Studietopic

Aangezien het nu vakantie is wordt het denk ik pas volgende week dat ik te horen krijg of ik mijn feedback goed heb verwerkt, dus of ik dan een docent krijg toegewezen of niet. Die onzekerheid is ook wel echt vervelend op dit moment, maar verwacht dat als het eenmaal rond is er voor de rest wel vaart in komt :relaxed:

Je mag tegen mij ook komen klagen en je verhaal doen hoor! Heb zelf ook niet echt aansluiting bij medestudenten dus ben ook wel blij dat ik af en toe op het forum mijn gal kan spuwen :stuck_out_tongue:

1 like

Snap ik, ook vervelend dat je nu niet echt iets kan doen. Ik duim voor je dat het wordt goedgekeurd!

En super lief, hetzelfde geldt natuurlijk andersom! :blush:

Heel interessant onderwerp, veel succes! Doe zelf ook heel graag aansprakelijkheidsrecht.

Ik moet een annotatie schrijven over een niet-gepubliceerd arrest, maar ik kan mezelf er niet toe brengen. Probeer al een uur te starten met het lezen van het arrest, maar alles is momenteel interessanter haha. De materie ligt me minder (vennootschapsrecht), en het arrest is oud (nog voor de euro), top :+1:

Ik heb altijd het idee dat hier zoveel rechtenstudenten zitten :stuck_out_tongue: Ik vind het wel leuk om een inkijkje te krijgen in wat iedereen doet, omdat ik van zoveel gebieden zo weinig weet. Ik heb bijvoorbeeld al geen idee wat een annotatie is.

Ook ik schrijf nu mijn scriptie, ben vorige week begonnen. Maar ik loop echt nu al vast. Dus ik kom hier eigenlijk om tips te vragen :slight_smile:

Ik schrijf mijn scriptie rondom een bestaande dataset, maar die heb ik nog niet. Ik heb voor nu literatuur verzameld en ben aan het lezen, maar ik kan nog geen onderzoeksvraag opstellen, omdat ik niet precies weet hoe de data er uitziet en welke specifieke variabelen er zijn. Ik heb over 2 weken een gesprek met mijn begeleider en krijg dan dus ook toegang tot de dataset. Echter heb ik dan nog 10 dagen om mijn onderzoeksvoorstel te schrijven, waarvan ik er 7 stage loop. Tot dan wachten is dus geen optie. Iemand advies hoe ik nu toch zoveel mogelijk nuttigs kan doen?

1 like

Zijn er hier mensen die van het HBO zijn doorgestroomd naar WO? Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen, zeker aangezien ik van plan ben om in september een pre-master te gaan volgen.

1 like

Ja, ik. Ben nu bezig met mijn premaster!

Welke pre-master doe je? En hoe heb je de overstap ervaren?

Daar ben ik me ook zo’n beetje op aan het oriënteren, maar ik wil psychologie doen denk ik dus het voelt onmogelijk hahaha. Ik lees even mee :blush:

1 like

Ik ben bezig met dit traject. Vond de selectie en aanmelding allemaal erg meevallen. Wel kom ik van een vrij praktijkgerichte HBO-studie (journalistiek), dus ik moest heel erg wennen aan de zelfstudie en het schrijven van essays en dergelijke. Daar ben ik eerlijk gezegd ook nog steeds niet helemaal in thuis. Maar ik denk als je motivatie er is, dat de overstap erg meevalt (ook afhankelijk van je vooropleiding en de master die je wilt volgen natuurlijk).

1 like

Ik zat daar ook aan te denken, ofja aan arbeids- en organisatiepsychologie. Maar er zijn ook andere (pre)masters die mij leuk lijken. Het probleem is alleen dat mijn vooropleiding mij een beetje beperkt in mijn keuze. Verder ben ik bang dat ik niet slim genoeg ben voor de universiteit…

Hoezo voelt het onmogelijk?

1 like

Mij spreekt vooral klinische psychologie aan, volgensmij is de enige premaster daarvoor aan de Open Universiteit (ohja wil per se in Ams blijven natuurlijk hahaha :roll_eyes:) en dat heeft denk ik niet mijn voorkeur. Maar goed, zit nu in derde jaar dus heeft nog wel even tijd. Wat voor opleiding doe je nu?

1 like

Ja ik! Doe nu een master en heb eerst een pre-master moeten doen.

1 like

Klinische psychologie klinkt echt mega interessant (heb het net even googled). Hoezo wil je per se in Amsterdam blijven? Oh, dan heb je zeker nog even tijd! Goed dat je er nu al over na aan het denken bent :slight_smile:

Ik ben afgelopen juni afgestudeerd aan de opleiding X en heb nu een tussenjaar om uit te zoeken wat ik wil gaan doen. Ik twijfel ook nog over het wel of niet doorstuderen trouwens :joy: Echt lastig allemaal hoor…

Aub niet citeren ivm herkenning :see_no_evil:

1 like

Dit herken ik heel erg. En dat gevoel heb ik nog weleens. Maar ik heb mezelf altijd voorgehouden dat ik het ‘gewoon’ probeer en dan wel zie waar het schip strand. En tot nu toe gaat het dus erg goed.
Ik vond zelf de pre-master zwaarder dan de master zelf. Het voelde voor mij echt een beetje als een soort selectieproces zodat ze zeker weten dat je er echt voor wilt gaan.
Ik zit trouwens op de UU en heb hiervoor mijn hbo in Amsterdam gedaan (waar ik woon).

1 like

Je post stelt mij wat geruster, thanks! :smiley: Fijn om te lezen dat het tot nu toe erg goed gaat!! Ah ja, heb van meerdere mensen gehoord dat een pre-master vaak zwaarder is dan een master.

1 like

Ik kan het alleen maar aanraden! Maar vond en vind een groot verschil zitten tussen hbo en wo. Nu komt dat misschien ook wel omdat mijn hbo opleiding veel meer was gericht op de praktijk en mijn wo opleiding daarin het tegenovergestelde is. Als je eens wilt praten of vragen hebt mag je me altijd een pb sturen!

1 like

Dankjewel voor je uitgebreide reacties en lief zeg! :blush:

1 like

Van veel datasets moeten wel codebooks of technische rapporten beschikbaar zijn, waarin dus de data+variabelen worden beschreven. Soms zijn deze online te vinden (bijv. als de dataset wordt doorverkocht) en anders zou je je begeleider kunnen mailen met de vraag of ze het technische rapport/codebook kan mailen.

1 like

Zijn er hier mensen die rechten studeren bij de OU? Ben net begonnen met inl. recht en benieuwd of er meer zijn die schakeljaar / master doen.

Ik heb vorig jaar de pre-master gedaan en doe nu de master :slight_smile: Ik vind veel dingen meevallen, alleen schrijven ben ik gewoon niet goed in. En ik moest wennen aan het vele Engels.

Ik merk dat bij ons alle pre-masterstudenten veel gemotiveerder zijn dan de gemiddelde bachelorstudent en over het algemeen wel veel in een keer halen. Alleen de pre-masterstudenten met gezinnen of fulltime banen hebben er echt gemiddeld meer moeite mee, maar daar lijkt in jouw geval geen sprake van.

1 like