Studietopic

@Pantalones Ik zit 's ochtends ook nog wel eens te leren/iets te schrijven hoor, zelfs in bed nog. Voordeel is wel dat de hele omgeving rustig is, helpt denk ik wel qua concentratie. Succes iig!

Ik had vanmiddag eindelijk vrij en dus te tijd om wat zelfstudie te doen, maar uiteindelijk niks uitgevroten natuurlijk. Heb me rond 19u pas kunnen motiveren om colleges terug te kijken, gelukkig bestaat er de optie om het versneld af te spelen dat scheelt al een hoop

Maar een onderzoeksopzet kan je snel maken! Als je in elk geval vanavond nog een probleemstelling bedenkt en minstens 2-3 variabelen ben je morgenochtend in een uur klaar. Het zal niet het beste werk zijn maar met peerreviews zijn je medestudenten vaak wel flexibel toch :smile: Succes!

Ik krijg sinds het einde van de zomer berichten binnen van recruiters op LinkedIn, maar ik weet niet of ik daar op moet reageren of niet. Wat doen jullie ermee?

Ja, dat zou ik ook kunnen zeggen inderdaad. Had daar nog niet eens aan gedacht. Alleen die berichten van 2 maanden geleden laat ik wel zitten, want beetje ongemakkelijk als ik daar nu nog op reageer :sweat_smile:

1 like

Hoe studeren jullie vakken zoals politiek of communicatie? Ik heb chemie gestudeerd en nu ook informatica, maar daar gaat het meestal over begrijpen, inzicht, formules etc. Veel examens zijn open boek of opdrachten die mondeling verdedigd moeten worden. Maar nu volg ik dus ook 2 vakken politiek en communicatie en dat is wel anders qua leerstof. Ik vind het waanzinnig interessant en ben nu bezig met een samenvatting te maken van het handboek, maar hoe studeren jullie dit? Echt van buiten blokken?

Ik had ooit een vak dat vier uur duurde met een pauze van 10 minuten en de docent die het vak gaf had een heel monotoon stemgeluid en praatte daarnaast héél langzaam. Het was een verplicht vak dat vooral praktijkgericht was en wat we zouden leren was iets wat ik al 3 jaar kon. Je kan wel begrijpen dat ik het gevoel had dat ik al een hele dag in dat lokaal zat. En dan moest ja na die eerste vier uur nog 2 uur iets anders volgen. Maar echt, na elke 45 minuten zou een kwartiertje pauze niet zo gek zijn als je iemands gezever moet aanhoren. Maar die leidraad zou iedereen moeten aanhouden max 45 minuten praten en dan een kwartier pauzeren.

@Hinkje Ik heb alleen communicatievakken op hboniveau gehad en dat was vooral begrippen en namen stampen stampen stampen (met de PPs als rode draad) en weten hoe je bepaalde methodes kan toepassen op een voorbeeld.

3 likes

Ik heb vandaag een hele productieve dag gehad en meer gedaan dan gepland, maar uiteindelijk blijkt dat ik minder tijd heb besteed aan leren en studeren dan gedacht. Ik probeer het bij te houden met die forest app (waarmee je bomen laat groeien) en voor de rest in te schatten, en dan kom ik uit op 3,5 uur terwijl ik van 10 tot 20 bezig ben geweest? Moest wel even boodschappen doen en eten enzo tussendoor maar vind dit echt vies tegenvallen.

Ooh de ironie.
Ik moet een picovraag formuleren.
Alleen heb ik het andersom gedaan, eerst artikel gevonden, daarna de pico geformuleerd en nu moet ik vanuit daar een picovraag bedenken
Moeilijker dan ik dacht…

Ah maar uiteindelijk gaat het erom dat je gedaan heb wat je wilde doen en je hebt zelfs nog meer gedaan. Misschien kun je de volgende keer juist een kortere studiedag inplannen, als ik heel de dag de tijd heb word ik soms lui omdat ik ‘‘toch nog de hele dag heb’’

1 like

@Flo ik vind Toggl heel fijn om bij te houden hoeveel tijd ik aan dingen besteed!

En ik denk dat 3,5 uur echt gefocust werken best wel redelijk is hoor. Ik werk het liefst 4-5 uur geconcentreerd op een dag. Bij ± 7 uur komt echt dat hele vermoeide, chagrijnige gevoel.

1 like

Bedoel je die forest app? Die is gratis toch? Ik heb hem gister ook gedownload omdat ik het hier las haha. Heb wel Android.

1 like

Oh wist niet dat daar verschil in zat! Stom ja.

Ik moet een essay-voorstel maken maar heb dat nog nooit gedaan. En vind de beschrijving ook heel erg vaag. En het ding is dus dat we het essay zelf niet hoeven te maken, alleen het voorstel als oefening. MAAR het maakt wel 10% uit van je eindcijfer. Hoezo oefening denk ik dan?

Na afwijzingen door meerdere promotors (wegens te veel aanvragen (wij werken met een kutsysteem waarbij de student een begeleider moet benaderen. Meestel zijn er 3-4x meer aanvragen dan plaatsen bij promotors)) dacht ik echt dat ik mijn MA thesis over een kutonderwerp ging moeten schrijven.
Ik had nog een afspraak staan bij een heel populaire begeleider, maar bij hem ging ik een eigen onderwerp voorstellen ipv een van zijn onderwerpen te kiezen dus ik schatte mijn kansen echt nihil. Maar hij wilt me toch en nu kan ik mijn droomthesis schrijven :partying_face::partying_face::partying_face:

17 likes

Dat zou ik er ook niet aan uitgeven nee! Dan kun je net zo goed gewoon een timer op 25 minuten zetten haha.

Bedankt voor de tips @Briseis en @anon53054661, ik ga aankomende week uitproberen wat voor mij het fijnste werkt :slight_smile:

1 like

Gefeliciteerd! Wil je vertellen wat je onderwerp is?

1 like

Ja, ik zet het wel even in een spoiler!

Samenvatting

a comparitive study of the influence of gender ideology on literature from the Black Power movement and the Black Lives Matter movement!

8 likes

Super interessant! Als je hem af hebt en je wil hem delen, zou ik hem dan mogen lezen? Actueel onderwerp, ben heel benieuwd!

2 likes

Zeker! Lief :grinning:

1 like

Ik heb net mijn scriptievoorstel geschreven, het ging veel makkelijker en sneller dan verwacht en ik ben zelf heel enthousiast over het onderwerp, dus ben heel blij!

8 likes