Bij mij werkt pomodoro alleen door de periode heen en dus niet de dagen voor het tentamen als ik echt stress heb.
Ik doe de pomodoro 45 minuten lang, 15 minuten pauze. 3 blokken achter elkaar en dan lange pauze van een uur voor lunch of avondeten. Zo kom ik wel op een volle dag studie. Ik heb ook het probleem dat 25 te kort is.
Mān hoofd loopt een beetje over. Aan het begin van het schooljaar dacht ik het allemaal wel prima aan te kunnen, maar ik ben het overzicht inmiddels een beetje kwijt. Het is niet eens heel veel wat ik moet doen, maar ik merk dat ik het in de praktijk toch wel lastig vind om mijn opdrachten uit te voeren (die moet ik deels op de werkvloer doen, dus gaat niet altijd even makkelijk).
Ik merk ook dat ik een soort van āop slotā schiet op het moment dat ik denk dat iets me niet gaat lukken of wanneer het te veel wordt. Best vervelend. Ik hoop dat mijn dag morgen me weer wat extra kan motiveren.
Ik moet aankomende week nog 1 laatste vak volgen en dan heb ik mijn master compleet (en dan voor mijn tweede master āalleenā nog de thesis). Maar heb echt het stomste vak ever gekozen! Heel veel werk, weer met een echt bedrijf werken aan een case en weer interviews met experts. Moet weer dus ergens vanuit mijn non-existing network een hoge pief overtuigen die met mij wil samenwerken aan een stom school iets wat voor hem/haar niet nuttig is. Daarbovenop! Moet zelf kiezen welke cijfers ik geef aan welk onderdeel, VOORDAT ik ze heb gemaakt. Voel de regrets nu al, voelt best wel oneerlijk aan. En, een deel is team opdracht en je moet zelf groepjes vormen maar ken niemand dus word waarschijnlijk last minute ingedeeld met mensen die misschien niet zo hard ervoor willen gaan als ik. Baal Baal Baal. Tijdens mijn bachelor vond ik studeren echt heel leuk, maar merk dat met de jaren de lol er echt vanaf gaat en ook papers word ik niet meer blij van
Vergeet vooral de rust niet in te plannen! You can do it
Hoe gaat het nu?
@Genius Wat rot zeg. Is er een manier om het toch nog leuk voor jezelf te maken?
Ik begin maandag aan een nieuw blok en dat vind ik heel erg fijn. Volgens mij wordt mijn nieuwe vak ook erg leuk. Heb alleen wel de tentamens van afgelopen blok verkloot, maar ik weet nu gelukkig wel hoe ik het beter zou moeten doen bij de herkansingen.
Ik heb voor het eerst in mān leven zoān domme fout gemaakt. Ik sla altijd alles qua studie op op mān usb-stick, echt dat ding is mān leven, gaat al jaren goed. Nu moest ik gisteren een essay inleveren en toen heb ik donderdag op een andere computer dan mān laptop de hele literatuurlijst + alle noten gemaakt. Eind van de middag sla ik het op op die usb, trek dat ding uit de computer en toen ik er 's avonds op mn laptop aan verder wilde werken was het bestand beschadigd, en er was gewoon geen manier om het te herstellen, en uiteindelijk is 'ie van mān usb verwijderd en was ALLES weg en kon ik HELEMAAL opnieuw beginnen
Heb letterlijk een uur gehuild en een paniekaanval gehad, het is me uiteindelijk gelukt om een half essay in te leveren en nu moet ik dus mān vrije weekend besteden aan de rest afmaken, zonder dat ik weet of het okĆ© is als ik de rest maandag inlever
Dus: altijd alles zesdubbel opslaan en mailen en onedrive en dropbox
Ik meestal 10 per uur. Bij sommige boeken wat meer.
Gelukkig feedback/beter inzicht gekregen op je tentamenstof, dat scheelt al een hoop voor volgende keer. Soms is het ook zo verwarrend wat er verwacht word en hoe ze je antwoorden willen zien.
Heb mij erbij neergelegd en gelukkig is het maar tot 20 december, dus vrij kort daarna ben ik er vanaf. Ben begonnen met de stof en heb uitgerekend wat ik minimaal moet halen voor mijn individuele tentamen om de rest te kunnen verpesten en dat valt reuze mee, dus heb er weer wat meer vertrouwen in >< Alleen de onrust van groepje vinden, maar ga random mensen stalken op maandag om te kijken of ik ergens bij kan haha.
Veel succes!
@Maestoso Ja, ik! Heb er best wel wat aan verdiend tot nu toe. Wat ik altijd doe is de prijs laag houden en heel veel previewpaginaās erbij zetten. Zo kan iedereen beslissen of de samenvatting bevalt voordat ie gekocht wordt. Ik maak hele schematische samenvattingen en als je daar niet van houdt moet je hem gewoon niet kopen, maar ik ben daar dus wel duidelijk over. Ik denk dat als je dat doet en je alles wat samengevat moet worden erin hebt gestopt, het echt wel goed genoeg is om te verkopen.
Zijn er al anderen die het boek hebben samengevat? Want dan zou ik eerst kijken wat zij vragen. Ik vraag altijd ā¬3 en mijn samenvattingen zijn tussen de 25 en 75 blz (meestal rond de 60). Ik vind ā¬4,50 vrij veel, maar voor een goede samenvatting zou ik wel bereid zijn dat te betalen. Je kunt trouwens altijd nog de prijs verhogen. Ik verdien maar ā¬1,27 per verkochte samenvatting, maar ik maak ze dan ook voor mezelf en dit is mooi meegenomen. Doordat ik āgoedkoopā ben en altijd goede reviews heb verkoop ik wel goed (een samenvatting 53x en dat is een samenvatting die alleen voor mensen van mijn studie en jaar handig is).
Hoe lang is het boek? Bij aankoop let ik daar ook altijd op. Zo ben ik voor een boek van 600 pagina meer bereid te betalen dan voor eentje van maar 300 puur vanuit tijdwinst. Voor een boek van mijn studie van dus inderdaad 600 zie ik voornamelijk aanbod van rond de 4~5 euro minimaal en dat vind ik dan wel reƫel van prijs. Maar dan nog liever 3,99 want dan denkt mijn brein toch dat het goedkoper is xD
Dan vind ik ā¬4,50 wel een goede prijs!
Niet ermee stoppen! Moet dus nu 1 vak doen wat vorige jaar niet heb gedaan en baal als een stekker. Vaak krijg je nog meer gedaan in beperkte tijd dan van te voren mogelijk gedacht.
Als mede ongemotiveerde student: plant een boom! Ik gebruik nu de app forest (moet je iets van 3 euro voor betalen) en is een pomodoro timer en elke keer als hij compleet is plant hij een struik of boom in je fictieve bos en krijg je muntjes. Hij werkt ook op de laptop en blokt dan sites. En als je op je mobiel iets aanklikt gaat hij semi-aggresief melden dat ik mijn boom aan het vermoorden ben. Dan krijg je een verlept boompje wat echt heel lelijk is en die vermijd ik heel erg graag dus dat helpt voor mij. Nu ben ik er net achter gekomen dat je bij een hoger aantal muntjes je ze kan inwisselen en dan word er een echte boom geplant. Nu probeer ik te leren met de gedachte dat er in ieder geval dan een boompje komt en dat werkt bij mij wel om iets gedaan te krijgen. Dat en is nogal confronterend omdat mijn vriendin ook op die app zit en kan zien hoe lang ik studeer
Lief dat je het vraagt! Het gaat iets beter, heb weer het idee dat het allemaal wel goedkomt. En anders is er altijd nog een herkansing, zal allemaal wel loslopen. Ik had ook een drukke week met wat andere dingen dan werk/school, dus ik denk dat het me allemaal ineens te veel werd.
Ik ben nogal onzeker over mijn schrijfstijl door een docent die mij ooit helemaal afgekraakt heeft voor de hele klas. Ik laat mijn vader vaak mijn papers lezen en controleren op spelling en zinsconstructies. Hij is daar mega goed in en vind het altijd heel leuk omdat hij mijn studie fantastisch vind. Maar goed, hij belde me dus vanmorgen op om feedback te geven en toen zei hij dat hij in mijn manier van schrijven echt een vooruitgang ziet en trots op me is. En okee ik ben de afgelopen dagen een emotioneel wrak door stress en andere dingen en moest bijna huilen toen hij dat zei. Ik had het echt even nodig om te horen dat iets goed is en ik heus niet zo slecht ben als ik zelf denk.
Goed, lang verhaal en vast niet boeiend maar moest het even kwijt.
Oh ja dat is zooo kut, echt zoān machteloos gevoel! Ik heb dit ook ooit gehad en heb volgens mij ook letterlijk gejankt toen.
Ik heb zelf nu dropbox op mijn pc geĆÆnstalleerd. Dus al mijn schoolwerk zit in mappen in dropbox en ik sla tijdens het werken regelmatig iets op. Ik vind het ook een fijn idee dat wanneer mijn laptop het begeeft, of ik ben ergens zonder laptop, ik alsnog gewoon overal de laatste versie van mijn bestanden kan openen.
Heb hetzelfde probleem, ik word thuis heel snel afgeleid. Raak sneller in de flow met klassieke āstudie muziekā, maar het is atm nog steeds geen porem.
Ik raak supersnel afgeleid als ik een show o.i.d. opzet (ik zou echt de meest domme dingen kijken). Ik heb wel eens muziek op staan, maar dan moet het wel (voor mij) nieuwe muziek zijn of zonder lyrics, want daar raak ik ook door afgeleid. Meestal is het dus gewoon stil, maar als ik moeite heb om me te focussen, zet ik zoān youtube āstudy with meā op.
Ligt er echt aan wat ik moet doen! Bij sommige dingen lukt het alleen als het stil is en bij andere juist niet. Dan ligt het er nog steeds aan of ik dan Netflix, YouTube, Spotify (muziek die ik ken) of radio (minder mijn āeigenā muziek) opzet. En soms doe ik dingen gewoon in de keuken terwijl mijn huisgenootjes aan het koken zijn. Ik moet in principe weinig echt leren door het jaar dus meestal is het iets van notities herwerken of voorbereiding lezen!