Tips, ervaringen & aanraders #2

Volgens mij maakt dat niet echt uit als je het niet elke dag doet toch? Food before 1 is just for fun zeggen ze. :grinning:
Lekker uitproberen. Ik heb zelf wel een paar dagen dezelfde smaken aangeboden, was ook gewoon makkelijker met maken en invriezen voor een paar dagen. Maar ik doe dus ook maar wat!

Ik ben ook pas begonnen met oefen hapjes dus ik weet niet of ik het goed doe. Maar ik probeer wel elke dag een hapje te geven, maar als het niet uitkomt dan sla ik een dag over.
Voor mezelf heb ik het makkelijk gemaakt en heb ik een diepvries bakje met een dezelfde groente. Dit bied ik dan 12 dagen aan en ga ik daarna weer met een andere groente starten.
Zelf ben ik nog niet begonnen met fruit, omdat ik las dat ze dat vaak toch wel lusten omdat het zoet is.

1 like

Wij zijn zelfs pas met 6 maanden begonnen en in het begin was het meer muizenhapjes wat ze at. Nu met 10 maanden de ene dag heel veel en de andere dag weinig. Precies wat @Patagonia zegt!


@Patagonia ik doe het heel erg op gevoel qua hoeveelheden. Ze krigt een paar stukjes en als dienop zijn nieuwe.

2 likes

Ja ik was begonnen met bloemkool en pompoen, omdat ik dat ook had gelezen van het fruit. Maar banaan was hier juist geen succes haha. Ik heb ook diepvriesbakjes met verschillende groente, maar dan kan ik deze eerst gewoon opmaken voordat ik straks 10 verschillende bakjes moet hebben haha.

2 likes

K. heeft ook heel erg aan fruit moeten wennen! Groente gingen juist meteen goed (brocolli, avocado en andijvie was meteen een succes) en fruit moest ze in het begin niks van hebben.

1 like

Gelukkig is mijn dochter niet de enige! Aan avocado had ik nooit zelf gedacht, maar nu wel. Thanks!

2 likes

Ik vind het eten ook zĂł lastig. Blijf steeds wat in hetzelfde hangen.
Boontjes, pompoen, wortel, zoete aardappel, bloemkool.
Peer, appel, meloen, banaan, mango.
En mixjes daarmee.

1 like

Hier was pastinaak ook meteen een grote hit! Een van de eerste hapjes die we gaven. Verder avocado (nu ook vaak op brood), venkel, broccoli en spinazie. Oh ja en meiknol en andere knolsoorten zijn / waren ook altijd wel een succes, meestal gemixt met zoete aardappel.

En qua fruit is aardbei hier een grote hit, en nectarine en perzik komen nu in het seizoen, ook super lekker!

(Groetjes, de dochter van een groenteboer).

4 likes

Welke pindakaas geven jullie aan je kleine?

Van de kleine keuken

Wij geven 100% pindakaas, gewoon huismerk van de supermarkt. De variant zonder stukjes.

1 like

Deze. Tot een jaar toen gewoon Calvé gaan doen want zelf vinden we de 100% niet lekker haha

4 likes

Weet niet of dit het juiste topic is. Mijn vriend en ik weten inmiddels zeker dat we op korte termijn een kinderwens hebben. Nu heeft mijn vriend een overdraagbaar gen waardoor we in aanraking komen voor een traject waarbij ze dit gen uitsluiten. We waren er altijd zeker van dit niet te willen, maar heel eerlijk slaat bij mij nu toch een lichte twijfel toe. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en dit wil delen? Mag ook via een privébericht natuurlijk :).

Je bedoelt een traject met oa klinisch geneticus? Of echt al verder qua dna bepalen etc ivm gen? Dat eerste heb ik wel ervaring mee

Wij hadden eerste 100% van de AH, nu die van de kleine keuken. De laatste vind ik zelf lekkerder

1 like

Het gaat echt om ‘embryoselectie’ (PGD) in dit geval.

Klopt! Maar naar mijn idee hebben de meesten die een IVF traject hebben doorlopen hierbij minder keuze (als je een sterke kinderwens hebt). Ik heb het gevoel dat wij dat meer hebben. Maar verbeter me vooral als ik dit verkeerd zie, heb er nog te weinig kennis over eigenlijk.

Merk vanuit de omgeving veel reacties dat als je de optie hebt een gen op deze manier uit te sluiten je dat altijd moet doen, terwijl mijn vriend en ik de kwaliteit van leven bij dit gen zeker goed genoeg vinden om de natuur z’n gang te laten gaan. Maar door de reacties van onze omgeving begin ik toch te twijfelen


Maar andere visies of ervaringen met IVF zijn zeker welkom! Hoeveel last je hebt ondervonden en of je het opnieuw zou doen bijvoorbeeld.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Verhelderend ook dat het zo veel meer is dan de ethische kwestie waar ik me tot nu toe vooral mee bezig hield. Ga me nog wat beter inlezen in bijvoorbeeld de duur van het traject, kans op miskramen (goede tip) en kans op succesvolle terugplaatsingen. Misschien veranderd het onze keuze, maar denk dat het ons vooral gaat sterken in de beslissing die we eigenlijk al gemaakt hadden.

1 like

Is het iets wat op te sporen is met een vruchtwaterpunctie? Want dat is volgens mij ook een optie?

Bijv Willemijn (van 2wmn); zij heeft een overdraagbare aandoening maar kozen voor die vruchtwaterpunctie en dan eventueel te aborteren als het fout bleek. Ze heeft daar wel eens een video over gemaakt. Misschien heb je daar iets aan :yellow_heart:?

1 like

:raising_hand_woman:t3: