Studietopic

Ja dat is ook heel lastig en een vervelend klusje, maar ik vind zelf wel dat het vaak je verhaal enorm ten goede komt. Als je echt gedwongen wordt om enkel de kern te bewaren schrijf je alleen maar relevante dingen op en dat is voor lezers super prettig.
Soms helpt het ook om iemand er naar te laten kijken en suggesties te laten doen van wat je zou kunnen schrappen. ‘Killing your darlings’ is gewoon lastig.

Zijn er mensen die SUPER erg uitstellen waardoor het ook gewoon niet van komt? Kan mezelf echt ff niet handelen op het moment.

En zijn hier ADD’ers met tips? Mbt concentratie, productiviteit, etc.

1 like

Het enige dat ik kan bedenken wat nog wel wil helpen voor mij is naar de bieb gaan als ik iets moet doen, zodat ik niet toch maar ga netflixen oid. Ik heb daar altijd het gevoel dat iedereen je een beetje in de gaten zit te houden dus dan probeer ik nog wel wat te doen. Verder zijn tips hier ook welkom!

1 like

Ja dit vind ik ook wel helpen! Soms ga ik dan maar op mijn telefoon van alles doen🙄

Interessant!
Ik deed ze soms uit in de bieb (natuurlijk geen kaasgeur :joy:) en ik zie dit anderen ook doen. Ik ga dit even opzoeken haha leuk!

Minitip: je bent helderder en productiever als je veel water drinkt.

Yess dat doe ik al, thanks! :nerd_face:

1 like

Hahaha ja ik verwacht dat iedereen dit weet maar ik vergeet dit zelf altijd toe te passen. Misschien was dit meer een reminder voor mezelf.

Haha ja ik moet als ik naar de bieb ga mezelf er echt aan herinneren een fles water mee te nemen, same. Liefst die van een liter!

1 like

Ik heb deze periode een bedrijfseconomisch vak en daar ben ik dus echt heel slecht in. :sob:

Wat mij heel erg helpt:

• 's Avonds een (realistisch!!) lijstje maken met wat ik de volgende dag ga doen. Anders begin ik de dag al met forummen/youtuben en bedenken wat ik eens moet gaan doen. Maak een duidelijk schema. Bijvoorbeeld:
    09.00 - 10.00: X
    10.00 - 10.15: pauze
    10.15 - 11.00: Y en dat dan voor de hele dag.
  • Wat ook veel mensen helpt is de pomodoro techniek, ken je dat al? Je kunt kiezen voor 25 minuten werken en 5 minuten pauze, maar zelf ga ik liever voor 50 minuten werken en dan 10 minuten pauze.
  • Wat leidt je af? Is het je telefoon? Download dan forest! Je wil je schattige boompje namelijk echt niet vermoorden. Is het je computer? Download dan ColdTurkey! Is het je huishouden? Ga dan buiten huis studeren. Zijn het sociale dingen? Zeg dan tegen al je vrienden dat je die dag studeert en ze je niets mogen sturen.
  • Maak het KLEIN! Dus niet ‘onderzoeksvoorstel schrijven’, ‘essay schrijven’, ‘vak X leren’. Want dan hik je er zo tegenaan. Maak het zo klein mogelijk, dat je denkt: oh even 10-20 minuten dit doen dan kan ik dat wegstrepen. Bijvoorbeeld: ‘2 artikelen opzoeken over onderwerp x’, ‘paragraaf x lezen’, ‘outline essay opzetten’, ‘powerpoint opzet maken’. En ga zo maar door.
  • Op momenten dat ik ECHT NIET wil beginnen, omdat er iets heel kuts op de planning staat, begin ik alvast met de minder erge dingen, zoals het maken van een titelpagina of het lezen van iets wat ik wel leuk vind, mijn grammatica controleren, bronnenlijst opstellen, het mailen naar een docent, etc. Op die manier ben je namelijk wel al begonnen (en het begin is vaak het moeilijkst), waardoor daarna doorgaan met minder leuk werk makkelijker wordt.

Ik heb zelf heel veel last van dergelijke problemen (of ik ADD heb weet ik niet, want daar werden ze het nooit over eens haha) en mij heeft deze site heel erg geholpen. Wellicht vind je het niets of moet je wennen aan de schrijfstijl, maar Jelle maakt alles zo ontzettend klein en simpel. Ik heb echt veel gehad aan sommige tips, ook de open deuren.

6 likes

Wow wat veel fijne tips!! Thanks x1000 hier ga ik even goed naar kijken!:blush:

Ps pommodoro ken ik en helpt!
Forest ken ik ook, die moet ik maar eens weer downloaden. Gebruikte ik op mijn oude telefoon vaak. Goeie!

Ik moet voor het eerst sinds 2 jaar mijn zoekstrategie beschrijven. Ik heb een beetje een richting , maar heeft iemand nog tips om het snel en makkelijk te doen haha?

Ik ben aan het studeren voor mijn tentamen en lees eerst de artikelen. Alleen heb ik altijd het idee dat ik het niet ga onthouden alleen als ik het samenvat. Maar dan schrijf ik bijna de halve tekst op en het kost zo veel tijd en dan kan ik niet echt door met een ander artikel. Omdat ik er langer mee bezig ben ipv het even snel lees zal het wellicht wel iets beter blijven hangen, maar ik of dit nu echt zo is…?
Heeft iemand inzichten over hoe het efficiënter kan. Iets tussen alleen lezen + opdrachten doornemen en een 40 pagina`s lange samenvatting maken in :sweat_smile:

Mindmap maken van elk artikel/onderwerp? Ik maak altijd een samenvatting van alle artikelen (en kom dan meestal op een samenvatting van 50-80 kantjes, dus 10% van het geheel). De week voor het tentamen maak ik dan nog een samenvatting van de samenvatting: 1-2 kantjes per thema (wij hebben altijd 4 of 8 thema’s) of ik maak een mindmap van de thema’s.

Oh en jezelf mogelijke tentamenvragen stellen helpt ook. En voor begrippen en rijtjes maak ik van die flitskaartjes.

1 like

Ojee dat is al meer dan ik normaal doe haha! Bedankt voor de tips!
Ik probeer altijd een samenvatting te maken en dan denk ik dat ik die ga doornemen voor het tentamen, maar uiteindelijk heb ik die pas net voor het tentamen zelf af en kijk ik er nooit meer naar. (Kijk hier gaat het al mis)
Mogelijke tentamenvragen stellen is een goeie! Dit is iets wat ik dus compleet vergeet omdat ik alleen maar bezig ben met die samenvatting. En dit blok is ineens zo een 4 weken blok dus moet dat nu voorkomen want zo weinig tijd :scream_cat::scream_cat::scream_cat:

Ooooh ja slim! Ik highlight ook (teveel), maar begrippen ernaast schrijven is slim! Anders is alles idd een kleur en dan zie je eigenlijk niet meer wat belangrijk is. Dat gaat me sowieso veel tijd schelen vergeleken met heel veel overschrijven en grafieken natekenen.
Bedankt voor de tips!

1 like

Voor mij is het maken van die samenvatting al vaak heel nuttig, dus in die zin zie ik dat niet als overbodig werk. Maar onze blokken zijn altijd 5 weken, dus ik snap je stress wat betreft tijd wel :stuck_out_tongue:

Heel veel succes in elk geval!!

1 like

Mijne normaal 6 geloof ik zelfs, alleen heb ik nu een kort blok in januari :weary:
Ik ben net weer bezig en ik merk dat ik toch weer dingen aan het samenvatten ben ondanks te tijdnood. Door het op te schrijven blijft het wel echt beter in je hoofd zitten dus ik begrijp wel dat het goed voor je werkt en voor mij dus normaal ook!
Dankjewel!