Studietopic

Ja eens! @Skadi Toen ik vorig jaar begon met de pre-master deed ik in het begin ook hele domme dingen. We moesten bijvoorbeeld literatuur zoeken om antwoord te geven op bepaalde leervragen. Dus ik in 3 kantjes antwoord op die vraag middels internetartikelen. Alle bachelorstudenten (bij ons volgde je bij de pre-master gewoon een x aantal bachelorvakken) hadden 12-15 kantjes uit boeken van de UB en ik voelde me ZO dom. Gelukkig hadden bijna alle pre-masterstudenten dat in het begin, want ja, weet jij veel? Zeker als je van het hbo komt. Bij ons werd er ook niet echt rekening mee gehouden dat wij van een heel ander niveau kwamen eigenlijk, maar daar leer je uiteindelijk wel het meest van.

Ik ben het eens met @anon18202522. Gewoon aangeven dat je er zelf niet goed uitkwam en dat je het een lastige opdracht vond en of iemand wellicht tips heeft. Bij ons is de sfeer er eigenlijk wel naar dat je dit soort fouten makkelijk mag maken en willen medestudenten en docenten je ook graag helpen als je er zelf niet uit komt. Ik hoop dat dat bij jou ook zo is!

1 like

Ik moet wekelijks een presentatie voorbereiden met mijn groepje. De communicatie gaat via WhatsApp en dat loopt niet soepel: we komen ieder uit een ander land, mijn Engels is redelijk maar niet heel sterk en daarnaast zitten we qua interessegebieden niet op Ă©Ă©n lijn. Op deze manier is een presentatie maken echt moeilijk man :frowning: Ik merk ook dat ik er veel langer mee bezig ben, omdat ik bij alles denk dat ze me vast dom vinden hoe ik dingen aanpak. Ik zou dit veel liever met vrienden doen of alleen.

@Skadi @En_17_Anderen

Hoewel een pre-master als doel heeft om ervoor te zorgen dat je straks toch een opleiding kan doen waar je nu nog niet toelaatbaar tot bent en er natuurlijk ook studenten met een wo-papiertje op zak een pre-master volgen, vind ik het toch wel zorgelijk dat ze in de eerste week schijnbaar geen enkele les besteden aan bepaalde problemen waar veel ex-hbo’ers tegenaan lopen. Natuurlijk speelt zelfstandigheid een grote rol, maar als ze nieuwe bachelorstudenten de eerste week het een en ander laten zien, zouden ze dat hetzelfde maar dan in beperkte mate ook kunnen meegeven aan pre-masterstudenten. Het vinden van wetenschappelijke literatuur, hoe je een wetenschappelijk paper schrijft (welke eisen en onderdelen), wat peer-review inhoudt etc. omdat ik toch vaak zie dat mensen tegen dingen aanlopen.

Hoeveel verschrikkelijke ‘ik kan dit niet, help, mag ik stoppen’ scriptie-dagen zou ik nodig gaan hebben tijdens deze scriptie? Ik voel me zo dom en heb weer een dag ‘verspild’ met lezen, deleten, weer lezen. Weet dat het deel van het proces is, maar wat een rotgevoel haha. Zo, even spuien hoor.

@anon18202522 In mijn geval kwam 95% van het hbo. Nadat wij aangaven een soort van introductie (bronvermelding, artikelen zoeken etc) te missen start de pre-master dit jaar ook met het introductieblok waar de bachelorstudenten in jaar 1 mee beginnen.

Als ik dit allemaal had geweten had ik ook geen 5.6 voor mijn eerste paper gehaald (was een derdejaarsvak). Ik kreeg oa een punt aftrek voor APA-fouten. Maar ja, ik moest dat allemaal zelf uitzoeken en vond dat ik al een aardig eind was gekomen.

@GroenTakje Volgens mij herkent bijna iedereen die horror. Ik kan niet anders dan je succes wensen, ooit gaat hij af zijn!

2 likes

@anon18202522 @En_17_Anderen Ja, jullie hebben helemaal gelijk hoor. Ik wacht gewoon even het responsiecollege af, en dan kijk ik wat voor feedback ik krijg en hoe anderen het hebben gedaan. Ik was gister gewoon een beetje gefrustreerd. Ik heb het nu ingeleverd, wel netjes gedaan zoals ik dacht dat het moest - alleen vrij summier.

De opbouw van deze premaster is gewoon heel gek, in mijn ogen dan. We krijgen volgende periode bijvoorbeeld pas academische vaardigheden en pas eind juni academic english (nadat je je scriptie hebt moeten schrijven dus). Nu zijn ze op zich wel mild qua beoordelen op dit soort opdrachten (10% van je eindcijfer). Maar alsnog vind ik het waardeloos dat er niet even een nette beschrijving of sample online staat, of dat we desnoods tijdens de les een kwartiertje een opsteker konden krijgen. Dat zou mij in ieder geval veel stress hebben gescheeld.

ik had vandaag de laatste echte toetsen van mijn master (alleen nog maar VGTs)
 Afgelopen dinsdag de laatste dag als coassistent. Vanaf volgende week ben ik semi-arts :exploding_head: gaat zo snel (semi-arts is eigenlijk gewoon coassistent plus maar dan nog, het klinkt veel cooler).

3 likes

Oh dat klinkt wel echt raar die opzet. Bij ons was het soms al gek dat we dan een vak ‘X II’ kregen en een paar maanden later vak ‘X I’. Maar op zich was dat altijd wel te doen.

Wel echt kut dat je een scriptie moet schrijven tijdens je pre-master, dat heb ik nog niet eerder gehoord.

Ik hoop dat je iets gaat hebben aan het college en dat je er daarna mee verder kan!

1 like

Ja, ach. Ik leg me er maar bij neer. Hopelijk gaat volgende periode allemaal wat makkelijker.

Nou hier ben ik weer met gezeik over m’n stageverslag hahah het was namelijk nog niet goed en moest veel (vooral APA :confused::cry:) verbeterd worden.

Ik voel me echt desperate omdat ik het volgens mij ook al ergens anders heb geplaatst haha, maar zitten hier mensen uit Den Haag die behoefte hebben aan een studiemaatje? Ik studeerde eerst altijd met een vriendin/klasgenoot maar we zitten inmiddels niet meer in hetzelfde jaar en ik heb gewoon zelf de discipline niet om het eerder dan op de laatste dag te doen. Dussss mocht iemand ook studielaks zijn en in 070 wonen, holla at me :raising_hand_woman::raising_hand_woman::raising_hand_woman:

Dat laatste houd ik in gedachten inderdaad, lief, dankjewel! Moest gewoon even m’n ei kwijt, haha.

@Maestoso Gelukkig heb ik niet meer van die slopende collegedagen, maar zeker herkenbaar hoor! Ik ging daarna vaak sporten want lichamelijk vol energie, maar mentaal ge-sloopt. Beetje bijgekomen van gisteren? :slight_smile:

Mijn presentatie is veel te lang geworden. Hij mag maar 10 minuten zijn en ik zit op 2 of 3x zo veel :neutral_face:. En alles is al zo kort

Nou ga weer voor een hopelijk productief dagje op deze heerlijke zondag :tired_face:
Succes iedereen die helaas ook binnen moet zitten!

3 likes

Jij ook succes!

Ben bezig met het boek van een vak samen te vatten, maar ik ben bang dat ik weer eindig met een onaf document omdat het zoveel tijd kost om alles te lezen en samen te vatten :frowning:

Ik moet voor morgen een stuk uit Leviathan (Hobbes) lezen, maar ik snap echt die zinnen niet :sweat:.

Ik heb net een afspraak gemaakt met mijn studieadviseur. Weet nog niet precies wat ik eruit wil/ga halen, maar vind het wel een goede stap van mezelf. Na elk college staat het huilen me nader dan het lachen, en ik heb het idee dat ik echt niet meekom - ook al heb ik dus maar Ă©Ă©n vak. Hopelijk kan ik een beetje begeleiding krijgen om het allemaal wat meer op een rijtje te krijgen voor mezelf.

6 likes

Goed dat je stappen onderneemt! Hoop dat je goede begeleiding krijgt.

Ik vind mijn nieuwe vakken echt super interessant, maar ze liggen wel extreem uit mijn comfortzone. Heel ander soort vakken dan ik gewend ben. En ik merk dat ik daar wel erg moet aan wennen. Als de prof een vraag stelt, ben ik nog aan het nadenken over de betekenis van de vraag als studiegenoten hun antwoord beginnen met “ik heb 3 argumenten hiervoor”. Hoe doen ze dat? Als ik op dat moment zou spreken, weet ik amper hoe ik de zin zal afmaken, laat staan dat ik een gestructureerd antwoord heb. En ik merk dat ik het niet gewend ben dat antwoorden niet juist of fout zijn, dat er geen 1 enkel antwoord is, maar dat het juist hele complexe thema’s zijn met verschillende mogelijke visies. Als ik aan het denken ben over al die visies en argumenten, is de discussie ondertussen al 5 stappen verder in een heel andere richting. Is dit iets waar ik in moet groeien?

Ik merk ook dat ik mede-studenten heb die tijdens lectures super kritische vragen weten te stellen over dingen waar ik nooit opgekomen zou zijn. Ze trekken ook altijd heel andere conclusies uit artikelen dan ik, veel verdergaand ofzo. Ach, tot nu toe haal ik alles gewoon dus het zal op mijn manier ook wel goed komen, maar merk ook wel dat ik soms denk: HOE DAN?!

En wat jij zegt herken ik ook. Tijdens wetenschapsfilosofie stelden veel medestudenten hele diepe vragen over de stof en over hun paper en ik zat vooral met vraagtekens. Gelukkig hadden al mijn vrienden daar last van.

6 likes

Ja, inderdaad! Blij dat ik niet alleen ben. Ik ken (nog) niet zoveel mensen van die studie, dus ik weet niet of andere medestudenten zich ook meer herkennen in mij dan in de mondige medestudenten (het zijn toch vaak dezelfde personen die het woord vragen). Ik kom uit de exacte wetenschappen en dan is dit (sociale wetenschappen) wel echt iets heel anders.

En momenteel ben ik mijn taak (zondag in te dienen) héél erg aan het uitstellen, dat is toch ook altijd hetzelfde liedje met mij :stuck_out_tongue:.