Studietopic

Maar dit kan toch serieus niet? Pff wat een kut situatie. Zou je niet de administratie kunnen mailen? Het is natuurlijk sowieso een situatie die niet kan, maar voor jou helemaal niet met je gezondheid!

@Booklover Ik zou hier serieus voor naar de decaan gaan en een doktersverklaring meenemen. Eisen dat ze iets anders regelen, bijvoorbeeld het opnemen van de colleges voor jou oid. Want dit kan gewoon niet.

4 likes

Vanaf volgende week start ik ook weer terug. Ik doe het meeste in afstandsonderwijs, dus ik moet veel op mezelf doen. En ik vermoed dat ik veel leeswerk heb voor de vakken die ik niet in afstand doe. Ik wil er graag wat structuur/overzicht in brengen, maar ik ben nog op zoek naar een goeie methode.

Hoe plannen jullie het studeren? Heb je vaste momenten, maak je een semester-overzicht, een weekoverzicht of laat je alles maar wat gebeuren en zie je hoe ver je komt?

Klinkt goed! Gebruik je hier een planner op papier voor? Of schrijf je het in je agenda oid?

Ik zoek nog naar een soort weekplanner. Doe het nu op een wit papier zonder lijntjes en maak dan een soort schema. Klinkt misschien kinderlijk maar ik werk gewoon echt beter als ik het op papier kan zien (heb het vier jaar tijdens mijn bachelor op deze manier gedaan). Maar een soort kant en klare lay out lijkt me ook wel handig (lekker laat ook, want doe nu een master en moet nog Ă©Ă©n jaar, kan netzo goed nog even doorgaan met mijn witte vellen methode :joy:)

Yes nog iemand die het ‘gewoon’ op papier schrijft :smile:

1 like

Ik heb ‘gelukkig’ een studie waarbij we echt per week leesstof, opdrachten en deadlines krijgen. Daardoor blijft het voor mij echt heel behapbaar.

Ik probeer het op vaste momenten in te plannen, maar merk in de praktijk dat ik na werk gewoon echt te moe ben en dat er toch ook regelmatig dingen bij komen, dus ik gebruik een vaste dag in de week en het weekend om te studeren. Ik houd trouwens ook een agenda bij, maar vergeet dat soms wel eens secuur in te vullen.

Ik heb laatst bij de sostrene grene zo’n blokje met ‘daily planner’ gekocht en daar vul ik dan van uur tot uur in wat ik die dag ga doen. Zo kan ik er ook huishoudelijke taken en andere dingen die ik moet doen in verwerken.

1 like

Waarom kan ik me wel uren concentreren op een Netflix serie
 en niet op mn studie opdracht? Je zou kunnen zeggen dat er niks mis is met mn concentratievermogen maar af en toe pfffffffff

2 likes

Ik heb komende week weer de eerste midterms, en ik vind het zo spannend. Terwijl dit helemaal niet mijn eerste jaar is maar goed.
Ik vind het zo moeilijk inschatten wat ik nou precies allemaal moet weten en ben benieuwd of ik mijn plakkertjes strategisch geplakt heb in mijn wettenbundel.

Als mensen ook tentamens hebben success allemaal!!!

1 like

Als ik mijn motivatie echt nergens meer kan vinden motiveer ik mezelf met het idee dat ik de herkansing moet maken en hoe kut dat is. Plus 20 minuutjes werken, 10 minuutjes chillen, etc.
Zolang je nog niet voor je tentamenweek zit kun je het daar mee redden denk ik.

OkĂ© ik moet echt m’n stageverslag afmaken, liever vandaag dan morgen want ik loop ook al weken achter met m’n vakken en afstudeeronderzoek
Ik kom hier dus gierig schooien om meer motivatie ik ga even jullie comments lezen en hoop dat het werkt haha

1 like

Het feest is weer begonnen. Over 4 weken beginnen te tentamens weer en ik wilde dit schooljaar goed bezig zijn. Dus ik ga straks al beginnen met het samenvatten van facking veel literatuur :cry:
Las laatst wel ergens dat je niet langer dan 40 minuten gerichte concentratie hebt, dus ik wil het mezelf niet te moeilijk maken en ga me daar aan proberen te houden

Wat ik doe is 25 minuten werken en dan 5 minuten pauze. In die pauze mag ik even een spelletje doen, op het forum, kort filmpje kijken, iets lekkers pakken etc. En dan weer 25 minuten verder.

Bij mij wisselt het echt per dag. De ene dag ben ik superproductief en de andere dag zet ik letterlijk 100 woorden op papier? Met zoveel werk is het wel lastig, ik vind dat zelf ook echt moeilijk. Vooral omdat ik ook gewoon behoefte heb aan vrije tijd, niets doen en chillen. Is dit voor langere tijd dat je zoveel uren maakt of is dit tijdelijk?

@Ruth @En_17_Anderen Ik ben deze week ook begonnen met een weekoverzicht (op papier, haha, digitaal werkt dat echt niet voor mij). Ik denk dat ik dat dan maar gaandeweg kijk of het werkt.

Ik ben nu aan het wachten voor een infomoment van een redelijk internationale studie en ik hoor hier al Nederlands, Engels en Frans en ik vind het nu al fantastisch.

4 likes

Ja dat is wel echt rot. Hoeveel vakken volg je? Ik werk 28 uur pw en hoef gelukkig maar 1 vak, maar ik probeer alles te doen op de dagen dat ik college heb. Dan zit ik er al een beetje in.

Poeh dat is wel flink aanpoten ja! Succes! Je kan het!

2 likes

Wat vervelend dat je je zo voelt
 Wat zou er voor jou moeten veranderen zodat je je wel op je plek voelt daar? Ik heb zelf ook veel moeite mee te komen op mijn nieuwe studie, en voel me soms ook echt niet goed of slim genoeg. Maar als je echt passie hebt in je vak, moet je het blijven volhouden.

1 like

Ik begrijp je. Maar wat weerhoudt je om die mensen een berichtje te sturen waar je het wel mee kan vinden? Misschien helpt dat juist om het wat meer te relativeren. En zoals je zegt, als je het gewoon even volhoudt voel je je vast anders. En laat het ‘balen’ ook gewoon toe, het is echt niet raar dat je twijfels hebt als je aan iets nieuws begint. Het is gewoon wennen!

1 like

Super! Het klinkt misschien heel cliche, maar probeer je gewoon te focussen op de dingen die je wel leuk vind. Ook vooral buiten je studie om, want als je dingen blijft doen waar je wel energie van krijgt, hou je de vervelende dingen ook veel beter vol :blush:

1 like

Vooral dit wil ik even benadrukken! Het zorgt ervoor dat de stress van school van je af valt en je aan het begin van de week weer de kracht hebt om te gaan. Het zal nooit hemels worden, maar het helpt wel

Ik heb zojuist een gesprek met mijn decaan gehad, echt een uur lang zitten praten over van alles en nog wat, heel fijn. We hebben het over mijn probleem gehad en het kwam erop neer dat ik het gewoon z’n beloop moest laten en dat ik per periode kijk hoe het gaat. En ook zij vroeg aan mij: waarom zit je niet op de kunstacademie? Je lijkt me daar echt perfect voor. Terwijl ik enkel heb gezegd dat ik hiervoor een kunstzinnige opleiding heb gehad.

Echt iedereen vraagt dat aan mij, van de mensen die mij heel goed kennen en die mijn dromen en passies kennen, zelfs mijn ouders die tegen kunst zijn zeggen dat. Ben nu wel heel erg aan het twijfelen aangezien de kunstacademie al jaren een droom van me is.

2 likes

Ik zit nu bij een les studievaardigheden maar het is echt zoo gericht op leerlingen die net van de havo komen. Maar ik mag niet weg :sob: