Studietopic

Ja, m’n ene opleiding is al bijna volledig gericht op afstandsonderwijs, dus zij hebben wel veel ervaring. Alleen voor de examens zoeken ze nog oplossingen (zijn ze volop mee bezig), maar als je in het buitenland of ver woont, kon je al via webcam examens doen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de technische kant wordt een paar dagen op voorhand getest. Je moet je webcam en micro aanleggen, je moet een foto van je ID-kaart doorsturen, met je gsm moet je eerst de kamer filmen (360 graden) en daarna ook jezelf (tijdens het maken van je examen) en je pc-scherm wordt gedeeld. Ze werken hiervoor samen met ProctorExam. Ik dacht dat er heel veel vraag naar was en ze volledig volgeboekt waren, maar ik zie net dat er sinds die melding al weer een nieuwe mededeling is geweest dat ook deze examens zijn uitgesteld. Ik vermoed omdat ze bij ProctorExam ook problemen hebben om hun werknemers dit thuis te laten opvolgen?

Nu is het allemaal wel erg kort dag geweest, dus niemand is op zo’n situatie voorbereid. Ik denk dat ze volop bezig zijn met ideeën en systemen uit te werken, iig wel bij ons! En vandaag kreeg ik de melding van de universiteit dat ze daar ook beslist hebben om tot het einde van het jaar online te gaan. Is wel logisch, lijkt me niet realistisch om te denken dat we na de paasvakantie weer met honderden in een auditorium kunnen zitten (helaas) en ik vind het wel goed dat ze dit nu al beslist hebben, dan weten we iig waar we aan toe zijn. Het zal achter de schermen wel echt heel druk zijn met regelen en oplossingen bedenken.

1 like

Het is net bekend gemaakt dat in Vlaanderen alle uniefs het hele semester sluiten, en ik ben zo verdrietig. Dit was mijn afstudeer-semester, en plots is het voorbij. Geen galabal, niet de laatste lesweek met m’n vrienden meemaken, geen afscheid. Mijn studententijd is plots over :frowning: :frowning:

2 likes

Wij hebben een aantal vakken aan de faculteit waar altijd al met take-home tentamens of opdrachten wordt gewerkt en in principe zou je daarbij met elkaar natuurlijk kunnen overleggen. Ik heb het idee dat de docenten van die vakken dat ook best weten en dat die opdrachten er wel op gemaakt worden dat het nog steeds moeilijk genoeg is als je overlegt.

Ik weet ook niet of ik zulke opdrachten gemakkelijker vond dan een gewoon tentamen trouwens. Wij hebben met bepaalde opdrachten met meerdere mensen geprobeerd samen te werken maar uit eindelijk krijg je dan discussies en weet je toch nooit zeker wie het nu bij het rechte eind heeft. Je kunt elkaar wel op weg helpen maar uit eindelijk moet je wel zelf een knoop doorhakken.
Bij een ander vak merkte ik trouwens dat mensen juist helemaal niet samen wilden werken vanuit een soort competitiedrang.

Het zal nogal wat inspanning van de docenten vragen want ik denk dat je niet zomaar een normaal tentamen als take-home tentamen kunt geven, maar ik denk wel dat het mogelijk moet zijn om ieder vak dat je normaal afsluit met een tentamen, vanuit huis af te ronden. Ik hoop dat docenten dat ook vinden.

Ik heb overigens over een tijdje mijn eerste skype mondeling van een vak dat normaal afgesloten zou worden met een normaal tentamen. Maar dat zou met 50+ studenten natuurlijk niet te doen zijn.

Ik heb nog nooit een take home tentamen gehad en denk eigenlijk ook niet dat ze er nu zoiets van gaan maken. Maar ik ben het met je eens. Ik zou enorm gaan twijfelen als ik vrij zeker zou zijn van een antwoord en een ander met een ander antwoord komt. Ook echt balen als het dan blijkt dat je het eerst goed had en het toch hebt aangepast haha
Maar ik heb dan wel ook vakken waarbij je aardig wat moet berekenen of herleiden en dan is het toch wel te achterhalen wat wel/niet goed is. Daarom begrijp ik ook wel dat ze niet kiezen voor een digitaal tentamen thuis en ik verwacht ook eigenlijk niet dat ze daar uiteindelijk voor gaan kiezen.
Uiteraard zullen ze met een gepast alternatief komen of uitstel. Al is er wel al aangegeven dat niet doorgaat en weer ingepland wordt als er weer een roostering zal plaatsvinden.

Ik heb een half jaar in Schotland gestudeerd tijdens mijn bachelor en vond dat echt de beste ervaring van mijn leven. Nauwelijks studeren, vooral veel nieuwe mensen leren kennen, feesten en sight see’en. Ik heb mijn beste vriend leren kennen en nog veel meer mensen. Ik had best wel veel vrije tijd omdat de vakken die ik volgde best simpel waren.
Volgend jaar ga ik wss een master doen en ik droom van nog zo’n buitenlandervaring. Ik vroeg me alleen af of hoe haalbaar dat is in je master. Heeft een van jullie wel eens een stage in het buitenland gedaan, of ben je weggegaan tijdens je master? Had je toen ook genoeg tijd voor jezelf, of lag de focus vooral op je mastervakken/stage?

Ik heb me aangemeld voor een minor die start in september, maar ben razend benieuwd hoe dat allemaal gaat lopen. Ik vind mijn studie sowieso vreselijk op dit moment, ik begin nergens aan

2 likes

Mijn schoolwerk gaat echt zooo moeizaam nu. Ook ons groepsproject, niemand heeft motivatie meer en doet niets. Denk ook dat er volgende week wel aangekondigd zal worden dat alles langer dan 6 april online door moet.

4 likes

Ik ben nu bezig met mijn master en hoewel ik zelf niet naar het buitenland ben geweest hebben een aantal van mijn vrienden dit wel gedaan (Berlijn, en VS). Ze deden dit eigenlijk allemaal voor hun scriptie. Ze konden dan wel via een Marco Polo of Erasmus beurs studeren. Ze hebben alleen wel allemaal vertraging omdat in het programma zelf er geen ruimte is om naar het buitenland te gaan. Wat betreft tijd voor jezelf is het natuurlijk hoe je het indeelt. Mijn vrienden gingen er heen om daar hun scriptie te schrijven, maar sommigen volgden ook een aantal vakken om toch een beetje wat meer connectie met de universiteit daar te krijgen. Ze hebben in ieder geval allemaal een leuke tijd gehad en ook veel gedaan en gezien daar.
Ik zou dus goed kijken of er ruimte is in je master om naar het buitenland te gaan en anders of je bereid bent langer over je master te gaan doen.

1 like

Ik moet dit even van me afschrijven hoor…
Ik heb zoveel moeite met studeren. Ik kan voor geen meter thuis leren, ik ga het liefst naar de studieruimte of bieb maar alles is dicht :cry:
Vorige week vrijdag kregen we bevestiging van school dat de tentamens toch wel doorgaan, ondanks de huidige situatie. De tentamens beginnen volgende week al :weary:. Ze weten alleen nog niet op welke wijze ze de tentamens gaan afnemen maar dat krijgen we nog te horen…
Jongens, mijn concentratie en motivatie is beneden 0 punt maar ik moet deze tentamens halen :sob: echt een ellende dit.

4 likes

Like voor de herkenbaarheid. Ik ben echt blij hoe flexibel de univ en de proffen zich opgesteld hebben en zich zo snel aangepast hebben maar ik ben thuis zo traag? En slechte en weinig concentratie.

2 likes

Herkenbaar! Ik zou sowieso verhuizen na dit blok, maar wel half april pas. Ik ben uiteindelijk deze week al verhuisd omdat er gewoon geen reden was om mijn kamer langer aan te houden. Super jammer want ik heb geen afscheid kunnen nemen van mijn huisgenoten (op 2 na) en heb mijn laatste nacht daar ook niet bewust op die manier meegemaakt. Ik zou in jouw situatie ook hetzelfde doen overigens, het is zonde van de kosten en die maand kun je eventueel nog overbruggen met een airbnb oid.

2 likes

Ik vind alles rondom studie zo kut nu :frowning:

Even een klaag spraakmemo haha

@Santeria @Flo
Herkenbaar van m’n broertje, die heeft zn kamer opgezegd omdat ie toch in de zomer naar ouderlijk huis zou gaan, dus nu tot en met augustus scheelt hem veel huur. En aangezien er toch geen live college wordt gegeven heeft ie nu besloten dat net zo goed vanuit ouderlijk huis te kunnen volgen…
Maar kan dus ook niet Echt afscheid nemen van die “periode”…

1 like

Loved the ending haha!
Ik denk echt dat iedere thuiszitter daar guilty aan is namelijk :crazy_face::joy:!!

Maar idd dit is in onze master ook zo. Ik heb mazzel dat ik het niet heb, omdat de verhouding in mijn onderzoeksscriptie afwijkend lag waardoor we de eerste periode 3-4dgn in de weer waren en daarna nog maar 1-2dgn. In die eerste periode moesten we alle data verzamelen en dat was net niet af, maar we mogen met 90% van de data nu door. Zodat we geen vertraging oplopen.

Maar hier zijn dus ook studenten die nu stage lopen, die stop gezet is. En scriptie schrijven, die stop gezet is (omdat we geen data verzameling plaats kan vinden). En elke 2-3dgn komt er weer een mail met: we weten nog niet hoe we het gaat oplossen.
Het is nu dus zelfs zo dat de mensen die in september beginnen aan onze master een probleem hebben, omdat de opleiding de stagiaires van nu voorrang wil geven om in september door te gaan. Maar dat betekend dat er geen plek is voorlopig voor de september stagiaires… :woman_shrugging:t3:

note: ik snap dat de uni er vast druk mee is hoor! Maar snap ook de onzekerheid en nu thuis zittende studenten

1 like

Ik heb dit dus ook elke keer. Ik ging van een academische master naar een hbo-bachelor en ik vind veel dingen die ik nu schrijf erg cringeworthy. Vooral veel minionderzoekjes waarvan ik de onderbouwing echt shit vind. Beetje zoals chatman: bla bla blaaaa blaaa blaa.

2 likes

Ik herken echt wat je zegt! Met de nadruk op zegt, want ik hoor echt de lamlendigheid aan het einde van je opname en dat is zo herkenbaar, vooral aan het einde van de middag. Ik probeer nu de afspraken die ik nog heb (online) juist rond 16/17u te plannen want ik merk dat dat me wel helpt om niet voor die tijd het bijltje erbij neer te gooien voor de dag. En knap van je 2 uur workflow, dat lukt mij bijna nooit! Het is gewoon supermoeilijk om je in te zetten voor iets waarvan je niet weet of het doorgaat of zin heeft en iets op gaat leveren. Tot zover mijn bijdrage over mijn niet bestaande intrinsieke motivatie

1 like

Hahaha heel herkenbaar allemaal hoor. Ik doe gewoon NIKS!!!

1 like

Dit. Terwijl mijn opdrachten en deadlines hetzelfde zijn als voor corona. Maar het lukt me gewoon niet. Ik voel me soms echt zo’n faal.

1 like

Ik vind het zo lastig om gemotiveerd te blijven deze periode. Ook met al de online colleges en werkgroepen. Ik heb echt het gevoel alsof ik vakantie heb.

Iemand die hier toevallig de studie Rechtsgeleerdheid volgt/heeft afgerond en verstand heeft van Strafprocesrecht? Ik heb dinsdag een opdracht die ik moet doen en zou een aantal vragen willen stellen.

1 like

Wat lief! Kan ik jou dinsdag tussen een privéberichtje sturen als ik vragen heb?

1 like