Tips, ervaringen & aanraders #2

En ook @Zitzak Is daar een richtlijn voor ja? Nooit geweten. Ik ben na 5 weken weer gaan hardlopen en handballen en kon vanaf begin alles weer vol meedoen. Uiteraard realiseer ik me dat ik hier überhaupt heel veel geluk mee heb gehad, maar ik heb er ook nooit iets over gehoord. Mijn fysio maakte wel een keer de opmerking dat er altijd gekeken wordt naar sporten na de bevalling, maar vrijwel niemand kijkt naar hoelang je nog door kon (als je bijv met 30 weken nog hardloopt zijn je bekken ook al flink verweekt, maar sommige kunnen dat) en dat je vooral niet (kort) na de bevalling opeens dingen moet doen die je nooit deed.

Ok heel verhaal … maar punt was dus dat ik er nog nooit iets over gehoord had (alleen 6 weken regel) en ik dat best gek vind als die richtlijnen er zo zijn. Zeker omdat mijn VK mijn fanatisme kende. :sweat_smile:

1 like

@Paisleypark Wat vervelend dat ze zo aandringen, zeker omdat je ze hebt meegenomen in het hele traject.
Bij het kdv waar mijn dochter heengaat is het ‘beleid’ dat ze tot 1 jaar het kind volgen en dat vanaf 1 jaar het kindje meedraait in het dagprogramma wat voor die leeftijd wordt aangeboden. Ik zet het tussen aanhalingstekens omdat het altijd in overleg met ouders gaat, er is dus wel ruimte voor maatwerk.
Ik vind ook dat je dat eigenlijk wel mag verwachten, zeker omdat het nog om een baby gaat en jullie hier ook al mee bezig zijn.

Wellicht toch eens naar een ander kdv kijken in de buurt?
Ik herken me hier niet in. Bij ons kdv gaan alle kindjes onder de 1 op hun eigen ritme vanuit thuis en als het nodig is ook nog boven de 1.

1 like

@zitzak
Wilde nog even terug komen op de slaaptijden overdag.
Ben nu 2 weken bezig om het ochtendslaapje te vervroegen naar 09:00u en ik moet zeggen het gaat fantastisch!
Als ik hem nu rond 9 op bed leg gaat hij gelijk slapen, als ik het tóch een keer later probeer is het drama, krijsen, gillen en vooral niet slapen.
Dus ik ben blij, thanks!

10 likes

Qua leeftijd snap ik hun advies wel. Twee slaapjes zou prima moeten kunnen. Mijn zoontje sliep eerst 2 keer anderhalf uur en nu met 13 maand vaak nog maar 1 keer 2 a 3 uur.
Maar ieder kind is anders! Soms is het op het kdv wel lastig plannen qua slaapjes omdat de kamertjes dan vol liggen. Ze hebben daar toch vaak een bepaald ritme. Kan het ook zijn dat ze niet goed daar slaapt door prikkels, andere kindjes die haar wakker maken enzovoort.
Hier merk ik soms dat kindjes het door afleiding makkelijker vol houden en makkelijker in het ritme gaan dan thuis. Maar ze zijn vaak eind van de dag allemaal wel moe!
Ik ben Gastouder. Misschien is dit nog een overweging ? Die hebben vaak meer begrip en kunnen soms wat makkelijker het thuis ritme aan houden. Of kindjes apart leggen.

@Zitzak en @Kindercola, door julle enthousiasme hier ook maar mee begonnen :relieved: Heb hem nog nooit al na 2 uren weer naar bed gedaan want hij lijkt dan niet moe…maar net voor het eerst gedaan en hij slaapt al een halfuur?!! Hopelijk is het niet eenmalig gelukje haha

4 likes

Ja hier dus ook. Hij was half 7 wakker en ik heb hem om 9 op bed gelegd terwijl ik hem niet moe vond ogen maar slaapt toch ook alweer een half uur :ok_hand:t2:

2 likes

Ik vind Sterkher altijd heel fijn om te lezen over dingen als bekken, core en herstel. Vond dit over hardlopen https://sterkher.nl/hardlopen-na-je-zwangerschap/ Misschien dat je er wat aan hebt, en idd een keertje langs de bekkentherapeut voor wat oefeningen?

2 likes

Wat fijn dat het voor jullie ook werkt! Ook @Jon

1 like

Thanks! Dit ziet er wel interessant uit. Is dat sport programma van haar aan te raden? Lijkt me een goede manier om weer een beetje aan mezelf te werken. Ik heb eigenlijk al jaren niet echt meer gesport, maar dit lijkt me wel wat.

Ja ik heb het een paar weken gedaan en vond het wel fijn om je lichaam weer te laten wennen aan belasting. Moet er bij zeggen dat ik het zelf wel pittig vond om het thuis te doen qua discipline, ging liever naar de sportschool om ff geen afleiding te hebben. Maar ja, dat is natuurlijk geen optie nu.

Mocht je niet meteen het hele programma willen aanschaffen: op haar YT kanaal staan ook heel veel van de oefeningen zodat je eerst ff kunt kijken of het wat voor je is.

Dat is wel slim. Ik ben zo iemand die 4 jaar een sportschool abonnement had en de keren dat ik ben geweest op 2 handen te tellen waren. :flushed:

Ik kan uit eigen ervaring aanraden om eens naar een Bekkenbodem fysio te gaan.
Jammer genoeg is de Bekkenbodem iets waaraan (vind ik) tijdens de reguliere geboortezorg relatief weinig aandacht wordt besteed. Ergens heb je ‘geluk’ dat je nu een klacht ervaart, zodat je weer dat het een gebied is waar je nog wat aandacht aan kunt besteden.
Veel (bevallen) vrouwen ervaren geen klachten, en staan gewoon een week na de bevalling weer bed op te maken, stofzuigen, etc, of belasten de bekkenbodem te zwaar door veel te snel weer normaal te gaan sporten. De gevolgen hiervan zijn vaak nog niet merkbaar op jongere leeftijd maar kunnen zich wel openbaren rond je 50e, waardoor je sneller kans hebt op een verzakking van je baarmoeder/blaas/endeldarm. Of zelfs incontinent kan raken.
Ik kan me voorstellen dat dit een beetje overkomt als bangmakerij of zelfs stemmingmakerij, en dat is niet m’n bedoeling. Maar ik zou graag meer bewustwording krijgen voor de bekkenbodem spier, en de gevolgen van een te snelle belasting op de lange termijn kenbaar te maken.
Het is iets waar mijns inziens nog veel te weinig aandacht voor is.

9 likes

Enige wat hier absoluut niet werkt is het tweede slaapje rond 13:00/13:30 :hot_face: doet ie gewoon echt niet. Oogt wel heel moe maar schopt 1 groot drama :woman_shrugging:t3: Hoe doe jij dat ?

Thanks voor de info. Heeft het bij jou goed geholpen? Ik heb het volgens mij nog wel relatief rustig aan gedaan, maar wil me hier zeker in gaan verdiepen. Krijg nu ook het gevoel dat ik ongesteld ga worden ergens de komende dagen, misschien dat het er ook mee te maken heeft?

Haha hier sliep hij juist te vroeg, 13.15u een halfuurtje ipv 14.00u lang. En nu? Help :joy:

1 like

Hier duurt het bij het middagslaapje ook wel wat langer voor ze inslapen, maar ze liggen dan wat te kletsen ofzo, geen huilen. Vaak na nog een keertje welterusten zeggen en muziekje vallen ze uiteindelijk wel in slaap.

Wat zou er bij jou gebeuren als je hem na 2,5u wakker zijn weglegt? Als hij moe oogt ben je het moment waarop ie naar bed moet misschien al voorbij?

Edit: hier duurt het inmiddels ook al 40min en ze maken nog steeds herrie. Moet ze eigenlijk ieder op een aparte kamer leggen maar vind het zo sneu als er eentje ‘weggestopt wordt’ op de kledingkastenkamer :smile:

Snap ik maar onze dochter is dus even een verhaal apart. Komt er kort gezegd op neer dat we nu in een traject zitten bij de KA om evt. medische oorzaken voor haar (over)vermoeidheid uit te sluiten. Als zij langer dan 2 uur wakker is is het echt drama. We hebben allerlei schema’s geprobeerd gebaseerd op haar leeftijd en inderdaad ook afleiden om het te rekken maar het werd alleen maar erger. Het KDV is van dit alles dus ook op de hoogte. Maar thanks voor je reactie en als we er niet uitkomen met KDV kunnen we inderdaad nog een gastouder overwegen…

@hetty @adje thanks doet me toch goed om te horen dat ik hier niet in overdrijf.
@Fishing Ja mijn reactie was even afgezien van het hele corona gedoe nu haha maar heel fijn om te horen dat ze op jullie KDV zo meegaand zijn. Snap heel goed dat je ze nu dan liever niet brengt. Ik zei trouwens in mijn eerste post slaaptraining maar ik bedoelde eigenlijk gewoon slaapschema’s. Ik sta ook niet achter het laten huilen etc.

Ja, absoluut! Ik heb nauwelijks klachten meer en kan niezen/lachen/hoesten/hardlopen zonder urineverlies. En dat was een half jaar geleden anders. Ik was als de dood dat het iets blijvends was. Maar met een paar eenvoudige oefeningen boekte ik vlot resultaat.

1 like

Heb je ook al een verslag van de kinderarts met advies? Misschien helpt dat nog voor het kdv. Al zou dat niet nodig moeten zijn en zouden ze het zonder ook serieus moeten nemen en er samen met jullie uit moeten komen. Een ander kdv is ook niet zomaar gevonden, misschien helpt het!