Studietopic

Oh wauw, ik weet niet of ik zulke toewijding heb haha. Als ik dat kon, dan had ik nu allang veel minder te hoeven doen voor mn tentamens!
Maar dan ben je ong 6/7 uur achter elkaar bezig? Voelt het dan ‘‘af’’ voor de rest van de dag?

@Dombo Super lief van jullie!! :heart: Zal ik jullie even een pb sturen?

2 likes

Dan doe ik voor de rest van de dag niks meer aan dat studiewerk.

Is goed!

Ik begin normaal gesproken ook last minute met tentamens voorbereiden. Ik moet ook echt wennen aan thuiswerken en online colleges/werkgroepen bijwonen.

Is het een idee om anders een vriendin of studiegenoot te vragen om “samen” te studeren door middel van Skype/Zoom? Dan heb je misschien meer die sociale controle die soms ook net dat duwtje in de rug geeft.

@vitaminwater @Dombo Heel erg bedankt voor het lezen van mijn verslag en de goede opmerkingen. Super lief :heart: :heart: Dit maakt mijn verslag een stuk beter!!

2 likes

Mocht je nog iemand nodig hebben ik wil het ook nog wel voor je doorlezen!

1 like

Inmiddels hebben al 3 mensen mijn verslag doorgelezen en ik heb alle feedback toegepast, dus het is denk ik wel prima zo! Toch heel erg bedankt :heart:

1 like

Ik heb binnenkort een thuistentamen met zo’n mega big brother programma dat je trackt. Ben echt zenuwachtig.

Misschien allemaal open deuren hoor, maar ik zit ff na te denken wat mij helpt me te motiveren in deze tijd. Lijstjes maken per dag, dan weet je precies hoeveel je nog kan uitstellen. Hoe uitgebreider de lijstjes hoe beter, want meer afstrepen. Lijstjes wel behapbaar maken. Prioriteiten stellen en onbelangrijke dingen niet doen. 's ochtends meteen op je werkplek gaan zitten.
Ik slaap zelf elke dag uit (want veel te laat naar bed) en dan begin ik rond half 12/12 uur. Ik werk dan meestal tot 5/6 uur. Wat het voor mij wel makkelijker maakt is dat ik de vakken die ik nu heb wel leuk vind.
Belangrijke tip is waarschijnlijk nog niet te veel druk op jezelf leggen om elke dag productief te zijn. Af en toe een dagje niks of weinig doen is ook niet erg.

1 like

Ow wat houd dat precies in dan? Ik snap dat je nerveus bent!
Ik ben echt benieuwd of mijn school ook zoiets gaat toepassen… ze zijn super vaag over de aankomende tentamen periode, ook o.a. omdat ze nog niet zeker zijn hoe ze de tentamens gaan afnemen i.v.m. fraude.

Je moet tentamen maken achter je computerscherm terwijl de camera en je telefoon aanstaan en het programma kan ook in je computer (dus bijv. je bureaublad en internetpagina’s) kijken. Bij onregelmatigheden zoals wanneer je opstaat, spiekt of te lang naar 1 punt kijkt krijgt de docent een bericht en kunnen ze de opname checken.

1 like

Mijn afstudeerstage (zorg) is stopgezet tot minstens juni… Ik vraag me echt af wat gaat gebeuren, of ze soepelere eisen gaan stellen of toch studievertraging oplopen :disappointed_relieved: Zo balen nu ik zo dicht bij een diploma ben.

Ik vind dit echt zo’n gekke manier van doen? Misschien heb ik enorm geluk dat mijn tentamens vrij makkelijk omgezet kunnen worden naar take home tentamens, door dat er veel essayvragen gesteld kunnen worden (en kijkend naar mijn laatste cijfer ook een stukje strenger wordt gerekend). Maar wat jij beschrijft, en ook eerder is beschreven, vind ik echt een beetje privacy invading…

2 likes

Oef, hier zou ik echt enorm zenuwachtig van worden… Ik heb een hekel aan de gymzaal met rijen tafels en stoelen rond tentamentijd. Word daar altijd nerveus van… maar dit is gewoon nog erger. Echt zo’n Big Brother is watching you gevoel :grimacing:

Sorry ik heb je nou echt totaal niet natuurlijk. Hopelijk gaat het helemaal goed en misschien bevalt je dit wel tov een ‘normaal’ tentamen :blush: good luck!

1 like

Ja dit is een rekenvak dus helaas gaat dat niet maar ik snap wat je bedoelt!

Ja dat denk ik dus ook. Plus dan kijk je dus lang naar 1 punt omdat je nadenkt en dan gaan ze dat misschien bij je navragen en dan zeg je ‘ik was aan het nadenken’ en dan? Ik denk dat jet meer is zodat je niet je boek erbij kunt pakken of kunt overleggen maar verder lijkt het me nogal veel werk en niet helemaal effectief. Maar goed, ik moet het er mee doen.

1 like

Nee je telefoon moet er niet bij. Je moet het op je laptop maken. Ik doe overigens ook rechten maar heb nu veel fiscale vakken en rekenvakken en daar zou je ook geen 10 kunnen halen met je boek erbij dus ik vind het allemaal een beetje overdreven.

1 like

Maar jij doet toch een studie met gigantische aantallen studenten? Wij hebben het hier namelijk ook over gehad, maar het is zo duur om zoiets in te zetten. Het wordt overigens vooral gebruikt om te voorkomen dat studenten niet ook massaal gaan samenwerken of andere mensen hun tentamen laten maken. Bij rekenvragen heb je immers toch niets aan opzoeken.

Ik zou ook altijd inzetten op omzetten naar take home examens, open vragen, essay/casusvragen etcetera. Maar het lastige is dat je niet ineens veel meer uren/geld hebt om na te kijken. Vrees wel een beetje voor de kwaliteit van de tentamens en tentamenbeoordelingen die komende maanden plaats gaan vinden.