Ja, m’n ene opleiding is al bijna volledig gericht op afstandsonderwijs, dus zij hebben wel veel ervaring. Alleen voor de examens zoeken ze nog oplossingen (zijn ze volop mee bezig), maar als je in het buitenland of ver woont, kon je al via webcam examens doen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de technische kant wordt een paar dagen op voorhand getest. Je moet je webcam en micro aanleggen, je moet een foto van je ID-kaart doorsturen, met je gsm moet je eerst de kamer filmen (360 graden) en daarna ook jezelf (tijdens het maken van je examen) en je pc-scherm wordt gedeeld. Ze werken hiervoor samen met ProctorExam. Ik dacht dat er heel veel vraag naar was en ze volledig volgeboekt waren, maar ik zie net dat er sinds die melding al weer een nieuwe mededeling is geweest dat ook deze examens zijn uitgesteld. Ik vermoed omdat ze bij ProctorExam ook problemen hebben om hun werknemers dit thuis te laten opvolgen?
Nu is het allemaal wel erg kort dag geweest, dus niemand is op zo’n situatie voorbereid. Ik denk dat ze volop bezig zijn met ideeën en systemen uit te werken, iig wel bij ons! En vandaag kreeg ik de melding van de universiteit dat ze daar ook beslist hebben om tot het einde van het jaar online te gaan. Is wel logisch, lijkt me niet realistisch om te denken dat we na de paasvakantie weer met honderden in een auditorium kunnen zitten (helaas) en ik vind het wel goed dat ze dit nu al beslist hebben, dan weten we iig waar we aan toe zijn. Het zal achter de schermen wel echt heel druk zijn met regelen en oplossingen bedenken.