Studietopic

Hoe veel tijd ik besteed aan de artikelen die ik moest lezen was ook afhankelijk van wat ik er vervolgens mee moest doen. Als het slechts het bespreken was van de artikelen tijdens een college en ze niet terugkwamen in een tentamen en/of paper dan las ik ze vaak de avond daarvoor of soms gewoon een uurtje voor het college. Dan zat het nog het meest vers in mijn hoofd en meestal markeerde ik gewoon de belangrijkste passages. Als het een boek was van 200 pagina’s etc begon ik natuurlijk wel eerder :stuck_out_tongue:

Voor een tentamen begon ik vaak pas 2 a 3 dagen daarvoor met leren en dan werd het echt een soort bitchy bootcamp waarin ik de hele dag zo’n 10 - 12 uur ermee bezig was. Maar dat is nogal een uitzonderlijke manier van leren. De meeste studiegenoten maakten braaf samenvattingen per week en begonnen toch ruim een week van te voren met leren. Iedere dag 2 a 3 weken aan materiaal en dan steeds meer herhalen. (Ik deed vrijwel nooit aan samenvattingen omdat ik te perfectionistisch ben en dan net 1 dag van te voren eindelijk klaar was met het maken van samenvattingen die ik goed genoeg vond om dan te gaan stampen.

Als ik een opdracht moet doen met bepaalde artikelen scan ik ze vaak al een paar weken van te voren zodat ik al voor mijzelf duidelijk heb wat ik wil gaan doen (of dat ik nog iets moet vragen). Ik doe dus eigenlijk alleen een uitgebreide voorbereiding als ik een paper moet schrijven. En alles categoriseer ik gewoon op week en college.

1 like

Ai dat is zo rot he! Ik nader nu ook een beetje zo’n punt en je kunt je dan zo opgejaagd voelen dat je uiteindelijk maar vlucht in andere bezigheden en niets doet. Wat natuurlijk niet helpt. Maar fijn dat je vandaag iig veel hebt kunnen doen!!

Ja mijn stage is heel erg leuk, ik blijf er ook actief als vrijwilliger, maar het idee dat die opdrachten klaar zijn zal zo’n opluchting zijn.

1 like

Ik vind het de laatste dagen super lastig om mezelf te motiveren en daadwerkelijk wat nuttigs te doen, en als ik al iets nuttigs doe ben ik daarna niet tevreden omdat ik eigenlijk meer op de planning had staan. Voel me er echt een beetje meh door en hoop dat ik mezelf in het weekend kan herpakken.

Heeft iemand heel toevallig een samenvatting van policy paradox van deborah stone? Als ik mijn docent mag geloven is dit een veelgebruikt boek in verschillende vakgebieden. Kan online wel wat vinden maar ik heb het liever gratis hihaho :see_no_evil:

1 like

Man, zit nu weer bij mijn hoorcollege maar het is gewoon niet te volgen… Vorige week hadden we een gastcollege en dat was zo chill, on-point. Hopelijk red ik het tentamen met het boek en ander materiaal…

Ik heb besloten dat ik ga stoppen met het honoursprogramma dat ik de afgelopen twee jaar gevolgd heb. Ik wist eigenlijk niet meer waarom ik het deed. Ik vind het niet leuk en ik heb het niet echt nodig voor mijn cv, want ik wil waarschijnlijk een andere richting op gaan. Het geeft me wel veel rust, want als ik was doorgegaan had ik nog een extra vak van 6 EC moeten volgen, een pleittraject in het Engels en had ik een nog 6 EC moeten doen ter vervanging van een minorvak dat is uitgevallen (super kut halverwege het blok hoorde we dat een vak van mijn minor niet doorgaat). Ik heb nog genoeg studiepunten van het honoursprogramma om dat minorvak te vervangen. Genoeg zelfs om lage cijfers te halen voor mijn minorvakken en toch cum laude te kunnen slagen. Even wat van mijn studiegerelateerde hersenspinsels.

3 likes

ik heb dat boek wel gebruikt, zal even kijken of ik er nog samenvattingen/aantekeningen van heb. Vrees helaas van niet maar wie weet. Vond het overigens een leuk boek en niet heel lastig om te lezen, mocht je overwegen het aan te schaffen/te gaan lezen.

1 like

Ik waarschijnlijk! Niet van mezelf, maar via iemand anders vast nog wel ergens. Heb ik ook moeten lezen ooit

1 like

Goed dat je de keuze hebt gemaakt! Beter om je te focussen op je andere vakken nu.

1 like

mehh ik heb echt een ENORME studiedip :frowning: mede omdat de tentamens eraan komen, mede omdat ik gewoon elke week weer verlang naar het weekend omdat ik gewoon echt heel erg slecht ben in hele dagen voor mn laptop zitten schrijven en studeren.

Daarnaast komt dat ik nog steeds twijfel aan mn masterkeuze terwijl ik al ben begonnen en in principe in augustus klaar ben, maar weet ook niet welke kant ik precies op wil. Iemand leuke banen/tips/manieren om in een werkgebied te komen dat te maken heeft met iets van duurzaamheid/gezondheid/voeding? ik doe nu iets in de richting van ontwikkelingssamenwerking. Opzich valt er denk ik wel een combinatie te maken maar ik weet gewoon niet zo goed hoe en waar. Ik denk wel dat een bepaalde droombaan me heel erg zou kunnen motiveren namelijk

ik heb tegenwoordig lectures van 4!!! uur met een 20min break. Is toch allang wetenschappelijk aangetoond dat dat helemaal geen zin heeft?:disappointed_relieved:

Doe normaaaaaal! Wie verzint zoiets?

ja same, al ben ik redelijk op al na een goed uur opletten. Twee uur is echt de max voor mij… ja echt drama

Ik ben sowieso zoooo slecht in opletten bij colleges! Ik moet mezelf echt dwingen om op te blijven letten, ik droom echt binnen no time weg haha

3 likes

4 uur is zelfs te lang om in een zaal te zitten en te forummen/online winkelen…

3 likes

Ik moet morgen vóór 7 uur de deur uit en tijdens mijn eerste college die dag moet ik een gemaakte opdracht geprint meenemen voor peer review. Ik krijg er een punt voor dus ik moet wel iets meenemen.

Ik ben nog niet begonnen. Ik heb nog niet eens een onderwerp. Mijn hoofd is leeg en ik kan 's avonds niet goed werken ('s ochtends meestal wel). Ik heb net bedacht dat ik vandaag dan maar het onderwerp bedenk en een opzet maak en morgen om 4 uur mijn wekker zet om iets in elkaar te zetten. Had gezworen dat ik dat niet meer zou doen maar ik heb het weer zo ver laten komen. :roll_eyes::roll_eyes::roll_eyes:

Denk je niet dat je morgenvroeg te gestresst bent om je te concentreren? Voor mij zou namelijk het beter werken om ‘s nachts te werken en pas daarna te slapen, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.

Wat studeer je? Misschien kan iemand hier je helpen met ideeën voor een onderwerp of zo :smile:

1 like

's Avonds en 's nachts komt er niets meer uit me. Ik ben bijna jaloers op mensen die een hele nacht door kunnen studeren want ik kan soms al na 18.00 (soms 20.00 of 21.00 gelukkig) helemaal niks meer. 's Ochtends in de urgentie het grootst en dan pas lijkt mijn brein ook echt de noodzaak te zien om eens wat te gaan doen. Ik ben dan in staat om alle zorgen en stress opzij te zetten en super geconcentreerd aan mijn taak te werken. Helaas levert me dat wel veel stress op van tevoren, zoals nu. :neutral_face:

Lief dat je wil meedenken! Ik moet een fictieve opzet voor een onderzoek schrijven op basis van wat ik heb geleerd tijdens het vak. Dus helaas kan niemand me echt helpen.

Ik kan ook niet ‘s avonds werken. Het lukt gewoon niet, er komt niets op papier en mijn concentratie is foetsie. Ik snap je frustratie. Succes morgenochtend! Het gaat je vast lukken. X

2 likes

Ik kan ‘s avonds meestal ook niet zo goed leren, dus ik snap je wel! En ik denk dat heel veel mensen dingen tot het laatste moment uitstellen. Ik ben dan weer zo’n stresskip die heel vroeg begint uit angst het niet af te krijgen, dat is ook weer het andere uiterste :sweat_smile:

Ah, ja dan zal je het helaas echt zelf moeten doen, maar dat gaat je echt wel lukken, even doorbijten! Succes :smile:

1 like