Studietopic

Ik zit in de afstudeerfase, maar voor deze studie hoef ik geen scriptie te schrijven. Wel zo fijn want in 4 jaar 3 keer een scriptie schrijven gaat mij ook te ver. Wel moet ik binnenkort beginnen aan enkele grote assignments. Ik heb op sommige gebieden ook geen zekerheid en daarom lukt het mij moeilijk om te concentreren.

Niet helemaal hetzelfde, maar vanaf 1 april zou mijn scriptievak beginnen. Geen idee hoe het nu zal gaan.
Voor de tentamens die ik zou hebben volgende week wordt aangeraden door te studeren zodat je voorbereid bent als ze meer info hebben, maar het is zo moeilijk om ergens naartoe te werken als je nog geen idee hebt hoe en wat. Heb vrijwel niks gedaan de afgelopen dagen.

Als ik al mā€™n vakken haal zou ik ook graag met een master willen beginnen in september, maar als alles uitloopt vraag ik me ook af of ik die inschrijvingen wel op tijd kan afronden. Als je uitstel krijg ben je namelijk al te laat volgens de informatie op de website en kan je dan sowieso pas in februari beginnen.

Ik vind het ook lastig om niet in de ub te studeren zoals je ook zei geloof ik!
Daar heb je toch een soort extra druk doordat iedereen om je heen aan het studeren is dus je kan niet echt iets anders gaan doen. Thuis zit ik maar wat te Netflixen of eten etc. tussendoor.
Maar ga nu weer een poging wagen!

ja exact de reden dat ik daar altijd zat! Nu zit ik ook wat te klooien, maar ik ga ook weer bezig. Succes!

1 like

Ugh, ik heb straks mondeling examen. Online, dus dat zal raar zijn. Maar ik kijk vooral op tegen de puntentelling/verdeling. Het examen zelf staat maar op 10%, de andere onderdelen waren te verdienen met een opdracht. Alleen kan je dus op die andere onderdelen nog wel punten verliezen als je het op het mondeling niet goed uitgelegd krijgt :slightly_frowning_face:. En ik ben uiteraard niet goed voorbereid, door die hele toestand de laatste dagen. Mā€™n hoofd stond echt niet naar studeren, dus ik hoop dat ze een beetje coulant is, maar ik vrees ervoor. Ik ga er wel van uit dat ik punten ga verliezen op de andere onderdelen, maar ik kan niet inschatten hoe veel en dat vind ik dus echt vervelend.

Ik heb begrepen dat examens op middelbare scholen en mboā€™s gewoon door mogen gaan, mits 1,5 meter tussen de leerlingen.
Ik vraag me af of ze dat niet ook kunnen doen op hbo en uni. Masterstudenten en laatste jaar bachelor zijn toch ook examenjaren. Als ze niet doorgaan kunnen we niet afstuderen.
Als ze de tentamens goed verspreiden over een paar weken, in grote locaties met voldoende afstand zou het wel kunnen toch?
Ik hoop het van harte want ik wil echt geen essays gaan maken ipv een tentamen

1 like

Bij ons en bijv in Maastricht gaat alles tot aan de zomer online plaatsvinden of worden tentamens inderdaad gewijzigd naar take-home exams of papers

Ik vermoed dat meer uniā€™s gaan volgen. Maar docenten hebben niet ineens veel meer nakijktijd, dus kan me niet voorstellen dat alle tentamens nu papers worden.

1 like

Ik doe (grotendeels) afstandsonderwijs en wij kunnen voor examens kiezen of we naar het examencentrum gaan of extra betalen voor een online examen thuis. Dat gebeurt dan met een externe firma en webcam, waarbij je voor je examen de hele kamer moet filmen en ze je de hele tijd in de gaten houden. Dat heb ik zelf nog nooit gedaan, maar ik kreeg bericht van school dat alles vol geboekt zit momenteel. Op grote schaal is dat alleen niet haalbaar natuurlijk.

Tijdens mā€™n mondeling examen vanochtend zei de docent ook dat hen gevraagd is om erop voorbereid te zijn dat alle examens van op afstand kunnen gebeuren, als het moet. En dat ze een oplossing moeten voorzien zodat niet al onze examens straks samenvallen in juni (doordat het afstandsonderwijs is, combineren velen het met werk en gezin, dus dat zou voor de meesten niet haalbaar zijn).

Edit: kom er net achter dat alles online gaat, ben benieuwd hoe dat in de praktijk wordt uitgevoerd.

Ah dat is wel fijn inderdaad, dat je niet zoveel tentamens meer hebt! Ik heb er gelukkig ook nog maar 1.
ik las net dat bij ons nu alles online gaat, ook de werkcolleges. Ben heel benieuwd hoe dat nu allemaal in zijn werking gaat.

Ik zie net een bericht in canvas van de UvA dat alle rechtenfaculteit vakken online worden gegeven, maar niet hoe dat zit bij mijn eigen faculteit
Vraag me af waarom dat niet overal dan is? Maar misschien moet ik nog even afwachten.
Ik lees ook dat een nieuwe tentamendatum 4 weken van tevoren moet worden vastgelegd dus het gaat nog laaaang duren voordat ik mā€™n tentamens ga kunnen maken (die ik volgende week zou hebben).

Op mijn faculteit wordt nu gewerkt met take-home tentamens en mondelingen via skype. Sommige vakken wachten tot na 6 april en beslissen dan of ze een alternatief tentamen gaan maken.
Ik zou me geen zorgen maken dat je niet kunt afstuderen hoor. Ik neem aan dat er gewoon wat geregeld wordt als we na 6 april nog niet naar de uni kunnen. (Van dat laatste ga ik eigenlijk wel uit.)

Ik zou er niet vanuit gaan dat ze je een semester over gaan laten doen, want dat is veel te duur voor de universiteit. Dan moet iedereen met studievertraging namelijk zijn collegegeld vergoed krijgen uit het profileringsfonds. (Dat fonds dat normaal voor studenten is die ziek zijn, zwanger zijn of een bestuursjaar of topsport doen.)

2 likes

Ik vroeg me idd af wat ze met dat college geld doen? Wij ons wordt ook geĆÆnd maar 80% zit thuis. Stages zijn afgelast, en scripties on hold tot ze een oplossing hebben (veel van ons moesten (sociaal) lab onderzoek doen of huisbezoeken). Een maand niks doen, betekend gewoon niet meer dit jaar afstuderen, daar is de planning te strak voor.

En natuurlijk is de uni hard aan het werk om naar oplossingen te zoeken, maar daar heeft de student die nu zonder baantje en stagevergoeding zit, weinig aan als de termijn weer afgeschreven wordt haha.

1 like

De universiteiten zijn natuurlijk officieel nog niet eens een week dicht, dus ik vind het niet gek dat nog niet alles op orde is en ik zou er vertrouwen in hebben dat het goed komt. Althans, ik jan natuurlijk niet voor iedere onderwijsinstelling spreken maar ik weet dat ze bij ons heel hard werken aan allerlei oplossingen. Ik kan me niet voorstellen dat ze studenten echt vertraging laten oplopen hierdoor, maar aan de andere kant doe ik een studie zonder labonderzoek.
Ik heb echter wel al van opleidingen gehoord waar ze coulant zijn met de stage-uren.

Dat laatste is natuurlijk wel echt kut en daar heb ik zelf ook mee te maken. Je moet alleen wel beseffen dat zoā€™n profileringsfonds pas aan het eind van het studiejaar uitkeert dus dat je daar nu nog niks aan hebt.

2 likes

Met 4 weken van te voren duurt het inderdaad nog lang!
Bij ons hebben ze gezegd dat ze het minimaal 10 dagen voor een nieuwe tentamendatum moeten doorgeven.

ā€“

Het vak dat ik volgend blok ga doen gaat dus ook helemaal online. Het hoorcollege gewoon met een webcollege, maar voor het werkcollege gaan ze een discussieforum maken om vragen te stellen en opdrachten te maken waarbij de docent toezicht houdt. Ik ben heel benieuwd hoe dat ik de praktijk gaat uitpakken

Studeer je ook aan de UvA? Ik vraag me ook af of dat wel klopt want 4 weken is wel heel erg lang.

Ja UvA! Maar was een mail van de rechtenfaculteit volgens mij. Ze willen ook vanaf 6 april zo snel mogelijk online tentamens gaan doen (dus niet wachten tot volgende tentamenweek of herkansingenweek), dus dan kunnen ze ook niet echt anders dan die 10 dagen aanhouden

1 like

Oh beter wel! Ik zie alleen nog op de UvA site zelf staan dat ze het misschien in die laatste weken willen doen waarin wij dan normaal de hers hebben en dan de herkansingen wat uitstellen.
Ik hoop dat ze ook zoiets regelen want dan kan je nog een beetje door! En anders ben ik alles allang weer vergeten. Maar ik vrees van niet omdat je dan van alles kan opzoeken en overleggen met anderen en dan heeft iedereen het ineens gehaald haha

1 like

Ik las vandaag volgens mij van @Hinkje dat er techniek bestaat waarbij je je hele kamer moet filmen zodat ze kunnen controleren dat je niet overlegd. Dat zou wel ideaal zijn!

1 like

Wow ben benieuwd hoe dat zou werken! Dat je dan ook geen mensen kan bellen ofzo om even een hulplijn in te schakelen.
Klinkt super high tech. Maar als je dan lekker thuis je tentamen kan maken helemaal primašŸ‘Œ

1 like