Vlgs mij is vooraf gebruikelijk of iig om toe te lichten dat ze ook vooraf aan het interview officieel toestemming geven.
Ik deed dat mondeling altijd, wel al met de voicerecorder aan
Een thesis in de rechten hoeft zich zeker niet te beperken tot literatuuronderzoek! Je kan bijvoorbeeld knelpunten in het Nederlands juridisch systeem (voor jou misschien specifiek toegespitst op een tak uit het notarieel recht) identificeren en onderzoeken wat hier mogelijke oplossingen kan bieden. Vooral ook out of the box denken hierbij, en inderdaad rekening houden met de actualiteit en bijvoorbeeld de stand van de technologie. Niet alle onderzochte pistes moeten even klassiek juridisch zijn. Voor hoge punten: go the extra mile. Niet enkel info putten uit boeken maar ook mensen interviewen en wanneer je dat doet hoog mikken en geen genoegen nemen met bijvoorbeeld een lokaal functionaris. Maak vergelijkingen met het verleden en het buitenland. Doe eventueel een bevraging als dit relevant kan zijn. Je conclusie kan dan jouw finale keuze zijn tussen de verschillende onderzochte oplossingen.
Ik ben volop bezig met mijn thesis dus ik overdrijf misschien met al mijn suggesties, maar ik snap de drang om goede punten te scoren heel goed! Zat in een thesishulpgroep van de universiteit, er werd daar door de psychologen echt gedaan alsof we voor een voldoende (10/20) moesten gaan, terwijl ik toch wel minstens een onderscheiding wilde. Needless to say dat ik niet goed kon aarden in die groep
Ik zou navragen hoe ze dat graag willen op jouw studie. Bij ons is er een document dat je verplicht in moet laten vullen door interviewees.
Hoe lang deden jullie over het schrijven van een onderzoeksvoorstel en mogen jullie je scriptie nog aanpassen nadat dit voorstel is goedgekeurd?
Ik heb hier in principe 10 dagen voor (verspreid over 5 weken), maar mijn begeleider mailt maar niet terug, dus vrees dat ik pas tegen het einde van die periode een gesprek heb en dat ik dan met een kut voorstel zit, want heb dit nog nooit eerder hoeven doen.
De eerste les van een nieuw vak wordt opgenomen en online gezet. Nu zie ik dat de prof bezig is met opnemen en ik kan niet wachten tot het online staat en ik kan kijken. Wat een nerd ben ik ook, haha.
Hebben jullie tips over hoe en waar te beginnen met een scriptie? Mijn onderzoekskader is nog niet helemaal goedgekeurd (maar grote lijnen wel, het onderwerp ook) en de opleiding raadt aan om wel gewoon te beginnen met literatuuronderzoek. Maar ik wacht dus ook nog op feedback op mijn onderzoekskader en ik weet niet goed waar en hoe nu te beginnen. Ja, literatuur opzoeken zou wel moeten lukken zou je zeggen maar ik ben dan ook weer bang dat ik het veel te breed en daarmee te moeilijk maak voor mezelf. Eigenlijk denk ik dat ik gewoon even een schop onder m’n kont nodig heb en dat als ik eenmaal aan het schrijven ben het allemaal wel goed komt maar ik maak het in m’n hoofd gewoon heel groot nu en dat zorgt juist voor uitstelgedrag
Je schrijft dat je onderwerp in grote lijnen is goedgekeurd, ervan uitgaande dat dit niet meer veel gaat veranderen, zou ik je willen aanraden om literatuur te zoeken maar in je achterhoofd te houden wat je nu daadwerkelijk te weten wil komen. Uiteindelijk zal je literatuur namelijk ondersteunend moeten zijn voor de rest van je onderzoek. Als je dit nog niet echt weet, kun je altijd literatuur opzoeken om te kijken wat in deze studies naar voren komt. Als er stom gezegd in 9/10 studies die je leest een bepaalde theorie/definitie/auteurs worden aangehaald is het misschien een goed idee om daar dieper in te duiken en kun je vanuit hier al een beginnetje maken aan je eigen literatuuronderzoek. Verder heb ik niet veel tips voor je, behalve het gewoon doen. Je bent al heel erg ver gekomen en dit moet dan ook zeker goedkomen!
Ik heb gehoord dat ik mijn masterscriptie heb gehaald maar de tweede lezer is zo onredelijk geweest (volgens mijn begeleider) dat ik er niet echt blij mee kan zijn? Had echt een mooie 7 verwacht en daar was mijn werk ook echt naar.
@Okapi is er een mogelijkheid tot een tweede beoordeling, vooral gezien je begeleider ook vindt dat het onredelijk is?
–
Ik raak echt elke dag meer en meer geirriteerd door m’n stagebegeleider. Ze wilt onmogelijke dingen voor m’n afstudeeropdracht, aka gewoon niet haalbaar binnen de tijd. En de afspraak was dat ik x aantal weken gewoon zou werken, en daarna afstuderen op een onderwerp die ik zelf wil, maar nu wordt er te moeilijk gedaan “Ja je wilt teveel doen wat een universiteit verwacht en te weinig hands on practice”. Echt raak hier zo geïrriteerd van, logisch toch dat ik voor een onderzoeksmaster ook academisch aan de slag ga.
Plus, ik kan het niet hendelen dat ik echt standaard 50 uur per week op kantoor ben en dan nog 's avonds of in het weekend gebeld wordt over dingen die echt moeten gebeuren. Leave me alone man, ben maar een simpele stagair, maar dat lijkt ze niet te snappen soms.
Ik zou dit even aankaarten bij degene van je studie die over de stages gaat, neem aan dat zij het ook beoordelen? Dit lijkt me niet helemaal de bedoeling, vooral bij een onderzoeksmaster niet.
Het wordt niet beoordeeld als stage nu, want heb al teveel studiepunten. Wordt pas beoordeeld nadat ik een officiële kick off heb gehad voor m’n afstuderen. En het probleem zit hem in dat iedereen een andere mening heeft over wat ik moet gaan doen qua afstuderen. Maar afgelopen vrijdag wel gebeld met m’n afstudeerbegeleiders en daar nuttige feedback over gekregen!
Zijn er meer mensen nu bezig met hun scriptie? Ik kan mij herinneren dat op het egf er een scriptietopic was, is die hier ook? Waarschijnlijk moet ik even beter zoeken haha. Ik ben in ieder geval net begonnen met mijn bachelorscriptie en zie er echt als een berg tegen op. Ik studeer Rechten dus onderzoek doen heb ik ook niet veel gedaan tijdens mijn bachelor zelf. Als iemand nog tips heeft zijn die altijd welkom!
Ik! Ik ben bezig met mijn mastescriptie over David Hockney. En hoe leuk het onderwerp ook is, ik vind het schrijven altijd ZO kut. Als je even wilt praten/vloeken/oid, dan weet je me te vinden.
Yes, ik ben ook bezig maar heb maar een kleine BA scriptie van 9EC
Like voor de herkenning haha. Ik moet komende maanden (deadline is in mei) ook mijn bachelorscriptie schrijven van 30 ECTS. Ben begonnen met literatuuronderzoek maar het voelt echt alsof ik maar wat aan het doen ben. Het helpt ook niet mee dat ik nog steeds 100% goedkeuring voor mijn onderzoeksopzet moet krijgen en dan pas wordt er een docent aan me gekoppeld bij wie ik terecht kan met inhoudelijke vragen. Wat voor onderwerp heb je?
Wat lastig, maar wel heel knap dat je het desondanks toch als leerdoel voor jezelf hebt opgesteld. Ik neem aan dat er zeker begrip voor is als je uitlegt waarom het nog niet lukt. Zo iets kost nu eenmaal tijd.
Nee ik begrijp wat je bedoelt. Is er een moment waar je met haar al je leerdoelen moet bespreken? Of doe je dit in een verslag? Dan kan je eventueel aankaarten dat dit leerdoel voor jou op werkvlak, maar vooral ook op persoonlijk vlak iets is wat lastig is vanwege gebeurtenissen uit je jeugd, maar dat je verwacht hier wel beter in te worden naarmate de tijd verstrijkt. Als ze er dan naar doorvraagt kun je zelf bepalen hoeveel je hierover kwijt wilt.
Nee inderdaad, ik begrijp wel dat het zo kan voelen. Maar het is ook maar net hoe je het brengt, en ik denk dat zo iemand wel goed kan aanvoelen en inschatten dat je je er een beetje bezwaard voelt. En als je je daar zorgen om maakt, kun je het denk ik ook eerlijk zeggen (als in:’ik wil er niet een groot ding van maken, maar dit is voor mij nu eenmaal wat lastiger vanwege zus en zo enz)
Oo ik wilde al inderdaad zeggen, wel een heel interessant onderwerp! Maar masterscriptie lijkt mij al helemaal ingewikkeld. Heel lief van je, andersom geldt hetzelfde!
@Skadi En lukt het een beetje? Die van mij is ook inderdaad heel klein en maar 7,5 ECT… Dus waarschijnlijk maak ik het ook groter in mijn hoofd dan dat het daadwerkelijk is (hoop ik haha).
@MakeFezHappen Pff, dat is echt heel veel punten, lijkt mij pittig! Jaa, het is echt zo grote berg en je weet niet waar je moet beginnen. Wanneer krijg je die 100% goedkeuring dan wel? Ik denk als je opzet eenmaal is goedgekeurd je al heel ver bent! Mijn onderwerp is de complexiteit van het causale verband van werkgeversaansprakelijkheid en die van jou?
Dank jullie voor de reacties, voel me al minder alleen. Ken ook niemand van mijn studie, dus niemand om mee te praten hierover.