daar zie ik nog geen kinderwagenbak in de kofferbak passen, is ook wel belangrijk mocht er ooit een tweede komen.

Ik vind de Yaris wel een mooi formaat maar ik geen idee hoe dat past.

Heb je al wel een kinderwagen? Bij babypark (althans, in Barendrecht) staat een C1 in de showroom, zodat je kan kijken of de kinderwagen die je op het oog hebt in een kleine auto past. Dat is even andersom denken, maar misschien maakt dat je keuze wat makkelijker :relaxed:

2 likes

Nee nog lang niet, ben net zwanger. Maar we kunnen wel al een auto gebruiken, vandaar. Ik wil sowieso niet weer zo klein als een Aygo, niet zó compact. Maar wel bedankt voor de tip :smiley:

Dat is inderdaad een mooi model en niet al te duur. Bedankt voor de tip!

Ik geloof dat iig Mutsy modellen heeft die zouden moeten passen, maar weet idd niet zeker of de reiswieg er dan ook in past! Als je een wagen aan gaat schaffen goed testen of hij in de kofferbak past.

En ook iets om rekening mee te houden: hoe lang zijn jullie zelf? Ik had hiervoor een peugot 208 (5deurs) en dat paste prima, in de kofferbak paste het onderstel + reiswieg en dan nog een klein tasje oid. Zolang ik alleen daar in zou rijden (1m70) zou dat ook bij een tweede passen, maar mijn man rijdt er ook in en dan zouden er achterin niet meer 2 kinderstoelen passen.

1 like

Wij zijn voor een Peugeot 2008 gegaan maar ik weet niet of je dat nog onder compact vindt vallen? Het is hem bij ons uiteindelijk geworden omdat ik een stationcar echt te groot vond qua parkeren en de 2008 qua wegenbelasting mee viel. De concurrenten waren de golf variant en de Skoda rapid maar dat zijn beide stationcars, wel wat ‘compactere’ modellen. Qua kofferbak kan er trouwens behalve de wagen weinig in, helemaal in vergelijking met die andere twee. We hebben bij het kopen van de auto steeds de kinderwagen meegenomen en getest of het goed paste.

1 like

Wij hebben een Seat Ibiza uit 2009. Mn vriend heeft heel veel auto’s getest en onze kinderwagen meegenomen. Maar in de Ibiza kon onze kinderwagen zonder de wielen eraf te halen. Bij heel veel andere auto’s scheelde t net 3 cm. Wij hebben een easywalker harvey 2. Geloof dat deze net iets breder is dan bijv een mutsy. In een Opel corsa paste deze bijvoorbeeld net niet.

1 like

Heb een baby van bijna 8 weken en ik zit met een paar (misschien domme) vragen. Als je op zo’n warme dag als vandaag gaat wandelen, wat trek je je baby dan aan? Leg je hem dan gewoon met zn kleertjes in de reiswieg zonder dekentje verder? Of een vestje? En moet die kap dan omlaag met een parasol tegen de zon? Of kap omhoog met parasol? En dat dekje wat over de reiswieg kan is nu niet nodig toch?
Ben steeds bang dat ie het te warm/koud heeft.

Ik doe laagjes en dan voelen in de nek: is die klam dan een laagje uit. Het was hier vandaag beetje gek weer; als de zon scheen warm maar ook aardige wind dus zodra der wolekn waren frissig. K. had een romper met spaghettibandjes aan, een jumpsuit met korte mouwen en pijpen en een vestje. Smiddgas en savonds vestje uit. Maar K. is wel al 10,5 maand en lekker actief dus die zit soms ook recht in de zon enzo.

Als het echt heel warm was deed ik de kapvan de reiswieg omlaag, omdat het dan wat meer doorwaait en minder een sauna’tje wordt en dan inderdaad een parasol. Dat dekje zou ik nu ook niet gebruiken idd en dan eventueel een lkentje en dekentje mee, mocht ik onderweg het idee hebben dat het toch te fris is kunnen die erover heen.

1 like

Dankjewel!! Ga inderdaad maar met laagjes werken en af en toe voelen in het nekje. En nog even een parasol aanschaffen, dan moet het wel goedkomen :smile:

@Nefertiti Ik heb een Polo uit 2010 en daar passen 2 kinderstoelen op de achterbank en een bugaboo in de kofferbak. Ik moet 1 wiel losklikken maar dan ligt het wel stabiel en de hoedenplank gewoon plat. Helaas passen er dan geen boodschappen meer bij.

Ik denk wel dat je aan de iets grotere kleine auto’s (jaja, lekker duidelijk) moet denken en dan 5-deurs, dus categorie polo, Ibiza, fiesta, Corsa etc.
Als je er nog wel boodschappen bij wilt doen dan is nog een maatje groter waarschijnlijk wel beter maar dan kom je echt meer in de middenklasse auto’s uit.

1 like

Wij hebben een fiesta en hadden de mutsy evo. Als we de wielen er aan lieten dan kon de wagen in de kofferbak en moest de reiswieg op de achterbank. Deden we ze er af, dan paste alles achterin, maar kon er niet zoveel meer naast.

1 like

Ik snap hier ook nog weinig van dus lees graag mee. En stel nou dat het 30+ graden is, trek je een baby dan korte mouwen en/of korte broek aan? Of juist niet ivm de zon?

Bij 30+ deed ik mijn zoontje alleen een romper aan. En als we naar buiten gingen goed insmeren en een parasol open en kap naar beneden.

1 like

Volgens mij is de richtlijn 1 laagje meer dan jezelf. En inderdaad het nekje voelen. Warm/klam is laagje uit.

Daarnaast raden ze aan om kinderen tot 1 jaar uit de zon te houden. Dus dan maakt het lange korte/broek niet uit.
Als je de kap van de kinderwagen dicht doet loopt wel snel de temperatuur op in de wagen, vandaar dat parasolletjes aangeraden worden.

1 like

Oh ja! Goed om te lezen dat ik niet de enige ben. Vind het zo lastig. In de kraamweek wordt er zo gehamerd op het warm houden van je kindje. Dat vind ik (8 weken later) toch nog lastig loslaten haha. Moet mezelf blijven zeggen dat te koud beter is dan te warm.

Bij ons in de slaapkamer is het nu al 22 graden en vind het zo lastig wat ik hem dan aan moet doen onder zn puckababy piep. Ligt nu ook nog een dun dekentje op hem. Voelen vind ik lastig omdat ik echt hele warme handen heb. Ik ben dus zelf niet een hele goede graadmeter.

Wat zouden jullie hem dan aandoen?

Het is ook gewoon lastig en scheelt ook zo per kind! K. is van 1 juli en ander kindje in onze vriendengroep van 11 juli. Met die hittegolf zweette zij weg in een bamboeromper en die van die vrienden zat dan in 2 of 3 lagen + wikkeldeken omdat ze zichzelf niet warm kon houden. K. Heeft het overdag ook snel warm maar koelt snachts wel wat sneller af met normale temperaturen.

K. slaapt nu in een korte mouwen romper + kortemouwen/pijpenpyjama en normale zomerslaapzak zonder mouwen. Haar kamer is nu ook 22 graden. Als het nog warmer wordt gaat de pyjama uit en als het kouder is eventueel lange mouwen pyjama (ze heeft we snel koude voeten ook) of mouwen aan de zomerslaapzak. Toen ze vorig jaar zomer kleiner was sliep ze onder een lakentje ipv slaapzak.

Lakentje is extra laag dus zou onder de puckababy dan alleen een romper doen.

1 like