Studietopic

Ik zit weer eens in een enorme week 5-dip. Helemaal geen zin meer, maar zo achterlopen dat ik wel moét studeren.

1 like

@Adamas Super lief! Ik hou het in gedachten :two_hearts: @Chuckie Nee alleen maar mensen met reguliere banen :tired_face: echt flauw. Dat is nog niet eens zo’n gek idee, als er een ff’er is die zin heeft in een blind study date in een UvA bieb: pm me :+1:t2:

Ik ben ook een UvA’er en wil best een blind study date met je doen! (geen garantie op succes though want ik zit nu ook te forummen in de bieb)

1 like

De OBA is ook fijn om te studeren, misschien leuk voor de afwisseling. Ik weet niet of ze het nog steeds doen, maar de La Place had altijd het laatste half uur of uur hele goedkope stukjes taart. Heerlijk na een hele dag studeren

2 likes

Helaas ben ik er elke week wel een dagje, dus hit me up!
Maar studeren in de bieb vind ik zelf idd echt veel fijner dan thuis. Vooral als ik met iemand afspreek om te gaan, dan zeg ik toch minder snel af. En samen pauze houden en even klagen maakt het ook weer een beetje dragelijk. Als ik alleen ben ga ik veel sneller even eten, even koffie, oh ook even naar de wc… en dan is er ineens een uur voorbij :weary:
En thuis is het nog erger haha

1 like

Ik doe een eenjarige master (maar die er 1.5 jaar over maar dat is persoonlijke keuze).

Ik denk dat het ook afhangt van de soort master? Van onze master willen ze een 1.5 of 2jr maken omdat het keer op keer irreëel blijkt wat ze verwachten.

Stage uren zijn bij elke student teveel, de onderzoeksonderwerpen waarop je kan afstuderen verwachten allemaal 2-3 dagen aanwezig in lab, maar je stage is ook 3 dagen, in dezelfde periode. Excl verslag legging en scriptie schrijven. Iedereen kan uitrekenen dat dat niet helemaal mogelijk is… Geloof dat 75% van de studenten bij ons daarom stage en scriptie los van elkaar doet en er dus 1.5 ipv 1jr over doet…

Ik ken juist voornamelijk 1-jarige masters. De 2-jarige in mijn richting (sociale wetenschappen) zijn vaak research masters. Of het zijn beta-masters, daar is 2 jaar ook gebruikelijker.

In 1 jaar kun je voldoende leren, tenzij je master voornamelijk bestaat uit stage/scriptie. Dus wat iedereen al zei: ik zou vooral kijken naar de verdeling van vakken en de inhoud van die vakken.

Wat zou je willen doen?

Ik wil wel invullen!

Ik zou denken dat je eerder aan de oorzaak van je stress moet werken dan daar ontspannende dingen tegenover zetten. Want dat gevoel van achter de feiten aanlopen, verandert daar niet mee. Ik weet niet wat je precies bedoelt met tijd verspillen maar zou het helpen als iemand je helpt met dingen op een rij zetten en prioriteiten stellen? En is een vertraging oplopen een optie waardoor je het rustiger aan kunt doen? Snap wel dat zoiets totaal niet wenselijk is maar als je straks opeens thuis zit, loop je sowieso vertraging op.

1 like

Wat lastig zeg. De tijd van studeren ligt al een tijdje achter me. De studieadviseur misschien? Die zijn er voor problemen rondom studie en eventueel persoonlijk vlak volgens mij.

Ik denk dat een student-psycholoog je beter kan helpen hierbij dan de studieadviseur, die is er toch meer voor de praktische & planmatige dingen en eventueel voor doorverwijzing, toch?

Wat betreft die stage: kan je bellen of langsgaan bij de coordinator? Werkt wellicht beter dan mailen. En ik snap wel de stress maar ik zou proberen op vaste momenten je mailbox te checken, bijv. 's ochtends, rond lunchtijd, en einde van de 'werk’dag. Ik doe dit zelf ook sinds mijn mailbox overloopt met mails over allerlei verschillende projecten. Geeft rust want je checkt regelmatig genoeg, maar je bent er op vaste tijden mee bezig en laat het je niet de hele tijd afleiden.

Rot wel van die stage, volgens mij zitten wij in heel andere vakgebieden, anders zou ik graag met je hebben meegedacht. Maar je gaat echt wat vinden! Stagiairs zijn toch vaak een soort extra en gratis werkkrachten (is natuurlijk niet de bedoeling, maar goed). Ik weet de vereisten niet precies, maar wellicht zou je erover kunnen denken om PhDs/post-docs te mailen ipv hoogleraren? Meende dat ergens anders gelezen te hebben en was me al opgevallen: de hoogleraren op mijn afdeling zijn zo druk dat ze echt nauwelijks terugmailen. Ik loop altijd bij ze binnen als ik iets geregeld moet hebben of moet weten. Misschien als je een laag (paar lagen) daaronder gaat, dat het beter gaat? Of rondvragen bij studiegenoten hoe zij het hebben aangepakt en of er nog ruimte is waar zij werken?

Verder, naast je tijd indelen wat betreft bezig zijn met (en: nadenken over) je stage, zou ik ook realistisch kijken naar je weekindeling. Bouw je genoeg tijd in voor ontspanning en doe je dan ook echt dingen die jou ontspannen? Op de bank iets kijken werkt voor mij momenteel bijvoorbeeld heel slecht; rondwandelen met een podcast of sporten werkt wel goed, dus dat probeer ik vaker te doen. Las dat jij nu niet kan sporten maar er zijn misschien wel activiteiten te bedenken waar je meer energie van krijgt dan van op de bank zitten (kan yoga wel? Of anders misschien uitgebreid koken, een boek lezen met je telefoon uit, een bad nemen (als je geen bad hebt ik heb zo’n bath bucket gekocht die hier op het forum werd getipt en het is echt zooo’n aanrader en kom er ook ultiem ontspannen uit)). En: slaap je genoeg? En heb je een beetje een regelmatig ritme?

Wat betreft studeren/genoeg werk leveren: 2 uur achter elkaar je concentreren is echt niet slecht hoor. Ik probeer zelf vaak de Pomodoro-methode (en dan vaak 50 min werk - 10 min pauze - 50 min werk - 20 min pauze) en dat werkt goed. Niemand is 100% van de tijd effectief en geconcentreerd aan het werk, dat bestaat niet, dus wees ook niet te streng voor jezelf.

2 likes

En eventueel uitwijken naar de woonplaats van je ouders/vriend en daar een tijdje bivakkeren voor je stage, dacht ik nog, is dat misschien een optie?

En tja die colleges, als je moet plassen lijkt me dat sowieso een goede reden om zelf even weg te gaan tussendoor (desnoods zeg je dat van tevoren tegen de docent) en wat ze doen is ook niet echt goed vanuit het perspectief van effectief lesgeven hoor, ik moest daar zelf cursussen over volgen omdat ik nu lesgeef en volgens mij is de concentratieboog ca 20 min, daarna moet je eigenlijk studenten even iets anders laten doen (andere werkvorm of even pauze). Dus helemaal niet gek dat je soms uitcheckt.

En student-psycholoog kan ik je echt aanraden trouwens, die hebben altijd zoveel ervaring met dit soort problemen.

Veel succes in ieder geval!!

1 like

Iemand hier die student assistent van een prof is geweest of is? Hoe beviel het? en kreeg je prima taken of meer rotklusjes
Zal natuurlijk vast best wel verschillen, maar ben benieuwd hoe anderen het hebben ervaren!

Nou ik zit te studeren in de bibliotheek!! #trots

5 likes

Zet m op!

1 like

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die tandheelkunde hebben gestudeerd? En wat je van de opleiding vond? Moeilijke studie? Leuk? Leuke baan na je opleiding er aan over gehouden? Echt, I want to know it all haha
Ik wil namelijk misschien gaan doorstuderen (ben momenteel nog bezig met mijn hbo opleiding)… maar tandheelkunde is in totaal 6 jaar en ik weet niet of ik dat nog wil. En je hebt er vast niks aan als je alleen de bachelor doet en niet de daarop aansluitende master van 3 jaar?

Ik had dit ook altijd, maar toen zei een prof ooit ‘misschien heb je dit of dit niet, maar dan heb je misschien 1 vraag fout (met subs natuurlijk), als je de rest wel heel goed kent, en dan heb je dan geen 10 maar wel een 8’
Dus nu probeer ik het los te laten, maar alsnog heeeel moeilijk hoor. Vooral bij samenvatten wil je alles erin. Maar uiteindelijk is het echt zonde van de tijd. Er komt misschien één hele vraag over de details en dan kan je je idd beter focussen op de rest en dat écht goed kennen.

Ik heb wel van die professoren die zo een vraag stellen of je om de tuin willen leiden. Maar toch is dat zo een klein deel tov de rest dat gevraagd wordt. Scheelt mij igg veel uur (als ik het kan loslaten dan).

1 like

Gewoon algemeen over dat stuk van het vakgebied en wat voor onderzoek ze doen? Je kan even de laatste publicaties van de onderzoeksgroep bekijken en daar wat over zeggen. En verder inderdaad in het algemeen iets over wat je hoopt te leren!

1 like

Haha ja snap ik. Maar als je de tijd hebt dan is het in principe geen probleem toch?
Ik probeer nu efficiënter te werken, maar denk toch vaak van oh misschien is dat ooit wel belangrijk en komt het van pas! en dan komt het nooit meer terug. En dat ding dat je net had laten zitten wordt dan wel gevraagd :unamused:
Verschilt bij ons heel erg per prof

1 like

Aah was er al bang voor! Teleurstellend, maar goed om te weten :slight_smile: Dankje voor je berichtje