Studietopic

Ik zit in de eindfase van een 1-jarige master. Wat wil je weten?

Heb je het idee dat 1 jaar lang genoeg is om ‘genoeg’ te leren in je master? Weet niet in hoeverre het echt mogelijk is om goed antwoord te geven op die vraag, haha sorry. Ik bedoel meer of je het uitgebreid genoeg vindt.

Ik doe een 1-jarige master en ik vind het prima (zou echt niet nog een jaar willen studeren) maar ik merk dat het wel echt heel snel gaat. Wij moeten vrijwel meteen aan ons scriptieplan beginnen bijv. Ik denk dat je vanzelfsprekend de helft minder leert bij een 1-jarige master want een 2-jarige master heeft het dubbele aantal studiepunten. Maar ja, wat is ‘genoeg’? Je krijgt met een 2-jarige master geen hoger diploma of zo, zover ik weet.
Ik werk naar een specifieke baan toe dus heb mijn master daar op afgestemd.

1 like

Ik denk dat dat heel lastig is om te zeggen in z’n algemeenheid? Ik zou voor mijn master 1 jaar echt te kort vinden, maar ik doe een bùtastudie en wil het onderzoek in. Er zijn in mijn vakgebied ook niet echt 1-jarige masters en ik ben zelf heel blij dat ik door m’n lange master twee keer een lange stage heb kunnen doen. Denk dat dat heel anders is dan wanneer je een master uitkiest voor een specifiek beroep zoals @Flamoes

1 like

Ik deed een eenjarige master en werk inmiddels 1,5 jaar (ben nu weer nieuwe studieplannen aan het broeden). Het is denk ik heel erg afhankelijk van de meerwaarde van de master voor je vakgebied/carriĂšre. Wil je bijvoorbeeld het onderzoek in zou ik echt een tweejarige doen. Een jaar vliegt keihard voorbij, vaak is een groot deel van het ook nog eens stage/scriptie, daardoor vond ik mijn master theoretisch niet van bijzondere meerwaarde.

Mocht je hierna gewoon willen werken zonder de ambitie van een specifiek beroep, zou ik een eenjarige doen. Ik vond mijn eerste werkjaar veel leerzamer en uitdagender (zowel qua werk als persoonlijk) dan nogmaals door de academische hoepel springen (in mijn master vond ik het niveau niet extreem uitdagend, het was de werkdruk die het pittig maakte).

Wellicht helpt het om eens bij bedrijven met voor jou interessante functies rond te vragen wat zij daarin een wijze beslissing vinden.

1 like

Ik vind het genoeg, maar het is wel intensiever. Als je een verplicht vak niet haalt, heb je al vertraging. Zoals @Shaaar ook zegt, de tijd vliegt Ă©cht voorbij. Bij ons is geen tijd in geroosterd voor stage en je scriptie moet je bovenop je normale vakkenpakket schrijven, dus het is echt aanpoten soms.
Ik kan mijn eigen vakkenpakket samenstellen en dus de master zo vormen zoals ik wil (op een paar verplichte vakken na) waardoor ik wel het idee heb dat ik genoeg leer om meteen in een baan te rollen in het gebied dat mij het interessantst lijkt.

Kan je in contact komen met mensen die die specifieke master volgen? Dan zou je eventueel specifiekere vragen kunnen stellen en bijvoorbeeld naar de leerdoelen van de vakken kunnen vragen.

1 like

Zijn er hier mensen die na hun WO- bachelor zijn gaan werken? Weet niet of dit hier moet of in het ’ werk algemeen’ topic. Ik ben echt helemaal klaar met studeren, zit er soms compleet doorheen. Ik ben al wat ouder en merk dat ik gewoon toe ben aan een nieuwe fase. Ik doe een studie in de geesteswetenschappen. Veel mensen adviseren om door te gaan voor een master omdat je anders op een gegeven moment tegen een plafond stuit. Maar ik ambieer sowieso geen hoge managementfuncties. Iemand advies? Mag ook via pb.

Ik heb een jaar gewerkt maar ben nu wel blij dat ik weer kon gaan studeren. Een collega van mij is wel na haar bachelor gaan werken. Dingen waar zij tegenaan loopt is dat een WO bachelor niet zo veel zegt in ons werkveld. Ze heeft bijv. geen hogere functie/meer salaris dan mensen die een HBO bachelor hebben gedaan. Zelf vindt ze dat heel vervelend, maar het is maar net hoe je er zelf instaat natuurlijk. Dat plafond kan ik ook wel beamen, maar daarmee is het ook weer zo: als je dat zelf niet erg vindt hoeft het geen probleem te zijn. Daarbij zou je ook over een paar jaar nog een master kunnen doen uiteraard, mocht je er toch tegenaan lopen.
Ik denk in ieder geval niet dat het een goed idee is om een master te gaan doen als je er enorm tegenop ziet. Ik ken eigenlijk niemand die een master gemakkelijk vond, dus motivatie kan je echt redden soms.

1 like

Twee vriendinnen van mij met alleen een BA kwamen met moeite aan een baan op minstens hbo-niveau en misten na een tijd al enige vorm van uitdaging op de werkvloer. Soms beperkt het ook je opties m.bt traineeships. (Een vriendin had naderhand gekeken of dat nog een uitweg kon zijn.)

Ik merkte wel dat mijn eenjarige niet zo bijzonder master wel extra deuren opende. Zelfs in een andere sector. Dat hun voorkeur naar mij uitging omdat ik een master had? :face_with_raised_eyebrow: En ergens zou ik zo’n 350 meer bruto krijgen boven het salaris dat ze eerst voorstelde omdat ik een master had. (Ik zou ook wel iets meer extra taken krijgen dan wat er in de vacature stond vermeld.)

En nu doe ik nog een andere bachelor alleen omdat ik nog meer mogelijkheden wil zodat ik meerder dingen met elkaar kan combineren. :rofl:

1 like

@Flamoes @anon42392789 @anon95960165 @Camomille

Super bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden! :blush:Dit geeft mij echt even wat helderheid in mn hoofd. Ik denk dat ik toch maar eerst ga solliciteren na het halen van mn BA-diploma, en als dat echt een kansloos verhaal wordt ga ik nog voor een master. Misschien is het ook een kwestie van niet janken en gewoon even doorzetten, en moet ik mezelf een schop onder mn kont geven.

Ik heb zelf het idee dat ik in mijn een jarige master niet heel veel meer heb geleerd. De tweede helft van het jaar bestond bij mij alleen uit projecten en scriptie schrijven. Heb het gevoel dat ik die ervaring ook had kunnen op doen door te werken.

1 like

@Pantalones
Als het je gaat om de max. hoeveelheid leren is het inderdaad misschien een idee om te kijken hoeveel % van de studie scriptie/projecten is? Niet dat je daar niks van leert natuurlijk maar omdat veel mensen dat nu benoemen. Mijn master is dus 1 jaar en mijn scriptie is maar 12 punten en dat vind ik best een goede verhouding. Als mijn scriptie de helft van het jaar was had ik denk ik wel meer vakken gewild.

1 like

Dit is wel enorm afhankelijk van de sector.

Ik word zo moedeloos van mijn studie. Ik ben bezig met mijn master en ik heb afgelopen januari al mijn vakken afgerond. Daarna heb ik een half jaar full time stage gelopen en ik moet nu alleen nog mijn scriptie schrijven. Ik heb nu dus al bijna een jaar geen vakken meer gehad en ik voel me nu helemaal niet meer “verbonden” met de universiteit. Tijdens mijn bachelor had ik ook nog vrienden die in het zelfde schuitje zaten waar ik samen mee kon studeren maar al mijn vrienden zijn inmiddels afgestudeerd. Daarnaast is mijn ene broer ernstig ziek waar ik me over het algemeen nogal kut door voel, werken gaat wel prima maar op het moment dat ik alleen met mijn laptop zit ga ik daar over malen en kan ik me niet concentreren. Nu ben ik naar de studieadviseur geweest om het er over te hebben. Er is een wekelijkse scriptiegroep (voor mensen waarbij de scriptie niet lukt) waarvan ik dacht dat dat me wel kon helpen, als een soort stok achter de deur. Ik krijg alleen net een mail dat ik daar niet bij mag omdat ik nog geen half jaar met mijn scriptie bezig ben. Ik weet echt niet wat ik nu moet want het lukt me gewoon niet zo :roll_eyes: wat een gezeik allemaal. Ik zou het liefst gewoon iemand willen betalen die dan een scriptie voor me schrijft :thumbsup:

Wat vervelend zeg. Wel goed dat je bij de studie adviseur bent geweest. Misschien kun je ergens anders een studiegroep vinden? Er zijn van die particuliere organisaties die dat ook aanbieden. Helpt het om naar de bieb of iets te gaan?

Ik had tijdens m’n scriptie periode een studiegenoot waarmee ik altijd ging zitten. Af en toe gingen we naar een cafĂ© of iets om daar een dag te werken, leuk voor de afwisseling. Succes!!

@suus Mijn master heeft geen scriptiewerkgroep helaas :frowning: en mijn huisgenoten zijn een dikke kat en een fulltime werkende vriend haha I am old :sob: ik heb oprecht geen vrienden meer die studeren en de studiegenoten waarmee ik begon zijn allemaal al klaar (ik heb uitloop door mijn stage)
@Parasol Oh iets particuliers is misschien wel handig om naar te kijken, ik had geen idee dat dat bestond! En ik ga eigenlijk te weinig naar de bieb, thuis studeren werkt voor geen meter dus dat zou ik sowieso vaker moeten doen, thanks voor de tips

1 like

Nee ook geen echte deadlines :upside_down_face: als ik het maar voor juli 2020 afheb haha, echt top maar niet heus. Maar goed ik moet maar gewoon weer beginnen met mijn kont naar de bieb slepen want dat is al een stap in de goede richting inderdaad!

Je mag mij ook een PM sturen :slight_smile:

1 like

Ik snap je heel goed! Zelf schrijf ik ook alleen een scriptie en heb ook al mijn vakken al afgerond. Wat voor mij goed helpt is iemand zoeken waar je elke week je voortgang naar stuurt. Je kan dan zelf met diegene afspreken of hij/zij er nog wat feedback op geeft of niet. Bij mij is het gewoon een vriendin en niet iemand die mijn opleiding doet, maar zij is ook bezig met haar scriptie en stuurt haar voortgang weer op naar mij. Zo kan je elkaar een beetje helpen en heb je een stok achter de deur, omdat je wel elke week wat moet ‘inleveren’. Mocht je denken ik vind dit een goed idee, maar je kent niemand die nu een scriptie schrijft, je mag het naar mij sturen!

edit: sorry voor de dubbele post

2 likes

Ah lastig @zwaardvis! Ook geen familie of vrienden die thuis werken waar je bij aan kan sluiten? Of misschien mensen van hier?