Studietopic

Ik doe een opdracht samen met een hele leuke meid, maar zij gaat elk weekend nog naar haar ouders 150 km verderop en wil absoluut geen weekend blijven om aan het onderzoek te werken. Wat er dus op neerkomt dat ik mega veel doe in het weekend en zij helemaal niks :confused: moet nog even denken hoe we dit in kannen en kruiken gaan gieten

Maar op zich vind ik dat niet heel gek. De gemiddelde hogeschool gaat uit van een week van 8.30 tot 17.00, dus ze is niet verplicht om in het weekend tijd vrij te maken. Kunnen jullie niet af en toe een dag op school er aan zitten of desnoods een keer in de avond?

Ik snap haar wel. Ik werkte altijd in het weekend, dus zou dan ook geen heel weekend aan een groepsproject willen zitten.

1 like

Ik vraag haar ook niet om een elk weekend te werken, maar we hebben overdag college en moeten ook afspraken maken met heel veel andere mensen en dat kan dan nooit eens een keer op zaterdag, dus moeten we colleges skippen en dat vind ik niet zo prettig. Als ze gewoon een of twee weekends zou kunnen zou dat al veel schelen

Maar hebben jullie dan zoveel college dat het niet door de week kan? Oprechte vraag hoor.

Het kan wel door de weeks, meestal hebben we college tot 16:00. Maar een afspraak maken in Amsterdam kost veel reistijd, en dan missen we dus heel veel college (of moeten we de afspraak ‘s avonds plannen, wat voor haar ook niet kan). Ik zou die afspraak dan liever op een zaterdag maken.

1 like

Ik zou zelf ook niet blijven om in het weekend aan een opdracht te werken maar snap ook dat jij hier geen colleges voor wil missen. Moeten jullie allebei mee naar die afspraken? Anders doen jullie er allebei en aantal en plan jij die van jou gewoon in het weekend, dan kan zij altijd nog kijken wat ze doet. En als het nut heeft af en toe skypen in het weekend, lijkt me dat zij bij haar ouders wel iets aan de opdracht kan doen.

De afspraken moeten wel echt samen. Maar ik vrees dat er niks gaat veranderen en dat dit gewoon de situatie is en dat we gewoon heel goed taken moeten verdelen. Ik blijf wel zelf elk weekend in mijn studentenstad en ken behalve haar niemand die elk weekend zo trouw thuis is, dus ik was vooral heel verbaasd.

Ah dat maakt het wel echt lastig ja! Ik ben zelf ook vrijwel ieder weekend bij mijn ouders want ik voel me daar gewoon veel prettiger dus ik herken haar situatie wel haha. Komt inderdaad niet super veel voor, vooral in latere studiejaren niet.

Ik ben wel student assistent geweest. Natuurlijk is het wel een afwisseling van niet zo’n boeiende klusjes met leukere dingen (zoals onderzoek waar je aan kan bijdragen). Minst boeiende vond ik mailtjes sturen over vanalles. Maar de nieuwe online leeromgeving uitvogelen en lesmateriaal voorbereiden vond i op zich ook wel leuk. Moet wel zeggen dat het bij mij ging om een uur of 5 per week en ik afwisseling had met mijn scriptie. Kan me voorstellen dat dat ook meespeelt

1 like

Ja, voor verschillende projecten/afdelingen/medewerkers, en de verhouding leuk en minder leuk werk verschilde enorm. Maar zelfs van de projecten waarbij ik het vervelendste werk moest doen (eindeloos readers maken, respondenten bellen voor interviews) heb ik veel geleerd. Vind de universiteit ook een leuke en stimulerende werkomgeving, je kan vaak als student-assistent ook leuke dingen meepakken (bijv periodieke onderzoeksbijeenkomsten of kerstfeestjes waarbij je hoogleraren uit hun plaat zien gaan haha🕺) dus ik zou het sowieso aanraden. O ja en het betaalt goed en staat goed op je cv dus zeker voor gaan zou ik zeggen.

1 like

@Opperhoofd @Pandabeer
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ging er eigenlijk vanuit dat het onbetaald was, maar wie weet klopt dat niet. Het staat idd goed op je cv dus dat is al heel mooi meegenomen.
Ik denk dat deze specifieke functie meer mailtje sturen en dingen voor vakken online zetten/controleren is (meer de wat minder spannende dingen). Maar het is idd alsnog altijd goed om extra ervaring op te doen!
Toch sowieso even reageren op de vacature en duimen dat ik niet te weinig ervaring heb.

Ik zou ervoor gaan als ik het zo hoor! Meestal is het betaald en zoals werd aangegeven betaald het dan ook nog eens goed. Ik mocht gewoon mijn uren die ik maakte declareren.

1 like

In hoeverre vinden jullie dat je begeleiding en ondersteuning zou moeten krijgen als eerstejaarsstudent? Dus bijv. wat vinden jullie van herinneringsmails bij het inleveren van opdrachten/herkansingen?

Ik sleep het liefst eigenhandig elke student door die propedeuse, maar ja ze zijn natuurlijk volwassen en het is niet mijn verantwoordelijkheid als zij dingen vergeten etc. Misschien zit er nog te veel een basisschooljuf in mij :woman_shrugging:

Ik ben het eigenlijk niet eens met de reacties die je tot nu toe hebt gekregen. Als het doordeweeks niet mogelijk is om samen aan een project te werken omdat je anders college mist dan vind ik het heel onvolwassen om je sociale activiteiten voorrang te geven aan je studie. (Ik zeg niet dat ik dat niet een miljoen keer heb gedaan maar het is wel onvolwassen en moet niet ten koste gaan van anderen. Hoe belangrijk je ouders zien ook is, het blijft een sociale activiteit je groepswerk afkrijgen zou voorrang moeten hebben vind ik.)

Ik zou denk ik vooral vragen hoe zij het dan wil oplossen eigenlijk.

@En_17_Anderen
Ik vind niet dat het moet, want een student is inderdaad volwassen, maar ik vind het wel heel sympathiek als een docent er de tijd voor neemt. Ik snap dat veel docenten het niet doen want vaak hebben die het druk genoeg maar ik vind niet dat je ze een leerproces ontneemt ofzo als je ze daarmee helpt. Er wordt door docenten vaak een beetje gedaan alsof je het later ook allemaal alleen moet doen, terwijl je op je werk ook vaak genoeg herinnerd wordt aan deadlines. (Als je voor jezelf werkt is dat misschien anders.)

1 like

Ik vind de dingen die je noemt eigenlijk echt hun eigen verantwoordelijkheid. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik mij erger aan het steeds schoolser wordend karakter van het hoger onderwijs en met name het hbo. Als ergens centraal in een PowerPoint, mail, online omgeving of syllabus staat vermeld hoe en wat, dan vind ik dat zij het toch echt zelf moeten kunnen uitzoeken.

1 like

Ja is ook zo. Maar heb nu bijv een student die nog 20 min heeft om een opdracht in te leveren, anders mag ze niet verder in dit vak en moet ze het volgend jaar doen. En dan wil ik haar zooooo graag mailen, van jo vergeet dit niet, want waarschijnlijk is ze zich van geen kwaad bewust.

Maar je hebt inderdaad gelijk. Ze moeten het ook zelf leren en in principe communiceren we heel duidelijk en op meerdere manieren.

@Flamoes Oh lees nu jouw reactie. Ja, ik ben dus wel zo’n betrokken docent die soms iets te veel tijd hieraan besteed. Ik ben ook tutor van eerstejaars, dus deels moet dat ook wel. Maar moet ook beseffen dat het ook eerlijk moet blijven naar de studenten die mij niet als docent hebben.

1 like

Ik denk dat je je ook kunt afvragen of ze het wel echt vergeet. In mijn ervaring als slacker student was ik me vaak wel bewust van deadlines maar dacht ik ‘Nou ja het is vanavond borrel dus dan doe ik het volgend jaar wel.’
(Tenzij het dus een groepsproject was want dat kun je niet maken.)

De gemiddelde eerstejaars op deze studie denkt echt niet zo haha. Die zitten dan een week later huilend bij de coördinator. Er zijn er ook maar weinig die echt actief zijn bij een vereniging.

Sowieso zijn studenten sinds 2015 steeds serieuzer en willen ze bijna (!) allemaal nominaal afstuderen ivm studieschuld.

1 like

Gelukkig maar! (Niet van de studieschuld maar die mentaliteit van mij sloeg natuurlijk nergens op.)

1 like

Yes, ze stelt me niet teleur. Ze heeft het ingeleverd. Kan ik met een gerust hart weekend vieren.

Oké misschien moet ik mijn werk wat meer leren loslaten. :joy:

11 likes