Studietopic

Ik vind dat veel tips van die ‘studytubers’ überhaupt alleen werken als je discipline van jezelf hebt. Ik gebruik die pauzeknop ook graag hoor. Het werkt niet als je voor je tentamen nog snel alle colleges moet kijken, maar als je ze gewoon op tijd kijkt vind ik het in ieder geval niet zo’n probleem om er langer over te doen.

————
Ik besefte me dus dit weekend dat als alles goed gaat ik dit studiejaar afgestudeerd ben en ik dus geen laatste collegedag meer heb. Er zijn ergere dingen maar ik had het toch wel leuk gevonden om mijn studententijd op een leuke manier af te kunnen sluiten met studiegenoten.

2 likes

Heeft iemand super toevallig een PDF van Handboek kwalitatieve onderzoeksmethoden van Dimitri Mortelmans? Ik kan dat boek nu niet lenen en het kost bijna 50 euro :frowning_face:

Heeft iemand zin om met mij te sparren over mijn ‘onderzoek’?

Wat is het onderwerp?

Bij ons telde de reference list ook een keer mee in de word count :cry:

Altijd als een verslag maar maximaal een x aantal worden mag hebben of uit een x aantal pagina’s mag bestaan, dan zit ik altijd precies op het maximale. Ik heb nooit minder woorden of minder pagina’s dan wat maximaal mag hahaha. Ben denk ik gewoon lang van stof

1 like

@anon44204370 over de pauzeknop: ik heb nu een vak met online colleges maar die colleges zijn zo ingestudeerd dat elk woord wat de doceert zegt zo’n beetje belangrijk is. Netto tijd is 50 min maar ben er uren mee bezig. Steeds typen, pauzeren, typen, terugluisteren of ik niks gemist heb. Voordeel is wel weer dat als ik de hoorcolleges zo uitgebreid volg en meeschrijf, ik het lezen van (Engelse…) artikelen van mezelf wel mag skippen, onder het mom van als het niet op college is geweest zal het wel niet belangrijk zijn.

3 likes

Ik doe het ook zo! Vind het wel hersendodend, luisteren naar zo’n ingestudeerde tekst. Of erger nog, als de prof gewoon voorleest en zijn blad hoort omdraaien. Krijg er “dag klasgenootjes, mijn naam is X en mijn spreekbeurt gaat over ~de aansprakelijkheid van de kredietgever~”-vibes van

4 likes

Heb nu weer een gezamenlijke online les, drama. M’n speaker ontploft bijna van het knetterharde geknisper van al die verschillende audio door elkaar en alles loopt om de seconde vast. Love it. Moet nog 2 groepsprojecten zo doen dit schooljaar :") Het ene project moet ook over 8 dagen af zijn en niemand is überhaupt nog begonnen.

Mijn hele (pré)master is in het Engels en ik ben nu zo gewend aan in het Engels schrijven, dat ik soms echt moet nadenken over hoe ik iets in het Nederlands moet formuleren :upside_down_face: :upside_down_face:

Ik had dit ook in de master na m’n Engelse bachelor scriptje :’) …

1 like

Is er hier misschien iemand die mijn verslag zou willen checken op spelfouten alsjeblieft? Na het al zo’n vijf keer te hebben gelezen zie ik mijn eigen fouten niet meer. Het gaat om een verslag (in het Engels) van 3 pagina’s lang. Normaal checkt een vriend van me mijn verslag, maar hij heeft het op het moment heel druk dus daarom vraag ik het even hier :blush:

Ik denk idd dat die pauze knop gebruiken ook geen ramp is (al gebruik ik hem dan helaas soms om iets anders te gaan doen). Als je zo alles beter kan volgen en meer tijd hebt om iets belangrijks op te schijven is het juist super handig, dan hoef je minder daarna te doen om uit te zoeken wat je gemist hebt (aka het onduidelijke boek lezen wat veel te langdradig is, maar uiteindelijk moet dat helaas toch).

Helaas was mijn eerste online hoorcollege 3 uur lang zonder pauze (dat is langer dan normaal). Wellicht ging hij op in z’n verhaal en werd juist niet gestoord door steeds minder oplettende studenten en dode gezichten haha
Maar liever dat dan iemand die het zowat voorleest!

1 like

Pfff hoe motiveren jullie jezelf zo in deze tijd? Ik heb volgende week twee tentamens en een deadline, maar het lukt me maar niet om er écht aan te zitten. Vroeg opstaan (8 uur) lukt me, ontbijten en douchen lukt me, voor de laptop zitten lukt me, maar om dan echt de artikelen te lezen, te samenvatten en geconcentreerd hoorcolleges kijken gaat me echt super slecht af. Ik zit de hele tijd maar op andere nutteloze websites (voornamelijk online shoppen en vervolgens weer alles wegklikken :roll_eyes:)… Ik denk ook elke keer: ohh ik heb toch nog al die vrije dagen niks te doen… dus de druk voelt helemaal niet hoog dus ik zit alles zwaar uit te stellen, terwijl ik natuurlijk ondertussen wel stress voel :frown:

4 likes

Ik heb geen tips, maar ik wil je laten weten dat ik precies hetzelfde ervaar. Een aantal van mijn tentamens zijn verplaatst naar het laatste blok maar 3 tentamens niet. Ik moet nog mega veel doen, maar ik voel echt absoluut geen druk terwijl ik alles wel echt wil halen. Zo heb ik 1 seizoen van Love Island UK afgekeken en Mocro Maffia.

Edit: het irritantste is dat ik dus wel stress voel, maar blijkbaar niet erg genoeg om daadwerkelijk iets te gaan doen.

Ik wil wel!

1 like

Same als @BlairWaldorf ik heb geen tips maar ook hetzelfde. Een andere forummer deelde vandaag thuiswerktips die ze van haar baas had gekregen, misschien kan je die eens doorlezen?

2 likes

Gebruik coldturkey op je computer en zet dat gewoon meteen in de ochtend aan, zodat je alleen nog op nuttige websites kan tot x uur. Op je telefoon kun je dit volgens mij ook gebruiken, maar ik gebruik zelf de app forest. Daarnaast schijnt de pomodoro-techniek veel mensen te helpen (25 minuten werken, 5 minuten pauze, kun je eventueel ook anders indelen).
En werken volgens een vast ritme, dus gewoon om 12 uur gaan lunchen, op een bepaalde tijd stoppen. Elk uur even bewegen etcetera.

Maar in the end werkt voor mij vooral die coldturkey + een dringende deadline die in mijn nek hijgt. Ik had gehoopt dat dit voorbij zou zijn wanneer je aan het werk gaat, maar helaas heb ik er nog steeds last van haha.

2 likes

Ja hoor, stuur maar!

1 like

Ja ik denk dat we in hetzelfde schuitje zitten, op zich wel fijn om te weten dat er meer mensen mee struggelen. Ik probeer soms ook wel tegen mezelf te zeggen dat het oke is om niet goed te kunnen concentreren en iedereen moet wennen aan zo thuis studeren.
Ik zeg dit nu wel heel mooi maar ondertussen heb ik ook vaak het idee dat ik de enige van mijn studiegenoten ben die dit zo ervaart, dan beeld ik me hun allemaal studerend in en mezelf als een persoon die maar een beetje wat zit aan te pappen. Erg frustrerend.
Ben jij over het algemeen ook iemand die vaak last minute begint? of begin je normaal wel op tijd? Ik ben al van mezelf namelijk een uitsteller dus deze situatie helpt daar ook echt niet bij

1 like

Ik ben wel heel radicaal maar op mijn niet werkdagen sta ik meestal om 5 uur op en dan ga ik tot 12 uur gewoon door met alleen wat vers fruit en yogurt en plaspauzes. :upside_down_face:

1 like