Studietopic

Ik moet voor het eerst in tijden weer veel lezen (lekker droge wetenschappelijke artikelen) en het gaat zo stroef :cry:

Ik sloeg alles op mijn laptop op, daarnaast kopieerde ik de map met alle bestanden een keer in de paar weken naar een usb-stick. Opnames en transcripties van interviews sloeg ik direct op zowel mijn laptop als een usb-stick op, omdat ik die écht niet kwijt wilde raken.

Heeft iemand ervaring met een groot (+5 jaar) leeftijdsverschil tijdens zijn studie? Ben ff heel erg in dubio en ben zo teleurgesteld in mijn studie.

lang verhaal, veel huilie huilie

Gisteren heb ik de introductie gehad van mijn studie, het is HBO Communicatie.

Jongste is 16, gemiddelde leeftijd is 18-19, de een na oudste is max 20. Ik word dit jaar 26 en ik merk zo’n generatiekloof…

Op het mbo was de kloof iets minder groot maar zelfs daar had ik er al wat moeite mee. Iedereen in de klas ging naar hun eerste festival, hadden voor het eerst een bijbaantje, kregen hun eerste vriendje, ga zo maar door. Ik had dat allemaal al meegemaakt.

Echter merk ik dat ik er nu meer moeite mee heb. De klasgenoten op het HBO leven in een compleet andere wereld. Ze zijn egocentrisch, narrowminded, denken enkel in hun eigen straatje en de rest kan de pleuris genieten. Ze kijken ook niet verder dan hun neus lang is, denken ook nog op een heel kinderlijke manier en dat vind ik erg jammer, aangezien we veel groepsopdrachten moeten doen.

Ik daarentegen denk juist weer op een logische, onderzoekende manier (is er toch nog iets blijven hangen op het vwo… kuch) en heb al bijna 10 jaar werkervaring + al een opleiding afgerond. Een wereld van verschil dus.

Nu besef ik me natuurlijk dat het nog kinderen zijn en dat zij grotendeels niks aan dat gedrag kunnen doen, want ja, de middelbare of het mbo is op zo’n manier ingericht dat je in problemen en hokjes moet denken. Alles wat daarbuiten valt kunnen zij niet aan. Maar toch voorzie ik problemen, gezien het verschil van leeftijd en niveau.

Dit is nu de tweede dag en ik had vanochtend al: als dit elke dag zo gaat, dan denk ik niet dat ik dit ga halen. Ze denken enkel vanuit hun eigen perspectief: als ik het niet kan, dan kan niemand het en dan is het niet mogelijk. Ik moet een marketingcampagne ontwikkelen voor product x en het moet ludiek zijn? Oh, maar ik heb toch geen geld om dat te doen, dus dan doen we het maar helemaal niet. En het lijkt me zo lastig om daarmee om te gaan. Dus ik vroeg me af of iemand daar ook ervaring mee heeft, in het specifiek op het HBO…

In het begin was ik er te lui voor maar voorbereiden/de stof lezen is echt een must voor mij. Dan snap ik alles veel beter. (Duh.)

1 like

Ah joh, maak je geen zorgen! Iedereen (of diegene van HBO komt of rechtsreeks van het VWO) heeft wel eens een moment dat hij/zij iets niet snapt. Harstikke normaal, je bent er immers om te leren! :smiley: Gewoon vragen stellen, en dan thuis op je gemak nog eens de literatuur bekijken.

1 like

Ik heb een wat kleiner leeftijdsverschil (ben 21) maar heb er wel veel last van

1 like

Alleen een soortgelijke ervaring met opeenvolgende minor(vakken). Daar waren veel studenten echt net 18 - 19 en ik toen jouw leeftijd. Ik baalde toen wel even van het grote leeftijdsverschil omdat veel studenten voor mijn gevoel toch wel minder serieus en gemotiveerd waren dan ik zelf was. Maar na een week kon ik enkele mensen er wel tussen uit pikken die weliswaar 8 jaar jonger waren, maar voor hun leeftijd best serieus te werk gingen en toen ging het samenwerken eigenlijk prima. Ik moest soms wel het voortouw nemen maar dat was geen probleem als zij vervolgens ook gewoon dingen oppikten, met goede ideeen kwamen en alles gewoon tijdig werd gerealiseerd. Maar voor een studie van 4 jaar sta je er wel anders in, maar ik zou nu nog niet de handdoek in de ring gooien of alles invullen. Ik heb er zelfs nog een vriendin aan overgehouden die weliswaar jaren jonger is maar we liggen toch steeds meer op 1 lijn. Edit: en er kan over een paar maanden al zo veel veranderd zijn. Ongemotiveerde drollen die stoppen en studenten waarbij het kwartje is gevallen en er een stuk serieuzer in gaan staan.

1 like

Op wat voor manieren merk je dat?

@anon26776401

Thanks voor je uitgebreide antwoord! Ik ga het zeker proberen, op mijn vorige opleiding was het leeftijdsverschil ook zeker 5-6 jaar en daar heb ik en goede vriendin aan overgehouden van 5 jaar jonger, dus het kan zeker!

En het is natuurlijk gewoon weer even overwhelming en een hele omschakeling en dan ben je na zo’n dag helemaal op kan je geen prikkels meer bij hebben en dan komen de negatieve gevoelens en twijfel naar boven drijven. HOE GA IK DIT OOIT OVERLEVEN. Terwijl je er morgenochtend al weer luchtiger naar kijkt. :blush:

1 like

Ik wil gewoon mn punten en zij willen echt veel feesten en leuke dingen doen en zien school meer als een bijzaak
Snap ik wel heeeel goed maar ik ben daar gewoon te oud voor

1 like

@anon26776401

Nou dan ben ik iemand die snel op haar teentjes is getrapt want die dagen duurden niet eens zo lang :stuck_out_tongue: Volgende week eerste lesweek, we gaan het zien!

@anon98052296 ik snap je helemaal. Serieus studeren, goede cijfers en je studiepunten halen, er echt iets uit halen, dat is mijn doel. En zij zitten er allemaal bij van ‘mja het boeit me niet zo’. Ook dat ze enkel in hokjes denken, maar waarschijnlijk ligt dat aan mij, aangezien ik hiervoor een kunstzinnige opleiding heb gedaan wat niks te gek was. Dat kan ik hen ook niet kwalijk nemen.

1 like

Ik herken je verhaal ook! Ik was 22 toen ik begon, dus dat is wel nog wat jonger dan jij. Ik ging naar school om iets te leren, veel van hen omdat ze ‘iets moesten doen’. Ik speelde daarnaast huisje boompje beestje met mijn vriend (inmiddels ex) en veel van hen dachten alleen maar aan het volgende feestje. Van de ene kant went het, van de andere kant blijft het soms vervelend.

Ik ben van mezelf niet per se iemand die de leiding neemt, maar tijdens mijn studie moest ik wel omdat er vaak anders niks gedaan werd. Hierdoor heb ik mezelf wel op dat vlak ontzettend kunnen ontwikkelen. Maar daar zat ook veel werk en vele uren in, die misschien niet nodig waren geweest als ik wat meer ‘medegestemden’ had gehad. Wat ik wel als voordeel ervaarde is dat je voor docent er wat meer uitspringt en ook makkelijker en eerder om iets vraagt o.i.d. Sommige docenten komen ook naar mij toe omdat ze een stage hebben gezien die misschien wel wat voor mij is bijvoorbeeld.

1 like

Merkte je ook dat je klasgenoten jou kut en vervelend vonden omdat jij de leiding nam?

Krijg nu al rare blikken, gerol met ogen en heel veel pffffffffssssss naar m’n hoofd :’)

In het begin wel, later gingen ze er gewoon al van uit en als ik het dan even niet deed vonden ze dat vervelend :sweat_smile: Ze gaan je nog wel waarderen haha

1 like

Nadat ik gister de hele dag heb doorgebracht in de stad, ben ik vandaag weer begonnen met mijn scriptie. Ik moet nog een paar zinnen typen over een statement en dan ga ik hem opsturen voor (hopelijk) de laatste feedback :grin:

2 likes

@Gast Ik had geen leeftijdsverschil met klasgenoten op het hbo, maar merkte ook dat ik een totaal andere persoonlijkheid en ander leven had dan zij. Ik heb me ook vaak rot geërgerd. Ik heb me er maar gewoon 4 jaar doorheen geworsteld, maar leuk was het niet. Je moet maar denken: over 2 jaar ga je stage lopen en zie je je klasgenoten gelukkig een stuk minder. Succes!

Ook ik ben deze week begonnen. Ik vind het echter nog heel lastig om me tot lezen te zetten. Ik heb een nieuwe baan waarbij ik 's avonds geen energie meer heb om nog te studeren, maar moet echt veel lezen. Ugh. En ik ben daarnaast ook bezig met het solliciteren voor een stage en dat kost me gemiddeld 4 uur per sollicitatie! Hoe ga ik dit doen??? :open_mouth: Krijg nu al stress :stuck_out_tongue:

1 like

Dankjewel!

Ik begin binnen 2 weken met een vervolgopleiding. Deze sluit aan bij mn vorige opleiding en er zijn 4 klasgenoten die dit ook gaan doen, de rest stopt met studeren en gaat werken. Jammer genoeg zijn deze 4 de meest rotverwende snobistische irritante mensen die ik ken. Helaas moet ik mn gevoelens over hen even aan de kant zetten omdat er vaak in groep gewerkt zal moeten worden en het dan toch handig is als je al mensen kent… ik ben benieuwd hoe lang ik ga volhouden van mn mond te houden wanneer er weer zoiets onzinnigs uit hun mond komt :mad:
Ze scheppen zo graag met alles op wat ze hebben terwijl ze hier 0,0 voor hebben gedaan, vb 5 keer op vakantie geweest op kosten van ouders tov ikzelf die blij is met 1 keer vakantie waarvoor ik het hele jaar als student gewerkt heb. Zij beseffen niet dat hun situatie niet normaal is en vinden geld krijgen, overal naar vervoerd worden, nooit werken etc zo vanzelfsprekend.
Een van hen is enig kind, woont nog thuis, geen hobbys en heeft veel tijd om te studeren. Is een slimme gast en haalt door deze combinatie ook heel mooie cijfers. Nou leuk voor je en je zou het ook iemand volledig gunnen als je iemand anders (met 2 bijbaantjes + de dagelijkse zorg voor ouder) dan geen slecht gevoel zou geven als deze iets minder dan jezelf behaalt zou hebben :mad: :mad:
Leuk dat je zelf een fantastisch leven hebt, iedereen zou het je van harte gunnen als je niet zo’n eikel/bitch was
Pff het zit me hoog
Ex-medestudenten zijn me voor de grap aan het condoleren haha :cry:
Een beetje zelfmedelijden mag ook wel eens toch

Hetzefde hier. Ben 27 en doe een master en voel me soms ook redelijk alleen. Daarnaast kijken er een paar naar me alsof ze nog nooit een zevenentwintigjarige in een lokaal hebben gezien en ze mij moeten uitleggen wat social media is. Dan wil ik ze echt het inbel geluid van internet laten horen. :joy:

2 likes

Grappig dat dat zo verschilt per studie. Ik ben bijna 26, maar voel me echt niet oud bij mijn master. Maar ik moet zeggen dat ik ook slecht ben in leeftijden raden, misschien zijn ze allemaal veel jonger dan ik denk. Al zijn de meesten met wie ik omga van mijn leeftijd.

1 like