Tips, ervaringen & aanraders #2

Haha, ok. Ja, kunnen zeker andere oorzaken zijn, hoor! Speengebruik (of duimen) kan van invloed zijn, maar er zijn ook andere oorzaken en soms is er geen duidelijke oorzaak en is het gewoon een wat vertraagde en/of afwijkende spraakontwikkeling.

Ja ongetwijfeld :smile: Maar klopt het wel dat een dentalspeen een minder slechte keuze is of is dat niet onomstotelijk bewezen?

1 like

Volgens mij is dat niet bewezen. Kan ook niet zo goed bedenken waarom dat zo zou zijn. Mij niet bekend iig.

(Ik ben trouwens niet per se tegen het gebruik van spenen hoor, mocht dat nu gedacht worden).

2 likes

Toen T 3mnd was nam ik hem mee naar de tandarts. Die begon echt direct van: oh die speen moet weg hoor! :joy:

“Ehhhhh nou. Dan wil ie een andere, en… dat ben ik dan…”

Ah gelukkig; ik voelde me al schuldig dat ik de verkeerde speen had gekozen. Mom guilt all the time!

Ik was eigenlijk dag en nacht bij mijn baby. Maar als ik toch weg was dan zette ik de babyfoon aan. Maar ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ze huilde toen ik terug kwam en dat ik haar zelf troostte en dat er een sec later een verpleegkundige binnen kwam (die hoorde me natuurlijk door de babyfoon praten) “ze huilt echt net hoor! Ik heb net nog bij haar gekeken!”. Dit was op de neonatologie, geen idee hoe het op een gewone kinderafdeling ging.

Vond het wel fijn dat ze haar soms gingen troosten als ik haar niet stil kon krijgen. Awww nu moet ik weer denken aan mijn lievelingsverpleegkundige die supergek was op baby’s en haar ‘s nachts meenam naar de zusterpost om de fles te geven “dan kun jij doorslapen” :heart:

4 likes

Snap ik, had ik ook heel erg! Ja, ben een heel tevreden over. Doet precies wat het moet doen. En ik vind dat familyfix systeem (dus die basis) echt super handig. Als K naar mijn ouders gaat, gaat ‘ie in hun auto zonder die familyfix maar zo in de gordel. Kan ook prima (is alleen wat onhandiger vind ik zelf omdat ik altijd klooi met die gordels).

Dus ja, ik zou hem wel aanraden! Zeker qua prijs en wat je er voor krijgt.

1 like

Tips voor leuke eerste schoentjes ?
Heeft nog geen haast maar ben een beetje aan het rond kijken.
Ik weet dat een flexibele zool in het begin het beste is.
Ik hou niet van blauwe schoenen met sterren wat je bijvoorbeeld veel zit van Shoesme.
Meer mijn smaak is Donsje maar dan wacht ik sowieso op de nieuwe collectie.
En sneakers zijn altijd goed maar dat is niet echt geschikt denk ik zo.

Iemand leuke merkjes ?

Rompertjes :rofl:
Ik had voor onze eerste vakantie met baby aan alles geacht dacht ik. Tot dat ik er vlak voor vertrek achter kwam geen enkele romper in de koffer te hebben gedaan :sweat: Gelukkig waren we nog thuis.
Maar verder, alles wat je niet hebt ingepakt kun je daar wel kopen. Dat is altijd een beetje mijn insteek, misschien geeft je dat wat gemoedsrust.

2 likes

Niet teveel kleding! Ben vorige maand naar de Caraïben geweest en hij heeft alleen in luier gelopen en af en toe een romper. Verder niks.

1 like

Neeee, is helemaal niet slecht! Lekker blijven doen (wanneer dat mogelijk is voor jou natuurlijk), je kunt haar nu echt nog niet teveel verwennen.
Ik ben denk ik na een week of 6 gaan proberen haar in haar bed te laten slapen overdag, verder lekker op mij of in het nestje (in mijn geval voedingskussen met hoeslaken erover).

2 likes

Neee joh. Misschien in een draagdoek dan heb je zelf wat meer bewegingsvrijheid?
Ik deed wel eens samen met haar op mijn bed liggen en dan heel voorzichtig omrollen en dan nog even blijven liggen en dan stiekem weg lopen. Dan de randen bivakkeren met kussens en regelmatig naar boven lopen.

2 weken is ook nog heel jong, dan kan echt verwennen nog niet volgens mij.
N. is 9 maanden nu en valt nog steeds het liefst in slaap op mij. :sweat_smile: Overdag dan, savonds maakt het haar niet uit.
Gewoon doen waar je je goed bij voelt. En anders gewoon af en toe proberen om in haar bedje te laten slapen.

Nee joh, gewoon een speen kiezen die je kindje fijn vindt! Het ‘slechte’ zit hem vooral in het speengedrag en hoe vaak / lang je kind hem in heeft, niet in het soort speen.

Shoesme idd!
Ze hebben ook neutrale en wit / bruin :slight_smile:

Wij hebben bijv soort van deze:
https://www.oxenerschoenen.nl/baby/babyschoentjes-jongens/shoesme-bp8s004-h_cognac_27070.html

Edit: en ik zou naar de schoen winkel gaan. Wij dachten dat ie maat 17/18 had, want dat past best. Alleen daar gingen ze meten en passen en kwamen uit op maat 20/21 die het beste zat. Op shoesme stapte ie zo weg, op ander merk struikelde ie telkens… dus er zit misschien ook per kind verschil in :slight_smile:

1 like

Ze zeggen dat je ze pas vanaf 3 maanden oid kan “verwennen”. Logisch dat ze graag bij je wil zijn toch? Heeft al die tijd in je buik gezeten en nu in de grote wereld. Tot K. naar de opvang ging sliep ze overdag echt niet in haar bed. Wel in de wagen/box etc. Dus in het begin legde we haar er gewoon bij en dan sliep ze wel. Toen ze naar de opvang ging, ging het hier thuis ook een stuk beter (in het begin nog niet maar toen ik haar consequent net as op de opvang na 1,5u wakker naar bed bracht en de kamer donker maakte wel). Dus geen tip, maar hopelijk wel even een aanmoediging dat het echt wel goed komt en je het hartstikke prima doet🤗

2 likes

Wat een gemene opmerking, zeker tegen iemand die nog maar net is bevallen. Niks van aantrekken, komt echt wel😘

2 likes

Sorry, dubbelpost. Weet iemand op de arts op het CB ook in de oren kan kijken of moet ik daarvoor echt naar de huisarts? Met de neus extra goed vrij houden (naast sprayen hebben we ook paar keer in de badkamer gezeten met de douche aan) lijkt de pijn wel weg maar ze blijf er constant aanzitten. Opvang zei hetzelfde, we denken niet dat ze pijn heeft maar misschien wel goed even te laten checken. Maar we hebben woensdag dus een afspraak bij CB bij de arts, dus dacht misschien kunnen die het wel ff checken?

Ohh ik snap precies hoe je je voelt. Mijn schoonvader staat lijnrecht tegen over mij qua opvoeding. We kijken gewoon letterlijk op alles anders en hij maakt dan ook regelmatig kwetsende opmerkingen.
Maar je moet gewoon bij je eigen gevoel blijven. Dit is het kindje van jou en je partner en jullie kiezen de opvoeding. En je moet je zeker niet van de wijs laten brengen. Zolang je doet wat jij denkt dat het beste is voor jou kindje is er geen goed of fout. Samen slapen of apart, bv of kv, wel eventjes laten huilen of gelijk oppakken. Zolang je je kindje maar heel veel liefde geeft.

1 like

Ik moet morgen naar de arts van t cb en ga haar ook vragen haar oortjes te controleren. Ze blijft er maar aan trekken. Ik laat het je weten

1 like