Hoe veel tijd ik besteed aan de artikelen die ik moest lezen was ook afhankelijk van wat ik er vervolgens mee moest doen. Als het slechts het bespreken was van de artikelen tijdens een college en ze niet terugkwamen in een tentamen en/of paper dan las ik ze vaak de avond daarvoor of soms gewoon een uurtje voor het college. Dan zat het nog het meest vers in mijn hoofd en meestal markeerde ik gewoon de belangrijkste passages. Als het een boek was van 200 pagina’s etc begon ik natuurlijk wel eerder
Voor een tentamen begon ik vaak pas 2 a 3 dagen daarvoor met leren en dan werd het echt een soort bitchy bootcamp waarin ik de hele dag zo’n 10 - 12 uur ermee bezig was. Maar dat is nogal een uitzonderlijke manier van leren. De meeste studiegenoten maakten braaf samenvattingen per week en begonnen toch ruim een week van te voren met leren. Iedere dag 2 a 3 weken aan materiaal en dan steeds meer herhalen. (Ik deed vrijwel nooit aan samenvattingen omdat ik te perfectionistisch ben en dan net 1 dag van te voren eindelijk klaar was met het maken van samenvattingen die ik goed genoeg vond om dan te gaan stampen.
Als ik een opdracht moet doen met bepaalde artikelen scan ik ze vaak al een paar weken van te voren zodat ik al voor mijzelf duidelijk heb wat ik wil gaan doen (of dat ik nog iets moet vragen). Ik doe dus eigenlijk alleen een uitgebreide voorbereiding als ik een paper moet schrijven. En alles categoriseer ik gewoon op week en college.