Tips, ervaringen & aanraders #2

Ja graag! Anders bel ik morgen de huisarts vast voor n afspraak voor woensdag (of als ze koorts/weer pijn krijgt voor eerder).

1 like

Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met gaan liggen als de vliezen breken wanneer de baby nog niet is ingedaald. Heeft iemand dit al eens meegemaakt? En mocht je van de verloskundige nog wel een stukje lopen (naar de auto bijv.) of moest je echt meteen plat gaan liggen, ook al stond je bij wijze van spreken in de supermarkt?

Mijn gynaecoloog (niet in NL) had hier nog nooit van gehoord, en hij geeft aan dat het onzin is dat het gevaarlijk zou zijn om te blijven lopen, geeft dus geen advies om te gaan liggen. Maar ik voel me er niet zo goed bij, omdat er destijds bij mijn verloskundige in Nederland wel zo op gehamerd werd. Daarnaast heb ik nu blijkbaar een lange navelstreng en zit er ook al een lus om z’n hoofdje. Vorige keer begon mijn bevalling met het breken van de vliezen (maar toen was dochter ingedaald, is bij de tweede blijkbaar niet vanzelfsprekend?). Pfff, word steeds onzekerder naarmate de uitgerekende datum dichterbij komt :frown:

2 likes

Kun je geen Nederlandse verloskundige bellen om advies te vragen ?
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar inderdaad gaan liggen is het advies hier in Nederland.

Wij hadden hetzelfde hoor! Vooral overdag was ze niet weg te leggen want dan ging ze meteen huilen. Het liefste was ze altijd op de armen, dus ook met dutjes. Snachts was dit minder, maar kwam halverwege de nacht alsnog in ons bed door borstvoeden, want ik val dan altijd in slaap en leg dr niet meer terug haha.

De baby is natuurlijk constant warmte en beweging van mama gewend, dus het is niet gek dat ze altijd bij je en op je wilt zijn :wink:

Een draagdoek/zak was bij ons de oplossing om het jezelf wat makkelijker te maken. En hoe onhandig het misschien soms is, geniet ervan nu het nog kan. Die van ons slaapt zelden nog op ons, en die is pas 5m :frowning:. Zo een klein frummeltje die ol je wilt liggen heb je echt maar eventjes!

@suikerklontje 3 maanden is wel erg jong! Ik heb juist gelezen dat het een jaar is mbt verwennen. Maar sws vind ik t een beetje onzin moet ik zeggen haha. Verwennen omdat je een kindje bij je laat slapen omdat die anders onrustig is kan ik echt geen verwennen noemen, maar liefdevol ouderschap haha. Ze zijn nog zo klein en snappen het allemaal nog niet, behalve warmte en liefde :heart:

8 likes

Ja zouden ze telefonisch advies gaan geven aan iemand die niet bij ze onder behandeling is? Voelt ook een beetje stom dat ik tegen advies gyn in ga, ik woon gewoon in een beschaafd Europees land met goede zorg. Ze gaan me ook niet op een brancard afvoeren hier, ook al roep ik dat dat in Nederland zo moet :grimacing: Ik weet ook niet of dat in Nederland zo gebeurt eigenlijk?

Je kunt altijd vragen?
Leg het uit en vraag wat hun advies is.

1 like

Doen wat goed voelt! En hier krijg je idd “echte” adviezen van echte mamma’s haha :heart:

Ik vroeg toen op gegeven moment ook bij cb of het “normaal” is dat we haar niet konden wegleggen. En die vrouw zei dat het volkomen normaal is omdat de baby juist dicht bij mama wilt zijn! Enja als ze dan rustig blijft en tevreden is, waarom niet! Niet voor niks je kleine beebje overstuur en alleen laten, de laten huilen generatie mag lekker lullen wat ze willen haha.

Sowieso snap ik niet waar de hele alleen laten slapen hype vandaan komt. Is best een westers en modern fenomeen.

2 likes

Oh wel spannend! Zou ze nog in kunnen dalen komende week of verwachtte de verloskundige dat niet? Is best lastig om zelf te voelen of de baby is ingedaald toch? Ik had het zelf bij dochter niet gemerkt. Hopelijk komt het bij jou rustig op gang met weeën.

Ja dat laatste indd. Hier is dat de norm. Als je kijkt naar bijv Afrika of Azië dan heb je die problemen helemaal niet, omdat ze daar vaak hun kinderen allemaal dichtbij houden!

2 likes

Toevallig zei mijn verloskundige vandaag ook dat ik meteen moest gaan liggen. Ook als ik in de supermarkt was bijvoorbeeld.

Ik hoop dat ze gewoon nog braaf indaalt en dat ik niet straks ergens op een ‘gekke’ plek op m’n rug moet gaan liggen haha.

1 like

Haha ja, lijkt me ook wel gek. En zouden ze dan echt met een brancard je op komen halen?

Ik denk het wel. Lijkt me niet dat je eerst plat moet gaan liggen om vervolgens samen met de verloskundige naar je auto te wandelen.

Het lijkt me vooral ongemakkelijk. Als je water al breekt in t openbaar lijkt me al niets. Maar nu moet je dus met je natte kleding op de grond gaan liggen en de hele tijd aan mensen vertellen dat t allemaal wel prima met je gaat, maar dat t even niet anders kan.

2 likes

Klopt klopt!

Weet je dat huilbaby’s (volgens de klassieke 3u per dag, 3 dagen achtereen) niet to nauwelijks voorkomen in niet-westerse culturen? Verwachting is dat dat dus komt doordat baby’s daar altijd door mensen gedragen worden en samen slapen en meer borstvoeding geven (verlaagd stresshormonen)

Laatst nog een onderzoeksvoorstel ingediend voor longitudinaal onderzoek naar de relatie samen slapen & veilig hechting (die is al aangetoond maar niet recent en niet in NL’se ouder kind paren).

Kan je een zoogdier bedenken wat zijn/haar kind een paar meter verderop legt :blush:? Het is heel natuurlijk en als het goed voelt dus niet verkeerd :heart:

7 likes

Omg. Mijn vliezen braken in bed en ik SPRONG er uit en rende naar het toilet. Was midden in de nacht en dacht dat ik m’n broek had geplast. Was echt een reflex. Gelukkig dan maar dat ze baby ingedaald was als ik dit zo hoor :eyes:

1 like

Er zijn daar natuurlijk ook meer gevaren, waardoor ze baby’s dichterbij houden. Hier in huis lopen ze over het algemeen geen gevaar en houden wij ze in de gaten met een camera, maar dat weet en voelt hun lijfje niet. Kreeg laatst dit artikel doorgestuurd:

2 likes

Wij houden ze in de gaten met camera’s.
Ik ben beeld denker.
Ik zie nu een soort big brother watching you situatie. Met overal camera’s in alle hoeken. En. Nou dat :joy::ok_hand:t2:

En idd: de blauwdruk van een baby is overal het zelfde!

1 like

@Mhysa ik had het ook alleen de derde keer! Herkende het dus ook niet direct want wtf is dit vocht ineens waarom blijf ik in mijn broek plassen dan :woman_shrugging:t3:

Edit; 1 baby is in vliezen geboren, 1 baby hebben ze vliezen tijdens bevalling gebroken. 3e baby dus wel spontaan ineens!

1 like

Fijn dank je wel! Het lijkt mij ook handig dat een vervolgstoel ook op deze base kan.

1 like

OMG, dit zeg ik ook altijd tegen mijn vriend als hij weer eens op mij loopt te mopperen om het wiegen en samen slapen.

Dat het zo superwesters is om je kind al zo snel in een kamertje alleen te laten liggen, zo individualistisch. Haha, dit zeg ik echt omdat ik meneer nog steeds wieg, hij het liefst bovenop mij slaapt, hij komt standaard halverwege de nacht bij ons in bed en gebruikt dan een van ons als kussentje.

Daar tegenover staat dat hij de laatste maanden vaak pas tegen 8:30 wakker wordt. Ik moet hem wel in een bepaald ritme in slaap hupsen, you win some, you lose some haha

3 likes

Het gebeurt echt maar heel weinig dat de vliezen breken zoals in de film met zo’n plons :sweat_smile:

@carrotcake mijn baby lag in een stuit en kon dus ook niet echt indalen. Van tevoren werd er gezegd dat ik direct moest gaan liggen bij het breken van de vliezen. Maar toen ik belde zeiden ze dat ik nog rustig m’n spulletjes kon (in)pakken enzo. Ik hoefde ook pas een uur later te komen na het telefoontje.

1 like