@Diafragma Ik heb geen tips, wij krijgen niet echt de mogelijkheid tot uitstellen. Vorig jaar werkten we met PBL, waardoor je echt je leeswerk bij moest houden en aanwezigheid verplicht was. En nu tijdens de master is zowat alles groepswerk en is er weer aanwezigheidsplicht.
Is het handig om met een studiegenootje waar je het mee kan vinden af te spreken dat je samen naar de colleges gaat en daarna samen even gaat studeren? Ik merk dat mijn medestudenten (ik heb een vast groepje waar ik mee omga) mij echt heel erg motiveren. We hebben allemaal geen kut zin in zo’n college, maar samen slepen we elkaar er doorheen zeg maar. Heb jij zo iemand of is dat lastig omdat je er tussenuit bent geweest?
Verder sprak ik vaak met mezelf af dat ik tot x tijd op de uni bleef hangen na een college of werkgroep en dat ik dan minimaal een van de bronnen (een artikel of hoofdstuk) gelezen en samengevat moest hebben. Dat werkte wel voor mij, wellicht dat jij er ook iets aan hebt? Maar nogmaals, wij hadden een stok achter de deur en zonder dat zou ik ook alles uitstellen. Oh en wat mij nu helpt, nu ik geen tentamens moet leren maar papers moet schrijven: ik lees de artikelen veel vluchtiger en markeer dan in zo’n pdf-bestand de belangrijke zinnen (meestal de 1e en laatste zin van een alinea) en op die manier ga ik er razendsnel doorheen en heb ik toch wat gedaan.
Ik haat haat haat groepswerk. Ik voel me sinds een paar uur gewoon kut om niks en wil daarom even 2 uur netflixen en dan slapen en morgenavond weer verdergaan. Maar omdat ik in een groepje zit, moet je rekening houden met elkaars schema’s en dus moet het nu af en ik trek dat echt niet. Ik wil gewoon dingen doen op een moment dat mij uitkomt.